Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
Nasrani schreef:
Jeremiah schreef:Ik drukte me ietwat ongelukkig uit, maar ik mis wat in die filmpjes van geloofstoerusting. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
Wat mis je dan?
Het echte.

Predikanten waar youtube vol mee staat... Misschien zit ik er naast, maar het lijkt zoveel beschouwelijk geredeneer.

En zijn die dan "belangrijk"?
Je mist 'het echte"? Dat is een tamelijk vage omschrijving. Kan je het conreet maken?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:
Wat verstaat u onder 'een oude leer'.
Mijn hart gaat open als ik het boek lees 'De geestelijke mens', van ds Costerus. Terwijl andere mensen dit boek niet kunnen doorworstelen in verband met lange zinnen. Onder 'een oude leer' versta ik de prediking voor ds. van der Groe. Ik denk dat hier wel een verschil is.
Ik kan zeggen dat ´De geestelijk mens´ een goede grond heeft waar ik bij kan vallen. Het is wel een wat moeilijk leesbaar boek,
(a) vanwege lange zinnen, en (b) de omvang, wat een goede en inspannende concentratie vergt. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat ik dan liever 'hapklare brokken' lees. Als ik het boek zelf ik huis had, zou ik het nog eens herlezen, maar het was geleend.... Wat ik ervan heb gelezen is goed. En ook niet anders dan de ´de oude leer´.
Er zijn wel duidelijke verschillen met de leer die u voorstaat, maar omdat het een oudvader is heeft u daar geen problemen mee. Dat is en blijft de tegenstrijdigheid bij u.
Wat betreft prediking vindt u de GG zelfs al te breed maar met oudvaders bent u opeens opmerkelijk ruim en kunnen verschillen opeens geen echte verschillen zijn.
Welke leer sta ik voor? Dat vraag ik me wel af... Ik zou dus een 'leer' voorstaan, die, zoals ik vele reacties blijkt, nogal afwijkt, en naar sektarisme neigt? Kan iemand die leer uitleggen, want ik zie het gewoon niet. Ja ik zie wel onkunde die ik niet kan verantwoorden, maar ik denk toch dat ik zover ik het kan bezien (maar ons eigen waarnemen is bedrieglijk) niet afwijkt van wat we altijd beleden hebben.
Ik snap degenen die dit zeggen overigens wel. Maar goed, nu moet ik mezelf (zoals het lijkt) nog proberen te snappen, te doorgronden, te ontleden, en de diepste gedachten trachten te doorgronden, zodat ik een goed doorwrocht beeld krijg van de leer die ik voorsta... Nu ik er over nadenk, het is wel vreemd, om daar in te dringen, en je eigen leer (wat is dat, en mag je een eigen leer voorstaan?) goed te doorzien.
Wat u verder zegt wat betreft oudvaders en de GG: daar kan ik niet zo veel mee. Ik denk dat ik niet bewust wil afwijken van de oudvaders, puriteinen (uw stokpaardje?), of tegenwoordige predikers, al dan niet uit de GG. Ik ben een vreemde, zo het lijkt, want ik denk niet in kerkverbanden, maar meer interkerkelijk. Vanzelf heb je altijd een zekere liefde voor het kerkverband waarin je opgegroeid bent, waarin je gevormd bent, waar belijdenis des geloofs af mocht leggen, waar je ook beloofd hebt om die leer trouw te blijven. Ik denk dat we dat toch met vallen en opstaan trachten te doen. Valkuilen zijn er vele, verleidingen ook, verzoekingen enz.
Ik weet niet of ik dit moet posten... Het najagen van een enige vlo of een veldhoen op de bergen zal toch wel niet ophouden. Ik vrees soms bij elke posting.

PS Buiten hoor ik de donder in de wolken. Het is majestueus!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door CvdW »

Onweder is inderdaad majestueus.

In de Bijbel lees ik bij Elia over een suizen van een zachte stilte dat is ook majestueus.

Het is altijd goed en Bijbels om onszelf te onderzoeken en doorzoeken.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door CvdW »

@Dia:

Mattheüs 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

Jeremiah schreef:Ik wil eens iets zeggen tot onbekeerde mensen. U bent verstrooid, ieder gaat zijn eigen weg. Ieder van u heeft zijn weg door het leven zoals hij die verkiest, zijn favoriete voetpad. U allen gaat verschillende wegen; en toch voeren die alle van God af. Ik weet niet wat uw hart het meest liefheeft. Ik weet echter wel dat u graag bij Christus en bij God vandaan gaat. Het oog van Christus is op u allen geslagen, op uw levensverhaal, op uw hart. Hij weet elke stap die u zet, elke zonde die u hebt begaan, elke begeert die er heerst in uw hart. Zijn oog is nu op deze gemeente geslagen. Ik zal u eens een vraag stellen. Wat voelt Jezus als Hij u ziet? Sommigen zullen zeggen: toorn; anderen zullen zeggen: wraak. Wat zegt de Bijbel? Medelijden. Christus heeft medelijden met u, Hij wil niet dat u verloren gaat. O, dat tedere medelijden van Jezus! Hij heeft u vaak willen bijeenvergaderen, zoals een hen haar kiekens bijeenvergadert, maar u hebt niet gewild.

Robert M. McCheyne
Dat heeft Mc Cheyne hier kernachtig verwoord,en jij goed geciteerd. Zie HC zondag 2-6. of Dord Leer,hoofdstuk 3+4 art 1,2,3,4
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:@Dia:

Mattheüs 10:28
En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
We weten het... De theorie dan... en we weten het wellicht niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Nasrani »

Jeremiah schreef:
Nasrani schreef:
Jeremiah schreef:Ik drukte me ietwat ongelukkig uit, maar ik mis wat in die filmpjes van geloofstoerusting. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
Wat mis je dan?
Het echte.

Predikanten waar youtube vol mee staat... Misschien zit ik er naast, maar het lijkt zoveel beschouwelijk geredeneer.

En zijn die dan "belangrijk"?
En wie bepaald dan wat het echte is?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Vagari »

Gelezen van ds. Du Marchie van Voorthuysen:
Hier heb je zo'n bliksem: De ziel, die zondigt, zal sterven. Lezen ze in die tijd in Gods Woord, dan lezen ze niets anders dan vloekspraken, zodat het aardrijk begint te beven. Wil je een voorbeeld van zo één? De tollenaar in de tempel. Dat was een kleintje, een echt kleintje. De echte kleintjes kun je slaan, zonder dat ze kwaad worden. De kleintjes van tegenwoordig, daar moet je extra voorzichtig mee zijn, die moet je helemaal in de suiker bakeren en als je die een klap geeft, dan worden ze spinnijdig; dat komt omdat ze een kleintje geworden zijn met hun verandering, hun omzetting en hun tranen.
Maar de echte kleintjes die slaan met de tollenaar zichzelf. Al sla je zo iemand in de verdoemenis, dan ben je nog maar tweede, want dat hebben ze zelf al lang gedaan. Die tollenaar durfde niet eens meer op te kijken, allemaal zonde, wolken van zonde. Wat staat er dan? Vers 5: "De bergen smelten als was voor het aanschijn des HEEREN der ganse aarde." De bergen van hoogmoed, zondelusten, godsdienst, vijandschap en zelfbedoeling. Heb je ooit een berg zien smelten? Een berg kan wel verzet worden, zelfs in het hart van de zee. En een berg kan ook beven vanwege de aardbevingen, zodat hij zelfs huppelt. Maar een bevende berg en een verzette berg is nog een berg. Maar hier smelten de bergen. Het onmogelijke gebeurt. Een berg wordt was. Die ontzettende bergen van hoogmoed, van lusten, van godsdienst, ze moeten er afgebracht worden, zodat er niets meer van overblijft, want als was gesmolten wordt, vloeit het weg en er blijft niets van over. Voor het aanschijn des HEEREN, dat is een Drie-Enig God. Als Die er aan te pas komt, God de Vader, maar als Rechter, in Christus (zonder dat ze het weten) door de werking des Heiligen Geestes, dan smelten al die hoge bergen als was.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

Vagari schreef:Gelezen van ds. Du Marchie van Voorthuysen:
Hier heb je zo'n bliksem: De ziel, die zondigt, zal sterven. Lezen ze in die tijd in Gods Woord, dan lezen ze niets anders dan vloekspraken, zodat het aardrijk begint te beven. Wil je een voorbeeld van zo één? De tollenaar in de tempel. Dat was een kleintje, een echt kleintje. De echte kleintjes kun je slaan, zonder dat ze kwaad worden. De kleintjes van tegenwoordig, daar moet je extra voorzichtig mee zijn, die moet je helemaal in de suiker bakeren en als je die een klap geeft, dan worden ze spinnijdig; dat komt omdat ze een kleintje geworden zijn met hun verandering, hun omzetting en hun tranen.
Maar de echte kleintjes die slaan met de tollenaar zichzelf. Al sla je zo iemand in de verdoemenis, dan ben je nog maar tweede, want dat hebben ze zelf al lang gedaan. Die tollenaar durfde niet eens meer op te kijken, allemaal zonde, wolken van zonde. Wat staat er dan? Vers 5: "De bergen smelten als was voor het aanschijn des HEEREN der ganse aarde." De bergen van hoogmoed, zondelusten, godsdienst, vijandschap en zelfbedoeling. Heb je ooit een berg zien smelten? Een berg kan wel verzet worden, zelfs in het hart van de zee. En een berg kan ook beven vanwege de aardbevingen, zodat hij zelfs huppelt. Maar een bevende berg en een verzette berg is nog een berg. Maar hier smelten de bergen. Het onmogelijke gebeurt. Een berg wordt was. Die ontzettende bergen van hoogmoed, van lusten, van godsdienst, ze moeten er afgebracht worden, zodat er niets meer van overblijft, want als was gesmolten wordt, vloeit het weg en er blijft niets van over. Voor het aanschijn des HEEREN, dat is een Drie-Enig God. Als Die er aan te pas komt, God de Vader, maar als Rechter, in Christus (zonder dat ze het weten) door de werking des Heiligen Geestes, dan smelten al die hoge bergen als was.
Ben je een kleintje als je met je zonden naar de Heere vlucht?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Vagari schreef:Gelezen van ds. Du Marchie van Voorthuysen:
Hier heb je zo'n bliksem: De ziel, die zondigt, zal sterven. Lezen ze in die tijd in Gods Woord, dan lezen ze niets anders dan vloekspraken, zodat het aardrijk begint te beven. Wil je een voorbeeld van zo één? De tollenaar in de tempel. Dat was een kleintje, een echt kleintje. De echte kleintjes kun je slaan, zonder dat ze kwaad worden. De kleintjes van tegenwoordig, daar moet je extra voorzichtig mee zijn, die moet je helemaal in de suiker bakeren en als je die een klap geeft, dan worden ze spinnijdig; dat komt omdat ze een kleintje geworden zijn met hun verandering, hun omzetting en hun tranen.
Maar de echte kleintjes die slaan met de tollenaar zichzelf. Al sla je zo iemand in de verdoemenis, dan ben je nog maar tweede, want dat hebben ze zelf al lang gedaan. Die tollenaar durfde niet eens meer op te kijken, allemaal zonde, wolken van zonde. Wat staat er dan? Vers 5: "De bergen smelten als was voor het aanschijn des HEEREN der ganse aarde." De bergen van hoogmoed, zondelusten, godsdienst, vijandschap en zelfbedoeling. Heb je ooit een berg zien smelten? Een berg kan wel verzet worden, zelfs in het hart van de zee. En een berg kan ook beven vanwege de aardbevingen, zodat hij zelfs huppelt. Maar een bevende berg en een verzette berg is nog een berg. Maar hier smelten de bergen. Het onmogelijke gebeurt. Een berg wordt was. Die ontzettende bergen van hoogmoed, van lusten, van godsdienst, ze moeten er afgebracht worden, zodat er niets meer van overblijft, want als was gesmolten wordt, vloeit het weg en er blijft niets van over. Voor het aanschijn des HEEREN, dat is een Drie-Enig God. Als Die er aan te pas komt, God de Vader, maar als Rechter, in Christus (zonder dat ze het weten) door de werking des Heiligen Geestes, dan smelten al die hoge bergen als was.
Ben je een kleintje als je met je zonden naar de Heere vlucht?
Zou je dat van jezelf zeggen dan? Ik denk het toch niet. Je moet wel in acht nemen dat een kleintje zich niet als een kleintje beschouwd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Vagari schreef:Gelezen van ds. Du Marchie van Voorthuysen:
Hier heb je zo'n bliksem: De ziel, die zondigt, zal sterven. Lezen ze in die tijd in Gods Woord, dan lezen ze niets anders dan vloekspraken, zodat het aardrijk begint te beven. Wil je een voorbeeld van zo één? De tollenaar in de tempel. Dat was een kleintje, een echt kleintje. De echte kleintjes kun je slaan, zonder dat ze kwaad worden. De kleintjes van tegenwoordig, daar moet je extra voorzichtig mee zijn, die moet je helemaal in de suiker bakeren en als je die een klap geeft, dan worden ze spinnijdig; dat komt omdat ze een kleintje geworden zijn met hun verandering, hun omzetting en hun tranen.
Maar de echte kleintjes die slaan met de tollenaar zichzelf. Al sla je zo iemand in de verdoemenis, dan ben je nog maar tweede, want dat hebben ze zelf al lang gedaan. Die tollenaar durfde niet eens meer op te kijken, allemaal zonde, wolken van zonde. Wat staat er dan? Vers 5: "De bergen smelten als was voor het aanschijn des HEEREN der ganse aarde." De bergen van hoogmoed, zondelusten, godsdienst, vijandschap en zelfbedoeling. Heb je ooit een berg zien smelten? Een berg kan wel verzet worden, zelfs in het hart van de zee. En een berg kan ook beven vanwege de aardbevingen, zodat hij zelfs huppelt. Maar een bevende berg en een verzette berg is nog een berg. Maar hier smelten de bergen. Het onmogelijke gebeurt. Een berg wordt was. Die ontzettende bergen van hoogmoed, van lusten, van godsdienst, ze moeten er afgebracht worden, zodat er niets meer van overblijft, want als was gesmolten wordt, vloeit het weg en er blijft niets van over. Voor het aanschijn des HEEREN, dat is een Drie-Enig God. Als Die er aan te pas komt, God de Vader, maar als Rechter, in Christus (zonder dat ze het weten) door de werking des Heiligen Geestes, dan smelten al die hoge bergen als was.
Ben je een kleintje als je met je zonden naar de Heere vlucht?
Zou je dat van jezelf zeggen dan? Ik denk het toch niet. Je moet wel in acht nemen dat een kleintje zich niet als een kleintje beschouwd.
Ds. Du Marchie heeft het over de tollenaar. Een andere predikant zegt altijd:" Als je niets bent kunnen ze je ook niet raken."

@Samanthi
Ik denk dat je inderdaad een kleintje bent als werkelijk rechteloos met je zonden naar de Heere vlucht. Dan pas gaat je trots er echt aan. Zie ook:

Mattheüs 15:25-28 / STV
25 ‭‭En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!‭ 26 ‭‭Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk‭²⁰‭ het brood der kinderen te nemen, en den hondekens ‭voor‭ te werpen.‭²¹‭‭ 27 ‭‭En zij zeide: Ja, Heere! doch‭²²‭ de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.‭ 28 ‭‭Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar ‭dochter‭ werd gezond van diezelfde ure.‭

Aanbad:
Zoals een hondje de hand van zijnmeester likt.

προσκυνέω proskynéō, pros-koo-neh'-o; from G4314 and a probable derivative of G2965 (meaning to kiss, like a dog licking his master's hand); to fawn or crouch to, i.e. (literally or figuratively) prostrate oneself in homage (do reverence to, adore):—worship.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

-

Vagari schreef:
Gelezen van ds. Du Marchie van Voorthuysen:

Hier heb je zo'n bliksem: De ziel, die zondigt, zal sterven. Lezen ze in die tijd in Gods Woord, dan lezen ze niets anders dan vloekspraken, zodat het aardrijk begint te beven. Wil je een voorbeeld van zo één? De tollenaar in de tempel. Dat was een kleintje, een echt kleintje. De echte kleintjes kun je slaan, zonder dat ze kwaad worden. De kleintjes van tegenwoordig, daar moet je extra voorzichtig mee zijn, die moet je helemaal in de suiker bakeren en als je die een klap geeft, dan worden ze spinnijdig; dat komt omdat ze een kleintje geworden zijn met hun verandering, hun omzetting en hun tranen.
Maar de echte kleintjes die slaan met de tollenaar zichzelf. Al sla je zo iemand in de verdoemenis, dan ben je nog maar tweede, want dat hebben ze zelf al lang gedaan. Die tollenaar durfde niet eens meer op te kijken, allemaal zonde, wolken van zonde. Wat staat er dan? Vers 5: "De bergen smelten als was voor het aanschijn des HEEREN der ganse aarde." De bergen van hoogmoed, zondelusten, godsdienst, vijandschap en zelfbedoeling. Heb je ooit een berg zien smelten? Een berg kan wel verzet worden, zelfs in het hart van de zee. En een berg kan ook beven vanwege de aardbevingen, zodat hij zelfs huppelt. Maar een bevende berg en een verzette berg is nog een berg. Maar hier smelten de bergen. Het onmogelijke gebeurt. Een berg wordt was. Die ontzettende bergen van hoogmoed, van lusten, van godsdienst, ze moeten er afgebracht worden, zodat er niets meer van overblijft, want als was gesmolten wordt, vloeit het weg en er blijft niets van over. Voor het aanschijn des HEEREN, dat is een Drie-Enig God. Als Die er aan te pas komt, God de Vader, maar als Rechter, in Christus (zonder dat ze het weten) door de werking des Heiligen Geestes, dan smelten al die hoge bergen als was.

samanthi schreef:

Ben je een kleintje als je met je zonden naar de Heere vlucht?

DIA- schreef:
Zou je dat van jezelf zeggen dan? Ik denk het toch niet. Je moet wel in acht nemen dat een kleintje zich niet als een kleintje beschouwd.

Vagari schreef:
Ds. Du Marchie heeft het over de tollenaar. Een andere predikant zegt altijd:" Als je niets bent kunnen ze je ook niet raken."

@Samanthi
Ik denk dat je inderdaad een kleintje bent als werkelijk rechteloos met je zonden naar de Heere vlucht. Dan pas gaat je trots er echt aan. Zie ook:

Mattheüs 15:25-28 / STV
25 ‭‭En zij kwam en aanbad Hem, zeggende: Heere, help mij!‭ 26 ‭‭Doch Hij antwoordde en zeide: Het is niet betamelijk‭²⁰‭ het brood der kinderen te nemen, en den hondekens ‭voor‭ te werpen.‭²¹‭‭ 27 ‭‭En zij zeide: Ja, Heere! doch‭²²‭ de hondekens eten ook van de brokjes die er vallen van de tafel van hun heren.‭ 28 ‭‭Toen antwoordde Jezus, en zeide tot haar: O vrouw! groot is uw geloof; u geschiede, gelijk gij wilt. En haar ‭dochter‭ werd gezond van diezelfde ure.‭

Aanbad:
Zoals een hondje de hand van zijnmeester likt.

προσκυνέω proskynéō, pros-koo-neh'-o; from G4314 and a probable derivative of G2965 (meaning to kiss, like a dog licking his master's hand); to fawn or crouch to, i.e. (literally or figuratively) prostrate oneself in homage (do reverence to, adore):—worship.
Als je je toevlucht tot de Heere Jezus neemt, heb je niets, het gaat er niet om wat je van jezelf vindt, maar wat je van de Heiland vindt, De Kananese vrouw, had het geloof al voor ze naar de Heere ging, het was vrucht van haar geloof, ze ging om de genezing van haar dochter naar de Heere Jezus toe, maar het geloof had ze al gekregen. Het is niet haar bekering, maar vrucht van het werdergeboorte en geloof.

In de Bijbel staat Hij moet wassen, groeien, ik minder worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Nasrani »

O broeders, uiteindelijk hebben we Jezus Christus nauwelijks lief! O! Als we de oceaan zagen van Christus' liefde die tot ons stroomt, en daarnaast het sijpelende stroompje van onze liefde dat naar Hem vloeit, wat zou dat contrast schokkend voor ons zijn. Daar is Zijn liefde: ik kan er niet overheen kijken. Het is een zee zonder oever. De vleugels van de verbeelding hangen uitgeput neer voordat zij die oeverloze zee overgevlogen zijn. Daar is Zijn liefde: ik kan die niet peilen. De ankerketting is te kort. Maar o! Kijk naar onze liefde: het is zo'n klein stroompje. Het ligt haast droog. De hitte van werelds plezier slurpt het soms op, zodat de stenen in de bedding van het kleine beekje droogvallen en smerig worden. Het is zo klein dat het soms een uur duurt voor je een kopje vol krijgt om aan het arme gezin van de Heere te geven. Misschien duurt het wel een week voor we maar een beetje zeker zijn dat we Christus liefhebben. (....)

Dat komt doordat we zo weinig liefde hebben. Anders zouden we weten of we Hem liefhebben of niet. Als we Hem meer liefhadden, zouden we er minder aan twijfelen. Maar we hebben Hem zo weinig lief dat we reden hebben om te roepen: 'O, Jezus, vul ons hart met Uw liefde. Kom in onze ziel en regeer daar voor altijd!' Ik smeek u, lieve vrienden, wees niet tevreden met dat kleine beetje schamele liefde dat u bezit. Vraag Hem Die u dat kleine beetje gaf om u duizendvoudig meer te geven. (...) Probeer Hem dat ene te geven dat u heeft, dat is genoeg voor u.

Vraag of uw hele hart op het altaar mag worden geofferd, dat uw hele tong God mag worden gewijd en dat uw hele lichaam, ziel en geest een brandoffer mag zijn dat geheel verteerd wordt, aangenaam voor God, aan Hem voorgesteld als uw redelijke godsdienst. 'Jezus alleen.' Schrijf het op uw banier en strijd voor 'Jezus alleen.' Beijver u niet voor een sekte of partij. Beijver u niet voor uzelf of voor familie. Beijver u niet voor uw eigen grootheid of rijkdom, maar heilig alles wat u doet, in de godsdienst en in de wereld, met dit motto: 'Ik doe het voor Jezus alleen.'

C.H. Spurgeon
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

God is snel geneigd tot barmhartigheid als wij ons tot Hem bekeren - Calvijn
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

Enkele woorden van troost tot Gods kinderen die maar weinig genade hebben

Jullie kunnen wel zwak zijn in jezelf, maar jullie hebben veel kracht buiten jezelf, of beter gezegd in jezelf. De Geest van Christus woont in het hart van hen die geloven. De duivel doet alles wat hij kan om klein geloof te laten bezwijken, maar Christus bidt dat het niet zal ophouden. De wereld, het vlees en de duivel spannen samen om het vonkje genade in je uit te doven. Maar heb goede moed. ‘Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen overwonnen; want Hij is meerder Die in u is, dan die in de wereld is.’ (1 Joh. 4:4) Hoe zwakker je bent, hoe meer gelegenheid God heeft om Zijn eer te verheerlijken en Zijn kracht in je zwakheid te volbrengen. Troost jezelf, zwakke christenen, want jullie heb-ben een sterke God. ‘In de Heere HEERE is een eeuwige rotssteen.’ (Jes. 26:4) Jouw God is machtig om je voor struikelen te bewaren en je straffeloos te stellen voor Zijn heerlijkheid in vreugde. (Jud. 1:24) Hij kan je door Zijn almachtige kracht door het geloof bewaren tot de zaligheid. Je hebt een sterke God. Vrees niet, Zijn kracht zal in je zwakheid volbracht worden.

Je hebt een sterke Zaligmaker, hoewel je genade zwak is. Hij kan hen die door Hem tot God gaan volkomen zalig maken. Christus is de wijsheid en de kracht van God voor hen die geroepen zijn. Ja, Hij wordt een sterke Verlosser genoemd. Onze Verlosser is sterk; Zijn Naam is HEERE der heirscharen. (Jes. 47:4) Satan is wel de overste van de macht van de lucht (Ef. 2:2), maar Jezus Christus is echt de grote kracht van God. Omdat Hij sterker is dan de sterke gewapende, is Hij machtig om de satan onder de voeten van Zijn kinderen te verpletteren. (Luk. 11:21)

Je ligt onder een krachtig Woord dat het genadewerk dat in je begonnen is, kan doen voortgaan. Gods Woord is wel een dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar het is een kracht Gods voor hen die behouden worden. (I Kor. 1:18) God maakt het tot een krachtig wapen om sterke muren af te breken, om inbeeldingen neer te werpen ‘en alle hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en alle gedachte gevangen [te] leiden tot de gehoorzaamheid van Christus.’ (2. Kor. 10:4-5) Daarom bidt de apostel: ‘En nu, broeders, ik beveel u Gode en het woord Zijner genade, Die machtig is u op te bouwen en u een erfdeel te geven onder al de geheiligden.’ (Hand. 20:32) Schep moed. Hoewel je geloof zwak is, is het Woord van God sterk. Het Woord dat in je geplant wordt, kan je ziel zalig maken. Ja, in één woord: Het Woord van God is ‘nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is; opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaakt toegerust.’ (2 Tim. 3:16-17) Je bent zwak, maar je staat op een vast fundament. Het is ten eerste een fundament. Het is ook een zeker fundament. Het is een fundament van God. En ten slotte is het een fundament van God dat niet kan bewegen, maar vastligt. De zwakke gelovige blijft staande door de onveranderlijke raad van God, die de apostel hier het fundament van God noemt.

Zwakke gelovigen worden geholpen door een sterke Geest. De Geest van God is niet alleen een Geest van genade en van gebeden, maar ook een Geest van kracht. Daarom mogen zwakke gelovigen moed scheppen. Hoewel zij maar weinig genade hebben, wordt die door de grote kracht van God bewaard en onderhouden tot de zaligheid. Of genade echt is, blijkt niet zozeer uit daden, als uit gevoelens. ‘Hoe schoon is uw uitnemende liefde, Mijn zuster’, zegt Christus tegen de Bruid. (Hoogl. 4:10) Voor God telt onze liefde en de oprechtheid van onze gevoelens. Farizeeërs en huichelaars kunnen ook komen tot schijnbaar goede daden, maar ze kunnen geen goede gevoelens voortbrengen. Een schilder kan wel de kleur van een gezicht schilderen, maar hij kan het geen warmte geven. Wie goede werken doet, kan wel op een christen lijken. Zo leek Jehu een echte hervormer. Maar goede gevoelens vormen het leven en de warmte van ware genade. Toets je genade daarom aan je gevoelens. Misschien ben je wel arm aan goede werken, maar als je hart warm is en naar God uitgaat, mag dat je tot troost zijn.

De laatste troost is dat ook een vonkje genade zal blijven branden. Adam was volmaakt, maar hij miste de volharding. Jij, arme ziel, bent onvolmaakt in genade, maar je hebt wel volharding in genade. De meest krachtige en bruisende stroom van verdorven lusten zal het kleinste vonkje niet doven. De meest onstuimige wind van verzoeking zal de rokende vlaswiek niet uitblussen. Niet één druppel van die goddelijke olie zal als water op de grond gemorst worden. Kometen kunnen een poosje fel schijnen en vallen dan op de aarde.

Daaruit blijkt dat het een komeet was en geen ster. Echte sterren vallen niet. Ze kunnen zelfs niet vallen. Geloofd zij God. Hoewel Hij in Zijn toorn de volken als aardewerk in stukken slaat met een ijzeren scepter, zal Hij het gekrookte riet niet verbreken. Hoewel Hij de kaars van de goddeloze uitblaast, zal Hij de rokende vlaswiek niet uitblussen. Van de schijnbare genade van huichelaars zal niets overblijven, maar ware genade zal standhouden. Een opgemaakt gezicht verliest algauw zijn glans, maar de natuurlijke teint blijft. Een kind van God kan door verdorven lusten en verzoekingen heen en weer geslingerd worden op een onstuimige zee. Is Christus de kapitein, de Schrift het kompas en zijn de beloften het tuig? Is de hoop het anker, het geloof het ankertouw, de Heilige Geest de wind en zijn heilige gevoelens de zeilen die gevuld zijn met de winden van de Geest? Dan zal het schip geen schipbreuk lijden.

Daarom ‘vrees niet, gij klein kuddeke; want het is uws Vaders welbehagen ulieden het Koninkrijk te geven.’ (Luk. 12:32.)

Christopher Love (Wandelen in de waarheid)
Gesloten