Heilige Doop/Avondmaal

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Twee zaken, ten eerste:
De sacramenten zijn er om het geloof te versterken, maar het lijkt er erg op dat men dit aspect veel meer ziet bij het Heilig Avondmaal dan als iets wat ook hoort bij de Heilige Doop. Terwijl de Heilige Doop, ook sacrament is, en daarom in zich heeft als functie, het geloof (waar geloof is) te versterken. Hoe zou het komen dat het aspect van geloofsversterking bij de Heilige Doop vaak niet genoemd (en misschien ook niet beleefd) wordt?


Wat zijn Sacramenten?
Antwoord 66

De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangeliesdes te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt.



Tweede: Ik las van Ds. A. Snoek: "Als er in een gemeente geen Avondmaal meer gehouden wordt, maar daarentegen wel doopsbediening plaatsvindt, mag je je terecht afvragen of dat niet schijnheilig is. Waarom het ene niet en het andere wel?"

Dit blijkt dus voor te komen, geen Heilig Avondmaalsbediening maar wel Doopsbediening, een vreemde zaak lijkt mij, en de vraag zien jullie het als iets mogelijk schijnheiligs? Als het maken van een onterecht onderscheid? Waarom wel? Waarom niet?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Panny »

Als er in een gemeente geen Heilig Avondmaal meer gehouden wordt is het de hoogste tijd je hele grote zorgen te gaan maken over de verkondiging van Gods Woord in deze gemeente.

Ik heb de indruk dat dit vooral voorkomt in (extreem) rechtse gemeentes waar dan geen kinderen van God meer zouden zijn.
Meestal wordt dit dan afgeschoven op de donkere tijd of de wereldgelijkvormigheid.

Het zal inderdaad meestal ook samengaan met een bepaalde visie op de doop (maar gaat nog veel verder dan dat).
De doop is dan niet meer dan een algemeen voorrecht op te mogen groeien onder Gods Woord.
De beloften in de doop hebben verder geen betekenis, alleen pas als je weet dat je wedergeboren/uitverkoren bent (eigenlijk draai je het dan dus om).
Terwijl God in de doop ons oprecht en welgemeend belooft dat Hij onze God wilt zijn en dat Hij onze zonden in Christus wilt vergeven, dat we niet mogen twijfelen aan Zijn genade. De beloften van God in de doop zijn dus tot grote versterking van het geloof. God kan niet liegen. En hoe slecht wij ook zijn, God biedt ons Zijn genade aan.
Dit besef is dan vaak niet (meer) aanwezig. Er wordt getwijfeld aan de oprechtheid van Gods nodigingen en beloften.
Maar in Christus staat de deur van genade wijd open, wij van onze kant houden de deur gesloten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Mara »

Ik heb een aantal jaren in een vrije gemeente gekerkt en daar werd niet iedere 3 maanden het H.A. gevierd.
Dopen was eigenlijk niet aan de orde, in al die jaren heb ik één keer meegemaakt dat een heel gezin gedoopt werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Panny schreef:Als er in een gemeente geen Heilig Avondmaal meer gehouden wordt is het de hoogste tijd je hele grote zorgen te gaan maken over de verkondiging van Gods Woord in deze gemeente.

Ik heb de indruk dat dit vooral voorkomt in (extreem) rechtse gemeentes waar dan geen kinderen van God meer zouden zijn.
Meestal wordt dit dan afgeschoven op de donkere tijd of de wereldgelijkvormigheid.

Het zal inderdaad meestal ook samengaan met een bepaalde visie op de doop (maar gaat nog veel verder dan dat).
De doop is dan niet meer dan een algemeen voorrecht op te mogen groeien onder Gods Woord.
De beloften in de doop hebben verder geen betekenis, alleen pas als je weet dat je wedergeboren/uitverkoren bent (eigenlijk draai je het dan dus om).
Terwijl God in de doop ons oprecht en welgemeend belooft dat Hij onze God wilt zijn en dat Hij onze zonden in Christus wilt vergeven, dat we niet mogen twijfelen aan Zijn genade. De beloften van God in de doop zijn dus tot grote versterking van het geloof. God kan niet liegen. En hoe slecht wij ook zijn, God biedt ons Zijn genade aan.
Dit besef is dan vaak niet (meer) aanwezig. Er wordt getwijfeld aan de oprechtheid van Gods nodigingen en beloften.
Maar in Christus staat de deur van genade wijd open, wij van onze kant houden de deur gesloten.
Dat kan zeker een kant zijn.

Heb je ook een verklaring voor het eerste: De sacramenten zijn er om het geloof te versterken, maar het lijkt er erg op dat men dit aspect veel meer ziet bij het Heilig Avondmaal dan als iets wat ook hoort bij de Heilige Doop. Terwijl de Heilige Doop, ook sacrament is, en daarom in zich heeft als functie, het geloof (waar geloof is) te versterken. Hoe zou het komen dat het aspect van geloofsversterking bij de Heilige Doop vaak niet genoemd (en misschien ook niet beleefd) wordt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat dat laatste kan ontstaan doordat bij het dopen de overige gemeenteleden niet actief betrokken zijn. Bij het heilig Avondmaal moet ieder lid een keuze maken, bij de doop alleen de.ouders.
-
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Panny »

Bij elke doopbediening wordt elke persoon in de kerk die ook gedoopt is herinnert aan zijn/haar eigen doop.
Ook horen we elke keer weer de beloften van God in de doop aan de dopeling.
Op deze manier is elke doop ter bemoediging/versterking van alle gelovigen omdat het ons herinnert aan de onwankelbare beloften van een trouwe God.
Dat God belooft dat Hij onze Vader wilt zijn, dat Hij de gedoopte wilt aannemen als kind, alle zonden genadig wilt vergeven, etc.

Als we de beloften van God in de doop eigenlijk van alle betekenis ontdoen dan heeft het niet zoveel meer te zeggen voor de hoorders.
Niet meer dan dat we het voorrecht hebben op te groeien onder de middelen.
Laatst gewijzigd door Panny op 23 jun 2015, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door refo »

Wat is eigenlijk 'versterken' van het geloof?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Panny schreef:Als er in een gemeente geen Heilig Avondmaal meer gehouden wordt is het de hoogste tijd je hele grote zorgen te gaan maken over de verkondiging van Gods Woord in deze gemeente.

Ik heb de indruk dat dit vooral voorkomt in (extreem) rechtse gemeentes waar dan geen kinderen van God meer zouden zijn.
Meestal wordt dit dan afgeschoven op de donkere tijd of de wereldgelijkvormigheid.

Het zal inderdaad meestal ook samengaan met een bepaalde visie op de doop (maar gaat nog veel verder dan dat).
De doop is dan niet meer dan een algemeen voorrecht op te mogen groeien onder Gods Woord.
De beloften in de doop hebben verder geen betekenis, alleen pas als je weet dat je wedergeboren/uitverkoren bent (eigenlijk draai je het dan dus om).
Terwijl God in de doop ons oprecht en welgemeend belooft dat Hij onze God wilt zijn en dat Hij onze zonden in Christus wilt vergeven, dat we niet mogen twijfelen aan Zijn genade. De beloften van God in de doop zijn dus tot grote versterking van het geloof. God kan niet liegen. En hoe slecht wij ook zijn, God biedt ons Zijn genade aan.
Dit besef is dan vaak niet (meer) aanwezig. Er wordt getwijfeld aan de oprechtheid van Gods nodigingen en beloften.
Maar in Christus staat de deur van genade wijd open, wij van onze kant houden de deur gesloten.
Dat kan zeker een kant zijn.

Heb je ook een verklaring voor het eerste: De sacramenten zijn er om het geloof te versterken, maar het lijkt er erg op dat men dit aspect veel meer ziet bij het Heilig Avondmaal dan als iets wat ook hoort bij de Heilige Doop. Terwijl de Heilige Doop, ook sacrament is, en daarom in zich heeft als functie, het geloof (waar geloof is) te versterken. Hoe zou het komen dat het aspect van geloofsversterking bij de Heilige Doop vaak niet genoemd (en misschien ook niet beleefd) wordt?
Kan het ook zijn, dat, wat we nu 'extreem rechts' noemen, in de jaren voor WO II 'normaal' reformatorisch was?
Aan die indruk kan ik me namelijk niet ontworstelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hier over Heilige Doop en Avondmaal, en niet over kerkelijke verschuivingen/veranderingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier over Heilige Doop en Avondmaal, en niet over kerkelijke verschuivingen/veranderingen.
Misschien kunt u dan reageren bij het topic 'Schuivende panelen"?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12174
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier over Heilige Doop en Avondmaal, en niet over kerkelijke verschuivingen/veranderingen.
Misschien kunt u dan reageren bij het topic 'Schuivende panelen"?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12174
-DIA-: Hoe zie jij de betekenis van de doop?
Wat belooft God in de doop aan de dopeling? En zijn de beloftes die we kunnen lezen in het doopformulier welgemeend (aanneming tot kinderen, vergeving van zonden, etc.)?
Mogen we hier op vertrouwen?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier over Heilige Doop en Avondmaal, en niet over kerkelijke verschuivingen/veranderingen.
Misschien kunt u dan reageren bij het topic 'Schuivende panelen"?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12174
-DIA-: Hoe zie jij de betekenis van de doop?
Wat belooft God in de doop aan de dopeling? En zijn de beloftes die we kunnen lezen in het doopformulier welgemeend (aanneming tot kinderen, vergeving van zonden, etc.)?
Mogen we hier op vertrouwen?
Het is een teken en zegel van het genadeverbond. De HC zegt het zo: Hoe wordt gij in de Heilige Doop vermaand (geleerd, onderwezen) en verzekerd dat de enige offerande van Christus aan het kruis geschied u ten goede komt?
Antw.: Alzo, dat Christus dit uitwendige waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn
bloed en Geest van de onreinheid mijner ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het
water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.

We verstaan dat hier van het wezen der zaak wordt gesproken, zoals de gehele catechismus dat doet. De
natuurlijke mens kan dan ook niet echt verzekerd en vertroost worden bij de bediening van de H. Doop.
Maar het is wel een zichtbaar evangelie: Zo Ik lust heb in de dood der goddelozen, maar daarin heb Ik lust
dat de goddeloze zich bekere en leve. Daarin ligt de belofte. Wat uit Mijn lippen ging blijft vast en onverbroken.
Dan komt toch in feite eerst de eis van het (door God niet verbroken) werkverbond voorop te staan.
Dit moet ons doen zien dat het van onze kant geheel verbroken ligt, en er van onze kant geen doen meer aan is:
Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Dat dit gezien en ontdekt gaat worden, dat kan door het zichtbaar Evangelie, als God er Zelf in meekomt.
Evenals in het gepredikte Evangelie. Was het niet zo? Alle mensen worden niet zalig, en alzo ook niet alle
gedoopte mensen. De Doop wijs heen naar de gewilligheid van Christus, zo dat er voor ons geen verontschuldiging
overblijft als we dezelfde blijven. De vragen in de Catechismus worden immers door een door God ontdekte en heilbegerige ziel uitgesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Panny schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier over Heilige Doop en Avondmaal, en niet over kerkelijke verschuivingen/veranderingen.
Misschien kunt u dan reageren bij het topic 'Schuivende panelen"?
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12174
-DIA-: Hoe zie jij de betekenis van de doop?
Wat belooft God in de doop aan de dopeling? En zijn de beloftes die we kunnen lezen in het doopformulier welgemeend (aanneming tot kinderen, vergeving van zonden, etc.)?
Mogen we hier op vertrouwen?
Het is een teken en zegel van het genadeverbond. De HC zegt het zo: Hoe wordt gij in de Heilige Doop vermaand (geleerd, onderwezen) en verzekerd dat de enige offerande van Christus aan het kruis geschied u ten goede komt?
Antw.: Alzo, dat Christus dit uitwendige waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn
bloed en Geest van de onreinheid mijner ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het
water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.

We verstaan dat hier van het wezen der zaak wordt gesproken, zoals de gehele catechismus dat doet. De
natuurlijke mens kan dan ook niet echt verzekerd en vertroost worden bij de bediening van de H. Doop.
Maar het is wel een zichtbaar evangelie: Zo Ik lust heb in de dood der goddelozen, maar daarin heb Ik lust
dat de goddeloze zich bekere en leve. Daarin ligt de belofte. Wat uit Mijn lippen ging blijft vast en onverbroken.
Dan komt toch in feite eerst de eis van het (door God niet verbroken) werkverbond voorop te staan.
Dit moet ons doen zien dat het van onze kant geheel verbroken ligt, en er van onze kant geen doen meer aan is:
Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Dat dit gezien en ontdekt gaat worden, dat kan door het zichtbaar Evangelie, als God er Zelf in meekomt.
Evenals in het gepredikte Evangelie. Was het niet zo? Alle mensen worden niet zalig, en alzo ook niet alle
gedoopte mensen. De Doop wijs heen naar de gewilligheid van Christus, zo dat er voor ons geen verontschuldiging
overblijft als we dezelfde blijven. De vragen in de Catechismus worden immers door een door God ontdekte en heilbegerige ziel uitgesproken.
Dus voor kinderen is de Doop waardeloos/nutteloos? Waarom dan kinderen Dopen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Hoe komt u in deze gedachtegang? Dan zouden we immers ook het 'nut' van de besnijdenis niet zien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Heilige Doop/Avondmaal

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:We verstaan dat hier van het wezen der zaak wordt gesproken, zoals de gehele catechismus dat doet. De
natuurlijke mens kan dan ook niet echt verzekerd en vertroost worden bij de bediening van de H. Doop.
Daar heb je gelijk in.
De natuurlijke (niet wedergeboren) mens zal ook nooit de waarde/waarheid zien in de beloften van God.
Plaats reactie