Baälisme

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Baälisme

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Een citaat uit de leespreek die Auto in een ander topic plaatste, maar de link later veranderde. :)
Voor wie de hele preek wil lezen:

http://www.leespreken.nl/wp-content/upl ... l-baal.pdf

Het is voor ons ook goed om daar op te letten, ook in onze tegenwoordige tijd. Want het
gevaar van dat ‘baälisme’ kan ons als reformatorische mensen ook bedreigen. Als wij
denken: ‘Heere, kijk eens naar ons: zo veel stille tijd we houden, zoveel gebedsochtenden
die wij organiseren, zoveel Bijbelstudies die we doen, zoveel goede
gesprekken die wij voeren en goede getuigenissen die we uitspreken, we zijn er uren per
dag druk mee…’
Ik doel op dit gevaar: dat het allemaal een ijdel verhaal van woorden is, dat ondertussen
behoorlijk begint te lijken op dat wat die Baälpriesters deden.
Ik noem het maar ‘reformatorisch baälisme’.


Spits gevonden!
Herkennen we hier iets van? Heeft dominee een punt, of helemaal niet?
citaat:
Handelingen 17:
10 En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde, gingen heen naar de synagoge der Joden;
11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Daniel 6:
11 Toen nu Daniël verstond, dat dit schrift getekend was, ging hij in zijn huis (hij nu had in zijn opperzaal open vensters tegen Jeruzalem aan), en hij knielde drie tijden 's daags op zijn knieën, en hij bad, en deed belijdenis voor zijn God, ganselijk gelijk hij voor dezen gedaan had.
Johannes 5:39
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.


Ik heb de hele preek gelezen en kan dit stuk niet rijmen, de Baäldienst vergelijken met stille tijd houden?
Vraag 94 HC
Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof , aanroeping van de heiligen of van andere schepselen , mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen , Hem alleen vertrouwe , in alle ootmoedigheid en lijdzaamheid mij Hem alleen alles goeds verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe , vreze en ere , alzo, dat ik eer van alle schepselen af gaan die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe.
Dat heeft toch niets met stille tijd en bijbelstudie te maken?
Wel als je daar je geloof van maakt en je vertrouwen in jezelf of op andere stelt.
Jammer dat zo mensen ahw wordt afgeraden om de Schriften te onderzoeken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Baälisme

Bericht door DDD »

Als je het magische krachten toekent wel. En daar gaat het over.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Baälisme

Bericht door refo »

De refo-wereld wordt ingedeeld in mensen die 'stille tijd' houden en mensen die dat niet doen.

De Heere Jezus zegt van 'stille tijd':
5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. 6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Volgens Lloyd Jones wordt met de binnenkamer niet ergens een plekje in huis bedoeld, maar het hart. Zo ook met de stille tijd. Lees gerust een goed boek, maar pas op dat het niet dient als: kijk mij eens. Ik doe m'n best en Hij de rest.
Dan heeft het wel wat weg van het gedrag van de baälspriesters.

Op deze manier is het goed mogelijk dat mensen die geen stille houden beter stille tijd houden dan zij die het wel doen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Baälisme

Bericht door Isala »

refo schreef:Volgens Lloyd Jones wordt met de binnenkamer niet ergens een plekje in huis bedoeld, maar het hart.
Ik denk dat het wel een afgezonderde, verborgen plek betekent. Jezus zonderde Zichzelf ook af. Het gaat er om alleen te zijn met God, zonder gestoord te worden, en Hij adviseert dat Zijn leerlingen, en ons ook.
refo schreef:De refo-wereld wordt ingedeeld in mensen die 'stille tijd' houden en mensen die dat niet doen.
Wie deelt dat in, en waar kan ik die indeling terug vinden?
Ik heb van deze specifieke indeling nog niet eerder gehoord.
refo schreef:De Heere Jezus zegt van 'stille tijd':
5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
Dat staat er niet over stille, afgezonderde tijd.
Dat staat er over mensen die gehoord en gezien willen worden als ze een gebed doen.
refo schreef:Op deze manier is het goed mogelijk dat mensen die geen stille houden beter stille tijd houden dan zij die het wel doen.
....
Johannus schreef:Het gevaar is er zeker, ik doe dit, doe dat en eigenlijk is dat best goed. Maar, van nature doen wij niets goed. Vergeet niet dat rechtvaardigheid uit de wet is, maar door het geloof (Galaten 3). Wij kunnen de wet al niet houden, (geen andere goden) maar laat dat dan juist een middel zijn om tot Christus te komen en om genade te vragen.
Ik denk dat daar de binnenkamer de aangewezen plek voor is, waar zich die plek dan ook bevind.
Er is maar één middel om van "Baalisme" af te kunnen komen, als je daar last van hebt gekregen.

Ik begrijp uit vorige reacties dat Baalisme synoniem is aan werkheiligheid?
Dan ben het in die zin met Dennis eens, die zegt:
dennis schreef:Maar ... er moet me wel van het hart dat ik het woord "Baalisme" nogal slecht gekozen vind. Dit betreft een vreselijke afgod, door de meeste volken in die tijd Moloch genoemd, waaraan o.a. kinderoffers werden gebracht. Zeer occult.
Hora est!
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Baälisme

Bericht door DDD »

Bij mijn weten zijn Moloch en Baal zeker niet hetzelfde.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Baälisme

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Bij mijn weten zijn Moloch en Baal zeker niet hetzelfde.
Deze Moloch was een afgod der Ammonieten, Lev. 18:21; 1 Kon. 11:7; Jer. 32:35, en komt deze naam van het Hebreeuwse woord Mesech, dat is koning, gelijk ook Milkom; 1 Kon. 11:5
Volgens bronnen ging cultus van Baäl en Moloch gepaard met verschrikkelijke seksuele uitspattingen.
We lezen meerdere malen over de Moioch, zelfs bij Salomo.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Baälisme

Bericht door dennis »

DDD schreef:Bij mijn weten zijn Moloch en Baal zeker niet hetzelfde.
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert. Voor zover ik weet is het juist (bijna) wel hetzelfde. Baal (dat heer betekent) is - als ik goed ben geïnformeerd - een verzamelnaam voor vele gelijksoortige goden, waarvan de diverse Molochs de belangrijkste zijn.
Frappant: een sterkte Moloch verering komen we tegen in wat nu Libanon is. En waar kwam Izebel vandaan?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Baälisme

Bericht door DDD »

Uit mijn geheugen en ik heb het geverifieerd bij Wikipedia.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Baälisme

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Uit mijn geheugen en ik heb het geverifieerd bij Wikipedia.
Wikipedia is hier uiterst summier.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Baälisme

Bericht door Johannus »

refo schreef:De refo-wereld wordt ingedeeld in mensen die 'stille tijd' houden en mensen die dat niet doen.

De Heere Jezus zegt van 'stille tijd':
5 En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. 6 Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

Volgens Lloyd Jones wordt met de binnenkamer niet ergens een plekje in huis bedoeld, maar het hart. Zo ook met de stille tijd. Lees gerust een goed boek, maar pas op dat het niet dient als: kijk mij eens. Ik doe m'n best en Hij de rest.
Dan heeft het wel wat weg van het gedrag van de baälspriesters.

Op deze manier is het goed mogelijk dat mensen die geen stille houden beter stille tijd houden dan zij die het wel doen.
Ook Lloyd Jones had slechts een visie, waarom kunnen niet beide bedoeld worden? Zoals eerder aangehaald werd, Jezus zocht de eenzaamheid op. De Bijbel, sterker, Jezus zelf zegt hier "Ga in uw binnenkamer" letterlijk. Men zal er niet verkeerd aan doen dat ook letterlijk op te volgen. Overigens ook niet wanneer men een goed boek leest.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Baälisme

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Als je het magische krachten toekent wel. En daar gaat het over.
Daar gaat het nu juist niet over, maar over werkheiligheid, het van mijn werken bidden, stille tijd houden of Bijbelstudie doen iets maken om aan te dragen tot je zaligheid of om aan te dragen dat God nu wel verplicht is om je te bekeren.

Ik zie dit wel in de RK en bij de Farizeeën.
DDD schreef:
Bij mijn weten zijn Moloch en Baal zeker niet hetzelfde.
Dat klopt, de Baälcultus is vermengd met seksualiteit en zelf beschadiging, Moloch gaat nog een stap verder door de offers van baby's en het door het vuur laten gaan van kinderen om ze zo te reinigen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Baälisme

Bericht door DDD »

Ik zie geen verschil tussen God verplichten om je te bekeren en magische krachten, maar dat zal een kwestie van definitie zijn. Ik bedoelde hetzelfde in ieder geval.

Het zijn beide heidense methoden om de werkelijkheid naar je hand te zetten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Baälisme

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik zie geen verschil tussen God verplichten om je te bekeren en magische krachten, maar dat zal een kwestie van definitie zijn. Ik bedoelde hetzelfde in ieder geval.

Het zijn beide heidense methoden om de werkelijkheid naar je hand te zetten.
Ja zo is dat idd wel waar, een beetje verschil tussen witte of zwarte magie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie