Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:Precies, maar ik stop met deze discussie, omdat het niet goed is elkaar met de Bijbel om de oren te slaan, ik wil steeds duidelijk maken dat de Bijbel met twee woorden spreekt en dat God geen lust heeft in onze dood en dat de Heere Jezus een gewillige Zaligmaker is, maar nu ben ik aan een eind.Ik heb het welgemeend geschreven maar het landt niet.
Dat je in je genoemde Bijbelteksten het wel meent,dat geloof ik graag van je.Maar ik hoor,(of het moet aan mij liggen)altijd maar veel beloften en niet de andere kant,snap je? Zo was er hier ook een vrouwtje, die zomaar wat uit Jesaja plukte,en er heel blij van werdt.Maar je moet Jesaja en Jeremia maar eens van begin tot eind lezen.Dan komen er eerder tranen,dan een blij en vrolijk gevoel hoor.Teminste bij mij.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

Ik vind dit een nare discussie. Uiteindelijk verzand dit in een soort geloofsdwang tegenover valse lijdelijkheid, wellicht zonder dat dit bedoeld wordt.
Mag ik een middenweg inbrengen in deze discussie?
Jac. Koelman schreef:Vreselijk is de uitspraak, die Paulus in 1 Kor. 16: 22 doet over de onbegenadigden namelijk: Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha! Wie, die met zijn aandacht bij deze woorden behoorlijk stilstaat, moet niet bekommerd en verlegen worden, en zichzelf op een ernstige en onpartijdige wijze afvragen: Ben ik de persoon, die hier bedoeld wordt, of niet? Ik ben verzekerd, waarde lezer, als het u om een waarachtig en gegrond antwoord op deze redelijke en hoognodige vraag te doen was, dat het u naar de Heere Jezus zou uitdrijven, om licht en geest van Hem te begeren, opdat u bekwaam mocht zijn om uzelf nauw, ja zeer nauw te onderzoeken en te doorzoeken, en dat u zulke middelen, die onder Gods zegen hiertoe goed geschikt zijn, hoog achten en met veel lust gebruiken zou. De tijd, die u hiertoe besteden moet, zal mogelijk kort zijn. De grote eeuwigheid nadert snel. In het oordeel van die grote dag zal niets gelden, dan het geloof, dat door de liefde werkzaam is, Gal. 5: 6. Heel vreselijk zal de eeuwige toestand zijn van hen, die onder het Evangelie en onder vele genademiddelen geleefd hebben, en onbekeerd sterven. Nu en heden is het nog de welaangename tijd, de dag der zaligheid; maar ook de enige tijd, waarna er voor u geen tijd meer zijn zal om uw arme en onsterfelijke ziel van een eeuwig verderf bevrijd te krijgen. Och, dat de Heere u een hart gaf om op deze grote, aangeboden zaligheid acht te geven. Er is nog gelegenheid om behouden te worden; niemand wordt uitgesloten, want alle de einden der aarde worden geroepen, om zich naar de Heere Jezus te wenden tot hun zielsbehoudenis, Jes. 45: 22. Al is iemand nog zo'n, oude en goddeloze zondaar, hij mag en moet tot de Heere komen, Jes. 55: 6, 7. Mocht het uw hart eens breken en overreden. Lees daartoe Deut. 5: 29, Ezech. 18: 31 en 32; 33: 11 en 2 Kor. 5: 20

U zult misschien tegenwerpen: Ik ben onmachtig. Het is een volstrekte waarheid, maar zeg er vrij bij: Ik ben onwillig, en ik heb geen lust in de weg; want de weg is heilig. Ik antwoord daarop:

1. Indien u dit tegenwerpt om maar zorgeloos te blijven, u dan vrijwillig zult verloren gaan, en dat dit schandelijk bedeksel van uw onmacht in de dag des oordeels (als uw geweten recht ontwaakt zal zijn) rechtvaardig van u weggenomen zal worden. Want dan zal uw geweten u levendig zeggen, dat de enige oorzaak en reden van uw eeuwig verderf is, wat de Opperste Wijsheid, Die naar waarheid oordeelt, met zoveel nadruk zegt in Spr 1: 29 en 30: Daarom dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren. Zij hebben in Mijn raad niet bewilligd; al Mijn bestraffingen hebben zij versmaad. En wat het rampzalige einde van die dwaze verkeerdheid zal zijn, kunt u in vers 31 en 32 lezen. En dat deze Opperste Wijsheid de aarde rechtvaardig oordelen zal, kunt u in Hand. 17: 31 zien; en tegen een rechtvaardig oordeel, zo weet u, gelden geen tegenwerpingen.

2. Maar indien u lust hebt om nog behouden te worden, en daartoe alle middelen wilt gebruiken, zo overweeg eens, met verzuchtingen tot de Heere Jezus, die uitlokkende en bemoedigende woorden, van welke ik voor een zondaar (hoe ook gesteld), die enige lust en zucht heeft tot zijn eeuwige behoudenis, nog geen gelijke heb gevonden: De Heere Jezus roept en spreekt tot u: Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken, Spr 1: 22 en 23. Dierbare en zielinnemende woorden! die immers elke tegenwerping van eigen onmacht of iets dergelijks krachtig oplossen en ontzenuwen. Het recht gebruik ervan moet immers aan uw geweten openbaar worden; en het bestaat daarin, dat u zich voor de voeten van de Heere Jezus nederwerpt, met aanhoudende biddingen en smekingen om deze Zijn Geest en zalig onderwijs te mogen ontvangen, met een naarstig gebruik van alle middelen; want op die weg is Hij te vinden, naar Zijn eigen getuigenis in Spr 8: 34.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 22 jun 2017, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Precies, maar ik stop met deze discussie, omdat het niet goed is elkaar met de Bijbel om de oren te slaan, ik wil steeds duidelijk maken dat de Bijbel met twee woorden spreekt en dat God geen lust heeft in onze dood en dat de Heere Jezus een gewillige Zaligmaker is, maar nu ben ik aan een eind.Ik heb het welgemeend geschreven maar het landt niet.
Dat je in je genoemde Bijbelteksten het wel meent,dat geloof ik graag van je.Maar ik hoor,(of het moet aan mij liggen)altijd maar veel beloften en niet de andere kant,snap je? Zo was er hier ook een vrouwtje, die zomaar wat uit Jesaja plukte,en er heel blij van werdt.Maar je moet Jesaja en Jeremia maar eens van begin tot eind lezen.Dan komen er eerder tranen,dan een blij en vrolijk gevoel hoor.Teminste bij mij.
Als je ook maar iets weet van vreugdetranen is het niet erg, Hans.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

GJdeBruijn schreef:Ik vind dit een nare discussie. Uiteindelijk verzand dit in een soort geloofsdwang tegenover valse lijdelijkheid, wellicht zonder dat dit bedoeld wordt.
Mag ik een middenweg inbrengen in deze discussie?
Jac. Koelman schreef:Vreselijk is de uitspraak, die Paulus in 1 Kor. 16: 22 doet over de onbegenadigden namelijk: Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha! Wie, die met zijn aandacht bij deze woorden behoorlijk stilstaat, moet niet bekommerd en verlegen worden, en zichzelf op een ernstige en onpartijdige wijze afvragen: Ben ik de persoon, die hier bedoeld wordt, of niet? Ik ben verzekerd, waarde lezer, als het u om een waarachtig en gegrond antwoord op deze redelijke en hoognodige vraag te doen was, dat het u naar de Heere Jezus zou uitdrijven, om licht en geest van Hem te begeren, opdat u bekwaam mocht zijn om uzelf nauw, ja zeer nauw te onderzoeken en te doorzoeken, en dat u zulke middelen, die onder Gods zegen hiertoe goed geschikt zijn, hoog achten en met veel lust gebruiken zou. De tijd, die u hiertoe besteden moet, zal mogelijk kort zijn. De grote eeuwigheid nadert snel. In het oordeel van die grote dag zal niets gelden, dan het geloof, dat door de liefde werkzaam is, Gal. 5: 6. Heel vreselijk zal de eeuwige toestand zijn van hen, die onder het Evangelie en onder vele genademiddelen geleefd hebben, en onbekeerd sterven. Nu en heden is het nog de welaangename tijd, de dag der zaligheid; maar ook de enige tijd, waarna er voor u geen tijd meer zijn zal om uw arme en onsterfelijke ziel van een eeuwig verderf bevrijd te krijgen. Och, dat de Heere u een hart gaf om op deze grote, aangeboden zaligheid acht te geven. Er is nog gelegenheid om behouden te worden; niemand wordt uitgesloten, want alle de einden der aarde worden geroepen, om zich naar de Heere Jezus te wenden tot hun zielsbehoudenis, Jes. 45: 22. Al is iemand nog zo'n, oude en goddeloze zondaar, hij mag en moet tot de Heere komen, Jes. 55: 6, 7. Mocht het uw hart eens breken en overreden. Lees daartoe Deut. 5: 29, Ezech. 18: 31 en 32; 33: 11 en 2 Kor. 5: 20

