Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.
Wat da Hans? Stil blijven zitten en afwachten dan maar?
Precies,de handen vouwen en vragen of de Heere nog naar zo,n dode hond wil omzien. Precies dat is het. En laat Hij me liggen in m,n walgelijkheid,dan moet ik nog zeggen; God is goed! Ik heb het duizendmaal verzondigd.
Hans dit kan niet dan zal je de Heere eeuwig vloeken. Dat wil je toch niet? Dat kan toch niet?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef: Precies,de handen vouwen en vragen of de Heere nog naar zo,n dode hond wil omzien. Precies dat is het. En laat Hij me liggen in m,n walgelijkheid,dan moet ik nog zeggen; God is goed! Ik heb het duizendmaal verzondigd.
Hans dit kan niet dan zal je de Heere eeuwig vloeken. Dat wil je toch niet? Dat kan toch niet?
Dat wil ik niet nee,maar dat kan zéker wel.Want daar heb ik het mijn leven lang naar gemaakt.De Heere is ons niets verplicht.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat dit soort gedachten voorkomen in delen van wat de gereformeerde gezindte heet. Maar ik vind het godslasterlijk. Het is werkelijk ten hemel schreiend hoe lelijk hier over God gesproken wordt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef: Precies,de handen vouwen en vragen of de Heere nog naar zo,n dode hond wil omzien. Precies dat is het. En laat Hij me liggen in m,n walgelijkheid,dan moet ik nog zeggen; God is goed! Ik heb het duizendmaal verzondigd.
Hans dit kan niet dan zal je de Heere eeuwig vloeken. Dat wil je toch niet? Dat kan toch niet?
Dat wil ik niet nee,maar dat kan zéker wel.Want daar heb ik het mijn leven lang naar gemaakt.De Heere is ons niets verplicht.
Nee Hans... in de eeuwigheid ga je doen wat je hier op aarde ook deed, Hans echt dit is een verkeerde houding.
De Heere is het, met eerbied gezegd, wel verplicht, Hij kan niet van Zijn Eigen Woord af! Wie tot Mij komt zal ik niet niet uitwerpen, omdat de Vader hen getrokken heeft.
Hoe vaak staat er niet IK ZAL, daar kan Hij niet vanaf omdat Hij doet wat Hij beloofd
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: De Heere biedt Zijn genade aan een ieder en allen aan.Er staat in Jesaja ook een adreskaartje bij. Mensen die hun geld uitgeven voor hetgeen geen brood is en voor wat niet verzadigen kan.Mensen als jij en ik, en de Heere liegt nooit.Zou Hij hetzeggen en niet doen? En spreken en niet bestendig maken?Deze woorden moest zelfs Bileam uitspreken, zo waar zijn ze.Het ligt niet aan God en niet aan Zijn belofte maar aan mij als ik niet tot Hem de toevlucht neemt. Hij heeft ernstig en welmenend genodigd, zonder voorwaarde of dubbele agenda.De Heere werkt het dat we gaan, Hij brengt alles mee.
Als Hij het werkt jazeker! Maar als ik tot Hem moet gaan ligt er toch weer wat bij de mens(remonstrants) en daar pas ik voor.De beloften Gods zijn in Hem ja en amen.Maar daarmee héb ik het nog niet.Het dient wel toegepast te worden,anders blijf ik met al m,n armoede eeuwig buiten staan. En ik kan helemaal niks. Ja toch wel iets,....dagelijks de schuld groter maken.
Wat da Hans? Stil blijven zitten en afwachten dan maar?
Precies,de handen vouwen en vragen of de Heere nog naar zo,n dode hond wil omzien. Precies dat is het. En laat Hij me liggen in m,n walgelijkheid,dan moet ik nog zeggen; God is goed! Ik heb het duizendmaal verzondigd.
Besef je wel dat Jezus iedere dag en iedere keer dat Zijn woord tot je komt op de deur van je hart klopt? Iedere dag biedt Hij zich aan jou aan. Iedere dag vraagt Hij van jou je tot Hem te bekeren.
Openbaring 3:20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.

