Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:Klopt buiten Jezus is geen leven.De rechtvaardigmaking(van Gods kant uit) gaat voor de levendmaking.Sion zal door recht verlost worden enz.Na het recht de genade.Of ook dit: Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid,maar de gerechtigheid(van Christus) redt van de dood.
Maar waarom sprak je dan wel dat er een bedekte schuld kan zijn maar nog geen vergeven schuld? Met alleen een bedekte schuld gaat een mens dus verloren?
De rechtvaardigmaking is de vergeven schuld, los van het feit dat God dat al lang beslist en gedaan heeft, ik denk dat de mens dit ook direct bij aanvang ervaart. Niet als nadere weldaad maar in eigen gewaarwording is dat het begin van het geestelijke leven. Hoe klein en aangevochten dit ook kan zijn.
Er worden geen schapen geboren,maar lammeren.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:Klopt buiten Jezus is geen leven.De rechtvaardigmaking(van Gods kant uit) gaat voor de levendmaking.Sion zal door recht verlost worden enz.Na het recht de genade.Of ook dit: Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid,maar de gerechtigheid(van Christus) redt van de dood.
Maar waarom sprak je dan wel dat er een bedekte schuld kan zijn maar nog geen vergeven schuld? Met alleen een bedekte schuld gaat een mens dus verloren?De rechtvaardigmaking is de vergeven schuld, los van het feit dat God dat al lang beslist en gedaan heeft, ik denk dat de mens dit ook direct bij aanvang ervaart. Niet als nadere weldaad maar in eigen gewaarwording is dat het begin van het geestelijke leven. Hoe klein en aangevochten dit ook kan zijn.
Daar is in kerkelijk Nederland al genoeg strijd over gevoerd.Je kan voor jezelf een openstaande schuld hebben,die al lang betaald is.Maar van die betaling weet je pas af,als die kwijtschelding bekend word gemaakt. Zo kan een bedekte schuld tóch een vergeven schuld zijn.Maar het kan óok zijn dat de schuld ontdekt word in de ziel.Dus de gewaarwording tegen Wie we gezondigd hebben,en van een hemelhoge openstaande schuld! Maar daarmee is de schuld nog niet vergeven.Zo beter?
Nog een vraag als het mag.
Denk je dat de bewuste rechtvaardigmaking, dus dat de zondaar weet heeft van de kwijtschelding van schuld en straf, een nadere weldaad is, of dat dit juist de essentie van het geloof is, dus als een eerste onmiddellijke vrucht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:Klopt buiten Jezus is geen leven.De rechtvaardigmaking(van Gods kant uit) gaat voor de levendmaking.Sion zal door recht verlost worden enz.Na het recht de genade.Of ook dit: Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid,maar de gerechtigheid(van Christus) redt van de dood.
Maar waarom sprak je dan wel dat er een bedekte schuld kan zijn maar nog geen vergeven schuld? Met alleen een bedekte schuld gaat een mens dus verloren?De rechtvaardigmaking is de vergeven schuld, los van het feit dat God dat al lang beslist en gedaan heeft, ik denk dat de mens dit ook direct bij aanvang ervaart. Niet als nadere weldaad maar in eigen gewaarwording is dat het begin van het geestelijke leven. Hoe klein en aangevochten dit ook kan zijn.
Daar is in kerkelijk Nederland al genoeg strijd over gevoerd.Je kan voor jezelf een openstaande schuld hebben,die al lang betaald is.Maar van die betaling weet je pas af,als die kwijtschelding bekend word gemaakt. Zo kan een bedekte schuld tóch een vergeven schuld zijn.Maar het kan óok zijn dat de schuld ontdekt word in de ziel.Dus de gewaarwording tegen Wie we gezondigd hebben,en van een hemelhoge openstaande schuld! Maar daarmee is de schuld nog niet vergeven.Zo beter?
Nog een vraag als het mag.Denk je dat de bewuste rechtvaardigmaking, dus dat de zondaar weet heeft van de kwijtschelding van schuld en straf, een nadere weldaad is, of dat dit juist de essentie van het geloof is, dus als een eerste onmiddellijke vrucht?
Dat is verschillend. ik houd het toch voor een nadere weldaad. De moordenaar aan het kruis kreeg alles tegelijk. Maar dat is niet de gangbare weg in Gods Woord.We lezen ook maar van 1 moordenaar aan het kruis.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:Dat is verschillend. ik houd het toch voor een nadere weldaad. De moordenaar aan het kruis kreeg alles tegelijk. Maar dat is niet de gangbare weg in Gods Woord.We lezen ook maar van 1 moordenaar aan het kruis.
Dank wederom, dus een nadere weldaad, maar volgens jou/u ook noodzakelijk wil het wel zijn voor de eeuwigheid, of komt dit slechts enkelen ten deel?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:Klopt buiten Jezus is geen leven.De rechtvaardigmaking(van Gods kant uit) gaat voor de levendmaking.Sion zal door recht verlost worden enz.Na het recht de genade.Of ook dit: Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid,maar de gerechtigheid(van Christus) redt van de dood.
Maar waarom sprak je dan wel dat er een bedekte schuld kan zijn maar nog geen vergeven schuld? Met alleen een bedekte schuld gaat een mens dus verloren?
De rechtvaardigmaking is de vergeven schuld, los van het feit dat God dat al lang beslist en gedaan heeft, ik denk dat de mens dit ook direct bij aanvang ervaart. Niet als nadere weldaad maar in eigen gewaarwording is dat het begin van het geestelijke leven. Hoe klein en aangevochten dit ook kan zijn.
Er worden geen schapen geboren,maar lammeren.
De stokbewaarder was ook een lammetje, maar toch zei Paulus Gij zult zalig worden, en hij was verblijdt dat zijn gezin aan God gelovig geworden was, dus geen jarenlange onzekerheid, wel groei en opwassen in de genade, maar niet buiten een mens om, de Heere geeft alles en de zondaar ontvangt alles, alles begrijpen zal hij niet, maar vanuit de Bijbel mag hij geloven dat zijn zonden vergeven zijn.

Als je steeds zegt ik weet niet. ik kan het niet aannemen, ik kan het er niet voor houden, dan doe je de Heere te kort, hij beloofd wat Hij zegt, ik heb geen rechten, maar als de Heere belooft mag ik daar op pleiten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef:Klopt buiten Jezus is geen leven.De rechtvaardigmaking(van Gods kant uit) gaat voor de levendmaking.Sion zal door recht verlost worden enz.Na het recht de genade.Of ook dit: Goed doet geen nut ten dage der verbolgenheid,maar de gerechtigheid(van Christus) redt van de dood.
Maar waarom sprak je dan wel dat er een bedekte schuld kan zijn maar nog geen vergeven schuld? Met alleen een bedekte schuld gaat een mens dus verloren?
De rechtvaardigmaking is de vergeven schuld, los van het feit dat God dat al lang beslist en gedaan heeft, ik denk dat de mens dit ook direct bij aanvang ervaart. Niet als nadere weldaad maar in eigen gewaarwording is dat het begin van het geestelijke leven. Hoe klein en aangevochten dit ook kan zijn.
Er worden geen schapen geboren,maar lammeren.
De stokbewaarder was ook een lammetje, maar toch zei Paulus Gij zult zalig worden, en hij was verblijdt dat zijn gezin aan God gelovig geworden was, dus geen jarenlange onzekerheid, wel groei en opwassen in de genade, maar niet buiten een mens om, de Heere geeft alles en de zondaar ontvangt alles, alles begrijpen zal hij niet, maar vanuit de Bijbel mag hij geloven dat zijn zonden vergeven zijn.

Als je steeds zegt ik weet niet. ik kan het niet aannemen, ik kan het er niet voor houden, dan doe je de Heere te kort, hij beloofd wat Hij zegt, ik heb geen rechten, maar als de Heere belooft mag ik daar op pleiten.
ps. Paulus preekte terstond Christus, ja ja na drie dagen, maar in die drie dagen heeft hij gebeden en gevast en hij had geen onbekende God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hans vindt u de bekeringen in de Bijbel niet (te) snel gaan?
Is geen strikvraag ofzo maar mij lijken de Bijbelse voorbeelden van bekering in tegenspraak met uw visie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

ds. G. J. Baan geeft concert in gg Gouda

Op zaterdag 24 juni geeft ds. G. J. Baan een concert op het Van Vulpenorgel van de gereformeerde gemeente in Gouda.
De predikant van de gereformeerde gemeente in Vlissingen leerde zichzelf als achtjarige jongen orgelspelen. Hij kreeg vervolgens orgelles van onder andere Willem Hülsmann in Amersfoort, Jan J. van den Berg in Delft, Erik van Bruggen in Leiden, Anton Pauw in Haarlem en Jos van der Kooy in Amsterdam.

https://www.rd.nl/muziek/concert-van-de ... -1.1410186
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:ds. G. J. Baan geeft concert in gg Gouda

Op zaterdag 24 juni geeft ds. G. J. Baan een concert op het Van Vulpenorgel van de gereformeerde gemeente in Gouda.
De predikant van de gereformeerde gemeente in Vlissingen leerde zichzelf als achtjarige jongen orgelspelen. Hij kreeg vervolgens orgelles van onder andere Willem Hülsmann in Amersfoort, Jan J. van den Berg in Delft, Erik van Bruggen in Leiden, Anton Pauw in Haarlem en Jos van der Kooy in Amsterdam.

https://www.rd.nl/muziek/concert-van-de ... -1.1410186
Ik wist niet dat daar een vulpenorgel in stond, dat is toch die nieuwe kerk niet ver van het station?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door DDD »

Ja. Ik ben er wel eens geweest. Het is een prachtig orgel en een heel mooie kerk.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Marion »

Een hobby voor een dominee is nuttig en goed, maar of je daar nu zo de boer mee op moet??
Dat zal niet iedereen waarderen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door samanthi »

Marion schreef:Een hobby voor een dominee is nuttig en goed, maar of je daar nu zo de boer mee op moet??
Dat zal niet iedereen waarderen.
Waarom niet?
Hij houdt er een lezing bij, een zinvolle zaterdagavondbesteding
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door ejvl »

Marion schreef:Een hobby voor een dominee is nuttig en goed, maar of je daar nu zo de boer mee op moet??
Dat zal niet iedereen waarderen.
Hij gaat er niet de boer mee om in de commerciële zin, hij wil in de eerste plaats God grootmaken met zijn orgelspel, en tevens zijn talenten en gaven delen met andere mensen.
Niets mis mee, integendeel zelfs.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Orchidee »

Hier ter plaatse heeft de ds van de ogg een heerlijke moestuin waarin hij regelmatig te vinden is, zeer ontspannend en goed voor lichaam en geest!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

Marion schreef:Een hobby voor een dominee is nuttig en goed, maar of je daar nu zo de boer mee op moet??
Dat zal niet iedereen waarderen.
En waarom niet? Natuurlijk is de ds Baan in de eerste plaats herder en leraar, maar als ie daarnaast mensen van z'n hobby laat meegenieten lijkt me dat alleen maar mooi!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Gesloten