U zult misschien tegenwerpen: Ik ben onmachtig. Het is een volstrekte waarheid, maar zeg er vrij bij: Ik ben onwillig, en ik heb geen lust in de weg; want de weg is heilig. Ik antwoord daarop:

1. Indien u dit tegenwerpt om maar zorgeloos te blijven, u dan vrijwillig zult verloren gaan, en dat dit schandelijk bedeksel van uw onmacht in de dag des oordeels (als uw geweten recht ontwaakt zal zijn) rechtvaardig van u weggenomen zal worden. Want dan zal uw geweten u levendig zeggen, dat de enige oorzaak en reden van uw eeuwig verderf is, wat de Opperste Wijsheid, Die naar waarheid oordeelt, met zoveel nadruk zegt in Spr 1: 29 en 30: Daarom dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren. Zij hebben in Mijn raad niet bewilligd; al Mijn bestraffingen hebben zij versmaad. En wat het rampzalige einde van die dwaze verkeerdheid zal zijn, kunt u in vers 31 en 32 lezen. En dat deze Opperste Wijsheid de aarde rechtvaardig oordelen zal, kunt u in Hand. 17: 31 zien; en tegen een rechtvaardig oordeel, zo weet u, gelden geen tegenwerpingen.

2. Maar indien u lust hebt om nog behouden te worden, en daartoe alle middelen wilt gebruiken, zo overweeg eens, met verzuchtingen tot de Heere Jezus, die uitlokkende en bemoedigende woorden, van welke ik voor een zondaar (hoe ook gesteld), die enige lust en zucht heeft tot zijn eeuwige behoudenis, nog geen gelijke heb gevonden: De Heere Jezus roept en spreekt tot u: Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken, Spr 1: 22 en 23. Dierbare en zielinnemende woorden! die immers elke tegenwerping van eigen onmacht of iets dergelijks krachtig oplossen en ontzenuwen. Het recht gebruik ervan moet immers aan uw geweten openbaar worden; en het bestaat daarin, dat u zich voor de voeten van de Heere Jezus nederwerpt, met aanhoudende biddingen en smekingen om deze Zijn Geest en zalig onderwijs te mogen ontvangen, met een naarstig gebruik van alle middelen; want op die weg is Hij te vinden, naar Zijn eigen getuigenis in Spr 8: 34.
Ik voel me hierdoor geraakt, bedoel je mij met die soort geloofsdwang?
Laatst gewijzigd door samanthi op 22 jun 2017, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door eilander »

Wat een mooi stukje van ds. Koelman, dank voor het plaatsen @GJdB!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

samanthi schreef:Is dit iets anders dan ik heb gezegd?
Volgens mij heb je mijn postings dan niet goed gelezen.
Volgens mij noemde ik geen namen :)
Maar serieus, ik begrijp de bedoeling van de bijdragen, maar zo komt het niet meer over na verloop van de discussie.
Als Hans spreekt over onmacht, dan heeft hij gelijk. Als jij spreekt over gewilligheid van Christus heb je ook gelijk.
Maar deze beide aspecten moet je niet als argumenten tegenover elkaar zetten maar elk op haar eigen plaats laten staan.
Jij ziet de opmerkingen van Hans als tegenwerping. Je kunt het ook als aanvulling zien.
Ik denk dat het citaat van Koelman recht doet aan deze zaken en het geheel in juiste bewoordingen beschrijft. Ik hoop dat ook Hans zich hierin kan vinden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Isala »

samanthi schreef:
GJdeBruijn schreef:Ik vind dit een nare discussie. Uiteindelijk verzand dit in een soort geloofsdwang tegenover valse lijdelijkheid, wellicht zonder dat dit bedoeld wordt.
Mag ik een middenweg inbrengen in deze discussie?
Jac. Koelman schreef:Vreselijk is de uitspraak, die Paulus in 1 Kor. 16: 22 doet over de onbegenadigden namelijk: Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha! Wie, die met zijn aandacht bij deze woorden behoorlijk stilstaat, moet niet bekommerd en verlegen worden, en zichzelf op een ernstige en onpartijdige wijze afvragen: Ben ik de persoon, die hier bedoeld wordt, of niet? Ik ben verzekerd, waarde lezer, als het u om een waarachtig en gegrond antwoord op deze redelijke en hoognodige vraag te doen was, dat het u naar de Heere Jezus zou uitdrijven, om licht en geest van Hem te begeren, opdat u bekwaam mocht zijn om uzelf nauw, ja zeer nauw te onderzoeken en te doorzoeken, en dat u zulke middelen, die onder Gods zegen hiertoe goed geschikt zijn, hoog achten en met veel lust gebruiken zou. De tijd, die u hiertoe besteden moet, zal mogelijk kort zijn. De grote eeuwigheid nadert snel. In het oordeel van die grote dag zal niets gelden, dan het geloof, dat door de liefde werkzaam is, Gal. 5: 6. Heel vreselijk zal de eeuwige toestand zijn van hen, die onder het Evangelie en onder vele genademiddelen geleefd hebben, en onbekeerd sterven. Nu en heden is het nog de welaangename tijd, de dag der zaligheid; maar ook de enige tijd, waarna er voor u geen tijd meer zijn zal om uw arme en onsterfelijke ziel van een eeuwig verderf bevrijd te krijgen. Och, dat de Heere u een hart gaf om op deze grote, aangeboden zaligheid acht te geven. Er is nog gelegenheid om behouden te worden; niemand wordt uitgesloten, want alle de einden der aarde worden geroepen, om zich naar de Heere Jezus te wenden tot hun zielsbehoudenis, Jes. 45: 22. Al is iemand nog zo'n, oude en goddeloze zondaar, hij mag en moet tot de Heere komen, Jes. 55: 6, 7. Mocht het uw hart eens breken en overreden. Lees daartoe Deut. 5: 29, Ezech. 18: 31 en 32; 33: 11 en 2 Kor. 5: 20

U zult misschien tegenwerpen: Ik ben onmachtig. Het is een volstrekte waarheid, maar zeg er vrij bij: Ik ben onwillig, en ik heb geen lust in de weg; want de weg is heilig. Ik antwoord daarop:

1. Indien u dit tegenwerpt om maar zorgeloos te blijven, u dan vrijwillig zult verloren gaan, en dat dit schandelijk bedeksel van uw onmacht in de dag des oordeels (als uw geweten recht ontwaakt zal zijn) rechtvaardig van u weggenomen zal worden. Want dan zal uw geweten u levendig zeggen, dat de enige oorzaak en reden van uw eeuwig verderf is, wat de Opperste Wijsheid, Die naar waarheid oordeelt, met zoveel nadruk zegt in Spr 1: 29 en 30: Daarom dat zij de wetenschap gehaat hebben, en de vreze des HEEREN niet hebben verkoren. Zij hebben in Mijn raad niet bewilligd; al Mijn bestraffingen hebben zij versmaad. En wat het rampzalige einde van die dwaze verkeerdheid zal zijn, kunt u in vers 31 en 32 lezen. En dat deze Opperste Wijsheid de aarde rechtvaardig oordelen zal, kunt u in Hand. 17: 31 zien; en tegen een rechtvaardig oordeel, zo weet u, gelden geen tegenwerpingen.

2. Maar indien u lust hebt om nog behouden te worden, en daartoe alle middelen wilt gebruiken, zo overweeg eens, met verzuchtingen tot de Heere Jezus, die uitlokkende en bemoedigende woorden, van welke ik voor een zondaar (hoe ook gesteld), die enige lust en zucht heeft tot zijn eeuwige behoudenis, nog geen gelijke heb gevonden: De Heere Jezus roept en spreekt tot u: Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken, Spr 1: 22 en 23. Dierbare en zielinnemende woorden! die immers elke tegenwerping van eigen onmacht of iets dergelijks krachtig oplossen en ontzenuwen. Het recht gebruik ervan moet immers aan uw geweten openbaar worden; en het bestaat daarin, dat u zich voor de voeten van de Heere Jezus nederwerpt, met aanhoudende biddingen en smekingen om deze Zijn Geest en zalig onderwijs te mogen ontvangen, met een naarstig gebruik van alle middelen; want op die weg is Hij te vinden, naar Zijn eigen getuigenis in Spr 8: 34.
Is dit iets anders dan ik heb gezegd?
Volgens mij heb je mijn postings dan niet goed gelezen.
En is dit ook anders dan ik heb gezegd?
Misschien heb ik niet de juiste reformatorische woorden gebruikt waardoor het niet goed overkwam.
Johannes van Dijk schreef:Zo was er hier ook een vrouwtje, die zomaar wat uit Jesaja plukte,en er heel blij van werdt.
Ik vermoed dat ik dat vrouwtje ben. Ik had een stukje van Thomas Boston geplaatst, wat ging over Jesaja 55. Dus ik heb niets geplukt, gestolen of zelf gepakt. Maar toen ik het las, werd ik er wel blij van, dat wel. Je zult er maar om verlegen zijn, om dat Levende Water.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

GJdeBruijn schreef:
samanthi schreef:Is dit iets anders dan ik heb gezegd?
Volgens mij heb je mijn postings dan niet goed gelezen.
Volgens mij noemde ik geen namen :)
Maar serieus, ik begrijp de bedoeling van de bijdragen, maar zo komt het niet meer over na verloop van de discussie.
Als Hans spreekt over onmacht, dan heeft hij gelijk. Als jij spreekt over gewilligheid van Christus heb je ook gelijk.
Maar deze beide aspecten moet je niet als argumenten tegenover elkaar zetten maar elk op haar eigen plaats laten staan.
Jij ziet de opmerkingen van Hans als tegenwerping. Je kunt het ook als aanvulling zien.
Ik denk dat het citaat van Koelman recht doet aan deze zaken en het geheel in juiste bewoordingen beschrijft. Ik hoop dat ook Hans zich hierin kan vinden.
De gewilligheid van Christus en onze onmacht is geen tegenstelling, ik zie de opmerkingen van Hans niet als aanvulling, maar het onderuithalen van het evangelie, ik heb steeds geprobeerd om weer te geven dat de Bijbel met twee woorden spreekt, net zoals in dat mooie stukje van Koelman.
bedankt voor het plaatsen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

samanthi schreef:ik zie de opmerkingen van Hans niet als aanvulling, maar het onderuithalen van het evangelie,
Met als gevolg dat je niet meer evenwichtig schrijft maar vanuit een emotie ten strijde trekt tegen wat jij als onderuithalen van het evangelie hebt beoordeeld.
Ik denk eerder dat we Hans nog wat beter moeten leren kennen en dat Hans de gelegenheid moet krijgen om wat meer vaardigheid te krijgen in het beschrijven en onderbouwen van zijn meningen. Als hij direct 'besprongen' wordt op zijn stelligheden en merkwaardige uitspraken, dan is het logisch dat het niet echt tot een gesprek komt waarin wederzijds respect ontstaat en wederzijds begrip.
Zullen we zijn reactie op Koelman even afwachten? Misschien blijkt het allemaal wel mee te vallen. :)
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Harry65 »

Johannes van Dijk schreef:Het is allemaal best bedoeld van je Harry,en ook je uitleg klopt aardig.Maar er zit tóch nog een knoop in het touw.Alles wat een mens meent zelf te moeten doen is Remonstrants.Om het voorbeeld van die deur te nemen,die wij open zouden moeten doen.Wij hebben aan de binnenkant van de deur,dus aan onze kant in het Paradijs die deurknop afgebroken,of afgezaagd, vooruit.
Dat jij dat zo wilt zien, dat zij zo.
Maar ik leef in een tijd waarin Jezus is gekomen, en Redder is geworden, ook voor mij.
En die Jezus zegt dat er wel degelijk een deurknop is.

De kern van het evangelie van Christus is, dat God de wereld zó lief heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die in Hem gelooft, eeuwig zal leven".
Het evangelie is niet: wacht nog maar even, jij ellendig mens, misschien krijg je ooit nog wel wat geloof.
Het evangelie is zoals op de pinksterdag, waar men na 1 'preek' al tot geloof kwam en 'meteen' de Heilige Geest kreeg.
Daar reageerde men echt niet met "jongens, niet zo snel, laten we nog een poosje nadenken over hoe slecht wij wel zijn" ...
Johannes van Dijk schreef:Niemand kan iets aannemen,zo het hem van de hemel niet gegeven is.En al heb je de capaciteit om iets aan te nemen, dan zal je toch eerst wat moeten krijgen,of niet dan?
Ik weet niet wat er in de kerkdiensten die jij bezoekt, allemaal wel en niet gebeurt,
maar als het goed is, wordt daar "gezaaid". Daar krijg je het Woord. Daar krijg je de beloften van God te horen en aangereikt.
Als je meent dat je daar niets krijgt, moet je je echt eens afvragen of je daar wel goed zit.
En dat meen ik heel serieus:
Hoe kan een kerk een kerk van Christus zijn, als ze niet vertelt over de genade van God, over de belofte van God, over het aanbod van God?
Jij zegt: "dan zal je toch eerst wat moeten krijgen".
Ik beweer: In de/een kerk van Christus krijg je elke keer alles wat nodig is om aan te nemen.
Johannes van Dijk schreef:Het is opvallend dat sommigen alleen de krenten uit de pap vissen. Alleen de voordelen en niet de oordelen. Alleen de liefde en de genade Gods, maar niet Zijn toorn en Zijn straffen.Men wil wel van verzoening spreken,maar daar is heel wat aan vooraf gegaan.
Als het lijkt alsof ik dat ook doe, dan leg ik het niet duidelijk uit.
In dat geval mijn excuses.
Maar om even in jouw beeldspraak mee te gaan: Ik doe aan de krenten EN aan de pap. Dat ik het nu over de krenten heb, betekent niet dat ik ook wel wat te zeggen heb over, en bewust ben van de pap. Maar ik ga niet doen alsof er GEEN krenten zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door samanthi »

GJdeBruijn schreef:
samanthi schreef:ik zie de opmerkingen van Hans niet als aanvulling, maar het onderuithalen van het evangelie,
Met als gevolg dat je niet meer evenwichtig schrijft maar vanuit een emotie ten strijde trekt tegen wat jij als onderuithalen van het evangelie hebt beoordeeld.
Ik denk eerder dat we Hans nog wat beter moeten leren kennen en dat Hans de gelegenheid moet krijgen om wat meer vaardigheid te krijgen in het beschrijven en onderbouwen van zijn meningen. Als hij direct 'besprongen' wordt op zijn stelligheden en merkwaardige uitspraken, dan is het logisch dat het niet echt tot een gesprek komt waarin wederzijds respect ontstaat en wederzijds begrip.
Zullen we zijn reactie op Koelman even afwachten? Misschien blijkt het allemaal wel mee te vallen. :)
Ik ben bang dat je niet alles goed gelezen hebt.
Maar goed het zij zo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Mannetje »