Je zal tegenwerpen dat je dat zelf niet kunt. Ik las vanavond nog iets wat ik je dan wil meegeven:
Geloof komt werkelijk van God. De openbaring die we geloven en de kracht om die openbaring te geloven zijn beide Goddelijk. De Heilige Geest heeft de schriften geschreven en aan ons gegeven om te geloven tot zaligheid. 'Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God' (Rom 10:17). Hij maakt de dode ziel levend, zodat ze gaat geloven en nadat ze gelooft, komt Hij in haar wonen. Vandaar dat er staat dat wij de Geest ontvangen door 'het horen van het geloof' (Gal. 3:2; Eng. vert.). Hij opent onze hand om het geschenk te ontvangen en Hij legt het geschenk in onze hand, die Hij Zelf heeft geopend. Laten we nooit vergeten dat geloof niet alleen het resultaat is van het werk van de Geest in ons, maar dat het geloof Hem ook als de inwonende Geest in het hart ontvangt. We bezitten de Geest naar de mate van ons geloof. Dit is weer één van de vele tweevoudige waarheden of processen van de Schrift: de Geest stelt ons in staat om te geloven en door te geloven ontvangen wij Hem en al Zijn gaven, meer of minder overvloedig, overeenkomstig ons geloof.

Horatius Bonar - Heilig leven voor God
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik begrijp dat dit soort gedachten voorkomen in delen van wat de gereformeerde gezindte heet. Maar ik vind het godslasterlijk. Het is werkelijk ten hemel schreiend hoe lelijk hier over God gesproken wordt.
Ik heb veel onder deze prediking gezeten, en ik ben erachter gekomen dat deze leer tekort doet aan de gewilligheid van Christus om zalig te maken.
Het is naar mijn mening een gevolg van een zekere angst om mensen iets aan te praten dat niet echt is, en ook een gevolg van onvoldoende studiezin: wat zegt Gods Woord nu echt.
Daaruit komt dan een zekere voorkeur voor preken over bv. de Kananese vrouw. Zij was inderdaad onwaardig dat de Heere wonderen aan haar en haar dochter deed, omdat ze niet behoorde tot het volk tot wie Jezus was gekomen.
Maar nergens lees je iets over: 'als U het niet doet, kan ik U dat niet kwalijk nemen.' Nee, ze houdt zolang aan tot de Heere hoort.

Wij die op het erf van het verbond geboren zijn, en het teken daarvan hebben gekregen in onze doop, mogen daarom met meer vrijmoedigheid pleiten op Gods beloften. Is dat omdat wij het waard zijn? Nee, integendeel!! Daar moeten we ook niet op pleiten. Al zou je het in zekere zin een aanbeveling kunnen noemen: 'Heere, juist omdat ik het de hele dag alleen maar verzondig (en geen wonder, want ik bén zonde), juist daarom kom ik tot U. Wie kan mij anders helpen? U bent toch juist gekomen om zondaren zalig te maken?!'

Nogmaals, dit soort heilige onverschilligheid, al is dat het juiste woord niet, komt in de Bijbel niet voor: 'werp mij maar in de hel, dat doet u nog geen onrecht'. Of weet iemand er wel een voorbeeld van?
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door DDD »

Het gaat mij niet om het aspect van onwaardigheid. Dat is geheel terecht, al vraag ik mij af of het mogelijk is om daar een goed besef van te hebben zonder dat je door de heilige Geest geleid wordt. Al dat gekwebbel over hoe het zou moeten zijn en dat van horen zeggen maakt het werk van de Geest ook niet duidelijker.

Het gaat mij om iedere suggestie die zegt dat mensen die Gods uitspraken letterlijk interpreteren het te gemakkelijk nemen. Daarmee maak je niet jezelf maar God verdacht. Daar is niet de minste reden toe. Alle rechtzinnige theologen hebben vastgehouden dat God serieus is in zijn beloften én bedreigingen. Maar goed. Het is een eeuwige discussie met het hypercalvinisme. Daar zou ik nog prima mee kunnen leven, als het ging op de wijze van Philpot, die ik verder geen aanwinst voor de kerkgeschiedenis vind. En in beginsel moet je een dwaling bestrijden naar de verwoording van zijn beste vertegenwoordigers. Die hebben zich niet zo uitgelaten. Maar er hoeft maar een onwillige ziel mee aan de haal te gaan en God wordt een tiran. Dat is niet hoe Hij zichzelf openbaart en het geeft mijns inziens ook geen pas op een reformatorisch forum, al begrijp ik dat dit nu precies de doelgroep is.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

Nasrani schreef:
Je zal tegenwerpen dat je dat zelf niet kunt. Ik las vanavond nog iets wat ik je dan wil meegeven:
Geloof komt werkelijk van God. De openbaring die we geloven en de kracht om die openbaring te geloven zijn beide Goddelijk. De Heilige Geest heeft de schriften geschreven en aan ons gegeven om te geloven tot zaligheid. 'Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God' (Rom 10:17). Hij maakt de dode ziel levend, zodat ze gaat geloven en nadat ze gelooft, komt Hij in haar wonen. Vandaar dat er staat dat wij de Geest ontvangen door 'het horen van het geloof' (Gal. 3:2; Eng. vert.). Hij opent onze hand om het geschenk te ontvangen en Hij legt het geschenk in onze hand, die Hij Zelf heeft geopend. Laten we nooit vergeten dat geloof niet alleen het resultaat is van het werk van de Geest in ons, maar dat het geloof Hem ook als de inwonende Geest in het hart ontvangt. We bezitten de Geest naar de mate van ons geloof. Dit is weer één van de vele tweevoudige waarheden of processen van de Schrift: de Geest stelt ons in staat om te geloven en door te geloven ontvangen wij Hem en al Zijn gaven, meer of minder overvloedig, overeenkomstig ons geloof.
Hoe kom je er toch bij net als een vorige spreker,om met dat ONS en ONZE jezelf er automatisch bij in te sluiten? De Bijbel staat vol met teksten die gestolen kunnen worden zei eens Ds.T.Klok.En zo is het.Al wat je jezelf onrechtmatig toe eigend,zal je dat ook weer terug moeten geven. David vraagt de Heere in een psalm:Behoed mij voor de paden des inbrekers.(om over na te denken)Dat ONS is pas voor ONS als Hij dat Bloed des Lams heeft toegepast aan de deurposten van ONZE dode ziel. Eerder nooit!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef: Precies,de handen vouwen en vragen of de Heere nog naar zo,n dode hond wil omzien. Precies dat is het. En laat Hij me liggen in m,n walgelijkheid,dan moet ik nog zeggen; God is goed! Ik heb het duizendmaal verzondigd.
Hans dit kan niet dan zal je de Heere eeuwig vloeken. Dat wil je toch niet? Dat kan toch niet?
Dat wil ik niet nee,maar dat kan zéker wel.Want daar heb ik het mijn leven lang naar gemaakt.De Heere is ons niets verplicht.
Nee Hans... in de eeuwigheid ga je doen wat je hier op aarde ook deed, Hans echt dit is een verkeerde houding.
De Heere is het, met eerbied gezegd, wel verplicht, Hij kan niet van Zijn Eigen Woord af! Wie tot Mij komt zal ik niet niet uitwerpen, omdat de Vader hen getrokken heeft.
Hoe vaak staat er niet IK ZAL, daar kan Hij niet vanaf omdat Hij doet wat Hij beloofd
Nog een keer dan.Als Hij het beloofd,moet je toch echt wachten tot Hij het je geeft.De belofte moet toegepast worden.Met de belofte heb je nog lege handen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik begrijp dat dit soort gedachten voorkomen in delen van wat de gereformeerde gezindte heet. Maar ik vind het godslasterlijk. Het is werkelijk ten hemel schreiend hoe lelijk hier over God gesproken wordt.
Ik heb veel onder deze prediking gezeten, en ik ben erachter gekomen dat deze leer tekort doet aan de gewilligheid van Christus om zalig te maken.
Het is naar mijn mening een gevolg van een zekere angst om mensen iets aan te praten dat niet echt is, en ook een gevolg van onvoldoende studiezin: wat zegt Gods Woord nu echt.
Daaruit komt dan een zekere voorkeur voor preken over bv. de Kananese vrouw. Zij was inderdaad onwaardig dat de Heere wonderen aan haar en haar dochter deed, omdat ze niet behoorde tot het volk tot wie Jezus was gekomen.
Maar nergens lees je iets over: 'als U het niet doet, kan ik U dat niet kwalijk nemen.' Nee, ze houdt zolang aan tot de Heere hoort.

Wij die op het erf van het verbond geboren zijn, en het teken daarvan hebben gekregen in onze doop, mogen daarom met meer vrijmoedigheid pleiten op Gods beloften. Is dat omdat wij het waard zijn? Nee, integendeel!! Daar moeten we ook niet op pleiten. Al zou je het in zekere zin een aanbeveling kunnen noemen: 'Heere, juist omdat ik het de hele dag alleen maar verzondig (en geen wonder, want ik bén zonde), juist daarom kom ik tot U. Wie kan mij anders helpen? U bent toch juist gekomen om zondaren zalig te maken?!'

Nogmaals, dit soort heilige onverschilligheid, al is dat het juiste woord niet, komt in de Bijbel niet voor: 'werp mij maar in de hel, dat doet u nog geen onrecht'. Of weet iemand er wel een voorbeeld van?
Een melaatse sprak: Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen. En pas toen de Heere zei; Ik wil ,word gereinigd week de melaatsheid van hem.Eerder niet.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door peterf »

Johannes van Dijk schreef:Een melaatse sprak: Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen. En pas toen de Heere zei; Ik wil ,word gereinigd week de melaatsheid van hem.Eerder niet.
In een preek zou een uitlegger het volle accent kunnen leggen op de vraag van de melaatse.
Een goede uitlegger doet dat niet. Die legt altijd het volle accent op de woorden van de Heere Jezus. In dit geval: Ik wil, word gereinigd.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Nasrani »

Johannes van Dijk schreef:
Nasrani schreef:
Je zal tegenwerpen dat je dat zelf niet kunt. Ik las vanavond nog iets wat ik je dan wil meegeven:
Geloof komt werkelijk van God. De openbaring die we geloven en de kracht om die openbaring te geloven zijn beide Goddelijk. De Heilige Geest heeft de schriften geschreven en aan ons gegeven om te geloven tot zaligheid. 'Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God' (Rom 10:17). Hij maakt de dode ziel levend, zodat ze gaat geloven en nadat ze gelooft, komt Hij in haar wonen. Vandaar dat er staat dat wij de Geest ontvangen door 'het horen van het geloof' (Gal. 3:2; Eng. vert.). Hij opent onze hand om het geschenk te ontvangen en Hij legt het geschenk in onze hand, die Hij Zelf heeft geopend. Laten we nooit vergeten dat geloof niet alleen het resultaat is van het werk van de Geest in ons, maar dat het geloof Hem ook als de inwonende Geest in het hart ontvangt. We bezitten de Geest naar de mate van ons geloof. Dit is weer één van de vele tweevoudige waarheden of processen van de Schrift: de Geest stelt ons in staat om te geloven en door te geloven ontvangen wij Hem en al Zijn gaven, meer of minder overvloedig, overeenkomstig ons geloof.
Hoe kom je er toch bij net als een vorige spreker,om met dat ONS en ONZE jezelf er automatisch bij in te sluiten? De Bijbel staat vol met teksten die gestolen kunnen worden zei eens Ds.T.Klok.En zo is het.Al wat je jezelf onrechtmatig toe eigend,zal je dat ook weer terug moeten geven. David vraagt de Heere in een psalm:Behoed mij voor de paden des inbrekers.(om over na te denken)Dat ONS is pas voor ONS als Hij dat Bloed des Lams heeft toegepast aan de deurposten van ONZE dode ziel. Eerder nooit!
Is dit alles wat je er over te zeggen hebt? Er staat ons en dat kan niet, ook al niet omdat predikanten daar tegen waarschuwen.
Je laat trouwens een stukje van mijn posting weg.
Het gaat verder niet om mij of een ander. Ik heb deze posting gedaan omdat ik het niet eens ben met jou opstelling dat je maar af moet wachten of je genade mag ontvangen.
Geloof je dat echt Hans dat God wil dat er iemand verloren gaat? Als iedere week je zoveel evangelie wordt aangeboden. De Heere zegt zelf dat hij geen behagen heeft in de dood van de goddeloze (Ezech. 18:23) en ook Paulus en Petrus schrijven daarover: dat er niemand verloren gaat! Weet je de Heere roept ons in Zijn woord zoveel op om ons te bekeren. En Hij geeft zelf het willen en het werken!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef: Nog een keer dan.Als Hij het beloofd,moet je toch echt wachten tot Hij het je geeft.De belofte moet toegepast worden.Met de belofte heb je nog lege handen!
Nee, niet wachten. Dat is een excuses om het ongeloof in stand te houden.
Laatst gewijzigd door ejvl op 20 jun 2017, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Hoe vaak staat er niet IK ZAL, daar kan Hij niet vanaf omdat Hij doet wat Hij beloofd
Nog een keer dan.Als Hij het beloofd,moet je toch echt wachten tot Hij het je geeft.De belofte moet toegepast worden.Met de belofte heb je nog lege handen!
Dat is waar. Maar het hart dat Hij verlangende maakt, hongerig en dorstig maakt zal Hij op Zijn tijd bezoeken met Zijn genade. Dan mag je op Hem vertrouwen. Toch komt het me bekend voor: met een onvervulde belofte rondlopen. Geen stap naar de Zaligmaker te kunnen zetten.. Jezelf leren kennen als een hulpeloze, terwijl iedereen het je -goedbedoelt- toeroept: "kom tot Jezus" en "neem Heem aan"! Ze worden door de Heilige Geest op een stille en wonderlijke manier daar gebracht waar ze zichzelf niet kunnen brengen. Maar ze zullen komen, want Hij hoort hen die Zijn heil verwachten.

"'t Behoeftig volk, in hunne noden,
In hun ellend' en pijn,
Gans hulpeloos tot Hem gevloden,
Zal Hij ten redder zijn."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Edmund Calamy (1600 - 1666) een Puriteins predikant.

Een gebroken en verslagen hart zult Gij o God! niet verachten. Ps 51v19b

Als wij treuren om zonde en Christus' vergeving niet accepteren, dan treuren we naar de wet en niet naar het evangelie. Dat heet wanhoop en berouw. Verdriet volgens het evangelie bevat hoop op genade, zelfs in het diepste verdriet. Die hoop is zichtbaar door de wijze waarop men verdriet heeft. Dat verdriet is geen wanhoop , maar smeekt om Gods genade. Dit verdriet richt zich op God.
Dat is duidelijk zichtbaar in de gelijkenis van de verloren zoon. Op het dieptepunt van zijn leven wanhoopt hij niet, maar gaat hij op weg naar zijn vader om genade te vragen. Als er bij hem geen hoop was op genade, zou hij nooit naar zijn vader zijn gegaan. Verdriet volgens het evangelie is gemengd met vreugde, geloof en hoop.
De gelovige die rouwt, ziet zijn verdriet als een offer dat God behaagt. Hij is blij dat hij zijn verdriet aan God kan aanbieden: "De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart" (Ps 51v19)
Het hart dat betrouw kent, gelooft. Daarom kent het vreugde in verdriet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gesloten