Gelezen, gedacht, gehoord...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Er zijn enkele uitzonderingen, eilander. ;)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Ik beluister af en toe preken uit de hoek van de Gereformeerde Bond. Daar zie ik de vervlakking, zoals ook meerden opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Er zijn enkele uitzonderingen, eilander. ;)
Ik wil zeker geen rooskleurig beeld geven van het geheel van de PKN. Maar het is gevaarlijk om alles bij het grofvuil te zetten. Sowieso is er niemand in kerkelijk Nederland die erg hoog van de toren van de eigen gemeente kan blazen denk ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Ik beluister af en toe preken uit de hoek van de Gereformeerde Bond. Daar zie ik de vervlakking, zoals ook meerden opmerken.
Ook van de uiterste rechterflank?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:
Germanicus schreef:
-DIA- schreef:Ik had er een doel mee, door alleen de bron: DE WAARHEIDSVRIEND te noemen. Hierdoor is ook heel duidelijk te merken hoe de leer in de Vaderlandse Kerk verschuift.
Verschuift er in die vaderlandse kerk ook wel eens iets ten goede, in jouw ogen?
Ik acht u capabel genoeg om dit zelf te onderzoeken.
Laat ik toch zeggen wat ik waarneem, een verschuiving, naar meer oppervlakkigheid.
Waarom stelt u die vraag?
Ik vroeg jóúw mening.
Ik stel de vraag omdat ik je door de beugel genomen alleen maar negatieve ontwikkelingen hoor benoemen.
Hier beneden is het niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Germanicus schreef:
-DIA- schreef:Ik had er een doel mee, door alleen de bron: DE WAARHEIDSVRIEND te noemen. Hierdoor is ook heel duidelijk te merken hoe de leer in de Vaderlandse Kerk verschuift.
Verschuift er in die vaderlandse kerk ook wel eens iets ten goede, in jouw ogen?
Ik acht u capabel genoeg om dit zelf te onderzoeken.
Laat ik toch zeggen wat ik waarneem, een verschuiving, naar meer oppervlakkigheid.
Waarom stelt u die vraag?
Vinden wíj dat er meer opervlakkigheid is, of zijn we zélf oppervlakkiger (geworden), doordat we ons verschuilen achter een valse lijdelijkheid en daardoor met de armen over elkaar gaan zitten wachten, omdat 'God het moet doen' en wij zó zondig en slecht zijn. Maar God zegt: 'Bekeert ú, bekeert ú, want waarom zoudt gij sterven en niet leven?'

Ik bedoel hier niet mee dat we onszelf kunnen bekeren en de Heere wel een handje kunnen helpen; integendeel. Maar als we alléén maar oog hebben voor de oppervlakkigheid van (een) ander(en), en we menen het zelf altijd beter te weten en altijd maar te moeten zeggen, dat 'dit niet juist is', 'dat gemist wordt' en 'de dominee zei dat het zo moest', we een armzalig bestaan hebben. Gods Woord draait ten eerst om het feit dat Hij Zijn Zoon Christus Jezus naar de aarde stuurde om het werk voor Zijn Vader te volbrengen en een weg te openen voor zondaren om tot Hem te komen. En al onze eigen gedachten en bevindingen en meningen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon! We kunnen niet met de bevinding van de zondagse preek de hemel inkomen hoor! En bevinding alleen is niet genoeg! Ook de vruchten van goede werken en het zoutend zout en het lichtend licht moeten naar de buitenwereld geopenbaard worden. Gods volk mag nóóit een kaars onder een korenmaat blijven. Want dat is on-Bijbels!!! God gaat door met Zijn werk, óók in de Gereformeerde Bond!!!
En misschien wíllen we het wel niet opmerken, omdat we het 'te gemakkelijk vinden gaan'???
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Ik beluister af en toe preken uit de hoek van de Gereformeerde Bond. Daar zie ik de vervlakking, zoals ook meerden opmerken.
Ook van de uiterste rechterflank?
Ik luister voornamelijk predikanten die in Rijssen voorgaan. Of u dat de rechterflank noemt, weet ik niet, maar ik constateer wel wat ik boven al opmerkte.
Wat ik mis huidige Gereformeerde Bond zijn predikanten met een duidelijke bevindelijke inslag zoals ds. J. Catsburg, ds. S. de Jong, ds. Wijnmaalen, ds. I. Kievit, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef:Ik luister voornamelijk predikanten die in Rijssen voorgaan.
Nou nou, hoe krijg je het dan voor elkaar om onderstaande uitspraak te doen? :bobo
-DIA- schreef: Het bevindelijk element is zo goed als, of helemaal weg in de PKN.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Overzie je wel het geheel, DIA? Luister je weleens preken bijvoorbeeld.
Ik beluister af en toe preken uit de hoek van de Gereformeerde Bond. Daar zie ik de vervlakking, zoals ook meerden opmerken.
Ook van de uiterste rechterflank?
Ik luister voornamelijk predikanten die in Rijssen voorgaan. Of u dat de rechterflank noemt, weet ik niet, maar ik constateer wel wat ik boven al opmerkte.
Wat ik mis huidige Gereformeerde Bond zijn predikanten met een duidelijke bevindelijke inslag zoals ds. J. Catsburg, ds. S. de Jong, ds. Wijnmaalen, ds. I. Kievit, enz.
Nee. Luister eens preken van ds. C. Stelwagen, ds. J. Lohuis, ds. B. van Leeuwen, kand. R. Jansen bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ik luister voornamelijk predikanten die in Rijssen voorgaan. Of u dat de rechterflank noemt, weet ik niet, maar ik constateer wel wat ik boven al opmerkte.
Wat ik mis huidige Gereformeerde Bond zijn predikanten met een duidelijke bevindelijke inslag zoals ds. J. Catsburg, ds. S. de Jong, ds. Wijnmaalen, ds. I. Kievit, enz.
Nee. Luister eens preken van ds. C. Stelwagen, ds. J. Lohuis, ds. B. van Leeuwen, kand. R. Jansen bijvoorbeeld.
Die heb ik ook wel gehoord, die kunnen best wel Schriftuurlijk zijn, daar zal ik niets van zeggen, maar ik mis toch wel de diepte in de bevinding, zoals bij bv genoemde oude Gereformeerde Bondspredikanten. Wellicht vinden velen dit peanuts, of spijkers op laag water zoeken, maar dat is het toch niet. Van kand. Jansen heb ik zelf enkele preken op mijn pc staan, ds. Stelwagen las ik vroeger regelmatig in het blad Het Gekrookte Riet. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat "Het Gekrookte Riet" een stuk minder breed was dan nu de HHK. Het Gekrookte Riet was ook ter verdieping en bevordering van de bevindelijk-gereformeerde leer binnen de Ned. Herv. Kerk. Daar stonden wel goede degelijke artikelen in. Helaas is Het Gekrookte Riet opgegaan in het Kerkblad van de HHK. Persoonlijk vind ik dat jammer. Ik heb toen ook bedankt voor mijn abonnement.

(Nu zal de vraag dan wel weer, als naar gewoonte, gesteld worden (we willen tenslotte alles weten en uitmelken) wat ik dan precies onder de bevinding versta... Dat kan men wel weten, maar ik vraag hier dan maar meer geleerden en deskundigen te hulp, want ik kan het niet altijd goed onder woorden brengen. Als iemand het goed benoemd kun je soms zo zeggen: Ja precies, dat is het! Dan wordt het gemis soms ineens raak benoemd.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Nee, ik begrijp wel degelijk wat je daaronder verstaat DIA. Ik vind alleen wel dat je - als je het over de uiterst techtse predikanten van destijds hebt - je ook wel die vergelijking eerlijk moet maken. En als je dan eerst aangeeft dat je eigenlijk alleen in Rijssen luistert, geef ik je een tip.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Nee, ik begrijp wel degelijk wat je daaronder verstaat DIA. Ik vind alleen wel dat je - als je het over de uiterst techtse predikanten van destijds hebt - je ook wel die vergelijking eerlijk moet maken. En als je dan eerst aangeeft dat je eigenlijk alleen in Rijssen luistert, geef ik je een tip.
In Rijssen komen de rechtse predikers niet meer op de kansel. Om die reden ontstond in de jaren 50 een breuk in de NHK te Rijssen. Een groep verontrusten vertrokken, en vormden wat nu de OGGiN is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Nee, ik begrijp wel degelijk wat je daaronder verstaat DIA. Ik vind alleen wel dat je - als je het over de uiterst techtse predikanten van destijds hebt - je ook wel die vergelijking eerlijk moet maken. En als je dan eerst aangeeft dat je eigenlijk alleen in Rijssen luistert, geef ik je een tip.
In Rijssen komen de rechtse predikers niet meer op de kansel. Om die reden ontstond in de jaren 50 een breuk in de NHK te Rijssen. Een groep verontrusten vertrokken, en vormden wat nu de OGGiN is.
Kortom, vrij naar het aloude spreekwoord: je eet een peer, en zegt dan vervolgens: nee, toch smaakt-ie niet zoals de appels van vroeger.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Nee, ik begrijp wel degelijk wat je daaronder verstaat DIA. Ik vind alleen wel dat je - als je het over de uiterst techtse predikanten van destijds hebt - je ook wel die vergelijking eerlijk moet maken. En als je dan eerst aangeeft dat je eigenlijk alleen in Rijssen luistert, geef ik je een tip.
In Rijssen komen de rechtse predikers niet meer op de kansel. Om die reden ontstond in de jaren 50 een breuk in de NHK te Rijssen. Een groep verontrusten vertrokken, en vormden wat nu de OGGiN is.
Kortom, vrij naar het aloude spreekwoord: je eet een peer, en zegt dan vervolgens: nee, toch smaakt-ie niet zoals de appels van vroeger.
Dat is een nieuwe voor mij. Een spreekwoord om te onthouden. :)
Ik bedoel dat wat goed is niet hoeft ingeruild te worden voor iets wat minder is. Het oude was goed, en ik zou wensen dat de nieuwe ook meer diepgang hadden. Hopelijk begrijpt u het? Ik veroordeel hiermee geen enkele predikant, dat komt mij niet toe, ik noem alleen wat iedereen kan weten. Dat hoeft geen veroordeling te zijn, maar we mogen wel iets beoordelen. Onderzoekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie