Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:De brief van ds. Kort an sich is niet verkeerd. De toonzetting en het taalkleed zorgen wel snel voor verwarring. Vanuit het oogpunt van de man uit het filmpje snap ik wel dat hij zich beledigd voelt door de brief. Bovendien is de roeping van een predikant allereerst het prediken van het Woord. Wanneer je brieven gaat schrijven naar gemeentebesturen mag dat, maar dan dien je er m.i. ook openheid over te geven. Het gesprek aangaan. Dat laatste vertikt ds. Kort en dat is jammer. De houding van de agressieve gemeenteleden zorgen helemaal voor een verkeerd beeld van de gemeente. De negatieve toonzetting heeft ds. Kort als de OGGiN te Krimpen dus ook deels aan zichzelf te danken.
Helemaal eens. Daar is het mis gegaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
pierre27 schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind overigens de omgang met de media ook erg onhandig.

Desondanks maak ik me wel zorgen dat de sympathie van een deel van de kerkgangers bij de media ligt met haar anti-christelijke denkbeelden, en niet bij een knecht des Heeren die de zonde eerlijk benoemd. Wat zegt dat over ons kerkelijk leven?
Eens, maar verbaas je je daar nog over? We hebben de discussie rondom de Nashville-verklaring gehad, dat was toch al veelzeggend genoeg.
Daar verbaas ik me niet meer over. Inderdaad was de Nashville discussie heel veelzeggend in dat kader. Maar toch doet het me iedere keer verdriet, om te zien hoe uitgehold en innerlijk geseculariseerd we zijn.
Mij doet het ook verdriet, vooral dat er zo snel naar predikanten en kerkelijke leider gewezen gaat worden terwijl we zelf zo makkelijk de zonde van veroordelen en beschimpen in de hand houden. De neerbuigende manier van spreken over hoe fout de dominees het allemaal wel niet doen is veelzeggend. Wat dat betreft vond ik het stuk van Anker over Spurgeon treffend. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 80#p968741
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Mij doet het ook verdriet, vooral dat er zo snel naar predikanten en kerkelijke leider gewezen gaat worden terwijl we zelf zo makkelijk de zonde van veroordelen en beschimpen in de hand houden. De neerbuigende manier van spreken over hoe fout de dominees het allemaal wel niet doen is veelzeggend. Wat dat betreft vond ik het stuk van Anker over Spurgeon treffend. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 80#p968741
Het gaat om meer dan goede bedoelingen. Deze predikant heeft zich op zo'n wijze gedragen dat mensen zich in algemene zin één beeld hebben gevormd over christenen. En daar heb ik last van, omdat ik ook daar op word aangesproken. Dus verwacht van mij geen kritiekloze houding.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Mij doet het ook verdriet, vooral dat er zo snel naar predikanten en kerkelijke leider gewezen gaat worden terwijl we zelf zo makkelijk de zonde van veroordelen en beschimpen in de hand houden. De neerbuigende manier van spreken over hoe fout de dominees het allemaal wel niet doen is veelzeggend. Wat dat betreft vond ik het stuk van Anker over Spurgeon treffend. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 80#p968741
Het gaat om meer dan goede bedoelingen. Deze predikant heeft zich op zo'n wijze gedragen dat mensen zich in algemene zin één beeld hebben gevormd over christenen. En daar heb ik last van, omdat ik ook daar op word aangesproken.
Dat last ervan hebben lijkt me behoorlijk overdreven als ik jouw bijdragen op RF lees, enfin ik schat je ook mans genoeg in om daar een helder en op de Bijbel gegrond antwoord op te geven. Niet hier in de veilige en anonieme refo-bubbel maar juist in je seculiere omgeving.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Overigens vraag ik me wel af of meneer Hofman ook zoveel bombarie bij een moskee gaat maken als iemand hem daartoe aanschrijft.
Nee, dat doet hij niet. Maar dat is geen reden om hem niet te woord te staan.
Het is ook geen reden, daarom is dit filmpje zo negatief gekleurd en dat is jammer.
Maar ik krijg de kriebels van hyperTim, ik trek deze jongen gewoon niet.
Ik had een heel ander beeld van Leon, maar hij komt op mij redelijk en verstandig over. Al snap ik niet zo goed waarom hij Boos ingeschakeld heeft omdat je dan je wel je eigen glazen ingooit.
Hij kon vantevoren bedenken dat deze benadering hakken-in-het-zand betekent.
Nathanaël schreef:Dat is nooit de bedoeling van BNN geweest.
Daartoe is die omroep destijds ook niet opgericht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Dat last ervan hebben lijkt me behoorlijk overdreven als ik jouw bijdragen op RF lees, enfin ik schat je ook mans genoeg in om daar een helder en op de Bijbel gegrond antwoord op te geven. Niet hier in de veilige en anonieme refo-bubbel maar juist in je seculiere omgeving.
Het gaat inderdaad niet om dat ik het niet moeilijk vind om mijn standpunten te verwoorden, overigens wijken die af van die van ds. Kort en de opstellers van de Nashville-verklaring. Waar het wel om gaat is dat ds. Kort onvoldoende duidt dat wat hij gezegd heeft zijn opvatting is, en dat hij niet spreekt namens alle christenen. Mensen die seculier zijn, hebben weinig tot geen kennis van de verscheidenheid aan kerken in Nederland, en gaan er derhalve onterecht vanuit dat dit schijnbaar de algemene opvatting is van christenen.

Ik ben op enigszins negatieve wijze aangesproken op de brief van ds. Kort en ook op de Nashville verklaring. En dat komt omdat betreffende personen onzorgvuldig en zeer ongenuanceerd hebben gecommuniceerd. Ik heb toen de positie van betrokkenen uitgelegd en tevens verwoord wat mijn opvattingen hierover zijn, zowel op inhoud als op wijze van communiceren.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 27 feb 2021, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

@mara

Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

DDD schreef:@mara
Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.
Je kunt op twee manieren de aandacht trekken DDD, positief of negatief.
Leon had zich bijvoorbeeld ook aan kunnen melden bij Sven Kockelmann, of Tijs van den Brink.
Ik denk niet dat ds K. aan de tafel verschijnt, maar misschien was een gesprek dan wel journalistiek verantwoord aangepakt.
Toch?
En dat schamen? Nee, ik denk het niet, misschien de jongeren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Ik denk dat voor het doel dat hij heeft dit een heel effectieve manier is om de mening te beïnvloeden. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef: Je kunt op twee manieren de aandacht trekken DDD, positief of negatief.
Leon had zich bijvoorbeeld ook aan kunnen melden bij Sven Kockelmann, of Tijs van den Brink.
Ik denk niet dat ds K. aan de tafel verschijnt, maar misschien was een gesprek dan wel journalistiek verantwoord aangepakt.
Toch?
En dat schamen? Nee, ik denk het niet, misschien de jongeren?
Ik ben helemaal niet zo overtuigd van een Leon als een heel aardige jongen. Zijn opmerking ‘In de biblebelt sta je er als homo alleen voor’ geeft mij het gevoel dat achter die woorden veel meer schuilt. Mogelijk een negatieve ervaring vanuit het kerkelijk leven, mogelijk afwijzing in familie. En dat wil ik zeker niet bagataliseren. Het kan ook een welbewust doordrammen van een ‘eigen’ gelijk zijn. We wetend van de achtergond niet veel.

Maar als je hiermee de media welbewust zoekt, welk programma dan ook, maak je vaak een open gesprek onmogelijk. En als je kiest voor een programma als BOOS, weet je van te voren dat dit erg polariseert.

Blijft natuurlijk de onhandige en agressieve actie van de omstanders (we weten niet eens of het gemeenteleden zijn) ook staan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Dat last ervan hebben lijkt me behoorlijk overdreven als ik jouw bijdragen op RF lees, enfin ik schat je ook mans genoeg in om daar een helder en op de Bijbel gegrond antwoord op te geven. Niet hier in de veilige en anonieme refo-bubbel maar juist in je seculiere omgeving.
Het gaat inderdaad niet om dat ik het niet moeilijk vind om mijn standpunten te verwoorden, overigens wijken die af van die van ds. Kort en de opstellers van de Nashville-verklaring. Waar het wel om gaat is dat ds. Kort onvoldoende duidt dat wat hij gezegd heeft zijn opvatting is, en dat hij niet spreekt namens alle christenen. Mensen die seculier zijn, hebben weinig tot geen kennis van de verscheidenheid aan kerken in Nederland, en gaan er derhalve onterecht vanuit dat dit schijnbaar de algemene opvatting is van christenen.

Ik ben op enigszins negatieve wijze aangesproken op de brief van ds. Kort en ook op de Nashville verklaring. En dat komt omdat betreffende personen onzorgvuldig en zeer ongenuanceerd hebben gecommuniceerd. Ik heb toen de positie van betrokkenen uitgelegd en tevens verwoord wat mijn opvattingen hierover zijn, zowel op inhoud als op wijze van communiceren.
Goed dat je een en ander hebt uitgelegd. Begrijpelijker wijs zijn onze opvattingen hierover verschillend. Maar uitleggen is goed, ik heb dat ook gedaan naar evangelische vrienden die zich verbaasden over de lakse houding van sommige christenen als het om deze materie gaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Ik denk dat voor het doel dat hij heeft dit een heel effectieve manier is om de mening te beïnvloeden. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Hier ben ik het mee eens. Als je het patroon van Tim Hofmann een beetje overziet is het een opvolging van pogingen om zijn negatieve annotatie over het christelijk geloof op vooral de jeugd over te brengen, waarbij het doel is om (in de toekomst) een aantal grondwettelijke rechtsposities aan te vechten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:@mara

Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Natuurlijk schamen de mensen zich niet voor de dominee. Het is werkelijk ongelofelijk dom wat deze mannen doen. Het is Bijbels om de zonden aan te wijzen, ingekaderd in het evangelie dat Jezus een Vriend van hoeren en tollenaren is. En om dan 21e -eeuws te gaan huilen omdat je verbannen dreigt te worden. Laat me niet lachen. Dat er hier enig begrip is voor die actie is tenenkrommend.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:@mara

Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Natuurlijk schamen de mensen zich niet voor de dominee. Het is werkelijk ongelofelijk dom wat deze mannen doen. Het is Bijbels om de zonden aan te wijzen, ingekaderd in het evangelie dat Jezus een Vriend van hoeren en tollenaren is. En om dan 21e -eeuws te gaan huilen omdat je verbannen dreigt te worden. Laat me niet lachen. Dat er hier enig begrip is voor die actie is tenenkrommend.
Volgens mij zit het tenenkrommende in weinig mededogen richting deze jongen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

Nee hoor.

Hij dramt alleen als een klein kind zijn eigen zin door. Hij had gewoon zonder Tim Hofman en zonder allerlei camera's kunnen aanbellen bij de dominee. Dan had die hem zeker te woord gestaan. Dat geloof ik van ganser harte.

Met deze aanpak maakt hij zichzelf gewoon ongeloofwaardig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie