Jongere, hier haak ik toch echt af. Hoe wil je datgene wat de discipelen -heilshistorisch! - moesten leren, 'vertalen' naar het geloofsleven anno 2018 - en dan heilsordelijk? En kan dat zomaar?Jongere schreef:Als ik toch een antwoord zou proberen te formuleren, is het zoiets als volgt. In zondag 7 wordt de aard van het geloof beschreven. Als dat in beoefening is, dán is er een stellig weten van vergeving van zonden. Je zag eerder in dit topic een aantal citaten van ds. Moerkerken, waarin hij dit geloof in beoefening beschrijft, zoals bijv. a.d.h.v. het leven van Jakob. Als zo iemand de Middelaar door God gegeven in het geloofsoog krijgt, dan ligt er in dat zien op dat moment alles. In die zin is de formulering uit Zondag 7 volledig van toepassing. Jij begrijpt niet hoe er gesproken kan worden over een openstaande schuld. In zekere zin zegt ds. Moerkerken dat zelf nu juist ook:Met andere woorden: als het geloof in Christus doorbreekt in het leven, is het spreken over 'een openstaande schuld' geen wijsheid. Zo iemand ziet en bezit op dat moment in Christus alles. Soms lees je verhalen van mensen die, nadat zij voor het eerst heerlijkheid in Christus hadden gezien, te horen kregen van anderen dat "er nog wel andere tijden komen zullen". Met ds. Moerkerken deel ik het standpunt dat zulke reacties dwaas en onpastoraal zijn - ook als je gelooft dat het inderdaad zo zal zijn dat mensen verder geleid moeten worden.Ds. Moerkerken schreef:Spreek zo'n mens dán niet van zijn zonden, want hij is ze kwijt. Zeg vooral ook niet tegen zulke mensen, dat er nog wel andere dagen zullen komen, want u zou het niet uit wijsheid zeggen.
Tegelijk kan diegene op dat moment nog blind zijn voor het priesterlijke werk van Christus, de noodzaak van Zijn lijden en sterven. Ds. Moerkerken gebruikt daarvoor vaak het beeld van de discipelen. Zij werden aanvankelijk getrokken door het profetische woord van Christus. Zo kwam Petrus tot misschien wel de hoogste belijdenis tijdens het leven van Jezus: "Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God". En op dát moment gaat Christus spreken over de noodzaak van Zijn lijden en sterven, en Zijn discipelen verder leiden om te leren zien wat wij eerst nog niet zagen.
Op dezelfde wijze kan in ons leven de schuld die je eerst bedekt hebt zien liggen in Christus, weer gaan leven en vanuit jouw oogpunt nog 'open staan voor God'. Opdat Hij je de noodzakelijkheid van Christus' lijden gaat leren, en daarmee de rechtvaardigheid buiten jezelf gaat aanwijzen (Zondag 23).
Andere vraag: is er iets anders nodig dan het ontmoeten van een verzoend God in Christus? (In het OT in de belofte, in het NT in de vervulling.)