Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:...en dan heb je ook een gering besef van wat prediking is.
ja ik zou eigenlijk niet meer moeten gaan,vind je ook niet??
Nee, dat vind ik zeker niet. Ik acht het een voorrecht als je zoveel tijd en zin hebt om vaak onder het Woord te zijn.

Je zou wel ánders moeten luisteren, denk ik. Niet met de gedachte: wie weet, God mocht eens een keer tot mij spreken in één van de vele diensten. Maar Hij spreekt elke keer! Wat een verharde zondaar ben ik toch dat ik maar steeds aan Hem voorbij leef. Maar ook: juist dan is er hoop, niet in mij maar in Hem.
Het kan zo niet blijven! Er moet betaald worden, en bij de Heere kun je met je eigen armoede niet betalen. Als je meer niet weet, is het tot in alle eeuwigheid te kort!

Je stelt een persoonlijke vraag. Ik wil in elk geval wel zeggen dat het mij persoonlijk tot schuld is geworden dat ik onder zoveel preken heb gezeten, en van jongs af aan met oudvaders ben bekend geweest - en die ook wel met smaak heb gelezen. Maar ondertussen zonder Christus voortleefde. Dat is het ergste wat er is: onder de aanbiedingen van het Evangelie verloren gaan.
Ik zou de Heere tekort doen als ik er ook niet bij zou zeggen dat Hij ook naar zo'n zondaar wilde omzien.
Velen die mij kennen zullen niet van mij zeggen wat ik toen écht beleefde: nl. dat ik als de grootste zondaar tóch zalig kon worden. Dan kon het voor iedereen. De zondag dat ik wel op de kansel had willen gaan staan om de mensen die weer gewoon de kerk uitliepen dát te vertellen, daarvan zou ik zo de datum kunnen noemen.

Ik zeg dit niet om eens te vertellen dat het mij zo slecht nog niet is. Alleen maar omdat ik zoveel over je eigen armoede lees en zo weinig over het werk van een drie-enig God Die Dezelfde is en eeuwig blijven zal! En dus ook nu nog dat toebrengend werk wil doen, Hij is nog elke dag zo gewillig om zondaren zalig te maken!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

Orchidee schreef:"Hij verkiest wie Hij wil, Hij verwerpt wie Hij wil"Daar hebben wij helemaal niets mee te maken! daar mogen wij ons helemaal niet achter verschuilen!!!Door list en bedrog probeert de duivel ons van de Heere af te trekken!De duivel vind zo'n gedachtegang prachtig!Strijd om in te gaan!Wij willen niet, Hij nodigt vriendelijk en veelvuldig!" Hij heeft u bijeen willen vergaderen maar u heeft niet gewild!"
Nee met de verkiezing Gods hebben wij niets te maken,maar het zijn wel de feiten.En het gaat niet om ons daar achter te verschuilen.We liggen daaronder,of we dat nu jammer vinden of niet.De duivel probeert je ook vleugels onder te plakken,en nog een lekker zacht kussentje onder je oksels,en een briefje met wat beloften(ervaring van meer dan 6000 jaar)en voor je het weet,kom je los van de grond,en voel je je een kind van het verbond! Maar het is:Hoe dichter bij de grond,hoe dichter bij t,verbond.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:...en dan heb je ook een gering besef van wat prediking is.
ja ik zou eigenlijk niet meer moeten gaan,vind je ook niet??
Nee, dat vind ik zeker niet. Ik acht het een voorrecht als je zoveel tijd en zin hebt om vaak onder het Woord te zijn.

Je zou wel ánders moeten luisteren, denk ik. Niet met de gedachte: wie weet, God mocht eens een keer tot mij spreken in één van de vele diensten. Maar Hij spreekt elke keer! Wat een verharde zondaar ben ik toch dat ik maar steeds aan Hem voorbij leef. Maar ook: juist dan is er hoop, niet in mij maar in Hem.
Het kan zo niet blijven! Er moet betaald worden, en bij de Heere kun je met je eigen armoede niet betalen. Als je meer niet weet, is het tot in alle eeuwigheid te kort!

Je stelt een persoonlijke vraag. Ik wil in elk geval wel zeggen dat het mij persoonlijk tot schuld is geworden dat ik onder zoveel preken heb gezeten, en van jongs af aan met oudvaders ben bekend geweest - en die ook wel met smaak heb gelezen. Maar ondertussen zonder Christus voortleefde. Dat is het ergste wat er is: onder de aanbiedingen van het Evangelie verloren gaan.
Ik zou de Heere tekort doen als ik er ook niet bij zou zeggen dat Hij ook naar zo'n zondaar wilde omzien.
Velen die mij kennen zullen niet van mij zeggen wat ik toen écht beleefde: nl. dat ik als de grootste zondaar tóch zalig kon worden. Dan kon het voor iedereen. De zondag dat ik wel op de kansel had willen gaan staan om de mensen die weer gewoon de kerk uitliepen dát te vertellen, daarvan zou ik zo de datum kunnen noemen.

Ik zeg dit niet om eens te vertellen dat het mij zo slecht nog niet is. Alleen maar omdat ik zoveel over je eigen armoede lees en zo weinig over het werk van een drie-enig God Die Dezelfde is en eeuwig blijven zal! En dus ook nu nog dat toebrengend werk wil doen, Hij is nog elke dag zo gewillig om zondaren zalig te maken!
Mooi eilander.Ik heb er erg last van gehad dat ik rechtzinnig gezegd heb. God is er vrij in en ondertussen onbekend bleef en ook ik moet eerst mezelf zo en zo kennen, net of ik God dan wat aankondiging bieden, kijk eens hoeveel zondenkennis ik al vergaard heb?
En zo lette ik niet op de gewilligheid van de Lieve Zaligmaker , ik las in Ezechiel en op andere plaatsen dat de Heere geen lusten had in mijn dood en dat onwillig was.
Wat is God genadig .
Laatst gewijzigd door samanthi op 23 jun 2017, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

Johannes van Dijk schreef:
GJdeBruijn schreef:
Johannes van Dijk schreef:Geef es antwoord op m,n vraag. Waar zal je blijven bij verheffing van de Jordaan? We moeten naar het rechtvaardig oordeel Gods naar de hel!
Dat moeten we! En het wonder is dat er dan nog een Wonder is,voor dat uitverkoren en duur gekochte volk van God.
Hans, zolang mensen dit een ander voor de voeten durven werpen, beseffen ze zelf niet wat het inhoud. Ik raad je aan om even niet te posten en wat meer tijd te nemen voordat je een antwoord schrijft. Bovenstaande sticht niet.
Dat zeg jij! Dat is tóch de kern van de prediking hoor!(al begrijp ik die volgens jouw niet) De bijl ligt alrede aan de wortel der boom!
ik denk daarbij ook aan de preken van Ds.Th.vd Groe. Beslist geen zachte heelmeester.
Wie spreekt over de hel en Gods rechtvaardig oordeel en daar een ander mee om de oren slaat beseft werkelijk niet wat de hel is en wat Gods rechtvaardig oordeel is. Die heeft genoeg aan zichzelf voor het aangezicht van God!
Een losse uitspraak van VdGroe uit zijn verband rukken en als argument hier inbrengen raakt kant noch wal.
Plaats reactie