Johannes van Dijk schreef:Maar je moet Jesaja en Jeremia maar eens van begin tot eind lezen.Dan komen er eerder tranen,dan een blij en vrolijk gevoel hoor.Teminste bij mij.
Als ik Jesaja in zijn geheel lees (en daar ben ik momenteel mee bezig) dan komt het beiden. Dat begint al in hoofdstuk 1.
Ik citeer een paar verzen uit het begin:
"2 Hoort, gij hemelen! en neem ter ore, gij aarde! want de HEERE spreekt: Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd; maar zij hebben tegen Mij overtreden.
3 Een os kent zijn bezitter, en een ezel de krib zijns heren; maar Israël heeft geen kennis, Mijn volk verstaat niet.
4 Wee het zondige volk, het volk van zware ongerechtigheid, het zaad der boosdoeners, de verdervende kinderen! Zij hebben den HEERE verlaten, zij hebben den Heilige Israëls gelasterd, zij hebben zich vervreemd, wijkende achterwaarts.
5 Waartoe zoudt gij meer geslagen worden? Gij zoudt des afvals des te meer maken; het ganse hoofd is krank, en het ganse hart is mat.
6 Van de voetzool af tot het hoofd toe is er niets geheels aan hetzelve; maar wonden, en striemen, en etterbuilen, die niet uitgedrukt noch verbonden zijn, en geen derzelve is met olie verzacht.
7 Uw aardrijk is een verwoesting, uw steden zijn met het vuur verbrand; uw land verteren de vreemden in uw tegenwoordigheid, en een verwoesting is er, als een omkering door de vreemden.
8 En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.
9 Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden."
En dan? Wat volgt er dan?
"10 Hoort des HEEREN woord, gij oversten van Sodom! neemt ter ore de wet onzes Gods, gij volk van Gomorra!
11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
12 Wanneer gijlieden voor Mijn aangezicht komt te verschijnen, wie heeft zulks van uw hand geëist, dat gij Mijn voorhoven betreden zoudt?
13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen.
14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen.
15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed.
16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen.
17 Leert goed te doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
19 Indien gijlieden willig zijt en hoort, zo zult gij het goede dezes lands eten;
20 Maar indien gij weigert, en wederspannig zijt, zo zult gij van het zwaard gegeten worden; want de mond des HEEREN heeft het gesproken."

Hier moet je niet alleen vers 18 uit citeren (zoals wel in een bekend lied gebeurt), of alleen vers 2 en 3. Juist het in zijn geheel lezen van een hoofdstuk, of zelfs een heel Bijbelboek, maakt dat het wonder van genade tegenover een doodschuldig volk gaat schitteren.
Dus hoe lees ik Jesaja? Met huiver, met schrik, met verslagenheid, met verwondering, met dankbaarheid. En dat niet om en om, maar door elkaar.
-
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

Mannetje schreef:
Johannes van Dijk schreef:Maar je moet Jesaja en Jeremia maar eens van begin tot eind lezen.Dan komen er eerder tranen,dan een blij en vrolijk gevoel hoor.Teminste bij mij.
18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
19 Indien gijlieden willig zijt en hoort, zo zult gij het goede dezes lands eten;
20 Maar indien gij weigert, en wederspannig zijt, zo zult gij van het zwaard gegeten worden; want de mond des HEEREN heeft het gesproken."

Hier moet je niet alleen vers 18 uit citeren (zoals wel in een bekend lied gebeurt), of alleen vers 2 en 3. Juist het in zijn geheel lezen van een hoofdstuk, of zelfs een heel Bijbelboek, maakt dat het wonder van genade tegenover een doodschuldig volk gaat schitteren.
Dus hoe lees ik Jesaja? Met huiver, met schrik, met verslagenheid, met verwondering, met dankbaarheid. En dat niet om en om, maar door elkaar.
Helemaal terecht Mannetje,zoals ik al eerder aangaf.Niet de krenten uit de pap vissen,(wat in ons straatje past)maar het geheel lezen en herkauwen.Dan kom je tot heel andere opvattingen, als alleen met de beloften strooien.Dat geldt voor veel,zo niet alle Bijbelboeken.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
GJdeBruijn schreef:
samanthi schreef:ik zie de opmerkingen van Hans niet als aanvulling, maar het onderuithalen van het evangelie,
Met als gevolg dat je niet meer evenwichtig schrijft maar vanuit een emotie ten strijde trekt tegen wat jij als onderuithalen van het evangelie hebt beoordeeld.
Ik denk eerder dat we Hans nog wat beter moeten leren kennen en dat Hans de gelegenheid moet krijgen om wat meer vaardigheid te krijgen in het beschrijven en onderbouwen van zijn meningen. Als hij direct 'besprongen' wordt op zijn stelligheden en merkwaardige uitspraken, dan is het logisch dat het niet echt tot een gesprek komt waarin wederzijds respect ontstaat en wederzijds begrip.
Zullen we zijn reactie op Koelman even afwachten? Misschien blijkt het allemaal wel mee te vallen. :)
Ik ben bang dat je niet alles goed gelezen hebt.Maar goed het zij zo.
Ja Samanthi,als je Hans wat beter leert kennen,dan valt het allemaal best mee hoor. :haha :haha
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:Precies, maar ik stop met deze discussie, omdat het niet goed is elkaar met de Bijbel om de oren te slaan, ik wil steeds duidelijk maken dat de Bijbel met twee woorden spreekt en dat God geen lust heeft in onze dood en dat de Heere Jezus een gewillige Zaligmaker is, maar nu ben ik aan een eind.Ik heb het welgemeend geschreven maar het landt niet.
Dat je in je genoemde Bijbelteksten het wel meent,dat geloof ik graag van je.Maar ik hoor,(of het moet aan mij liggen)altijd maar veel beloften en niet de andere kant,snap je? Zo was er hier ook een vrouwtje, die zomaar wat uit Jesaja plukte,en er heel blij van werdt.Maar je moet Jesaja en Jeremia maar eens van begin tot eind lezen.Dan komen er eerder tranen,dan een blij en vrolijk gevoel hoor.Teminste bij mij.
Ja, Johannes?
Komt er bij jouw géén blij gevoel als er staat in Jesaja 53:
4. Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
5. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.
Moeten we niet verlangen dat God door Zijn Woord én Geest dát in ons werkt? Moet men dan Hem daarvoor niet aanlopen als een waterstroom? En moet men dan ál de éigen opknappogingen niet aan de kant zetten, zoals eigen gedachten: "Heere, ik ben zó slecht. U bent rechtvaardig als u me bekeert." Moeten die gedachten ook niet als was voor het vuur versmelten? Want God heeft géén lust in de dood der goddelozen... Men denkt het dan met éigen gedachten en jamaars het beter te weten als God.
Als Gods kinderen Gods recht gaan zien, dan wordt het waar dat God rechtvaardig is als Hij hun zou voorbijgaan. Maar zij verlángen dit niet, ze bidden juist des te meer tot Hem om uitredding. Maar dat is wat anders als dat we zeggen: "Heere, als u me in de hel werpt is het ook goed." Dat is een dodelijke gerustheid. Bij Gods recht is het zo dat we Gods niets ongerijmds toeschrijven. Bij het andere is het een valse lijdelijkheid, "God moet het doen; als Hij het niet doet is het ook goed. Ik kan het niet." Gaan Gods kinderen dan ook niet zien dat voor al hun zonden en tekortkomingen, júist Hij daarvoor wílde betalen? En dat dit geen 'misschientje' is, maar dat het al gebeurd is. En dan mogen, nee, zúllen zij dan ook de dankbaarheid, die men Gode voor de verlossing schuldig is, aan Hem tonen, wat uitkomt in de gunnende liefde aan de onbekeerde medereiziger, dat het ook voor hem/haar nog kan en er nog vergeving mogelijk is! (Dát wordt dan zo rijkellijk uitgestald, zónder voorwaardes, zónder tradities, zónder regels.) Want hoe zouden zij het geschenk van God, door Zijn Geest in het hart gewerkt, kunnen aannemen, als zij er niet dankbaar voor zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie