Is piekeren zonde?

Plaats reactie
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Is piekeren zonde?

Bericht door Hendrien »

Las net een stukje van Corrie ten Boom. Ze schrijft: "We denken dat een beetje tobben en bezorgd zijn laat zien hoe verstandig we zijn. We denken dat we de gevaren van het leven duidelijk zien. Maar in werkelijkheid is onze vrees alleen maar het bewijs hoe slecht we eigenlijk zijn.
Ze citeert dan het volgende: Piekeren is zonde; een zwarte, dodelijke, Godtartente en Christusverwerpende zonde. Piekeren over alle mogelijke dingen- wat en wanneer ook- is verkeerd. We zullen nooit de overwinning over bezorgdheid en angst kennen, als we die niet gaan zien als zonde' want dat is het. Het is een diepgeworteld wantrouwen tegenover de Vader, die ons steeds weer verzekert dat Hij zelfs voor een vallend musje zorgt. Hoe zien jullie dit en hebben jullie nog leestips over dit onderwerp? Ik ben namelijk ook erg goed in piekeren...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door Dodo »

Dat is een eye-opener!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door Orchidee »

Ik weet niet of het hetzelfde is als bezorgd zijn maar door bezorgdheid ga je ook meer piekeren is mijn ervaring.
Wij hebben op dit moment grote zorgen in ons gezin, zien op dit moment geen verbetering of oplossing dus hier word ook wat afgepiekerd!
Onze predikant heeft de laatste keer dat hij hier een pastoraal bezoekje kwam brengen ons in het bijzonder gewezen op Mattheüs 6:19 t/m :34 en zei ook persoonlijk: "wees niet al te bezorgd, pieker niet teveel, bid tot de Vader, Hij weet als geen ander wat een mens nodig heeft, niet hoe, waar en wanneer wij denken, maar op Zijn tijd en wijze!

Ik probeer dat eerlijk gezegd mezelf wel telkens opnieuw te herinneren en soms helpt het ook!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door Terri »

Ik vind het van mijzelf ook zonde, want het is gebrek aan vertrouwen enerzijds, aan de andere kant kan de gebrokenheid van deze wereld, kerk,gezin en relaties je zo terneer drukken...of dat dan piekeren is, weet ik niet zo goed.
Je bent geen stoïcijn als het goed is, maar waar de balans ligt?
Tobben en piekeren zijn geen vruchten van de Geest.
Maar zoals @Orchidee schrijft dat ze grote zorgen heeft, dan kan dat je natuurlijk enorm beheersen, zo begrijpelijk.
Tegelijk kan het zo zijn dat je telkens in gebed bent erover en dan is het geen piekeren en tobben, mijns inziens.
Maar ik laat me graag onderwijzen, want ik vind dit onderwerp heel leerzaam ( en voor mij herkenbaar).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door helma »

Piekeren brengt je ook meestal niet verder. Maar o wat is het moeilijk om dingen echt los te laten. Je brengt het bij de Heere, maar je staat op en zeult het weer mee. Toch kan het je ook verbinden aan de genadetroon, wanneer is iets nou piekeren en wanneer is iets een gebedslast? Als de zorg je steeds weer in afhankelijkheid brengt en je er voortdurend mee naar de Heere vlucht. Er kunnen toch ook echt grote zorgen zijn die je bezighouden. Je kan ze in Gods hand leggen en daar rust over krijgen maar dat neemt niet altijd de zorgen weg. Neem bijvoorbeeld een kind in je gezin wat een moeilijke weg moet gaan. Wat kan je daar een zorg over hebben terwijl je toch het vertrouwen kan hebben dat Gods weg goed is. Voor mezelf is het nog wel eens lastig te onderscheiden of iets nou piekeren is of iets wat je zo bezighoudt dat het je voortdurend in gebed doet zijn. Gods beloften worden toch in een weg van worsteling vervuld? De ds zei gister: Hij wil er van de huize Jakobs om gebeden zijn. De Heere kent onze zorgen en wil toch dat we de nood aan Hem bekend maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door -DIA- »

Mediteren is, dacht ik, beter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door Van Ewijk »

Oiekeren is geen zinde,
Immers als wij niet zouden piekeren zouden wij god ook niet om hulp hoeven te bidden en onze problemen aan hem voor leggen, iets wat in de schrift duidelijk verwelkomd word.
Het spreekwoord zegt ''De mens wikt maar God beschikt''
Toch staat er nergens dat wikken verboden is.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door Mara »

Corrie ten Boom zei ook:
Als we over iets tobben, dragen we de last van morgen met de kracht van vandaag; we dragen twee dagen tegelijk. We zijn bezig met de dag van morgen, voordat het zo ver is. Er staat maar een dag tegelijk op de kalender. De Heilige Geest geeft geen duidelijke blauwdruk van ons hele leven, maar alleen van de ogenblikken - een voor een.

Ik heb ook wel de neiging, vooral s'nachts als ik niet kan slapen. Dan zie ik de grote zwarte beren in het bos.
Overdag blijken het dan kleine handelbare beertjes te zijn.
Ik denk dat het vooral een vrouwending is. Niet kunnen slapen vanwege tobben.
helma schreef: Gods beloften worden toch in een weg van worsteling vervuld?
Daar heb ik pas een preek over gehoord.
Piekeren, tobben, worstelen, het ligt allemaal dicht bij elkaar.

Misschien moeten we dit tekstbordje maar in de slaapkamer hangen Helma:
Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door Hendrien »

Van Ewijk schreef:Oiekeren is geen zinde,
Immers als wij niet zouden piekeren zouden wij god ook niet om hulp hoeven te bidden en onze problemen aan hem voor leggen, iets wat in de schrift duidelijk verwelkomd word.
Het spreekwoord zegt ''De mens wikt maar God beschikt''
Toch staat er nergens dat wikken verboden is.
Wikken en overdenken is zeker niet verboden; maar ik blijf soms ergens echt in "hangen". Dan gaat het me helemaal beheersen en moet ik het oplossen. Ik heb alles zo graag onder controle!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Is piekeren zonde?

Bericht door MarthaMartha »

Piekeren is als een schommelstoel, het houdt je in beweging maar brengt je geen stap verder.
Overdenken is anders, dan denk je ergens over na om eruit te komen.
Bij piekeren blijf je in hetzelfde kringetje ronddraaien, je eigen kringetje....
Daarom moet je je ogen op iets of Iemand anders richten om eruit te komen.
Piekeren hoeft niet perse samen te gaan met bezorgdheid natuurlijk.
Dat ligt er maar aan waar je over piekert!
Gods beloften worden in een weg van worsteling vervuld, dat klopt...
Maar dat is een worstelen om het oog gericht te houden op Gods beloften en op Hem die het beloofd heeft, op hoop tegen hoop, omdat je Hem trouw acht, die het beloofd heeft. Dat is anders dan piekeren, want dan hou je de ogen op de situatie van het nu en tol je daarin rond.
Regel uit een lied: Niemand heeft ooit door bezorgd te zijn, één dag aan zijn leven toegevoegd..... (die heb ik in mijn "overbezorgde moeder-" oren geknoopt)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie