Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Heel wat keren wordt hier op het forum opgeroepen om terug te keren naar de leer van de Reformatie.

Opvallend is dat sommige die dat doen zelf de Reformatorische leer nauwelijks blijken te kennen.
Of er bij voorbaat van uitgaan dat bepaalde predikanten die hij/zij graag hoort de leer van de Reformatie volgen.

Nu gaat het bij terug naar de Reformatie niet zo zeer om mensen, Luther, Calvijn, Bullinger, Zwingli, Oecolampadius, Knox, Latimer of anderen.
Maar wel om de leer van de kerk, de leer waar men zich regelmatig op beroept omdat wij belijden in een traditie te staan.

Daarom is verdiepen in en kennis van de Reformatorische leer nodig, om elkaar scherp te houden en niet in te slapen in gerustheid.
Om één voorbeeld te noemen de 3 of 4 sola's die kunnen wel fraai klinken maar die gaan over zaken en niet slechts over termen.

In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking. Maar het gaat niet om namen en termen of een lied maar om de kern zaken.
Zoals de letterlijke schrift uitleg, de rechtvaardiging van de goddeloze (i.t.t. de rechtvaardiging van de rechtvaardige), het offer van Christus, de twee wegen (i.t.t. de 3 wegen of de schijntussenweg), zekerheid van het geloof, scherpe prediking (namelijk binnen of buiten, in Christus of buiten Christus) en meer van die zaken.


Het is tijd voor een nieuwe Reformatie, terug naar de bronnen, terug naar de bron (de Schrift) terug naar de Bron (God drie-enig) terug naar de Kern (Jezus Christus).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:Heel wat keren wordt hier op het forum opgeroepen om terug te keren naar de leer van de Reformatie.

Opvallend is dat sommige die dat doen zelf de Reformatorische leer nauwelijks blijken te kennen.
Of er bij voorbaat van uitgaan dat bepaalde predikanten die hij/zij graag hoort de leer van de Reformatie volgen.

Nu gaat het bij terug naar de Reformatie niet zo zeer om mensen, Luther, Calvijn, Bullinger, Zwingli, Oecolampadius, Knox, Latimer of anderen.
Maar wel om de leer van de kerk, de leer waar men zich regelmatig op beroept omdat wij belijden in een traditie te staan.

Daarom is verdiepen in en kennis van de Reformatorische leer nodig, om elkaar scherp te houden en niet in te slapen in gerustheid.
Om één voorbeeld te noemen de 3 of 4 sola's die kunnen wel fraai klinken maar die gaan over zaken en niet slechts over termen.

In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking. Maar het gaat niet om namen en termen of een lied maar om de kern zaken.
Zoals de letterlijke schrift uitleg, de rechtvaardiging van de goddeloze (i.t.t. de rechtvaardiging van de rechtvaardige), het offer van Christus, de twee wegen (i.t.t. de 3 wegen of de schijntussenweg), zekerheid van het geloof, scherpe prediking (namelijk binnen of buiten, in Christus of buiten Christus) en meer van die zaken.


Het is tijd voor een nieuwe Reformatie, terug naar de bronnen, terug naar de bron (de Schrift) terug naar de Bron (God drie-enig) terug naar de Kern (Jezus Christus).
Is het niet zo dat de nadere reformatie meer invloed heeft op de huidige denkbeelden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Heel wat keren wordt hier op het forum opgeroepen om terug te keren naar de leer van de Reformatie.

Opvallend is dat sommige die dat doen zelf de Reformatorische leer nauwelijks blijken te kennen.
Of er bij voorbaat van uitgaan dat bepaalde predikanten die hij/zij graag hoort de leer van de Reformatie volgen.

Nu gaat het bij terug naar de Reformatie niet zo zeer om mensen, Luther, Calvijn, Bullinger, Zwingli, Oecolampadius, Knox, Latimer of anderen.
Maar wel om de leer van de kerk, de leer waar men zich regelmatig op beroept omdat wij belijden in een traditie te staan.

Daarom is verdiepen in en kennis van de Reformatorische leer nodig, om elkaar scherp te houden en niet in te slapen in gerustheid.
Om één voorbeeld te noemen de 3 of 4 sola's die kunnen wel fraai klinken maar die gaan over zaken en niet slechts over termen.

In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking. Maar het gaat niet om namen en termen of een lied maar om de kern zaken.
Zoals de letterlijke schrift uitleg, de rechtvaardiging van de goddeloze (i.t.t. de rechtvaardiging van de rechtvaardige), het offer van Christus, de twee wegen (i.t.t. de 3 wegen of de schijntussenweg), zekerheid van het geloof, scherpe prediking (namelijk binnen of buiten, in Christus of buiten Christus) en meer van die zaken.


Het is tijd voor een nieuwe Reformatie, terug naar de bronnen, terug naar de bron (de Schrift) terug naar de Bron (God drie-enig) terug naar de Kern (Jezus Christus).
Is het niet zo dat de nadere reformatie meer invloed heeft op de huidige denkbeelden?
Nee hoor dat is het verzinsel van Dr T Brienen van lang geleden.

De nadere reformatie is in veel zaken een verdieping van de Reformatie. De fronten kwamen anders te liggen.
In de reformatie was het front de dwaalleer van Rome. Bij de nadere refomatie lag het front in de volkskerk waar schijn en zijn en leer en leven door elkaar gingen vloeien.


Onze tijd heeft fronten die meer en meer richting het front van de nadere reformatie gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef: In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking.
Volgens mij zijn er nog nooit zóveel reformatieherdenkingen georganiseerd als dit jaar. Het zet een stevige stempel op m'n agenda.
Maar verder ben ik het op veel punten met je eens! Misleidender is nog wel het etiket 'reformatorisch', want achter dat uithangbord wordt heel wat opgehangen waar de reformatoren niks van moesten hebben.
De Nadere Reformatie heeft de focus veel meer verlegd naar de mens en z'n bevindingen. Helaas is daaruit veel scheefgroei voortgekomen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Heel wat keren wordt hier op het forum opgeroepen om terug te keren naar de leer van de Reformatie.

Opvallend is dat sommige die dat doen zelf de Reformatorische leer nauwelijks blijken te kennen.
Of er bij voorbaat van uitgaan dat bepaalde predikanten die hij/zij graag hoort de leer van de Reformatie volgen.

Nu gaat het bij terug naar de Reformatie niet zo zeer om mensen, Luther, Calvijn, Bullinger, Zwingli, Oecolampadius, Knox, Latimer of anderen.
Maar wel om de leer van de kerk, de leer waar men zich regelmatig op beroept omdat wij belijden in een traditie te staan.

Daarom is verdiepen in en kennis van de Reformatorische leer nodig, om elkaar scherp te houden en niet in te slapen in gerustheid.
Om één voorbeeld te noemen de 3 of 4 sola's die kunnen wel fraai klinken maar die gaan over zaken en niet slechts over termen.

In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking. Maar het gaat niet om namen en termen of een lied maar om de kern zaken.
Zoals de letterlijke schrift uitleg, de rechtvaardiging van de goddeloze (i.t.t. de rechtvaardiging van de rechtvaardige), het offer van Christus, de twee wegen (i.t.t. de 3 wegen of de schijntussenweg), zekerheid van het geloof, scherpe prediking (namelijk binnen of buiten, in Christus of buiten Christus) en meer van die zaken.


Het is tijd voor een nieuwe Reformatie, terug naar de bronnen, terug naar de bron (de Schrift) terug naar de Bron (God drie-enig) terug naar de Kern (Jezus Christus).
Is het niet zo dat de nadere reformatie meer invloed heeft op de huidige denkbeelden?
Nee hoor dat is het verzinsel van Dr T Brienen van lang geleden.

De nadere reformatie is in veel zaken een verdieping van de Reformatie. De fronten kwamen anders te liggen.
In de reformatie was het front de dwaalleer van Rome. Bij de nadere refomatie lag het front in de volkskerk waar schijn en zijn en leer en leven door elkaar gingen vloeien.


Onze tijd heeft fronten die meer en meer richting het front van de nadere reformatie gaan.
Dan klopt het toch?
wat bedoel je precies met de laatste zin?
Bedoel je dat positief of negatief?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking.
Volgens mij zijn er nog nooit zóveel reformatieherdenkingen georganiseerd als dit jaar. Het zet een stevige stempel op m'n agenda.
Maar verder ben ik het op veel punten met je eens! Misleidender is nog wel het etiket 'reformatorisch', want achter dat uithangbord wordt heel wat opgehangen waar de reformatoren niks van moesten hebben.
De Nadere Reformatie heeft de focus veel meer verlegd naar de mens en z'n bevindingen. Helaas is daaruit veel scheefgroei voortgekomen.
Die laatste zin wordt vaak nagepraat maar is feitelijk onjuist. Lees grote werken uit deze periode (bv De redelijke Godsdienst of de evangelische Jesaja) Lees Teelinck,Koelman en zie je ongelijk.
Zoals in mijn vorige posting al opgemerkt de fronten lagen ten tijde van de reformatie anders dan bij de nadere reformatie. Toch is er makkelijker een isgelijk teken te zetten tussen deze twee stromingen dan tussen de reformatie en de slappe prediking in veel midden orthodoxie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Is het niet zo dat de nadere reformatie meer invloed heeft op de huidige denkbeelden?
Nee hoor dat is het verzinsel van Dr T Brienen van lang geleden.

De nadere reformatie is in veel zaken een verdieping van de Reformatie. De fronten kwamen anders te liggen.
In de reformatie was het front de dwaalleer van Rome. Bij de nadere refomatie lag het front in de volkskerk waar schijn en zijn en leer en leven door elkaar gingen vloeien.


Onze tijd heeft fronten die meer en meer richting het front van de nadere reformatie gaan.
Dan klopt het toch?
wat bedoel je precies met de laatste zin?
Bedoel je dat positief of negatief?
Wat klopt dan toch? Praten wij langs elkaar heen ? Wat bedoel jij met huidige denkbeelden?

Met de laatste zin bedoel ik dat wij in 2017 veel kunnen leren van de nadere reformatie omdat de fronten van toen en nu op elkaar lijken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking.
Volgens mij zijn er nog nooit zóveel reformatieherdenkingen georganiseerd als dit jaar. Het zet een stevige stempel op m'n agenda.
Maar verder ben ik het op veel punten met je eens! Misleidender is nog wel het etiket 'reformatorisch', want achter dat uithangbord wordt heel wat opgehangen waar de reformatoren niks van moesten hebben.
De Nadere Reformatie heeft de focus veel meer verlegd naar de mens en z'n bevindingen. Helaas is daaruit veel scheefgroei voortgekomen.
Kennen we de Nadere Reformatie nog wel?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door CvdW »

Als we dat nu eens duidelijk vaststellen dat we de Reformatie en de Nadere Reformatie niet (goed) kennen.
Laten we dan stoppen met het lezen van de boeken van hedendaagse predikanten. Terug naar de preken van Calvijn enz.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: In die lijn is het ook verdrietig dat er weinig Reformatie-herdenkingen meer zijn en sommige denken als Luther of Calvijn genoemd wordt of Een vaste Brucht, gezongen wordt dit al een Reformatie herdenking.
Volgens mij zijn er nog nooit zóveel reformatieherdenkingen georganiseerd als dit jaar. Het zet een stevige stempel op m'n agenda.
Maar verder ben ik het op veel punten met je eens! Misleidender is nog wel het etiket 'reformatorisch', want achter dat uithangbord wordt heel wat opgehangen waar de reformatoren niks van moesten hebben.
De Nadere Reformatie heeft de focus veel meer verlegd naar de mens en z'n bevindingen. Helaas is daaruit veel scheefgroei voortgekomen.
Kennen we de Nadere Reformatie nog wel?
De vroege Nadere Reformatoren stonden nog dichtbij de Reformatie niet alleen wat betreft tijd maar ook wat betreft leer en prediking.
Omstreeks 1700 komen er echt wel veranderingen, iemand als Van der Groe wijst ook erop dat er afgeweken was van de Reformatie.

Soms is er kritiek op de letterlijke uitleg want die zou maar oppervlakkig zijn, maar daarmee verwerpt met tegelijk de Reformatie.

En Hendrikus nu zijn er wat herdenkingen door 500 jaar Reformatie maar daarom wil het nog niet zeggen wat de leer van de Reformatie opnieuw wordt onderzocht, zou mooi zijn als er alleen al eens wat werken opnieuw werden uitgegeven bijv. Bijbelcommentaren. (andere dan die van Calvijn)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door Johann Gottfried Walther »

CvdW schreef:Als we dat nu eens duidelijk vaststellen dat we de Reformatie en de Nadere Reformatie niet (goed) kennen.
Laten we dan stoppen met het lezen van de boeken van hedendaagse predikanten. Terug naar de preken van Calvijn enz.
Zelf heb ik werk van Zwingli, Bucer, Bullinger, Oecomlampadius, Latimer, Knox, Zanchius, Luther, Calvijn, John Bradford en Jean Taffin gelezen. Ik ben er eerlijk in dat ik de Reformatie beter ken dan de Nadere Reformatie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:
CvdW schreef:Als we dat nu eens duidelijk vaststellen dat we de Reformatie en de Nadere Reformatie niet (goed) kennen.
Laten we dan stoppen met het lezen van de boeken van hedendaagse predikanten. Terug naar de preken van Calvijn enz.
Zelf heb ik werk van Zwingli, Bucer, Bullinger, Oecomlampadius, Latimer, Knox, Zanchius, Luther, Calvijn, John Bradford en Jean Taffin gelezen. Ik ben er eerlijk in dat ik de Reformatie beter ken dan de Nadere Reformatie.
Misschien goed om je daar ook in te verdiepen, want je doet er nu wel uitspraken over die de hele Nadere Reformatie in een min of meer verkeerd daglicht stellen (als zijnde afwijkingen van Reformatie).
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door ejvl »

Misschien kan het wat concreet gemaakt worden? Nu is het meer algemeen.
Waar en hoe is de leer afgeweken van de reformatie? Welke concrete punten?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Misschien kan het wat concreet gemaakt worden? Nu is het meer algemeen.
Waar en hoe is de leer afgeweken van de reformatie? Welke concrete punten?
Er is geen afwijking t.o.v. de reformatie. Mensen als William Perkins, John Owen,Brakel,Voetius,Calvijn hebben veel geschriften achtergelaten die laten zien dat er geen wezenlijke verschillen zijn tussen Reformatie,nadere reformatie en de puriteinse beweging.
Er zijn wel accentverschillen maar die zijn er ook binnen elk van deze stromingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer

Bericht door CvdW »

Is het juist om wedergeboorte en Christuskennis uit elkaar te trekken?
Is het juist om te zeggen: 'het begint niet met Christus'.

Twaalf slagen waardoor een rank van de natuurlijke stam wordt afgesneden
1. Wanneer de Geest des Heeren in een persoon begint te werken om hem tot Christus te brengen, dan vindt Hij hem in een Laodicese toestand. Hij is vast in slaap, zich niet bewust van enig gevaar en hij droomt van de hemel en de gunst Gods, hoewel hij vol zonde is tegen de Heilige Israëls: "Gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt" (Openbaring 3:17). Daarom werpt de Geest enige lichtstralen in de duistere ziel en Hij laat de mens zien dat hij een verloren mens is, als hij geen nieuw blad opslaat en zich geen nieuwe levenswijze eigen maakt. Zo wordt er door de Geest des Heeren, Die handelt als de Geest der dienstbaarheid, een gerechtshof opgericht in het binnenste van de mens, waar hij wordt aangeklaagd, beschuldigd en veroordeeld wegens het verbreken van de wet Gods. Hij wordt overtuigd van zonde, en van gerechtigheid (Johannes 16:8). En nu kan hij niet langer gerust slapen in zijn
vroegere levenswijze. Dit is de eerste slag die de rank krijgt om haar af te snijden.

2. Hierop verlaat de mens zijn vroegere goddeloze levenswijze. Hij verlaat zijn liegen, vloeken, sabbatsschending, stelen en andere praktijken, hoewel ze dierbaar voor hem zijn als zijn rechteroog. Hij zal ze liever laten varen dan zijn ziel verderven. Het schip
gaat waarschijnlijk zinken, en daarom gooit hij zijn goederen overboord om zelf niet om te komen. En nu begint hij zichzelf in zijn hart te zegenen, en zijn bewijsstukken voor de hemel met blijdschap te bezien, terwijl hij zichzelf een betere dienstknecht van God vindt dan vele anderen: "O God, ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers", enzovoort (Lukas 18:11). Hij krijgt echter spoedig weer een slag met de bijl van de wet, die hem laat zien, dat alleen hij die doet hetgeen geschreven is in het boek der wet, erdoor zalig kan worden. Zij laat hem ook zien dat zijn negatieve heiligheid een te geringe beschutting is tegen de storm van Gods toorn. En zo, hoewel zijn zonden van bedrijf daarvóór zwaar op hem rustten, beginnen nu zijn zonden van nalatigheid zich te verdringen in zijn gedachten en dat gaat gepaard met een reeks vloeken van de wet en van wraak. En elk van de Tien Geboden brandt op hem los met donderslagen van toorn, omdat hij de plichten die van hem geëist werden, heeft verzuimd.

3. Daarop gaat hij trachten een positief heilige levenswijze te leiden. Hij is niet alleen niet goddeloos meer, maar hij verricht ook godsdienstige plichten. Hij bidt, hij tracht zich de godsdienstige principes eigen te maken, hij onderhoudt de dag des Heeren
stipt en zoals Herodes "doet hij vele dingen" en hoort predikaties "gaarne". Kortom, er is een grote mate van gelijkvormigheid in zijn uiterlijk gedrag aan de letter van debeide tafelen der wet. En nu is er in die mens een geweldige verandering te zien, die zijn buren wel op
moeten merken. Hij wordt daarom door de Godvruchtigen met blijdschap als een biddend mens in hun gezelschap toegelaten. Hij kan met hen spreken over godsdienstige zaken, ja, zelfs over zielsbevindingen waar sommigen geen kennis van hebben. En het goede oordeel dat zij over hem hebben, bevestigt het goede oordeel dat hij over zichzelf heeft. Deze stap in de godsdienst is voor velen die nooit verder
komen, noodlottig.


Hoe kan er nu geleerd worden dat mensen bij de eerste bijlslag al wedergeboren zijn?
Plaats reactie