Homoseksualiteit

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:In dit topic zou ik een eerder de vergelijking maken tussen homoseksuele relaties, huwelijk en alleengaanden dan de vergelijking met handicap, pedofilie en bestialiteit. Dat zijn m.i. absurde vergelijkingen.
Dat heb je meerdere keren aangegeven inderdaad. Maar waarom de vergelijkingen mank gaan - lettend op de discussie die hier gevoerd wordt - komt wat minder uit de verf.
merel
Berichten: 9671
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Homoseksualiteit is een geaardheid, net zoals heteroseksualiteit en biseksualiteit. Homoseksuelen hebben geen verstandelijke beperking en plegen geen strafbaar feit vanwege een stoornis. Daarom gaat deze vergelijking niet op en kan je beter een vergelijking maken met iemand die bijvoorbeeld single is.
Ik vind het stuitend tegenover de homoseksuele medemens om deze vergelijkingen te maken.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Zita »

Er wordt gezocht naar vergelijkingen om duidelijk te maken dat een leven zonder (seksuele) relatie heus niet onmogelijk is. Er zijn meer mensen die in dat opzicht een kruis hebben te dragen of een gemis ervaren.
Beelden gaan altijd mank.
De vergelijking met iemand die single is, heeft mijns inziens als manco dat de single naar hartelust verliefd mag zijn, een oogje op iemand kan hebben, kan hopen op een relatie enz. Dat ligt voor een homo die geen relatie aan wil gaan toch echt anders.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

merel schreef:Homoseksualiteit is een geaardheid, net zoals heteroseksualiteit en biseksualiteit.
Vermoedelijk bedoel je: een aangeboren geaardheid. Je kunt dit stellig poneren, maar zo zwartwit is het niet. Ook MePaul gaf aan dat velen die zichzelf als homoseksueel beschouwen ook gevoelens (kunnen) hebben jegens personen van het andere geslacht. Andersom geldt dit ook. Ook seculiere onderzoekers erkennen dit (seculieren spreken overigens over 'gerichtheid', niet 'geaardheid'). De vraag is vervolgens wat aangeboren is en wat men door omstandigheden ontwikkeld heeft. Ook is er soms sprake van een bewuste keuze voor een bepaalde gerichtheid. Hoe dan ook: de stelling dat een mens ofwel de ene geaardheid heeft ofwel de andere, is onjuist.

Dit impliceert dat ieder mens tegen bepaalde (verkeerde) gevoelens te strijden heeft, al zal dat voor de ene mens een veel zwaardere strijd en een zwaarder kruis zijn dan voor de andere.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Ik ben betrokken bij een groep christelijke moeders van kinderen met andere geaardheid. Het valt mij op dat zeker 80 % aangeeft dan hun kind in het verleden slachtoffer is geworden van seksueel misbruik. Vaak ook nog binnen de familie of kerk (jeugdgroepleiders oid)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik ben betrokken bij een groep christelijke moeders van kinderen met andere geaardheid. Het valt mij op dat zeker 80 % aangeeft dan hun kind in het verleden slachtoffer is geworden van seksueel misbruik. Vaak ook nog binnen de familie of kerk (jeugdgroepleiders oid)
Wat een absurd hoog percentage :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Homoseksualiteit

Bericht door MePaul »

helma schreef:Ik ben betrokken bij een groep christelijke moeders van kinderen met andere geaardheid. Het valt mij op dat zeker 80 % aangeeft dan hun kind in het verleden slachtoffer is geworden van seksueel misbruik. Vaak ook nog binnen de familie of kerk (jeugdgroepleiders oid)
Dat is wel opvallend al weet ik niet of dat overal zo is. Wel hoorde ik pas het volgende waar ik het heel erg mee eens was: of het nou aangeleerd of aangeboren is of allebei, afleren is in ieder geval niet mogelijk. Dat duidt dan wel echt op mensen die volledig homo zijn uiteraard, er zijn genoeg mensen die niet homo en niet hetero zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

MePaul schreef:Dat is wel opvallend al weet ik niet of dat overal zo is. Wel hoorde ik pas het volgende waar ik het heel erg mee eens was: of het nou aangeleerd of aangeboren is of allebei, afleren is in ieder geval niet mogelijk.
Afleren vind ik niet het juiste woord, en ik denk inderdaad dat er niet voor iedereen verandering (mogelijk) zal zijn. Maar waarom dat bij voorbaat voor alle 100% van de gevallen uitsluiten? Is dat niet geen ongeloof in wat God kan doen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Homoseksualiteit

Bericht door MePaul »

J.C. Philpot schreef:
MePaul schreef:Dat is wel opvallend al weet ik niet of dat overal zo is. Wel hoorde ik pas het volgende waar ik het heel erg mee eens was: of het nou aangeleerd of aangeboren is of allebei, afleren is in ieder geval niet mogelijk.
Afleren vind ik niet het juiste woord, en ik denk inderdaad dat er niet voor iedereen verandering (mogelijk) zal zijn. Maar waarom dat bij voorbaat voor alle 100% van de gevallen uitsluiten? Is dat niet geen ongeloof in wat God kan doen?
Ik geloof dat God alles kan alleen denk ik ook dat je niet alles mag vragen. Ik vraag ook niet aan God of Hij mijn geslacht wilt veranderen. De vele verhalen van ware christenen die een "genezingstraject" hebben gevolgd zijn bijna nooit positief. Er zijn mij te veel verhalen van mensen die (bijna) zelfmoord pleegden doordat het onmogelijk bleek om te vechten tegen een gevoel wat zo diep zit.

Het is waar ik sluit het niet 100% uit, alleen is verandering voor mij niet het uitgangspunt in deze kwestie, omdat het voor (bijna) alle mensen die volledig homo zijn onmogelijk is. Het boek "Verscheurd" wat ik las over die genezingstrajecten gaf mij evenmin hoop dat verandering mogelijk is. Misschien voor een handjevol mensen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/941448-waarom ... dia-stapte

Een schokkend artikel. De veiligheid op de Gomarus was nog slechter dan ik meende.

En ondertussen stapte de school naar de rechter. Wat dat betreft heeft het artikel een mooie timing.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door windorgel »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/941448-waarom ... dia-stapte

Een schokkend artikel. De veiligheid op de Gomarus was nog slechter dan ik meende.

En ondertussen stapte de school naar de rechter. Wat dat betreft heeft het artikel een mooie timing.
Morgen staan er nog wat artikel hierover in de krant, schreef Steef de Bruijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Die school zit natuurlijk hartstikke fout. En dat is met name voor de jongeren die daar dupe van zijn geweest enorm ingrijpend.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Door hun houding (die allereerst liefdeloos is naar medemensen!) gooien de betreffende leerkrachten de vrijheid van onderwijs te grabbel. Ik vind dat ontzettend kwalijk.

Maar de vrijheid van onderwijs komt daarnaast ook in gevaar door de seculiere pers te informeren. Dan kun je zeggen dat dat niet de bedoeling was, maar dat vind ik erg naief. Ik zou het informeren van de seculiere pers eigenlijk begrijpelijker vinden als de oud-leerlinge niet dezelfde visie als de school zou hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Homoseksualiteit

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Door hun houding (die allereerst liefdeloos is naar medemensen!) gooien de betreffende leerkrachten de vrijheid van onderwijs te grabbel. Ik vind dat ontzettend kwalijk.

Maar de vrijheid van onderwijs komt daarnaast ook in gevaar door de seculiere pers te informeren. Dan kun je zeggen dat dat niet de bedoeling was, maar dat vind ik erg naief. Ik zou het informeren van de seculiere pers eigenlijk begrijpelijker vinden als de oud-leerlinge niet dezelfde visie als de school zou hebben.
Dit zijn m.i. het soort visies die leiden tot het onder de pet houden van andere misstanden. Hier wordt niet met modder gegooid ofzo. Als de misstanden er zijn en door de school zo goed als ontkent worden in de pers, dan is het begrijpelijk dat je je uitspreekt. "Victim blaming" lijkt me niet op zijn plaats.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Dit zijn m.i. het soort visies die leiden tot het onder de pet houden van andere misstanden. Hier wordt niet met modder gegooid ofzo. Als de misstanden er zijn en door de school zo goed als ontkent worden in de pers, dan is het begrijpelijk dat je je uitspreekt. "Victim blaming" lijkt me niet op zijn plaats.
Ik ben van mening dat de verantwoordelijkheid bij de leraren en de school ligt, en ben zeker niet voor het onder de pet houden van misstanden.

Het verwijt van Victim Blaming raakt me overigens wel. Het is niet mijn bedoeling om de schuld bij het slachtoffer te leggen - de schuldigen zijn de leraren die zich hebben misdragen. Toch vind ik dat er goede alternatieven moeten zijn (als die er nu niet zouden zijn) voor het naar de seculiere pers stappen.

Wellicht ligt er een taak voor het Reformatorische onderwijs om een landelijke onafhankelijke vertrouwenscomissie in te stellen, waar leerlingen met hun klachten terecht kunnen en ook echt serieus genomen worden. Volgens mij hebben kerken soms ook zo'n meldpunt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie