Lijden en geloof

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lijden en geloof

Bericht door Luther »

Nowhere schreef:Niet dat ik waarschijnlijk onder de bedoelde prediking verkeer, althans daar ga ik maar gewoon vanuit. Toch roepen de laatste tijd bepaalde reacties vervreemding bij mij op. Moeite heb ik met de manier waarop het gebracht word. Dat is eigenlijk ook wat DIA bedoeld. In bedekte termen veel beschuldiging poneren, dat moeten wij niet willen. Dat sticht niet, dat geeft alleen maar verwijdering. Net als het feit hoe er onlangs over ds. Van Belzen werd gepraat. Je hoeft het niet met deze predikant eens te zijn, maar toon dan tenminste wel respect. Maar goed dat is hier al langer zoek richting recht-reformatorische kerken, gemeenten en/of predikanten. Althans dat is mijn mening.

Maar nogmaals ik herken de geponeerde bezwaren/beschuldigingen/bedenkingen/ karikaturen over (een) bepaalde prediking(en) niet. Ik luister en lees zeer gevarieerd, maar nee wat hier gezegd wordt levert eerder vervreemding, dan herkenning op. En eigenlijk ontneemt mij dat de lust tot posten.
Dit is precies de reden waarom ik eerder zei: Geen namen noemen. Dat leidt namelijk nergens toe.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Lijden en geloof

Bericht door Nowhere »

Luther schreef:
Nowhere schreef:Niet dat ik waarschijnlijk onder de bedoelde prediking verkeer, althans daar ga ik maar gewoon vanuit. Toch roepen de laatste tijd bepaalde reacties vervreemding bij mij op. Moeite heb ik met de manier waarop het gebracht word. Dat is eigenlijk ook wat DIA bedoeld. In bedekte termen veel beschuldiging poneren, dat moeten wij niet willen. Dat sticht niet, dat geeft alleen maar verwijdering. Net als het feit hoe er onlangs over ds. Van Belzen werd gepraat. Je hoeft het niet met deze predikant eens te zijn, maar toon dan tenminste wel respect. Maar goed dat is hier al langer zoek richting recht-reformatorische kerken, gemeenten en/of predikanten. Althans dat is mijn mening.

Maar nogmaals ik herken de geponeerde bezwaren/beschuldigingen/bedenkingen/ karikaturen over (een) bepaalde prediking(en) niet. Ik luister en lees zeer gevarieerd, maar nee wat hier gezegd wordt levert eerder vervreemding, dan herkenning op. En eigenlijk ontneemt mij dat de lust tot posten.
Dit is precies de reden waarom ik eerder zei: Geen namen noemen. Dat leidt namelijk nergens toe.
Waar je nu op doelt is mij een vraagteken, eerlijk gezegd. Maar inderdaad leidt het noemen van geen namen nergens toe, evenmin om een bepaalde prediking af te branden (met z'n allen) zonder met daadwerkelijke feiten/bewijzen/argumenten. Je gebruikte het in het verleden regelmatig: onderbuikgevoelens. Nu dit zijn nu onderbuikgevoelens wat hier gezegd wordt. Meer kan ik er niet van maken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lijden en geloof

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:
-DIA- schreef:[...] Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. [...]
Maar alleen als je weet wie het gezegd heeft, of in welk blaadje het gestaan heeft.
Is dat inlegkunde of verdachtmaking? Eerlijk zijn he?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Lijden en geloof

Bericht door Luther »

Nowhere schreef:Waar je nu op doelt is mij een vraagteken, eerlijk gezegd. Maar inderdaad leidt het noemen van geen namen nergens toe, evenmin om een bepaalde prediking af te branden (met z'n allen) zonder met daadwerkelijke feiten/bewijzen/argumenten. Je gebruikte het in het verleden regelmatig: onderbuikgevoelens. Nu dit zijn nu onderbuikgevoelens wat hier gezegd wordt. Meer kan ik er niet van maken.
Je vroeg in een ander topic om bewijzen en namen. Dan doe ik niet.
Volgens mij heb ik mijn reacties altijd beargumenteerd, zoals ook zojuist nog. Onderbuikgevoelens moeten we inderdaad niet hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Lijden en geloof

Bericht door Nowhere »

Luther schreef:
Nowhere schreef:Waar je nu op doelt is mij een vraagteken, eerlijk gezegd. Maar inderdaad leidt het noemen van geen namen nergens toe, evenmin om een bepaalde prediking af te branden (met z'n allen) zonder met daadwerkelijke feiten/bewijzen/argumenten. Je gebruikte het in het verleden regelmatig: onderbuikgevoelens. Nu dit zijn nu onderbuikgevoelens wat hier gezegd wordt. Meer kan ik er niet van maken.
Je vroeg in een ander topic om bewijzen en namen. Dan doe ik niet.
Volgens mij heb ik mijn reacties altijd beargumenteerd, zoals ook zojuist nog. Onderbuikgevoelens moeten we inderdaad niet hebben.
Wellicht moet je beter lezen, want nergens heb ik gevraagd om namen. Wel om voorbeelden of een nadere verklaring, dat is wat anders.
Je andere reactie in het andere topic nog niet gelezen, maar als je daar met argumenten kom :super. Tot nu toe werd dat gemist (ook door de anderen).
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Lijden en geloof

Bericht door modesto »

-DIA- schreef:
modesto schreef:
-DIA- schreef:[...] Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. [...]
Maar alleen als je weet wie het gezegd heeft, of in welk blaadje het gestaan heeft.
Is dat inlegkunde of verdachtmaking? Eerlijk zijn he?
Dat is mijn ervaring met jouw bijdragen op dit forum. Jouw oordeel hangt meestal niet af van de inhoud, maar van wie het geschreven heeft, van welke groep het afkomstig is, of waar het gepubliceerd is. Maar goed, dit is een beetje off topic.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lijden en geloof

Bericht door -DIA- »

modesto schreef:
-DIA- schreef:
modesto schreef:
-DIA- schreef:[...] Ik proef wel snel met welk oogmerk iets soms wordt gezegd. [...]
Maar alleen als je weet wie het gezegd heeft, of in welk blaadje het gestaan heeft.
Is dat inlegkunde of verdachtmaking? Eerlijk zijn he?
Dat is mijn ervaring met jouw bijdragen op dit forum. Jouw oordeel hangt meestal niet af van de inhoud, maar van wie het geschreven heeft, van welke groep het afkomstig is, of waar het gepubliceerd is. Maar goed, dit is een beetje off topic.
Dan is het dus wel degelijk inlegkunde. Je legt me daardoor woorden in de mond die ik niet zei. En zoals jij het zegt, zo zie ik het ook niet. Een voorbeeld: een niet gelovig mens kan in zekere zaken een bepaalde wijsheid en kennis hebben Het zou toch dwaas zijn om dan de kennis of wijsheid weg te werpen?
Anderszins is het wel zo dat het niet altijd zonder betekenis wie wat zegt. Maar loop geen mensen na die de wijsheid in pacht hebben, want daar zullen wel zeker wel eens bedrogen mee uitkomen.
Verder: in welk blaadje het staat gaat ook niet altijd op. Ik weet van een paardenliefhebber, die in een 'neutraal' paardenblad een spreuk las, wat hem wel wat te zeggen had: De spreuk zou velen van ons kunnen beschamen.
De dag is er om te werken voor ons brood, en de avond is er om te werken voor onze ziel. Ik weet niet of ik het nu letterlijk goed heb weergegeven maar daar komt de spreuk wel op neer. En... maakt het dan verschil of het in een blad voor paardenliefhebbers staat of in een kerkblad? Ik dacht het niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie