Vraag

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Vraag

Bericht door Moderamen »

Volgens mij is er geen probleem. Je kan je in 99% van de gevallen gewoon laten overschrijven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Volgens mij is er geen probleem. Je kan je in 99% van de gevallen gewoon laten overschrijven.
Volgens mij ook. Hoe zouden anders in onze gemeente mensen van de omliggende plaatsen lid kunnen zijn, en andersom?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:bruidspaar wordt getrouwd door de wijkpredikant van de bruid. Dat voorkomt inderdaad geshop, want stel je voor: bruidegom komt uit wijk 1, bruid uit wijk 2, ze gaan wonen in wijk 3, voelen zich qua prediking het meest thuis in wijk 4, predikant van wijk 5 is een goede vriend van de familie, maar wijk 6.... enz. Het eind is zoek.
Heeft de bruigom dan niets in te brengen? ;)
Tuurlijk niet, die woont er maar bij in :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:Ik denk dat je de vraag zo kan neerleggen bij de ouderling: vind u het goed dat we niet onze eigen dominee vragen, maar die en die. Wat is daarin de lijn van de kkr?
Bij ons (gemeente met 6 wijken) is er een duidelijk beleid: bruidspaar wordt getrouwd door de wijkpredikant van de bruid. Dat voorkomt inderdaad geshop, want stel je voor: bruidegom komt uit wijk 1, bruid uit wijk 2, ze gaan wonen in wijk 3, voelen zich qua prediking het meest thuis in wijk 4, predikant van wijk 5 is een goede vriend van de familie, maar wijk 6.... enz. Het eind is zoek.
Eens. Je hebt ook gemeentes met minder wijken :-) Of waar het er wat gemoedelijker aan toegaat. Daarom moet je de vraag ook aan de kkr stellen, want die bepalen of het eind zoek is of niet.

Zo heb je ook stelletjes die op Bonaire willen trouwen (ik overdrijf de vliegreis). Of de ds even wil komen om de dienst te leiden. Daar is het eind ook zoek.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraag

Bericht door Mara »

Ik vond iets op de site van de PKN Amersfoort:
Als je in je vorige woonplaats lid was van een PKN-gemeente, word je in principe overgeschreven naar Amersfoort. Je wordt dan ingeschreven in de wijkgemeente waar je woont. De kaart van Amersfoort is over de diverse wijkgemeenten onderverdeeld. Vanuit die wijkgemeente word je welkom geheten en ontvang je ook informatie over de andere wijkgemeenten.

Als je bij een andere wijkgemeente ingeschreven wilt worden, kun je dit kenbaar maken bij de wijkgemeente waar je ingeschreven bent, of bij het kerkelijk bureau (Noordewierweg 131, 3812DD Amersfoort, email: protgemafoort@solcon.nl). Je wordt dan voorkeurlid van de wijkgemeente van jouw keuze. Dat wil zeggen: een lid die niet op het grondgebied van de desbetreffende wijkgemeente woont.

Dit staat ook op sommige andere sites. Het is dus wel zo dat je automatisch lid wordt in de wijk waar je woont, maar dat je voorkeurslid in een andere wijk kan worden.
Herman schreef:Zo heb je ook stelletjes die op Bonaire willen trouwen (ik overdrijf de vliegreis). Of de ds even wil komen om de dienst te leiden. Daar is het eind ook zoek.
Dat zijn ze in de CGK toch een stuk makkelijker kennelijk.
Mijn zusje is in onze kerk overgetrouwd door hun toekomstige GG predikant.
Vorige maand trouwde mijn neefje, in de CGK, huwelijk werd bevestigd door een GG ds en zij zijn nu lid geworden van de HHK in hun nwe woonplaats.
Dat even naar Bonaire overvliegen snap ik dus niet. Dat is wel een trend ja. Ik zie bepaalde predikanten nog niet voor me, op een hagelwit strand in hun zwarte toga. Of zouden ze dan voor de gelegenheid ook een wit pak aantrekken?
Inmiddels zijn we er achter dat huwelijksbevestiging aangevraagd moet worden op het kerkelijk bureau. DAT is dus de kerkordelijke weg.
eilander schreef:Volgens mij ook. Hoe zouden anders in onze gemeente mensen van de omliggende plaatsen lid kunnen zijn, en andersom?
Die worden ingedeeld in de dichtstbijzijnde gemeente. Dus iemand aan de zuidelijke kant van de stad, wordt in de zuidelijkst liggende gemeente geplaatst.
Dodo schreef:In de PKN wordt je ingeschreven op de plek waar je woont. Dus als je naar een verzorgingshuis gaat, wordt je in de (wijk)gemeente daar ingeschreven. Dat is volkomen normaal en logisch.
Zo logisch vind ik dat niet. Mijn moeder verhuisde naar een zorgcentrum 2 dorpen verderop, maar ze bleef pastoraal begeleid worden door haar eigen ouderlingen en ds.
Mijn tante is daarom op hoge leeftijd nog van kerkgenootschap veranderd, omdat zij tegen haar uitdrukkelijke wil een vrouwelijke predikant op bezoek kreeg om haar pastoraal te begeleiden.
Dat wilde zij niet en toen de kerk haar principes niet respecteerden, is zij overgegaan naar een ander kerkgenootschap.
Dat was zo triest. Zij is haar hele leven mee opgeschoven, totdat zij echt niet meer verder kon, die vrouwelijke ds. was voor haar echt de grens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vraag

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Volgens mij ook. Hoe zouden anders in onze gemeente mensen van de omliggende plaatsen lid kunnen zijn, en andersom?
Die worden ingedeeld in de dichtstbijzijnde gemeente. Dus iemand aan de zuidelijke kant van de stad, wordt in de zuidelijkst liggende gemeente geplaatst.
Maar het ging erom hoe moeilijk het zou zijn om toch naar een andere gemeente te gaan. Mijn idee is dat dat makkelijk is gezien de praktijk in onze gemeente.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vraag

Bericht door Terri »

Mara schreef:Ik vond iets op de site van de PKN Amersfoort:
Als je in je vorige woonplaats lid was van een PKN-gemeente, word je in principe overgeschreven naar Amersfoort. Je wordt dan ingeschreven in de wijkgemeente waar je woont. De kaart van Amersfoort is over de diverse wijkgemeenten onderverdeeld. Vanuit die wijkgemeente word je welkom geheten en ontvang je ook informatie over de andere wijkgemeenten.

Als je bij een andere wijkgemeente ingeschreven wilt worden, kun je dit kenbaar maken bij de wijkgemeente waar je ingeschreven bent, of bij het kerkelijk bureau (Noordewierweg 131, 3812DD Amersfoort, email: protgemafoort@solcon.nl). Je wordt dan voorkeurlid van de wijkgemeente van jouw keuze. Dat wil zeggen: een lid die niet op het grondgebied van de desbetreffende wijkgemeente woont.

Dit staat ook op sommige andere sites. Het is dus wel zo dat je automatisch lid wordt in de wijk waar je woont, maar dat je voorkeurslid in een andere wijk kan worden.
Herman schreef:Zo heb je ook stelletjes die op Bonaire willen trouwen (ik overdrijf de vliegreis). Of de ds even wil komen om de dienst te leiden. Daar is het eind ook zoek.
Dat zijn ze in de CGK toch een stuk makkelijker kennelijk.
Mijn zusje is in onze kerk overgetrouwd door hun toekomstige GG predikant.
Vorige maand trouwde mijn neefje, in de CGK, huwelijk werd bevestigd door een GG ds en zij zijn nu lid geworden van de HHK in hun nwe woonplaats.
Dat even naar Bonaire overvliegen snap ik dus niet. Dat is wel een trend ja. Ik zie bepaalde predikanten nog niet voor me, op een hagelwit strand in hun zwarte toga. Of zouden ze dan voor de gelegenheid ook een wit pak aantrekken?
Inmiddels zijn we er achter dat huwelijksbevestiging aangevraagd moet worden op het kerkelijk bureau. DAT is dus de kerkordelijke weg.
eilander schreef:Volgens mij ook. Hoe zouden anders in onze gemeente mensen van de omliggende plaatsen lid kunnen zijn, en andersom?
Die worden ingedeeld in de dichtstbijzijnde gemeente. Dus iemand aan de zuidelijke kant van de stad, wordt in de zuidelijkst liggende gemeente geplaatst.
Dodo schreef:In de PKN wordt je ingeschreven op de plek waar je woont. Dus als je naar een verzorgingshuis gaat, wordt je in de (wijk)gemeente daar ingeschreven. Dat is volkomen normaal en logisch.
Zo logisch vind ik dat niet. Mijn moeder verhuisde naar een zorgcentrum 2 dorpen verderop, maar ze bleef pastoraal begeleid worden door haar eigen ouderlingen en ds.
Mijn tante is daarom op hoge leeftijd nog van kerkgenootschap veranderd, omdat zij tegen haar uitdrukkelijke wil een vrouwelijke predikant op bezoek kreeg om haar pastoraal te begeleiden.
Dat wilde zij niet en toen de kerk haar principes niet respecteerden, is zij overgegaan naar een ander kerkgenootschap.
Dat was zo triest. Zij is haar hele leven mee opgeschoven, totdat zij echt niet meer verder kon, die vrouwelijke ds. was voor haar echt de grens.
Als er in de gemeente waar het verzorgingshuis staat niet een kerk is van dezelfde signatuur, is dat logisch, maar indien wel, wordt het een lastig verhaal voor de oude gemeente, want om alle verhuisden pastoraal te blijven begeleiden...
En bij tante dus juist niet, blijkbaar is het willekeurig, of per gemeente verschillend.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag

Bericht door Posthoorn »

Ik snap niet dat deze topic in Bijbelstudie OT en NT zit. Of was die oorspronkelijk bedoeld voor vragen over OT of NT?
:offtopic ::please
Misschien verhuizen naar een andere rubriek?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vraag

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Ik vond iets op de site van de PKN Amersfoort:
Als je in je vorige woonplaats lid was van een PKN-gemeente, word je in principe overgeschreven naar Amersfoort. Je wordt dan ingeschreven in de wijkgemeente waar je woont. De kaart van Amersfoort is over de diverse wijkgemeenten onderverdeeld. Vanuit die wijkgemeente word je welkom geheten en ontvang je ook informatie over de andere wijkgemeenten.

Als je bij een andere wijkgemeente ingeschreven wilt worden, kun je dit kenbaar maken bij de wijkgemeente waar je ingeschreven bent, of bij het kerkelijk bureau (Noordewierweg 131, 3812DD Amersfoort, email: protgemafoort@solcon.nl). Je wordt dan voorkeurlid van de wijkgemeente van jouw keuze. Dat wil zeggen: een lid die niet op het grondgebied van de desbetreffende wijkgemeente woont.

Dit staat ook op sommige andere sites. Het is dus wel zo dat je automatisch lid wordt in de wijk waar je woont, maar dat je voorkeurslid in een andere wijk kan worden.
Herman schreef:Zo heb je ook stelletjes die op Bonaire willen trouwen (ik overdrijf de vliegreis). Of de ds even wil komen om de dienst te leiden. Daar is het eind ook zoek.
Dat zijn ze in de CGK toch een stuk makkelijker kennelijk.
Mijn zusje is in onze kerk overgetrouwd door hun toekomstige GG predikant.
Vorige maand trouwde mijn neefje, in de CGK, huwelijk werd bevestigd door een GG ds en zij zijn nu lid geworden van de HHK in hun nwe woonplaats.
Dat even naar Bonaire overvliegen snap ik dus niet. Dat is wel een trend ja. Ik zie bepaalde predikanten nog niet voor me, op een hagelwit strand in hun zwarte toga. Of zouden ze dan voor de gelegenheid ook een wit pak aantrekken?
Inmiddels zijn we er achter dat huwelijksbevestiging aangevraagd moet worden op het kerkelijk bureau. DAT is dus de kerkordelijke weg.
eilander schreef:Volgens mij ook. Hoe zouden anders in onze gemeente mensen van de omliggende plaatsen lid kunnen zijn, en andersom?
Die worden ingedeeld in de dichtstbijzijnde gemeente. Dus iemand aan de zuidelijke kant van de stad, wordt in de zuidelijkst liggende gemeente geplaatst.
Dodo schreef:In de PKN wordt je ingeschreven op de plek waar je woont. Dus als je naar een verzorgingshuis gaat, wordt je in de (wijk)gemeente daar ingeschreven. Dat is volkomen normaal en logisch.
Zo logisch vind ik dat niet. Mijn moeder verhuisde naar een zorgcentrum 2 dorpen verderop, maar ze bleef pastoraal begeleid worden door haar eigen ouderlingen en ds.
Mijn tante is daarom op hoge leeftijd nog van kerkgenootschap veranderd, omdat zij tegen haar uitdrukkelijke wil een vrouwelijke predikant op bezoek kreeg om haar pastoraal te begeleiden.
Dat wilde zij niet en toen de kerk haar principes niet respecteerden, is zij overgegaan naar een ander kerkgenootschap.
Dat was zo triest. Zij is haar hele leven mee opgeschoven, totdat zij echt niet meer verder kon, die vrouwelijke ds. was voor haar echt de grens.
Overtrouwen doen ze niet in de CGK. Dat gebeurt alleen in de RKK. De protestantse kerken erkennen het burgelijk huwelijk. Dat wordt in de kerk alleen bevestigd of ingezegend.
Verder is het in de PKN maar ook bv in de HHK zo dat je in principe ingeschreven wordt bij de kerkelijke gemeente op wiens grondgebied je woont. Vanuit die gemeente is dan vaak wel weer 'perforatie' mogelijk naar een voorkeursgemeente. Binnen de HHK kan het op papier niet maar in de praktijk wel. De enige uitzondering van ingeschreven staan in je (wijk)gemeente is het verzorgings- of verpleegtehuis. Dan blijft je in je eigen gemeente ingeschreven en wordt vanuit je gemeente ook het pastoraat gedaan. Daarnaast hebben dit soort tehuizen vaak een eigen pastoraal medewerker of 'verpleeghuispredikant'.
Plaats reactie