Vraag

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag

Bericht door refo »

Dat is niet uitgesloten. Als je werkelijk van niets weet zou dat wel handig zijn ook.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

refo schreef:Dat is niet uitgesloten. Als je werkelijk van niets weet zou dat wel handig zijn ook.
Ik kan het nergens teruglezen nl. Van niets weten is denk ik niet toepassing, maar het is natuurlijk wel een heel andere kerkleer.
Mijn zoon (gedoopt en bel. CGK) kon ook niet zondermeer overgaan naar de GerGem. Dat wordt "met de koude hand" genoemd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag

Bericht door -DIA- »

Als je elders belijdenis hebt gedaan, gedoopt bent, dan kan misschien worden volstaan (volgens mij) met een ja-woord op de Belijdenisvragen van Voetius. Dit geldt in ieder geval voor reformatorische kerken onderling. Of dat ook voor Evangelische groeperingen
geldt weet ik niet.
Het is natuurlijk wel zo dat een Evangelische groep nooit op de belijdenisvragen van Voetius heeft geantwoord. Dus zal wellicht een belijdenis voor de kerkenraad moeten plaats hebben.

Bovenstaande weet ik van nabij, van een overgang van de OGGiN naar de GG
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Mara schreef:Als iemand opgedragen en later gedoopt is in een evangelische kerk, wat gebeurt er dan als hij naar de GerGem of OGG over wil gaan?
Niks. Hij zal belijdenis voor de kerkenraad moeten doen misschien.
O, dank je. Mij werd gevraagd of je dan geen belijdeniscatechisatie moest gaan volgen eerst.
Dat lijkt me toch sterk. Maar goed, zeker weten doe ik het ook niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag

Bericht door helma »

Ik heb weleens een Belijdenis dienst meegemaakt in de CGK (Middelburg) waar iemand Belijdenis deed die voorheen overgedoopt was en Evangelisch geweest was. Ik begreep dat deze persoon gewoon de Belijdenis catechisatie gevolgd had. ( Dat zou ook nog op eigen verzoek geweest kunnen zijn, dat heb ik wel eerder gehoord in een andere situatie)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik heb weleens een Belijdenis dienst meegemaakt in de CGK (Middelburg) waar iemand Belijdenis deed die voorheen overgedoopt was en Evangelisch geweest was. Ik begreep dat deze persoon gewoon de Belijdenis catechisatie gevolgd had. ( Dat zou ook nog op eigen verzoek geweest kunnen zijn, dat heb ik wel eerder gehoord in een andere situatie)
Onze kinderen hebben op de belijdeniscatechisatie ook een aantal lessen gehad alleen al over de kerkleer. Je doet tenslotte niet alleen belijdenis van je geloof.
Volgens mij kennen ze het begrip catechisatie niet in de evangelische kerk.
Met het dopen houden ze een persoonlijke toespraak (althans hier in de gemeente, ik heb wel eens geluisterd) waar heel erg de nadruk lwordt gelegd op hun gelovige opvoeding, hun ouders, en dat ze Jezus willen volgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag

Bericht door eilander »

Dan zou dus een vriendelijk verzoek om het volgen van catechisatie op z'n minst op zijn plaats zijn.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Vraag

Bericht door gallio »

eilander schreef:Dan zou dus een vriendelijk verzoek om het volgen van catechisatie op z'n minst op zijn plaats zijn.
Hangt ook van de leeftijd af. Als de persoon 20 jaar is, of 60, maakt wel wat verschil.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Wat betekent een pelagiaanse dwaling?
In de zin: ach, wat een pelagiaanse en arminiaanse zuurdesem moet hierbij nog uitgezuiverd worden.
Het woord is wel een aantal keren gebruikt zag ik in de zoekfunctie, maar er is geen uitleg te vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vraag

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:Wat betekent een pelagiaanse dwaling?
In de zin: ach, wat een pelagiaanse en arminiaanse zuurdesem moet hierbij nog uitgezuiverd worden.
Het woord is wel een aantal keren gebruikt zag ik in de zoekfunctie, maar er is geen uitleg te vinden.
Het Pelagianisme ging terug op de Ierse of Britse monnik Pelagius (" 360-420), die leerde dat er geen erfzonde bestond en dat alles in het leven afhing van de menselijke wil en niet zozeer van Gods genade: die was dan ook volgens hem voor een mens niet onmisbaar om het uiteindelijke doel te bereiken.

Het Semi-Pelagianisme houdt in dat een mens alleen het heil kan bereiken als de wil aanwezig is om die genade inderdaad te ontvangen: zonder de wil ertoe geen heil.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:
Mara schreef:Wat betekent een pelagiaanse dwaling?
In de zin: ach, wat een pelagiaanse en arminiaanse zuurdesem moet hierbij nog uitgezuiverd worden.
Het woord is wel een aantal keren gebruikt zag ik in de zoekfunctie, maar er is geen uitleg te vinden.
Het Pelagianisme ging terug op de Ierse of Britse monnik Pelagius (" 360-420), die leerde dat er geen erfzonde bestond en dat alles in het leven afhing van de menselijke wil en niet zozeer van Gods genade: die was dan ook volgens hem voor een mens niet onmisbaar om het uiteindelijke doel te bereiken.

Het Semi-Pelagianisme houdt in dat een mens alleen het heil kan bereiken als de wil aanwezig is om die genade inderdaad te ontvangen: zonder de wil ertoe geen heil.
Ah dank je.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vraag

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Als je elders belijdenis hebt gedaan, gedoopt bent, dan kan misschien worden volstaan (volgens mij) met een ja-woord op de Belijdenisvragen van Voetius. Dit geldt in ieder geval voor reformatorische kerken onderling. Of dat ook voor Evangelische groeperingen
geldt weet ik niet.
Het is natuurlijk wel zo dat een Evangelische groep nooit op de belijdenisvragen van Voetius heeft geantwoord. Dus zal wellicht een belijdenis voor de kerkenraad moeten plaats hebben.

Bovenstaande weet ik van nabij, van een overgang van de OGGiN naar de GG
Sommige GG OGGIN willen opnieuw belijdenis als iemand uit de CGK komt, hier in de stad iig wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vraag

Bericht door Orchidee »

Belachelijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vraag

Bericht door Desiree »

Triest...

Bij mijn man werd niets gevraagd maar hij werd er wel bij betrokken. Ze waren blij met zijn komst en hadden achting voor zijn kennis (opgedaan in de oude kerk.)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vraag

Bericht door helma »

Volgrns mij is dat standaard als je uit een kerkverband komt waarmee geen 'correspondentie' is. Je moet dan belijdenisvragen opnieuw beantwoorden. Hoor het hier in de buurt wel vaker.
Plaats reactie