Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Posthoorn »

MePaul schreef:Homo's worden dagelijks vermoeid met de geaardheid van hetero's. Veel gesprekken, ook binnen de kerk, gaan over het hebben van een relatie, het op zoek zijn naar een vriendin en gaan over het uiterlijk. Dat is de reden dat veel homo's uit de kast moeten komen, omdat ze niet voldoen aan die norm. Het wordt heftig onderschat hoe zwaar homo's het kunnen hebben. Vooral die christelijke homo's die geen ruimte zien voor een relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Zij gaan een zware weg om achter Jezus aan te gaan.
Je hoeft echt niet uit de kast komen om dit soort gesprekken te vermijden. Ook niet voor niet-homo's zijn zulke gesprekken niet altijd welkom.
En verder is het nu eenmaal zo dat het 'normale' de samenleving domineert. Zoals ook de meeste voorzieningen geschikt zijn voor mensen die normaal kunnen zien en niet voor blinden en slechtzienden. En zo zou je nog een heleboel voorbeelden kunnen komen. Of ga je dan ook zeggen dat blinden 'dagelijks vermoeid' worden met de mogelijkheden van zienden?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Homoseksualiteit

Bericht door MePaul »

Posthoorn schreef:
MePaul schreef:Homo's worden dagelijks vermoeid met de geaardheid van hetero's. Veel gesprekken, ook binnen de kerk, gaan over het hebben van een relatie, het op zoek zijn naar een vriendin en gaan over het uiterlijk. Dat is de reden dat veel homo's uit de kast moeten komen, omdat ze niet voldoen aan die norm. Het wordt heftig onderschat hoe zwaar homo's het kunnen hebben. Vooral die christelijke homo's die geen ruimte zien voor een relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Zij gaan een zware weg om achter Jezus aan te gaan.
Je hoeft echt niet uit de kast komen om dit soort gesprekken te vermijden. Ook niet voor niet-homo's zijn zulke gesprekken niet altijd welkom.
En verder is het nu eenmaal zo dat het 'normale' de samenleving domineert. Zoals ook de meeste voorzieningen geschikt zijn voor mensen die normaal kunnen zien en niet voor blinden en slechtzienden. En zo zou je nog een heleboel voorbeelden kunnen komen. Of ga je dan ook zeggen dat blinden 'dagelijks vermoeid' worden met de mogelijkheden van zienden?
Ik vind dat toch niet vergelijkbaar, aangezien het aantal homo's/bi's een stuk hoger ligt dan het aantal blinden. In elke kerk met 50-100 leden zijn homo's, dus die groep vind ik toch behoorlijk groot.
Laatst gewijzigd door MePaul op 26 jul 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Homoseksualiteit

Bericht door MePaul »

Valcke schreef:Het woord ‘norm’ wordt hier in meerdere betekenissen gebruikt; dat vertroebelt de discussie. En verder: natuurlijk zijn allerlei gesprekken over verkering en relaties niet ‘de norm’; mi heeft ook niemand dat willen beweren. Het gaat er enerzijds om dat duidelijk blijft dat de Bijbel geen homofiele seksuele relaties toestaat, terwijl anderzijds ieder die worstelt met zijn/haar (homofiele) gevoelens liefdevol bejegend wordt en hulp geboden wordt.

(Overigens wil dit nog niet zeggen dat mensen met een vaststaande homofiele geaardheid geboren worden. Daarvoor bestaat bij mijn weten geen bewijs, laten we dan maar voorzichtig zijn om het zo te poneren zoals ik hier diverse posters zie doen.)
Ik neem aan dat het aangeboren is, maar inderdaad is dat niet duidelijk bewezen. Het boek "Verscheurd" geeft enkele bewijzen aan die neigen naar een aangeboren geaardheid (homo's blijken bijvoorbeeld andere hersenen te hebben dan hetero's). Desondanks is de discussie "nature-nurture" een hele ingewikkelde discussie, zonder eenduidig antwoord. Ik geloof alleen wel dat het of het nou aangeleerd, aangeboren of beiden is, niet af te leren is. Ik heb te veel gehoord over homo-genezingen. In praktisch alle gevallen bleek het onmogelijk om hetero te worden. In geloof in Gods oneindige kracht, maar ik geloof ook dat je niet alles mag bidden. Ik zou bijvoorbeeld ook nooit bidden of God mijn geslacht zou willen veranderen. Bidden om verandering van mijn geaardheid vind ik ook ingewikkeld, want ik kan me niet herinneren dat ik ooit een andere geaardheid heb gehad.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

MePaul schreef:
Valcke schreef:Het woord ‘norm’ wordt hier in meerdere betekenissen gebruikt; dat vertroebelt de discussie. En verder: natuurlijk zijn allerlei gesprekken over verkering en relaties niet ‘de norm’; mi heeft ook niemand dat willen beweren. Het gaat er enerzijds om dat duidelijk blijft dat de Bijbel geen homofiele seksuele relaties toestaat, terwijl anderzijds ieder die worstelt met zijn/haar (homofiele) gevoelens liefdevol bejegend wordt en hulp geboden wordt.

(Overigens wil dit nog niet zeggen dat mensen met een vaststaande homofiele geaardheid geboren worden. Daarvoor bestaat bij mijn weten geen bewijs, laten we dan maar voorzichtig zijn om het zo te poneren zoals ik hier diverse posters zie doen.)
Ik neem aan dat het aangeboren is, maar inderdaad is dat niet duidelijk bewezen. Het boek "Verscheurd" geeft enkele bewijzen aan die neigen naar een aangeboren geaardheid. Desondanks is de discussie "nature-nurture" een hele ingewikkelde discussie, zonder eenduidig antwoord. Ik geloof alleen wel dat het of het nou aangeleerd, aangeboren of beiden is, niet af te leren is. Ik heb te veel gehoord over homo-genezingen. In praktisch alle gevallen bleek het onmogelijk om hetero te worden. In geloof in Gods oneindige kracht, maar ik geloof ook dat je niet alles mag bidden. Ik zou bijvoorbeeld ook nooit bidden om ik een vrouw word. Bidden om veranderingen van mijn geaardheid vind ik ook ingewikkeld, want ik kan me niet herinneren dat ik ooit een andere geaardheid heb gehad. Verreweg de meeste homo's en hetero's
Het gaat mij er ook helemaal niet om om ‘genezing’ te propageren; integendeel: voor velen zal sprake zijn van een levenslange worsteling. Anderzijds vind ik dat we moeten oppassen om continu over ‘geaardheid’ te spreken als een vaststaand gegeven. Overigens ken ik wel degelijk een geval of gevallen waarin mensen in hoge mate van hun gevoelens (waarmee zij lang gekampt hebben) zijn bevrijd en waarin een normaal huwelijk mogelijk bleek. Maar dat zegt inderdaad weinig of niets over andere gevallen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Homoseksualiteit

Bericht door MePaul »

Valcke schreef:
MePaul schreef:
Valcke schreef:Het woord ‘norm’ wordt hier in meerdere betekenissen gebruikt; dat vertroebelt de discussie. En verder: natuurlijk zijn allerlei gesprekken over verkering en relaties niet ‘de norm’; mi heeft ook niemand dat willen beweren. Het gaat er enerzijds om dat duidelijk blijft dat de Bijbel geen homofiele seksuele relaties toestaat, terwijl anderzijds ieder die worstelt met zijn/haar (homofiele) gevoelens liefdevol bejegend wordt en hulp geboden wordt.

(Overigens wil dit nog niet zeggen dat mensen met een vaststaande homofiele geaardheid geboren worden. Daarvoor bestaat bij mijn weten geen bewijs, laten we dan maar voorzichtig zijn om het zo te poneren zoals ik hier diverse posters zie doen.)
Ik neem aan dat het aangeboren is, maar inderdaad is dat niet duidelijk bewezen. Het boek "Verscheurd" geeft enkele bewijzen aan die neigen naar een aangeboren geaardheid. Desondanks is de discussie "nature-nurture" een hele ingewikkelde discussie, zonder eenduidig antwoord. Ik geloof alleen wel dat het of het nou aangeleerd, aangeboren of beiden is, niet af te leren is. Ik heb te veel gehoord over homo-genezingen. In praktisch alle gevallen bleek het onmogelijk om hetero te worden. In geloof in Gods oneindige kracht, maar ik geloof ook dat je niet alles mag bidden. Ik zou bijvoorbeeld ook nooit bidden om ik een vrouw word. Bidden om veranderingen van mijn geaardheid vind ik ook ingewikkeld, want ik kan me niet herinneren dat ik ooit een andere geaardheid heb gehad. Verreweg de meeste homo's en hetero's
Het gaat mij er ook helemaal niet om om ‘genezing’ te propageren; integendeel: voor velen zal sprake zijn van een levenslange worsteling. Anderzijds vind ik dat we moeten oppassen om continu over ‘geaardheid’ te spreken als een vaststaand gegeven. Overigens ken ik wel degelijk een geval of gevallen waarin mensen in hoge mate van hun gevoelens (waarmee zij lang gekampt hebben) zijn bevrijd en waarin een normaal huwelijk mogelijk bleek. Maar dat zegt inderdaad weinig of niets over andere gevallen.
Duidelijk in grote lijnen ben ik het daar wel mee eens. Het is ook gewoon een heel lastig onderwerp en dat zal het ook wel blijven. Ik kan niet uitsluiten dat iemands gerichtheid kan veranderen, want ik weet dat er een grote God is. Anderzijds is voor mij de basis dat het gevoelens zijn die blijven, mede door de genezingstrajecten die al jaren bestaan. De ervaring leert dat bijna niemand ook echt "geneest" van zijn of haar gevoelens. Ook leert de ervaring dat het vechten tegen de geaardheid kan zorgen voor zelfmoorden, depressies en dat soort zaken. Ik ken zelf een man die bi is, een vrouw die bi is en een man die volledig homo is en ik merk bij hun wel hoe heftig het kan zijn. Ik moet zeggen dat ze niet allemaal hele heftige "coming-out" verhalen hebben, maar de vrouw die bi is, heeft zeker wel veel eenzaamheid ervaren in haar omgeving. In haar behoudende christelijk gereformeerde omgeving was haar geaardheid/gerichtheid reden om verstoten te worden bij een paar van haar familieleden. Het enige wat ik hoop en bid dat de kerk vooroploopt in het accepteren van alle mensen ongeacht achtergrond, geaardheid/gerichtheid of kleur! Ik kan geen Bijbels argument vinden wat oproept tot het verstoren van mensen met bepaalde gevoelens.

Het boek "Verscheurd" gaf mij persoonlijk erg veel inzicht in het onderwerp "Homoseksualiteit". De hoofdpersoon is zelf homo en serieus betrokken bij het christendom (de orthodoxe stroming).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar je betoog over geaardheid vind ik toch wel erg statisch overkomen. Vergeet niet dat naast gerichtheid ook psychische factoren een rol spelen, zeker bij jonge mensen die nog midden in hun ontwikkeling zitten. Daarnaast worden mensen ook gevormd door ervaringen, teleurstellingen, enzovoort. Ten slotte: ook heteroseksuele mannen en vrouwen kunnen homofiele verleidingen ervaren. Dat wil beslist niet zeggen dat zij 'bi'-geaard zijn en dat moeten we zulke personen ook niet aanpraten. Het is allemaal inderdaad niet simpel, dat zeker niet. Het is echter wel belangrijk dat we voor ogen houden wat God in Zijn Woord zegt en daar niet van afwijken. Dan kan er een zware en een levenslange strijd zijn. M.i. is dit vruchtbaarder dan mensen in hokjes van geaardheden in te delen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
En de laatste jaren zien we dat er volop geadverteerd wordt met een lijn AXE mannenverzorging onder de naam LOVE IS LOVE. En men windt er geen doekjes om. maar toont op de verpakkingen de gestolen kleuren van de regenboog, en de tekst: Vier de liefde (=hartstocht) met Axe Pride!

We zouden, als we eensgezind waren, het merk moeten weren. Of tenminste een protestbericht verzenden naar de moedermaatschappij: Unilever, voor Nederland: Weena 455, 3013 AL Rotterdam. Al zal het bedrijf zich er weinig aan gelegen laten liggen, het mag wel weten dat niet heel de wereld dat zomaar omarmt als ware het de grootste bevrijding aller tijden.

Zou er nu totaal geen reactie van de consument komen? Slikken we het als zoete koek? Denken we: Ach ik koop het niet, wie dat wil moet het dan maar kopen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
Ik had eens een paar busjes meegenomen toen ze in de aanbieding waren.
Ik werd kort daarna vriendelijk, doch dringend verzocht, geen AXE douche of deo meer mee te nemen.
De luchtjes werden als "verwijfd" omschreven. Dan zeg ik het hier in de gekuiste versie. ;)
Ik zie inderdaad weleens een reclame voorbijkomen en die zijn altijd bijzonder irritant en aanstootgevend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mistig »

-DIA- schreef:Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
En de laatste jaren zien we dat er volop geadverteerd wordt met een lijn AXE mannenverzorging onder de naam LOVE IS LOVE. En men windt er geen doekjes om. maar toont op de verpakkingen de gestolen kleuren van de regenboog, en de tekst: Vier de liefde (=hartstocht) met Axe Pride!

We zouden, als we eensgezind waren, het merk moeten weren. Of tenminste een protestbericht verzenden naar de moedermaatschappij: Unilever, voor Nederland: Weena 455, 3013 AL Rotterdam. Al zal het bedrijf zich er weinig aan gelegen laten liggen, het mag wel weten dat niet heel de wereld dat zomaar omarmt als ware het de grootste bevrijding aller tijden.

Zou er nu totaal geen reactie van de consument komen? Slikken we het als zoete koek? Denken we: Ach ik koop het niet, wie dat wil moet het dan maar kopen...
Om die reden gebruik ik al 10 jaar geen Axe meer.
Volgens mij maar niet gebruiken.
En mijn ervaring met protestbrieven is slecht.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
Ik had eens een paar busjes meegenomen toen ze in de aanbieding waren.
Ik werd kort daarna vriendelijk, doch dringend verzocht, geen AXE douche of deo meer mee te nemen.
De luchtjes werden als "verwijfd" omschreven. Dan zeg ik het hier in de gekuiste versie. ;)
Ik zie inderdaad weleens een reclame voorbijkomen en die zijn altijd bijzonder irritant en aanstootgevend.
Of ik verwijfd ben weet ik niet, maar ik gebruik zelf al een hele poos Axe, en er is een heel scala aan geuren. Als de ene niet bij je past vindt je wel een andere. Als ik de luchtjes niet als 'verwijfd' ervaar zal dat wellicht aan mij liggen... Overigens, Unilever heeft ook een damesvariant, die in Nederland niet erg is aangeslagen: Onder naam IMPULSE is een scala aan damesgeuren te koop. Ik denk niet meer in Nederland, maar wellicht wel via een internetshop aan te komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:
-DIA- schreef:Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
En de laatste jaren zien we dat er volop geadverteerd wordt met een lijn AXE mannenverzorging onder de naam LOVE IS LOVE. En men windt er geen doekjes om. maar toont op de verpakkingen de gestolen kleuren van de regenboog, en de tekst: Vier de liefde (=hartstocht) met Axe Pride!

We zouden, als we eensgezind waren, het merk moeten weren. Of tenminste een protestbericht verzenden naar de moedermaatschappij: Unilever, voor Nederland: Weena 455, 3013 AL Rotterdam. Al zal het bedrijf zich er weinig aan gelegen laten liggen, het mag wel weten dat niet heel de wereld dat zomaar omarmt als ware het de grootste bevrijding aller tijden.

Zou er nu totaal geen reactie van de consument komen? Slikken we het als zoete koek? Denken we: Ach ik koop het niet, wie dat wil moet het dan maar kopen...
Om die reden gebruik ik al 10 jaar geen Axe meer.
Volgens mij maar niet gebruiken.
En mijn ervaring met protestbrieven is slecht.
Dat riekt naar een boycot hè? Ik weet het, het is doorgaans het actiemiddel van de andere kant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Quercus
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jul 2020, 23:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Quercus »

-DIA- schreef:Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
En de laatste jaren zien we dat er volop geadverteerd wordt met een lijn AXE mannenverzorging onder de naam LOVE IS LOVE. En men windt er geen doekjes om. maar toont op de verpakkingen de gestolen kleuren van de regenboog, en de tekst: Vier de liefde (=hartstocht) met Axe Pride!

We zouden, als we eensgezind waren, het merk moeten weren. Of tenminste een protestbericht verzenden naar de moedermaatschappij: Unilever, voor Nederland: Weena 455, 3013 AL Rotterdam. Al zal het bedrijf zich er weinig aan gelegen laten liggen, het mag wel weten dat niet heel de wereld dat zomaar omarmt als ware het de grootste bevrijding aller tijden.

Zou er nu totaal geen reactie van de consument komen? Slikken we het als zoete koek? Denken we: Ach ik koop het niet, wie dat wil moet het dan maar kopen...
Ik had het zelf nog niet gezien, maar bah, wat een propaganda, Wat een land waar we in leven! Een droevig begin van de dag...
Helaas komen er zéér veel levensmiddelen/verzorgingsproducten bij Unilever vandaan. 't Is Brits geworden, mogelijk heeft het daar ook nog mee te maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Quercus schreef:
-DIA- schreef:Voor de mannen onder ons: We kennen, denk ik allemaal wel het merk AXE (in andere landen bekend onder de namen LYNX of EGO) van Unilever. Het heeft wereldwijd een enorm marktaandeel in mannenverzorging, ofwel cosmetics for men.
Al een poos zien we dat het merk nogal actief is met zeer bedenkelijke reclames.
En de laatste jaren zien we dat er volop geadverteerd wordt met een lijn AXE mannenverzorging onder de naam LOVE IS LOVE. En men windt er geen doekjes om. maar toont op de verpakkingen de gestolen kleuren van de regenboog, en de tekst: Vier de liefde (=hartstocht) met Axe Pride!

We zouden, als we eensgezind waren, het merk moeten weren. Of tenminste een protestbericht verzenden naar de moedermaatschappij: Unilever, voor Nederland: Weena 455, 3013 AL Rotterdam. Al zal het bedrijf zich er weinig aan gelegen laten liggen, het mag wel weten dat niet heel de wereld dat zomaar omarmt als ware het de grootste bevrijding aller tijden.

Zou er nu totaal geen reactie van de consument komen? Slikken we het als zoete koek? Denken we: Ach ik koop het niet, wie dat wil moet het dan maar kopen...
Ik had het zelf nog niet gezien, maar bah, wat een propaganda, Wat een land waar we in leven! Een droevig begin van de dag...
Helaas komen er zéér veel levensmiddelen/verzorgingsproducten bij Unilever vandaan. 't Is Brits geworden, mogelijk heeft het daar ook nog mee te maken.
Daar heeft het, denk ik, niets mee te maken. Toen het nog Brits/Nederlands was is men deze kant al opgegaan. En inderdaad, ik denk dat er geen enkel huishouden om Unilever heen kan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Of ik verwijfd ben weet ik niet, maar ik gebruik zelf al een hele poos Axe, en er is een heel scala aan geuren. Als de ene niet bij je past vindt je wel een andere. Als ik de luchtjes niet als 'verwijfd' ervaar zal dat wellicht aan mij liggen... Overigens, Unilever heeft ook een damesvariant, die in Nederland niet erg is aangeslagen: Onder naam IMPULSE is een scala aan damesgeuren te koop. Ik denk niet meer in Nederland, maar wellicht wel via een internetshop aan te komen.
Misschien had ik net de 3 slechtste geuren. :)
De voorkeur gaat hier uit naar een frisse geur, onder de naam sport, aqua of wave, van een ander merk.
Als de reclame al irritant is, heb je geen zin meer om het te kopen.
Quercus schreef:Helaas komen er zéér veel levensmiddelen/verzorgingsproducten bij Unilever vandaan.
Zij hebben heel wat kleinere merken opgekocht, jammer genoeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

We zouden kunnen spreken van verontrustende berichten. Maar dat doen we hier niet, want dan wordt het afgezaagd en tenslotte wennen we eraan en doet het ons niets meer.
Daarom slechts een link uit het RD:
https://www.rd.nl/artikel/937392-de-kwe ... antwoorden
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie