Wateren der Zwemming

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Wateren der Zwemming

Bericht door SecorDabar »

Wateren der zwemming.
Wat wordt er mee bedoeld?
Welke Bijbelteksten spreken daar over?
Wanneer wordt dat in het geloofsleven ervaren?
Spreken deze Schriftuurplaatsen er zo over? Of is er sprake van vergeestelijken?

Hier een aantal passages uit Digibron weergegeven:

Ezechiel mag zeer uitvoerig de nieuwe tempel zien.
De heerlijkheid van dat laatste huis zal groter zijn dan van de eerste, vanwege de komst van Christus.
We vinden de profeet in een visioen in het voorhof, de Heere gaat hem onderwijs geven.
Hij ziet uit het Heilige der Heiligen water vlieten, langs de zuidzijde van het brandofferaltaar
in de richting van het Oosten, dat onder de muur door zich een weg baant naar het Oosten.
Die Uitlegger neemt hem mee, steeds 1000 ellen verder en brengt hem in de rivier eerst tot de enkelen,
dan tot de lendenen en tenslotte zijn het wateren der zwemming:
En ziet er vloten wateren uit, van onder de dorpel des huizes. Ezechiël 47 : 1
Ook in Zacharia. 14 : 8 komen we ditzelfde beeld tegen.
En Johannes in Openbaring 22 : 1 heeft daar hetzelfde beeld aanschouwd:
Hij toonde mij een zuivere rivier van het water des levens, klaar als kristal voortkomende uit de troon Gods en des Lams".

Ezechiel wordt onderwezen in het werk van de Drieënige God aangaande de zaligheid.
Johannes zag de wateren komen uit de troon Gods.
Dat wijst op dat vrije, soevereine welbehagen des Vaders.
Ezechiël werd door de Engel des Heeren tenslotte in zulk een diepte van de stroom genadewater gebracht,
dat hij er niet meer door kon gaan en het hem werden wateren der zwemming.
Zwemmen in de wateren der genade Gods is weggelegd alleen voor hen, die nergens meer kunnen staan.
Het zuivere geloven wordt toch alleen beoefend door hen, die niet meer op eigen benen staan kunnen.
Daar wordt het een overgeven. Het wordt een vallen in de handen des Heeren,
een zeggen met de oude Eli: „Hij is de Heere, Hij doe wat goed is in Zijn ogen".

Zij vinden aan het eind van de wet waarlijk Christus tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
O, wat wonder, daar in onze diepe verlorenheid Jezus Christus te vinden.
Hem voor onze schuld te zien kruipen in de hof van Gethsémané.
Voor onze vloek te zien hangen aan het vloekhout van het kruis.
Hier mag de zondaar zich laten zaligen. Hier mag hij al zijn doem en vloek op Jezus Christus wentelen en ervaren:
„Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Jezus Christus zijn".
Daar worden de wateren van Gods genade zo diep, dat het worden wateren waardoor men niet kon gaan,
maar waardoor men zwemmen moest, zoals Ezechiël zegt.

De zondaar mag daar zwemmen in de liefde van Christus en zeggen:
O dierbare Heere Jezus, hebt U dit willen doen voor zo één als ik ben?
Hier is Jezus eerst recht blank en rood, dragende de banier boven tienduizend.

De zondaar mag zwemmen in de liefde des Vaders, Die immers om Christus'' wil al Zijn toorn afgelegd heeft
en de zondaar als draagt in Zijn armen roepende: Is Efraïm Mij niet een dierbare zoon, is hij Mij niet een troetelkind?

Maar ook mag de zondaar zwemmen in de liefde van de Heilige Geest:
Door de beloften van het evangelie immers getuigt Hij krachtig met hun geest dat zij kinderen Gods zijn.
Wat een zoete vertroostingen doet de Heilige Geest de totaal, ontledigde zondaar gevoelen
door de eden van Gods genadeverbond en de beloften van schuldvergiffenis met ongekende warmte en kracht in het hart te drukken.
Het laat zich niet beschrijven hoe waar het dan wordt wat Ezechiël mocht ervaren, namelijk: Het werden wateren der zwemming.
De zondaar mag zwemmen in de liefde Gods.
Met de bruid moet hij bidden: „Ondersteunt mij met de flessen en versterkt mij met de appelen,
want ik ben krank van liefde". Hier is Jezus'' linkerhand onder ons hoofd en Zijn rechterhand omhelst ons.
Ja, hier wordt de rust geschonken, hier het vette van Uw huis gemaakt, een volle beek van wellust maakt hier elk in liefde dronken.
Dat wil God nu zijn voor een mens, die vanwege zijn schuld, boosheid, goddeloosheid, ellende en vloek niet meer op eigen benen kan staan
en zich mag laten drijven op de wateren van de vrije genade Gods, die vloeien uit het heiligdom.

_________________
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door freek »

Ik ben redelijk thuis in het bevindelijke jargon, maar van wateren der zwemming heb ik nog nóóit gehoord. Vraag me af of deze term vanaf kansels klinkt.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Germanicus »

freek schreef:Ik ben redelijk thuis in het bevindelijke jargon, maar van wateren der zwemming heb ik nog nóóit gehoord. Vraag me af of deze term vanaf kansels klinkt.
Wateren der zwemming. Is dat in hedendaags Nederlands niet gewoon 'zwemwater'?
Hier beneden is het niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Mara »

Ik heb het ook nog nooit gehoord en begrijp ook niet wat het zou kunnen betekenen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Orchidee »

:oO Nog nooit van gehoord.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Luther »

freek schreef:Ik ben redelijk thuis in het bevindelijke jargon, maar van wateren der zwemming heb ik nog nóóit gehoord. Vraag me af of deze term vanaf kansels klinkt.
Sorry, maar enige Bijbelkennis zou toch moeten leiden naar Ezechiël 47? (inclusief de vele preken die over dit hoofdstuk worden gehouden...)
Ezechiël 47: 5 schreef:5 Voorts mat hij nog duizend, en het was een beek, waar ik niet kon doorgaan; want de wateren waren hoge wateren, waar men door zwemmen moest, een beek, waar men niet kon doorgaan.
De kanttekening bij dit vers: Hebreeuws, wateren der zwemming.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18663
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door helma »

Oh ja hoor; regelmatig in preken over gehoord. Een van de bewijzen voor de standen in het geestelijk leven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Luther »

helma schreef:Oh ja hoor; regelmatig in preken over gehoord. Een van de bewijzen voor de standen in het geestelijk leven.
Dat laatste is de vraag. Volgens mij gaat dat hoofdstuk over de enorme kracht en reikwijdte van het Koninkrijk van God na Pinksteren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Refiosi »

Volgens ds. Van Heteren in zijn recensie van de studiebijbel in 'Standvastig' was het teleurstellend dat de auteurs van de studiebijbel in Ezechiel 47 geen link legden naar de opwas in de genade.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Luther »

Refiosi schreef:Volgens ds. Van Heteren in zijn recensie van de studiebijbel in 'Standvastig' was het teleurstellend dat de auteurs van de studiebijbel in Ezechiel 47 geen link legden naar de opwas in de genade.
Opwas in de genade (heiligmaking) is iets anders dan standen in het geestelijk leven (rechtvaardigmaking).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Refiosi »

Laten we er nu geen definitiekwestie van maken, dat is een beetje flauw.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Luther »

Refiosi schreef:Laten we er nu geen definitiekwestie van maken, dat is een beetje flauw.
Nee, ik bedoel dat uiterst serieus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door Mara »

helma schreef:Oh ja hoor; regelmatig in preken over gehoord. Een van de bewijzen voor de standen in het geestelijk leven.
In de CGK?
Ik hoor vrijwel nooit over de standen in het geestelijk leven, dat lijkt iets te zijn van vroeger.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18663
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef:Oh ja hoor; regelmatig in preken over gehoord. Een van de bewijzen voor de standen in het geestelijk leven.
In de CGK?
Ik hoor vrijwel nooit over de standen in het geestelijk leven, dat lijkt iets te zijn van vroeger.
Nee, preken die ik in de Ger. Gem hoorde.
Ik herinner me nog heel goed een weekdienst in Scherpenzeel die ging over de eerste 5 verzen van Ez. 47.
De eerste stand was het kennen van zonde, tweede het zoeken naar Jezus en het vinden en de derde het teruggebracht worden in het Vaderhart Gods. Zoiets.
Ds WJ Karels zei toen: ik begrijp niet dat zovelen de standen in het genadeleven ontkennen; ik kom het hier overduidelijk tegen.

Ook herinner me een preek van Ds L Blok die zo dit gedeelte uitlegde.

In andere preken kwam het ook op deze manier aan de orde met het beeld van wateren der zwemming.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Wateren der Zwemming

Bericht door freek »

Luther schreef:
freek schreef:Ik ben redelijk thuis in het bevindelijke jargon, maar van wateren der zwemming heb ik nog nóóit gehoord. Vraag me af of deze term vanaf kansels klinkt.
Sorry, maar enige Bijbelkennis zou toch moeten leiden naar Ezechiël 47? (inclusief de vele preken die over dit hoofdstuk worden gehouden...)
Ezechiël 47: 5 schreef:5 Voorts mat hij nog duizend, en het was een beek, waar ik niet kon doorgaan; want de wateren waren hoge wateren, waar men door zwemmen moest, een beek, waar men niet kon doorgaan.
De kanttekening bij dit vers: Hebreeuws, wateren der zwemming.
Fijn dat je m'n Bijbelkennis ter discussie stelt ;)
Plaats reactie