Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Marco »

Wij belijden één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen.

Vraag 54
Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijke Kerk?
Dat de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde, vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben, en eeuwig zal blijven.

Vraag 55
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.

Vraag 54 en 55 mag je niet van elkaar lostrekken. De gemeenschap der heiligen is een bijstelling bij Christelijke Kerk. Predikanten en anderen die menen er vanuit te moeten gaan dat leden van de Kerk die door Christus Zelf is apart gezet 'vijanden van God' zijn moeten de Bijbel eerst eens gaan lezen. Bijvoorbeeld Romeinen 5. Zij stellen zich boven Paulus en de Heilige Schrift.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Van nature zijn we vijanden van God, dit geldt dus ook voor kerkenraadsleden en predikanten.
Voorstel om 'Zien op Jezus' van ds. Ambrosius of 'Toets van ware en valse genade' van ds. Van der Groe te bespreken op de Bijbelstudie ketste op weerstand bij kerkenraad. Staat niet in de lijn van de GG.
Ik geloof dit gewoon niet. Er was dus een Bijbelstudie begrijp ik. Hoe ging dat in zijn werk bij jullie?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door ZWP »

Ad Anker schreef:
CvdW schreef:Van nature zijn we vijanden van God, dit geldt dus ook voor kerkenraadsleden en predikanten.
Voorstel om 'Zien op Jezus' van ds. Ambrosius of 'Toets van ware en valse genade' van ds. Van der Groe te bespreken op de Bijbelstudie ketste op weerstand bij kerkenraad. Staat niet in de lijn van de GG.
Ik geloof dit gewoon niet. Er was dus een Bijbelstudie begrijp ik. Hoe ging dat in zijn werk bij jullie?
Let op: dit gaat weer over 'Ambtelijk gezag kringen'! Ander topic.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door huisman »

eilander schreef:De reactie van @ejvl gemakshalve even zó erin gekopieerd. Dat betekent niet dat ik het ermee eens ben.

Ik ben het in zoverre met Wim Anker eens, dat ik zou willen zeggen: primair vijanden, maar ook (uitwendig) kinderen van het verbond. Dat maakt de verantwoordelijkheid en de scherpte van het Evangelie ook zo duidelijk. Juist kinderen des verbonds hebben zich te bekeren!
En hoe gevaarlijk is het om de gemeente primair als gelovigen te gaan beschouwen!

En @GJdeBruijn: zeker is dat zo! Maar die Kerk waar je het over hebt, is de verzameling van ware gelovigen uit de vele verschillende kerken.
Ik mis ( wel vaker op dit forum) de notie van het verbond. De gemeente is een gedoopte verbondsgemeente die de woorden Gods zijn toebetrouwd. Dan is het Schriftuurlijk om te zeggen dat ook verbondskinderen van nature vijanden zijn. Maar dat is niet de hele waarheidi. De HEERE spreekt de verbondsgemeente aan op wie ze zouden moeten zijn. Zie Openbaringen 2&3 en lees het doopformulier.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Jo-Ann »

Wim Anker schreef:In deze dienst stelt hij, terecht, dat we de gemeente primair niet moeten zien als gelovigen, of als bondelingen, maar als vijanden. Vijanden van God, van Zijn dienst. Vijanden van zijn knechten.
Waar hij zichzelf ongetwijfeld ook bij insluit...

Volgens mij staat dit los van die andere discussie en heeft er totaal niets mee te maken. Wat mij betreft ging het daar vooral over het bij voorbaat al wantrouwen van bijbelstudies, omdat mensen zichzelf en anderen zouden opbouwen in het geloof en elkaar de handen op zouden leggen.
Wantrouwen aan de ene kant (kerkenraad) geeft nu eenmaal ook wantrouwen aan de andere kant (gemeenteleden). Zo'n artikel draagt niet bij aan vertrouwen en dat heeft mijns inziens niets met gemeente als vijanden zien te maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door -DIA- »

Wat ik opmerk is dat de topictitel verwarrend kan zijn.
Gemeenten zijn niet alleen vijanden van nature.
Het hangt niet aan het gemeente-zijn, maar aan ons gevallen bestaan,
dus veel uitgebreider dan een kerkelijke gemeente.

Sorry voor de opmerking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:Wat ik opmerk is dat de topictitel verwarrend kan zijn.
Gemeenten zijn niet alleen vijanden van nature.
Het hangt niet aan het gemeente-zijn, maar aan ons gevallen bestaan,
dus veel uitgebreider dan een kerkelijke gemeente.

Sorry voor de opmerking.
Het is idd een wat ongelukkige uitspraak van de ds.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Ad Anker »

Even voor de duidelijkheid :
ds. Roos schreef:U moet de gemeente niet zien als verbondskinderen en als dorstigen, maar als van nature vijanden.
Zo. Dan zijn de CGK - ers ook gelijk genezen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Auto »

Ad Anker schreef:Even voor de duidelijkheid :
ds. Roos schreef:U moet de gemeente niet zien als verbondskinderen en als dorstigen, maar als van nature vijanden.
Zo. Dan zijn de CGK - ers ook gelijk genezen.
Wel aardig om te zien dat je er geen hout van snapt hoe CGK'ers DWS lezen. :huhu
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Ad Anker schreef:Even voor de duidelijkheid :
ds. Roos schreef:U moet de gemeente niet zien als verbondskinderen en als dorstigen, maar als van nature vijanden.
Zo. Dan zijn de CGK - ers ook gelijk genezen.
Wel aardig om te zien dat je er geen hout van snapt hoe CGK'ers DWS lezen. :huhu
Ik snap het helemaal: niet.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Auto »

Ad Anker schreef:
Auto schreef:
Ad Anker schreef:Even voor de duidelijkheid :
ds. Roos schreef:U moet de gemeente niet zien als verbondskinderen en als dorstigen, maar als van nature vijanden.
Zo. Dan zijn de CGK - ers ook gelijk genezen.
Wel aardig om te zien dat je er geen hout van snapt hoe CGK'ers DWS lezen. :huhu
Ik snap het helemaal: niet.
:super houden zo.

Binnenkort zal je wel berichtjes zien van huisman als hij een hele jaargang DWS heeft gelezen in zijn vrije tijd. :OO3
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Ad Anker »

Maar zeg nu zelf: ik vind het best een goede grap van mezelf. :slurp
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Even voor de duidelijkheid :
ds. Roos schreef:U moet de gemeente niet zien als verbondskinderen en als dorstigen, maar als van nature vijanden.
Zo. Dan zijn de CGK - ers ook gelijk genezen.
Nee hoor CGK-ers zijn wel wat gewend. :huhu

Ik zeg dit ds J.Roos absoluut niet na omdat de doop dan niet meer het teken en zegel van het verbond zou zijn.

Ik zou deze uitspraak iets verbeteren: U moet de gemeente zien als verbondskinderen maar helaas zijn ze lang niet allemaal dorstig maar van nature vijanden. Ze lijken op het verbondsvolk uit het O.T.


Ik prijs DWS ook niet vanwege leeruitspraken die ik trouwens weinig tegenkom maar om de bevindelijke en beminnelijke toon in meditaties en artikelen . (met uitzondering van iig één predikant waarvan ik de meditaties dan ook structureel oversla)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Maar zeg nu zelf: ik vind het best een goede grap van mezelf. :slurp
Ik was verblijd dat de DWS wordt gelezen. Ook o.a. JGW zou uit de DWS heel wat kunnen leren over bijvoorbeeld de puriteinen.

Maar naar nu blijkt leest men echter niet half en wordt geoordeeld over de toon i.p.v. de inhoud. Jammer.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gemeente als vijanden (uit: Ambtelijk gezag kringen)

Bericht door Orchidee »

Wat een rust geeft het als je geen abonnementen op kerkblaadjes ed. hebt en ze ook niet leest.
Geeft het u allen echt zielenrust?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie