Homoseksualiteit

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Welnee. Deze dominee is gewoon buitengewoon onbeleefd. Er is in Nederland alle ruimte om je mening te geven, mits op een fatsoenlijke manier. Als deze dominee manieren kende, was dit helemaal niet gebeurd.
En de aanklagers dan? Gaat u uw predikant, naar we hopen een mens van God gezonden, aanklagen omdat hij de woorden Gods spreekt die u mogelijk onwelgevallig zijn? En hier gaat het niet eens om. Maar het gaar over de Waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hollander »

Opvallend vind ik wel dat programma BOOS zich noemt als laatste redmiddel, maar dat tot slot wordt voorgesteld: Misschien moeten we dan maar een vriendelijke brief sturen? Ja, dat is misschien wel een optie. Hoe bedoel je dat dit programma uit is op sensatie...

En ja, dat laat onverlet dat hier opnieuw pijnlijk wordt blootgelegd dat sommigen niet met de media om kunnen gaan. De dreigementen zijn ver beneden peil. Ongeacht wie je voor je hebt: dat doe je niet.

Getuig liever van de hoop die in u is. Zaait aan alle wateren, toch?
Laatst gewijzigd door Hollander op 26 feb 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Welnee. Deze dominee is gewoon buitengewoon onbeleefd. Er is in Nederland alle ruimte om je mening te geven, mits op een fatsoenlijke manier. Als deze dominee manieren kende, was dit helemaal niet gebeurd.
Als Nederland gewoon getrouw gebleven was aan haar religie, dan was dit nooit gebeurd. Evenmin was dan Gods dienaar zo achtervolgt geworden door iemand die de Bijbel met voeten treedt. Het is maar wat het zwaarste weegt: God of de wereld.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Welnee. Deze dominee is gewoon buitengewoon onbeleefd. Er is in Nederland alle ruimte om je mening te geven, mits op een fatsoenlijke manier. Als deze dominee manieren kende, was dit helemaal niet gebeurd.
En de aanklagers dan? Gaat u uw predikant, naar we hopen een mens van God gezonden, aanklagen omdat hij de woorden Gods spreekt die u mogelijk onwelgevallig zijn? En hier gaat het niet eens om. Maar het gaar over de Waarheid.
Nee. Hij heeft helemaal niets gezegd. Dat is het hele punt nu juist. Hij weigert al maanden iemand te woord te staan die beledigd is, en hij laat ook nog eens gebeuren dat deze man bedreigd wordt door leden van zijn gemeente.

Het zou mij niets verbazen als dit gedrag in Nederland gewoon is toegestaan, afgezien natuurlijk van de bedreigingen. Wellicht zijn de gemeenteleden ontoerekeningsvatbaar of erg dom en komen ze onder vervolging uit. En niet alles wat niet deugt, kan voor de rechter komen.

Het is ook goed dat de overheid zich niet met het fatsoen en de vriendelijkheid van de burgers bemoeit. Maar deze dominee zou beter iets anders kunnen gaan doen. Hij veroorzaakt eerst ophef en is dan om welke reden dan ook niet in staat om fatsoenlijk te reageren. Dan kun je beter je mond houden. Het is mijns inziens een schandvlek voor het Koninkrijk Gods.

En het is te begrijpen als de roep om inperking van dit soort gedrag steeds luider klinkt. Dat heeft hij dan aan zichzelf te danken.

De aanklagers waren voor hun doen overigens zeldzaam fatsoenlijk. En zo aardig om voor niet al te slimme kijkers een paar keer te vermelden dat de meeste christenen niet zo zijn. Dat is nog geheel onverdiend, als het aan dominee Kort ligt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Hollander schreef:Opvallend vind ik wel dat programma BOOS zich noemt als laatste redmiddel, maar dat tot slot wordt voorgesteld: Misschien moeten we dan maar een vriendelijke brief sturen? Ja, dat is misschien wel een optie. Hoe bedoel je dat dit programma uit is op sensatie...

En ja, dat laat onverlet dat hier opnieuw pijnlijk wordt blootgelegd dat sommigen niet met de media om kunnen gaan. De dreigementen zijn ver beneden peil. Ongeacht wie je voor je hebt: dat doe je niet.

Getuig liever van de hoop die in u is. Zaait aan alle wateren, toch?
De man heeft verschillende brieven gestuurd om in gesprek te komen. Dus dit is een onterecht verwijt, mijns inziens.

Ik geloof niet dat de programmamakers uit zijn op sensatie. Wel op meningsvorming, en ze weten daar weer een heel geschikt iemand voor te vinden. Iemand nota bene die zelf hierover de gemeenteraad schreef en dus de zware verantwoordelijkheid op zich laadde om dat netjes toe te lichten, opdat Gods naam zo min mogelijk gelasterd zou worden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Welnee. Deze dominee is gewoon buitengewoon onbeleefd. Er is in Nederland alle ruimte om je mening te geven, mits op een fatsoenlijke manier. Als deze dominee manieren kende, was dit helemaal niet gebeurd.
Als Nederland gewoon getrouw gebleven was aan haar religie, dan was dit nooit gebeurd. Evenmin was dan Gods dienaar zo achtervolgt geworden door iemand die de Bijbel met voeten treedt. Het is maar wat het zwaarste weegt: God of de wereld.
Wel. Dit klinkt in mijn oren niets anders dan Adam die God de schuld gaf van zijn daad en klaagde over de vrouw die God bij hem gegeven had.

Als je in gaat zien dat je schuldig bent aan alle geboden, dan kijk je niet naar een ander, en al helemaal niet naar de media, maar dan kijk je naar jezelf. En daar heeft ds. Kort ook alle reden toe.

De zonden van de omgeving zijn geen reden om ons zelf zo te gedragen dat Gods naam omwille van ons gelasterd zal worden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Panny »

Vervolgde schreef:
DDD schreef:Welnee. Deze dominee is gewoon buitengewoon onbeleefd. Er is in Nederland alle ruimte om je mening te geven, mits op een fatsoenlijke manier. Als deze dominee manieren kende, was dit helemaal niet gebeurd.
Als Nederland gewoon getrouw gebleven was aan haar religie, dan was dit nooit gebeurd. Evenmin was dan Gods dienaar zo achtervolgt geworden door iemand die de Bijbel met voeten treedt. Het is maar wat het zwaarste weegt: God of de wereld.
Als kerk hebben we toch juist een opdracht en een boodschap voor de wereld om ons heen.
Is het de bedoeling dat we niet praten met mensen die volgens ons de Bijbel met voeten treden? In principe geldt dat dan voor elke ongelovige en waar blijft dan de zendingsopdracht?
Volgens mij is deze houding niet echt christelijk.
Het zou natuurlijk heel prettig zijn als je als christen leeft te midden van alleen maar andere christenen. Maar dat is niet de realiteit op deze wereld en niet waartoe we geroepen zijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hollander »

DDD schreef:De man heeft verschillende brieven gestuurd om in gesprek te komen. Dus dit is een onterecht verwijt, mijns inziens.
Ik zeg slechts wat in de aflevering zelf wordt gezegd.
Ik geloof niet dat de programmamakers uit zijn op sensatie. Wel op meningsvorming, (...)
Het hele programma BOOS leeft van sensatie (en frustratie). Jij noemt dat meningsvorming. Ik vind dat echt lachwekkend. Sorry. :huhu
Laatst gewijzigd door Hollander op 26 feb 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Nou, als je niet opvalt dat de presentator probeert om de vrijheid van godsdienst ter discussie te stellen, dan moet je echt nog eens kijken. Ik begrijp niet hoe je dat niet kan opvallen. Daar gaat dit om, niet om de dominee en zelfs niet om deze man.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
DDD schreef:De man heeft verschillende brieven gestuurd om in gesprek te komen. Dus dit is een onterecht verwijt, mijns inziens.
Ik zeg slechts wat in de aflevering zelf wordt gezegd.
Ik geloof niet dat de programmamakers uit zijn op sensatie. Wel op meningsvorming, (...)
Het hele programma BOOS leeft van sensatie (en frustratie). Jij noemt dat meningsvorming. Ik vind dat echt lachwekkend. Sorry. :haha
Niet lachwekkend, dat zou zo kunnen zijn als het iets anders was, maar hier is het Woord van God in het geding en daarmee in het verlengde de vrijheid om te spreken naar Gods geboden. En ik wil en mag dan geen sorry zeggen. We moeten de zaken wel goed doorzien, want dit is geen los incident, maar vrijwel heel West-Europa keert zich hier tegen Gods Wet. En in het onderhouden daarvan is groten loon. Maar wat als we daarvan afwijken? Spreekt dan Gods Woord niet over de oordelen die onze zonden oproepen? En juist daar ligt het punt. De gevallen mens centraal of de heilige God centraal. We kunnen geen middenweg bewandelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Nou, als je niet opvalt dat de presentator probeert om de vrijheid van godsdienst ter discussie te stellen, dan moet je echt nog eens kijken. Ik begrijp niet hoe je dat niet kan opvallen. Daar gaat dit om, niet om de dominee en zelfs niet om deze man.
Welnee. Het gaat in dit programma helemaal niet om een inhoudelijke discussie aan te zwengelen. Dit hele programma is gebouwd op sensatie door confrontatie op basis van frustratie.

Het viel mij op dat ze dit keer behoorlijk netjes blijven. In tegenstelling tot de mensen van de kerk. Helaas. Wederzijds fatsoen is een basisvoorwaarde voor een goed gesprek.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:Niet lachwekkend, (...)
Ik vind het lachwekkend dat @DDD in dit programma een meningsvormingsdoel als uitgangspunt ziet liggen. Inhoudelijks vind ik niets lachwekkends aan zo'n programma.

Dus volgens mij interpreteer jij het woord 'lachwekkend' anders dan ik bedoel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Het carrièrepad van deze predikant zegt natuurlijk al voldoende.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Bonny »

De aflevering van dit programma is een treffend voorbeeld van twee zeer verschillende werelden die elkaar niet willen begrijpen.
The Groom's still waiting at the altar
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

Toch zie ik in Tim Hofman wel degelijk iemand die overal in de media het vuur uit de sloffen loopt om de reformatorische bevolking zwart te maken. Dat was al zo met de kortebroekendiscussie op het Calvijn College te Goes, vervolgens met de discussie rondom het kerkbezoek in Staphorst en nu wéér al.

Dat is wel tekenend voor hoe serieus je zo'n man nog moet nemen.

Dat neemt allemaal niet weg dat, als ik in de schoenen van ds. Kort had gestaan, iedereen binnen had mogen komen en ze nog een gebakje en koffie of thee hadden gekregen ook.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 feb 2021, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie