Vraag

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

helma schreef:Volgrns mij is dat standaard als je uit een kerkverband komt waarmee geen 'correspondentie' is. Je moet dan belijdenisvragen opnieuw beantwoorden. Hoor het hier in de buurt wel vaker.
Dat heet "overgang met de koude hand".
Dat klinkt best onvriendelijk en dat is het eigenlijk ook wel.,
Mijn zoon, belijdenis gedaan in de CGK, moest het opnieuw doen toen hij vanwege zijn huwelijk overging naar de GG.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Vraag

Bericht door Moderamen »

Dat is heel normaal in bepaalde kerken en zeker niet triest. Je gaat over naar een ander kerkverband. Dan moet je jezelf ook vanzelfsprekend verbinden aan die plaatselijke gemeente. Dat doe je daar dan door (niet in een speciale dienst, gewoon op huisbezoek) de vragen van Voetius door te spreken en daar een antwoord op te geven. Daarmee erken je als het ware de nieuwe kerk als jouw kerk, plaats je jezelf onder opzicht van de kerkenraad, belijd je nogmaals je geloof (!) en ben je daardoor een belijdend lid met rechten en plichten. Het kan wat sectarisch overkomen, maar het is echt geen verkeerd gebruik. Het maakt ook niet je vorige belijdenis ongeldig ofzo.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vraag

Bericht door Desiree »

Moderamen schreef:Dat is heel normaal in bepaalde kerken en zeker niet triest. Je gaat over naar een ander kerkverband. Dan moet je jezelf ook vanzelfsprekend verbinden aan die plaatselijke gemeente. Dat doe je daar dan door (niet in een speciale dienst, gewoon op huisbezoek) de vragen van Voetius door te spreken en daar een antwoord op te geven. Daarmee erken je als het ware de nieuwe kerk als jouw kerk, plaats je jezelf onder opzicht van de kerkenraad, belijd je nogmaals je geloof (!) en ben je daardoor een belijdend lid met rechten en plichten. Het kan wat sectarisch overkomen, maar het is echt geen verkeerd gebruik. Het maakt ook niet je vorige belijdenis ongeldig ofzo.
Oke. Ik reageerde op opnieuw belijdenis doen in de kerk. Wat dus in rotterdam gebeurde. Maar als dat voor de kerkenraad is en zoals jij dat omschrijft, klinkt het logisch. Formaliteit met diepere inhoud, zeg maar. Ik zou zelf wel een goed gesprek willen hebben, mochten we veranderen. En daarna kijken of ik me er thuis kan voelen en dan besluiten.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Moderamen schreef:Dat doe je daar dan door (niet in een speciale dienst, gewoon op huisbezoek) de vragen van Voetius door te spreken en daar een antwoord op te geven.
Nee hoor, dat gebeurde echt niet op huisbezoek.
En werden ook niet enkel de vragen besproken.
Moderamen schreef:Het maakt ook niet je vorige belijdenis ongeldig ofzo.
Dat niet, maar het was het belijden van de leer van de CGK.
Dus hij zou probleemloos terug kunnen (bij wijze van spreken)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vraag

Bericht door John Galt »

Toen wij ons jaren geleden aansloten bij een ander kerkverband, hoefden wij geen belijdenis te doen. Een goed gesprek met de predikant was voldoende. Maar je mag bij ons als gast ook deelnemen aan het Avondmaal als je in je eigen gemeente belijdenis gedaan hebt (en je in vrede leeft met God en je naaste). Dus we hechten niet zo aan formele zaken.

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat wanneer iemand van kerkverband A naar B gaat en later weer terug wil naar A, hij schuldbelijdenis moet doen. Dat lijkt me niet overal zo, maar herkent iemand dat?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Toen wij ons jaren geleden aansloten bij een ander kerkverband, hoefden wij geen belijdenis te doen. Een goed gesprek met de predikant was voldoende. Maar je mag bij ons als gast ook deelnemen aan het Avondmaal als je in je eigen gemeente belijdenis gedaan hebt (en je in vrede leeft met God en je naaste). Dus we hechten niet zo aan formele zaken.

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat wanneer iemand van kerkverband A naar B gaat en later weer terug wil naar A, hij schuldbelijdenis moet doen. Dat lijkt me niet overal zo, maar herkent iemand dat?

Ik heb wel eens gehoord dat er afgelezen werd dat NN met leedwezen terug zou keren uit gemeente X.
Volgens mij hoeft dat niet altijd niet als er geen reden is.
Wel worden weer de belijdenisvragen van Voetius gesteld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vraag

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Toen wij ons jaren geleden aansloten bij een ander kerkverband, hoefden wij geen belijdenis te doen. Een goed gesprek met de predikant was voldoende. Maar je mag bij ons als gast ook deelnemen aan het Avondmaal als je in je eigen gemeente belijdenis gedaan hebt (en je in vrede leeft met God en je naaste). Dus we hechten niet zo aan formele zaken.

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat wanneer iemand van kerkverband A naar B gaat en later weer terug wil naar A, hij schuldbelijdenis moet doen. Dat lijkt me niet overal zo, maar herkent iemand dat?
Volgens mij is dat als je je onttrokken hebt aan de kerk en lid of opnieuw lid wil worden.
Maar ik weet het verder niet helemaal zeker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vraag

Bericht door samanthi »

Wij zijn begonnen in de Kronieken,
Mij viel op dat in het laatste stuk van 1 Kronieken 1 steeds koningen en vorsten genoemd werden en dan erbij de zoon van ... alleen in vers 50 werd de van de huisvrouw ook genoemd, heeft iemand enig idee met wat voor reden dit opgeschreven zou kunnen zijn?

Ik vond het nogl opvallend, maar kan er verder niets over vinden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Wat is de kerkordelijke weg als je huwelijksbevestiging in de kerk wil aanvragen, maar je wilt een predikant uit een andere (wijk)gemeente daarvoor vragen?
Zonder daarbij op de tenen van de eigen predikant te gaan staan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vraag

Bericht door Jeremiah »

John Galt schreef:Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat wanneer iemand van kerkverband A naar B gaat en later weer terug wil naar A, hij schuldbelijdenis moet doen. Dat lijkt me niet overal zo, maar herkent iemand dat?
In de GGiN is dat meen ik het geval. In dat kerkverband stelt men "de enige zuivere waarheid" te hebben, dus dat is niet onlogisch. ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag

Bericht door eilander »

Mara schreef:Wat is de kerkordelijke weg als je huwelijksbevestiging in de kerk wil aanvragen, maar je wilt een predikant uit een andere (wijk)gemeente daarvoor vragen?
Zonder daarbij op de tenen van de eigen predikant te gaan staan.
Als zijn tenen niet te lang zijn, moet het lukken om het met hem te bespreken zónder op z'n tenen te trappen.
Verder weet ik niet of daar regels voor zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag

Bericht door Herman »

Gewoon de scriba of wijkouderling bellen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Wat is de kerkordelijke weg als je huwelijksbevestiging in de kerk wil aanvragen, maar je wilt een predikant uit een andere (wijk)gemeente daarvoor vragen?
Zonder daarbij op de tenen van de eigen predikant te gaan staan.
Als zijn tenen niet te lang zijn, moet het lukken om het met hem te bespreken zónder op z'n tenen te trappen.
Verder weet ik niet of daar regels voor zijn.
Volgens het bruidspaar is hij nogal.... dominant. :sweat
De gemeente is opgedeeld in wijken en mensen worden naar woonadres ingedeeld bij die wijkgemeente.
Maar bruidspaar wil heel graag de ds uit een andere wijkgem. en weet nu niet zo goed hoe ze dit aan moeten pakken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Herman schreef:Gewoon de scriba of wijkouderling bellen.
Dan passeer je dus de dominee. En gezien zijn karakter zal dit niet zo goed vallen, wordt gevreesd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag

Bericht door Herman »

Ik denk dat je de vraag zo kan neerleggen bij de ouderling: vind u het goed dat we niet onze eigen dominee vragen, maar die en die. Wat is daarin de lijn van de kkr?
Plaats reactie