Homoseksualiteit

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Profesto schreef:
eilander schreef:
Profesto schreef:Wat betreft het laatste: waarom is dat niet de belangrijkste vraag? Als het om dit onderwerp gaat, gaat het om mensen en ook om kwetsbare jongeren. Daar mag best meer aandacht voor zijn.
Meer aandacht, dat ben ik met je eens. Maar de belangrijkste vraag moet zijn: wat zegt de Heere in Zijn Woord, wat wil Hij dat ik doen zal?
Overigens voor de goede orde: ik heb niet gesteld dat dit het belangrijkst zou zijn. Dat vroeg jij.

Maar denk je niet dat die jongeren die opgevoed zijn door reformatorische ouders daar zelf niet al mee bezig zijn? Ik kan me tenminste wel herinneren dat ik me daar erg bewust van was.
Nu moet er even geen spraakverwarring ontstaan. Het gaat niet om wat de jongeren zichzelf afvragen (en ik hoop dat het is zoals je schrijft, en dat het niet is 'zou dit ook al niet mogen?'). Het gaat om hoe bv. in het pastoraat omgegaan wordt met mensen die hiermee worstelen. Dan moeten we zeker wel bedenken hoe iets over komt, maar uiteindelijk gaat het toch om de vraag wat de Heere in Zijn Woord ervan zegt.
Ik besef ook wel dat dit geen tegenstellingen zijn, overigens.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

eilander schreef:
Profesto schreef:
eilander schreef:
Profesto schreef:Wat betreft het laatste: waarom is dat niet de belangrijkste vraag? Als het om dit onderwerp gaat, gaat het om mensen en ook om kwetsbare jongeren. Daar mag best meer aandacht voor zijn.
Meer aandacht, dat ben ik met je eens. Maar de belangrijkste vraag moet zijn: wat zegt de Heere in Zijn Woord, wat wil Hij dat ik doen zal?
Overigens voor de goede orde: ik heb niet gesteld dat dit het belangrijkst zou zijn. Dat vroeg jij.

Maar denk je niet dat die jongeren die opgevoed zijn door reformatorische ouders daar zelf niet al mee bezig zijn? Ik kan me tenminste wel herinneren dat ik me daar erg bewust van was.
Nu moet er even geen spraakverwarring ontstaan. Het gaat niet om wat de jongeren zichzelf afvragen (en ik hoop dat het is zoals je schrijft, en dat het niet is 'zou dit ook al niet mogen?'). Het gaat om hoe bv. in het pastoraat omgegaan wordt met mensen die hiermee worstelen. Dan moeten we zeker wel bedenken hoe iets over komt, maar uiteindelijk gaat het toch om de vraag wat de Heere in Zijn Woord ervan zegt.
Ik besef ook wel dat dit geen tegenstellingen zijn, overigens.
Ik was me er niet van bewust dat het over het pastoraat ging, volgens mij hadden we het over wat in dit topic te berde kwam en hoe dat bij jongeren aankomt.

Overigens is het inderdaad geen tegenstelling.
eilander schreef:Dan moeten we zeker wel bedenken hoe iets over komt, maar uiteindelijk gaat het toch om de vraag wat de Heere in Zijn Woord ervan zegt.
Hierin is vaak het evenwicht zoek.
Ik begrijp de bezorgdheid die er heerst en ik begrijp ook dat er uit liefde van alles gezegd wordt, maar toch ben ik ervan overtuigd dat in en buiten het pastoraat in het spreken over homoseksualiteit veel onkunde en onhandigheid is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Luther »

zondaar schreef:@ Luther
Verschrikkelijk wat je hier neer durft te schrijven! Je zet in je vergelijking van een kind van God naast een doemwaardige zondaar zo die zich niet bekeert.

Pred. 7:29: Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben veel vonden gezocht.

Kanttekening: Alsof hij zeide: Doch dit is een zekere zaak, dat het ganse menselijke geslacht, zo mannen als vrouwen, verdorven en zondig zijn, doch dat God, dewijl Hij den mens, goed en naar zijn beeld geschapen heeft, geen schuld daaraan heeft, maar de mens zelf, die zichzelven en al zijne nakomelingen, door het ingeven van den duivel en door moedwillige ongehoorzaamheid daarin gebracht heeft.

Denk je nu werkelijk dat een driewerf heilig God gemeenschap kan hebben met iets dat onrein is?
Je zegt nu wel dat het verschrikkelijk is, maar in je uitleg laat je vooral merken dat je de kern van het Evangelie of niet begrijpt, of bewust verdraait.
Je maakt je medemens met een homoseksuele gerichtheid extra onrein ten opzien van mij of jou. Er is niemand die rechtvaardig, er is niemand die goed oet, ook niet tot één toe.
Maar als de Heilige Geest komt en met Gods Woord ons stenen hart openbreekt, staan we als zondaar voor God. Als we dan door het geloof de Heere Jezus Christus mogen leren kennen als onze persoonlijke Zaligmaker, dan zijn helaas niet onze zonden weg. Ja, dan zijn we rechtvaardig voor God, maar tegelijk is er de oude mens.

In jouw visie is de wedergeborene een volstrekt heilige?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Homoseksualiteit

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.youtube.com/watch?v=qZfN-ZQ1a8k

Mooi en open interview! Echt respect voor de kerel
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Een opmerkelijke tekst in een recensie in het RD:
Op een natuurlijke manier worden af en toe Bijbelse gegevens ingevoegd zonder dat dit een nadrukkelijke plaats heeft. Het accent ligt op informatie en aanzetjes tot visievorming. Zo doet ze niet direct een uitspraak over de vraag of je mag trouwen bij homofilie. Ze geeft aan dat christenen daarover van mening verschillen en dat het kind aan zijn ouders kan vragen wat zij denken.
Het is mij niet erg duidelijk wat de recensent bedoelt. Gaat het over een heteroseksueel huwelijk of over een homoseksueel huwelijk? Dat laatste ligt inhoudelijk iets minder voor de hand omdat er toch meer christenen zijn die niet tegen samenwonen van homo's zijn dan die een voorstander zijn van de openstelling van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht. Taalkundig lijkt het er wel te staan, omdat anders toch sprake zou moeten zijn van het woord homoseksualiteit.

Ik heb echter nog nooit gehoord van een algemeen bijbels standpunt over een heteroseksueel huwelijk voor homo's.

Mocht het over een homoseksueel huwelijk gaan, dan is het óók een opmerkelijke uitspraak, omdat homoseksuele relaties in reformatorische kring al zeer omstreden zijn, laat staan het huwelijk.

https://www.rd.nl/artikel/901815-inform ... ksualiteit
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Nee hoor. In de context van het artikel klopt het volkomen. In het artikel staat ook dat vrijen binnen een huwelijk plaatsvindt. Dus het woord homofilie is juist. Ook al worden de woorden ook wel eens door elkaar gebruikt. Het gaat om verschillende gedachten over het homohuwelijk, ook onder hen die zich christen noemen. De voorzichtigheid verbaast me wat van een schrijver die ook naar ik meen reformatorisch christen is. Dus goed dat de recensent daar de vinger bij legt.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat vind ik minstens zo opmerkelijk. Want dan zou het toch meer voor de hand liggen om te spreken over verschillende gedachten over homoseksuele relaties. Of in het boek moet geen verschil worden gemaakt tussen samenwonen en trouwen, dan zou het iets anders zijn.

Nou goed, ik ben vooral benieuwd wat er in het boek staat, maar de recensie is niet erg helder over dit punt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat vind ik minstens zo opmerkelijk. Want dan zou het toch meer voor de hand liggen om te spreken over verschillende gedachten over homoseksuele relaties. Of in het boek moet geen verschil worden gemaakt tussen samenwonen en trouwen, dan zou het iets anders zijn.

Nou goed, ik ben vooral benieuwd wat er in het boek staat, maar de recensie is niet erg helder over dit punt.
Het is een boek dat kinderen vanaf 8 jaar zelf kunnen lezen, hè? Ik vind het dan niet zo gek dat het niet nog ingewikkelder wordt gemaakt door het verschil tussen samenwonen en trouwen ook nog te behandelen.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat vind ik minstens zo opmerkelijk. Want dan zou het toch meer voor de hand liggen om te spreken over verschillende gedachten over homoseksuele relaties. Of in het boek moet geen verschil worden gemaakt tussen samenwonen en trouwen, dan zou het iets anders zijn.

Nou goed, ik ben vooral benieuwd wat er in het boek staat, maar de recensie is niet erg helder over dit punt.
https://www.debanier.nl/auteurs/elly-va ... dingemanse
Bestellen maar!
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Bestellen gaat me dan weer wat ver, maar als iemand weet of er geen onderscheid wordt gemaakt tussen trouwen en samenwonen, dan is dat ook weer helder.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Een erg negatieve manier om als christenen in het nieuws te komen: intimiderende vertegenwoordigers van de OGGiN in Krimpen aan den IJssel, een onbeschofte domineesvrouw (ze verbreekt zonder fatsoenlijke toelichting de verbinding) en een onfatsoenlijke dominee (die wel de politie belt, maar niet eens de jounalist te woord staat), gecombineerd met agressie en dat allemaal in één programma van een half uur.

https://www.youtube.com/watch?v=sCynyyw ... e=youtu.be

Met zulke verdedigers heb je weinig bestrijders van het christendom meer nodig. Gelukkig komt ook aan de orde dat niet alle christenen zo zijn.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Panny »

Ja, het is echt vreselijk. Als je dingen zegt over de 'wereld' moet je ook bereid zijn uitleg te geven hierover en niet vervolgens helemaal onbereikbaar zijn.
En al die dreigementen en aggressie is helemaal niet normaal.

De zogenaamde racistische uitspraak van dominee Kort is wel helemaal uit z'n verband getrokken.
Het komt uit een preek waarin dominee Kort zegt wie er allemaal in de hemel zullen zijn:

"Wie zijn zij en waar komen ze vandaan? Uit alle natiën, talen en tongen. (...) Dus uit
Nederland, uit Engeland, (...) "de Indianen slaan we maar over." "Nee, die ook, daar ook van.
En van de bosjesmannen. Ja dat zijn geen mensen. Die zijn zwart. Die ook hoor, die moren."

(Dikgedrukt het citaat uit de uitzending)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat laatste dacht ik ook al. Maar als je een beetje gezond verstand hebt, dan zeg je dat niet zo.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

We zagen dit al langere tijd aankomen. En hoe snel kan dit escaleren? Vaak iets in deze richting opgemerkt. Maar veelal geen serieuze aandacht.
Heel aangrijpend, als we beseffen wat er gaande is:
Want hier moet dus de Bijbel, het Woord van God door een mens het zwijgen op worden gelegd.
We zagen dit eerder al in de Duitse stad Bremen. Onze predikant was al bij een eerdere behandeling
van de Heidelberger het 7e gebod al terughoudend: "Je hebt zo een proces aan je broek."
Eerder vielen me de ongewoon felle reacties op die een groep als het COC
Als we de tijd van nu in het geheel bezien kunnen we weten welke kant of we opgaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Welnee. Deze dominee is gewoon buitengewoon onbeleefd. Er is in Nederland alle ruimte om je mening te geven, mits op een fatsoenlijke manier. Als deze dominee manieren kende, was dit helemaal niet gebeurd.
Plaats reactie