te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Plaats reactie
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door Panny »

Naar aanleiding van de "charlie challenge" zijn er al verschillende artikelen verschenen in de krant en andere bladen.

Zo zou er veel te weinig aandacht zijn voor occultisme (of ook in het algemeen de "boze machten in de lucht") in reformatorische kerken.
Onder evangelische christenen is er juist weer veel aandacht voor (en schiet het misschien juist weer door met bevrijdingsdiensten en dergelijke).

Wat vinden jullie?
Herkennen jullie dit? Is er inderdaad te weinig aandacht voor deze zaken (bijvoorbeeld vanaf de preekstoel)?
Of vinden jullie juist de "nuchterheid" met betrekking tot deze zaken goed?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Panny schreef:Naar aanleiding van de "charlie challenge" zijn er al verschillende artikelen verschenen in de krant en andere bladen.

Zo zou er veel te weinig aandacht zijn voor occultisme (of ook in het algemeen de "boze machten in de lucht") in reformatorische kerken.
Onder evangelische christenen is er juist weer veel aandacht voor (en schiet het misschien juist weer door met bevrijdingsdiensten en dergelijke).

Wat vinden jullie?
Herkennen jullie dit? Is er inderdaad te weinig aandacht voor deze zaken (bijvoorbeeld vanaf de preekstoel)?
Of vinden jullie juist de "nuchterheid" met betrekking tot deze zaken goed?
Paulus zegt over de duivel: Zijn listen zijn ons niet onbekend. Maar het is de vraag of dit nog zo iets. Op een juiste wijze er voor waarschuwen is denk ik wel nodig. Opdat ieder zich er verre van houd. Men moet er voor waken dat door het erover (s)preken sommigen er juist interesse in zouden krijgen.
Maar vermanen, waarschuwen is denk ik wel in de Bijbelse lijn, dus te weinig aandacht en "nuchterheid".
Daarbij bidden dat het werk van de duivel ook op die gebieden verstoord mag worden. Want bij zulke zaken gaat het van kwaad tot erger. Van nieuwsgierige onschuldigheid naar er niet meer los van kunnen komen, en het gevaar er niet (meer) van zien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door Pimpelmees »

Wat betreft die Charlie Charlie Challenge denk ik dat enige nuchterheid wel op z'n plaats is. Ik geloof in elk geval niet dat er een boze geest aan het werk is als die twee potloodjes op elkaar geplaatst worden. Het is een hype-je. Tegelijkertijd denk ik wel dat je zo'n Challenge niet moet doen. Mensen zouden door deze onzin nog eens geïnteresseerd kunnen raken in occultisme. Ik ben dus zeker een voorstander van waarschuwen voor occultisme.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door samanthi »

Pimpelmees schreef:Wat betreft die Charlie Charlie Challenge denk ik dat enige nuchterheid wel op z'n plaats is. Ik geloof in elk geval niet dat er een boze geest aan het werk is als die twee potloodjes op elkaar geplaatst worden. Het is een hype-je. Tegelijkertijd denk ik wel dat je zo'n Challenge niet moet doen. Mensen zouden door deze onzin nog eens geïnteresseerd kunnen raken in occultisme. Ik ben dus zeker een voorstander van waarschuwen voor occultisme.
Ja wel nuchterheid, maar ook waakzaamheid, juist als het net is of het niet zo veel voorstelt, in speelgoed, in spelletjes, in glaasje draaien, in liedjes, in ... je kunt het allemaal opnoemen, dus welzeker naast nuchterheid heel veel waakzaamheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door helma »

je kan het ook te summier voorstellen. Er is inderdaad niets mis met twee potloodjes op elkaar leggen.
Maar het aanroepen/erbij roepen van een geest maakt het toch wel iets minder gewoon!
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door ZWP »

helma schreef:je kan het ook te summier voorstellen. Er is inderdaad niets mis met twee potloodjes op elkaar leggen.
Maar het aanroepen/erbij roepen van een geest maakt het toch wel iets minder gewoon!
Daarom moet je het ook niet doen (die geesten aanroepen).
Maar dat twee potloodjes gaan draaien is niet zo gek, vrijwel geen wrijving dus bij het eerste zuchtje wind/ademhaling is er beweging te zien.
Nuchter blijven, en ook waakzaam!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door samanthi »

ZWP schreef:
helma schreef:je kan het ook te summier voorstellen. Er is inderdaad niets mis met twee potloodjes op elkaar leggen.
Maar het aanroepen/erbij roepen van een geest maakt het toch wel iets minder gewoon!
Daarom moet je het ook niet doen (die geesten aanroepen).
Maar dat twee potloodjes gaan draaien is niet zo gek, vrijwel geen wrijving dus bij het eerste zuchtje wind/ademhaling is er beweging te zien.
Nuchter blijven, en ook waakzaam!
Ik weet het zonet nog niet of dat door een zuchtje is, maar het kwaad zit wel in het proberen om geesten op te roepen, daarom is waarschuwen altijd goed, zelfs op openbare scholen wordt het verboden en wij zouden er misschien te nuchter over doen, zijn listen zijn ons niet onbekend, zegt Paulus, dus daarom dubbel waakzaam zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: te weinig aandacht voor occultisme in refo Nederland?

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Wat vinden jullie?
Herkennen jullie dit? Is er inderdaad te weinig aandacht voor deze zaken (bijvoorbeeld vanaf de preekstoel)?
Of vinden jullie juist de "nuchterheid" met betrekking tot deze zaken goed?
Er moeilijk te beoordelen.
In dit soort zaken is het juist een feit dat des te meer aandacht hier aan geschonken word des te ''interessanter'' het word.
Kortom, brede behandeling kan het tegenovergestelde effect hebben.
Aan de andere kant is de boodschap vanuit de leer gewoon simpel, gewoon niet doen.
Er is namelijk geen tussenweg.

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen dit onderwerp en de andere geboden?
Een dief kan zijn gestolen waar nog terug brengen en de kwaadspreker zijn woorden terug nemen, maar de pleger van overspel en de moordenaar kunnen hun daden niet meer ongedaan maken.
Zo kan men ieder gebod wel verder uitdiepen maar verder dan dat het verkeerd is komt men toch niet.
Over deze onderwerpen word dus ook niet uitvoerig gesproken omdat er gewoon niets meer aan de duidelijkheid (het deugd niet) valt toe te voegen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie