Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Is dat een Bijbelse of reformatorische of christelijke manier van discussiëren? Iemand waar je het niet mee eens bent gewoon tot theologisch verward verklaren?
Je kleurt het zelf in, @ditbenik. Want als je het verhaal tot je neemt, dan vraag je je toch af hoe het komt dat iemand zoveel opeenvolgende verschillende meningen over diverse dogmatische opvattingen heeft gehad. Iemand die zo weinig koersvast is tot identificatiefiguur maken (zoals Posthoorn doet) kan niet.
"Zoveel opeenvolgende verschillende meningen..."? Volgens mij valt dat wel mee. In ieder geval loopt er een stevige doopsgezinde draad door zijn denken. Terwijl hij het niet op de spits drijft. Dat is mooi.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:Is dat een Bijbelse of reformatorische of christelijke manier van discussiëren? Iemand waar je het niet mee eens bent gewoon tot theologisch verward verklaren?
Je kleurt het zelf in, @ditbenik. Want als je het verhaal tot je neemt, dan vraag je je toch af hoe het komt dat iemand zoveel opeenvolgende verschillende meningen over diverse dogmatische opvattingen heeft gehad. Iemand die zo weinig koersvast is tot identificatiefiguur maken (zoals Posthoorn doet) kan niet.
"Zoveel opeenvolgende verschillende meningen..."? Volgens mij valt dat wel mee. In ieder geval loopt er een stevige doopsgezinde draad door zijn denken. Terwijl hij het niet op de spits drijft. Dat is mooi.
Lees het interview nog een keer!!! Ik blijf erg sterk bij mijn mening dat het een theologisch verwarde man is.
Je zegt het zelf.....stevig doopsgezind..... en lid van de Gereformeerde Bond... dat is verwarrend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

huisman schreef:stevig doopsgezind..... en lid van de Gereformeerde Bond... dat is verwarrend.
Dat is voor meerdere personen niet verwarrend hoor.
Alhoewel ik een voorstander ben van de kinderdoop en hier de rijkdom en Gods trouwe verbond in zie, vind ik het niet verwarrend als een gereformeerde bonder voorstander is van de geloofsdoop. Voor mij persoonlijk, en meerderen met mij, kunnen de kinderdoop en de geloofsdoop naast elkaar bestaan, zonder hierover een kerkscheuring of theologische ruzie over te krijgen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

VN raad aan over te gaan op biologische landbouw voor onze gezondheid

https://www.geenbtwopbio.nl/100-dagen-5 ... ier/?tab=2
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

'We weten dat er een vorstperiode aankomt, maar kennen we Hem ook'
Reinier vd Berg, naar aanleiding van de tekenen van het weer uit Mattheüs 16, in het RD van vandaag.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
eilander schreef:Ik snap niet zo goed dat de aanduidingen 'niet behoudend, laat staan gereformeerd' een aanbeveling kunnen inhouden om boeken van Van de Beek te gaan lezen.
Die aanduidingen bedoel ik niet als aanbeveling, maar als belangrijke kanttekening, maar dat begreep je wel.
Dat ik daarnaast tóch aanbeveel, komt in de eerste plaats omdat ik me in het lezen (ook van theologie) niet beperk tot datgene waarvan ik geloof dat het volledig binnen deze kaders (behoudend en gereformeerd) valt. Dat geldt ook voor bijv. literatuur die niet christelijk is, maar daar hebben we vaker discussie over gehad. Ik geloof (met Calvijn) dat de Heere in Zijn algemene genade ook veel wijsheid heeft gelegd in niet-christelijke schrijvers. Laat staan een christelijke theoloog.
Dat betekent niet dat er helemaal geen grenzen zijn. Iemand als Kuitert heb ik gelezen, maar ook snel genoeg van gekregen. Er zijn ook boeken waaraan ik bij voorbaat weet dat ik er nooit aan zal beginnen. Van de Beek is een totaal andere categorie. Hij laat de Schrift uitgebreid aan het woord, is altijd intensief 'in gesprek' met de vroege kerkvaders. Hij heeft zo'n scherp verstand en inzicht gekregen, dat hij in zijn theologie mij voortdurend onrustig weet te maken, om terug te gaan naar de Schrift en kritisch te kijken naar mijn eigen theologie, godsbeeld en wereldbeeld. En dat is niet onvruchtbaar, integendeel.

Maar misschien moet ik ook het woord 'aanbevelen' nog nuanceren. Ik weet niet of ik het mensen aanbeveel deze theologie te lezen. Huisman vroeg naar een tip en ik weet dat hij met onderscheid leest en brede interesse heeft. Voor anderen is het wellicht beter om gewoon goud te delven in dat wat beproefd is en waar weinig kanttekeningen bij te plaatsen zijn.
Kunnen mensen die de boeken van dr. Van de Beek goed kennen, nu eens uitleggen hoe ik zo'n zin moet lezen, zoals in het RD van afgelopen zaterdag?
"Het is zeker niet zo dat dr. Van de Beek de opstanding van Jezus Christus ontkent. Hij plaatst deze alleen consequent in de schaduw van het kruis en hij benadrukt dat Jezus niet in deze werkelijkheid, niet in deze wereld, is opgestaan."
Met name het laatste gedeelte, ik snap daar niets van.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
huisman schreef:stevig doopsgezind..... en lid van de Gereformeerde Bond... dat is verwarrend.
Dat is voor meerdere personen niet verwarrend hoor.
Alhoewel ik een voorstander ben van de kinderdoop en hier de rijkdom en Gods trouwe verbond in zie, vind ik het niet verwarrend als een gereformeerde bonder voorstander is van de geloofsdoop. Voor mij persoonlijk, en meerderen met mij, kunnen de kinderdoop en de geloofsdoop naast elkaar bestaan, zonder hierover een kerkscheuring of theologische ruzie over te krijgen.
Dat velen dit kunnen is omdat ze in vele opzichten niet meer echt gereformeerd denken. Ze vinden Gomarus maar een muggezifter die Arminius onterecht beschuldigde.
De gereformeerde leer gefundeerd op de Heilige Schrift geeft geen enkele opening om de kinderdoop te verwerpen en de arminiaanse geloofsdoop daar voor in de plaats te stellen. Deze zaken kun je niet samenvoegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Kunnen mensen die de boeken van dr. Van de Beek goed kennen, nu eens uitleggen hoe ik zo'n zin moet lezen, zoals in het RD van afgelopen zaterdag?
"Het is zeker niet zo dat dr. Van de Beek de opstanding van Jezus Christus ontkent. Hij plaatst deze alleen consequent in de schaduw van het kruis en hij benadrukt dat Jezus niet in deze werkelijkheid, niet in deze wereld, is opgestaan."
Met name het laatste gedeelte, ik snap daar niets van.
Na Zijn opstanding is Jezus niet meer onderworpen aan het lijden van deze wereld. Hij heeft een verheerlijkt lichaam en is na zijn opstandig ten hemel gevaren. Daarmee is een nieuwe tijd aangebroken die voor de kerk hier op aarde nog geen werkelijkheid is, maar voor Jezus wel.

In die trant moet je het zoeken. Dus dat is van een andere orde als 'Jezus is wel opgestaan, maar het is niet gebeurd'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:
Kunnen mensen die de boeken van dr. Van de Beek goed kennen, nu eens uitleggen hoe ik zo'n zin moet lezen, zoals in het RD van afgelopen zaterdag?
"Het is zeker niet zo dat dr. Van de Beek de opstanding van Jezus Christus ontkent. Hij plaatst deze alleen consequent in de schaduw van het kruis en hij benadrukt dat Jezus niet in deze werkelijkheid, niet in deze wereld, is opgestaan."
Met name het laatste gedeelte, ik snap daar niets van.
Na Zijn opstanding is Jezus niet meer onderworpen aan het lijden van deze wereld. Hij heeft een verheerlijkt lichaam en is na zijn opstandig ten hemel gevaren. Daarmee is een nieuwe tijd aangebroken die voor de kerk hier op aarde nog geen werkelijkheid is, maar voor Jezus wel.

In die trant moet je het zoeken. Dus dat is van een andere orde als 'Jezus is wel opgestaan, maar het is niet gebeurd'.
Dank!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

De discipelen herkenden in de Opgestane ook niet zo direct de Meester, met Wie ze 3 jaar hadden omgegaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

refo schreef:De discipelen herkenden in de Opgestane ook niet zo direct de Meester, met Wie ze 3 jaar hadden omgegaan.
Ik begrijp niet helemaal waarom je dit nu hier zegt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:'We weten dat er een vorstperiode aankomt, maar kennen we Hem ook'
Reinier vd Berg, naar aanleiding van de tekenen van het weer uit Mattheüs 16, in het RD van vandaag.
Tjonge, wat een pakkende one liner zeg.
Staat alleen in de papieren versie zeker?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:'We weten dat er een vorstperiode aankomt, maar kennen we Hem ook'
Reinier vd Berg, naar aanleiding van de tekenen van het weer uit Mattheüs 16, in het RD van vandaag.
Tjonge, wat een pakkende one liner zeg.
Staat alleen in de papieren versie zeker?
Zou kunnen, daar las ik hem wel, inderdaad.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Waarom zou dat alleen in de papieren krant staan?

Dat is overigens niet waar.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Nee, digitaal staat het er ook, einde van het artikel:
https://www.rd.nl/meer-rd/groen-duurzaa ... -1.1469689
-
Plaats reactie