Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

Refoforum2017 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Waarom staat er boven het formulier: Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der geloven te bedienen.

Is dat ook een moderne toevoeging?
Ja, in het oorspronkelijke formulier staat 'der gelovigen' er niet bij. Jongbloed heeft dat toegevoegd. Op zich niets mis mee, als je 'gelovigen' dan maar bedoeld in de brede zin van het woord, dus elk kerkmens. Dopen gebeurd enkel en alleen op grond van het verbond, zie de Heidelberger! Dus ja, een moderne toevoeging!
Enkel op grond van het verbond... Maar hoe komt zo'n pasgeboren kind in het verbond? Toch alleen via zijn - gelovige - ouders? Dus het geloof van de ouders doet er wel degelijk toe. Anders kun je elk kind wel gaan dopen.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 09 mei 2017, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat de vraagsteller het wel anders bedoelde dan waar nu de discussie over gaat. Volgens mij werd er bedoeld: zijn er situaties in een gemeente waarin de sacramenten niet bediend mogen worden? Dus niet zozeer op individueel niveau.
Ook dat heb ik meegemaakt.
Zowel in een vrije gemeente als in een GKv.
Er was ernstige onderlinge verdeeldheid en daarom werd er geen H.A. viering belegd.
W.b. dopen heb ik zelf niet meegemaakt, wel eens gehoord, maar ken geen details.
O ja, ik heb dit ook wel meegemaakt (jáárenlang geen bediening van het Heilig Avondmaal). Maar de vraag is: is dat ook Bijbels? Ik meen van niet. Lees de Redelijke Godsdienst van à Brakel maar eens, over de kerk.

Als er onderlinge ruzies zijn, moeten die worden bijgelegd in plaats van de bediening van het sacrament opschorten. Dan zoek je de oplossing dus precies de verkeerde kant op. Misschien dat de bediening op z'n hoogst voor een heel korte periode uitgesteld zou kunnen worden, maar dan ook wel direct het verkeerde uit de weg ruimen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Klopt dit? Een van onze ontslapen leraren van onze gemeente (in R.) liet de woorden "der gelovige" een poos weg. Hij is er door de kerkenraad op aangesproken, en sindsdien worden de woorden weer genoemd.
Klopt inderdaad. L.M.P. Scholten beschrijft dat ook uitgebreid in het boek 'Nuttig tot lering'.
Dus jullie ontslapen leraar is door de kerkenraad op het verkeerde spoor gezet.
Dat hebben er hier meer gezegd, maar goed, ik wist ook de achtergrond niet.
Pagina 304-306 van 'Nuttig tot lering'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat de vraagsteller het wel anders bedoelde dan waar nu de discussie over gaat. Volgens mij werd er bedoeld: zijn er situaties in een gemeente waarin de sacramenten niet bediend mogen worden? Dus niet zozeer op individueel niveau.
Ook dat heb ik meegemaakt.
Zowel in een vrije gemeente als in een GKv.
Er was ernstige onderlinge verdeeldheid en daarom werd er geen H.A. viering belegd.
W.b. dopen heb ik zelf niet meegemaakt, wel eens gehoord, maar ken geen details.
O ja, ik heb dit ook wel meegemaakt (jáárenlang geen bediening van het Heilig Avondmaal). Maar de vraag is: is dat ook Bijbels? Ik meen van niet. Lees de Redelijke Godsdienst van à Brakel maar eens, over de kerk.

Als er onderlinge ruzies zijn, moeten die worden bijgelegd in plaats van de bediening van het sacrament opschorten. Dan zoek je de oplossing dus precies de verkeerde kant op. Misschien dat de bediening op z'n hoogst voor een heel korte periode uitgesteld zou kunnen worden, maar dan ook wel direct het verkeerde uit de weg ruimen.
Het was in die beide gemeentes niet jarenlang.
Maar in de vrije gemeente was het ook niet "standaard" 4 x per jaar of zo.
Ik denk dat het ook uitmaakt hoe men het H.A. ziet, als een viering of een verootmoedigend gedenken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door refo »

Het maakt ook niets uit. In de tijd dat het doopsformulier werd opgesteld waren 'lidmaten' en 'gelovigen' synoniemen. De geboren kinderen horen als lidmaten van Christus' gemeente gedoopt te worden. Zo hebben de opstellers dat geformuleerd en zo staat dat er nog steeds. En er wordt gebeden: "wij bidden U, bij uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven; opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven;" en gedankt: "wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt."

Dat we AD 2017 gelovige en ongelovige gelovigen hebben is historisch gezien een nieuwigheid.
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Hendrien »

Dat we AD 2017 gelovige en ongelovige gelovigen hebben is historisch gezien een nieuwigheid.

Dit is inderdaad iets waar ik ook al langer over nadenk! Het bestaat al veel langer dan 2017, maar in het begin van de kerkgeschiedenis was het toch veel minder. Dit vind ik echt het grote probleem van de reformatorische gezindte: we kunnen alles zonder geloof en bekering.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:Dat we AD 2017 gelovige en ongelovige gelovigen hebben is historisch gezien een nieuwigheid.

Dit is inderdaad iets waar ik ook al langer over nadenk! Het bestaat al veel langer dan 2017, maar in het begin van de kerkgeschiedenis was het toch veel minder. Dit vind ik echt het grote probleem van de reformatorische gezindte: we kunnen alles zonder geloof en bekering.
Dat komt onder anderen doordat geloof en bekering iets exclusiefs is geworden, iets wat slechts weinigen ten deel valt. En als iemand gelovig mag zijn, wordt het in sommige gevallen zo langs de meetlat gelegd, langs verschillende stadia's getoetst, en ontmoedigd, en dat kan haast niet, dat gaat zomaar niet, eerst overwinteren en dergelijke, dat iemand onnodig in het donker kan verkeren.

Ik heb gelezen van een vroegere predikant, die dacht dat de gemeente in een ban verkeerde als er in 3 weken niemand tot geloof was gekomen. Zo hoort het ook te zijn natuurlijk.

Aan de andere kant niet iedereen maar wat aanpraten, maar ook niet iedereen zomaar afhouden. Daar moet een goede balans tussen zitten.

Natuurlijk is dit niet overal zo, gelukkig niet. Maar ik kan wel eens jaloers worden over de kinderlijke eenvoudigheid van het geloof in bijvoorbeeld de zendingsvelden. Staan mooie verhalen op de site van v Dooijeweerd bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
Klopt dit? Een van onze ontslapen leraren van onze gemeente (in R.) liet de woorden "der gelovige" een poos weg. Hij is er door de kerkenraad op aangesproken, en sindsdien worden de woorden weer genoemd.
Klopt inderdaad. L.M.P. Scholten beschrijft dat ook uitgebreid in het boek 'Nuttig tot lering'.
Dus jullie ontslapen leraar is door de kerkenraad op het verkeerde spoor gezet.
Dat hebben er hier meer gezegd, maar goed, ik wist ook de achtergrond niet.
Pagina 304-306 van 'Nuttig tot lering'.
Nuttig tot lering! Maar toen dat hier speelde bestond dat boek nog niet...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door jemateboer »

Mosselman schreef:Weten jullie of er ergens iets is vastgelegd over wanneer er niet gedoopt mag worden in een gemeente?
Het schoot me ineens te binnen dat ik een boekje heb 'De orde der kerk' uit 1950 met de diverse artikelen en kerkelijke besluiten uit 4 eeuwen. Artikel 56 beschrijft de erkenning, tijd, plaats, etc, van de Heilige Doop.

De doop behoort te worden toegediend aan kinderen van gedoopten, welker christelijke opvoeding gewaarborgd is. Waarop verder gegaan wordt met Het beste is allerzekerste is, geen kinderen tot de doop toe te laten of te ontvangen, dan van welke de vaders lidmaten van het lichaam der kerk zijn...

Op de synode in Hoorn (1573) is hierover het volgende gezegd: Gods verbond kan door de goddeloosheid of ongehoorzaamheid van de ouders niet gebroken worden

Voor zover ik het daar kan lezen wordt er gekeken of de kinderen in hun opvoeding de Ware Leer kunnen ontvangen, van ouders, van grootouders, van voogden. Als dit op een zekere manier gewaarborgd kan worden is er geen bezwaar per individu.

Het is een kerk, voor zover mij bekend, niet toegestaan de Sacramenten niet te bedienen. Jezus zelf heeft het in Mattheus 28:19 als opdracht aan de discipelen gegeven. Waar Gods Woord verkondigt wordt, worden de Sacramenten bediend.

Ik heb het betreffende deel uit het boekje gescand, zodat je het zelf kunt lezen: http://www.bijbelnieuws.nu/wp-content/u ... _dopen.pdf
Plaats reactie