Verwacht je verhoring op het gebed?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:Vandaag staat er dit stukje op CIP, n.a.v een onderzoek van de GezinsGids.

http://www.cip.nl/nieuws/maart-2015/479 ... rd-van-God

Ik vond het best schokkend, zoveel mensen die wel bidden, maar geen verwachting van God hebben.
Ik moest denken aan Hebreeen 11 vers 6: 'want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij is. En een Beloner is dergenen die Hem zoeken.

Wat vinden jullie van het artikel?
En wat vinden jullie van hetgeen ds Harinck zegt over de gebedshouding?
Ik wist niet dat er in dit land zo'n groot geloof was.
Ze geloven. Het staat toch in de Bijbel en dus...
De vraag kan gesteld worden, en met recht denk ik, ben ik in het geloof... heb ik mij
een geloof aangepraat (een historieel geloof, dat altijd gelooft en de bekommerde
zielen verachtelijk aankijkt en zegt bestraffend: Foei! Jij kleingelovige! Waarom twijfel
je? Je bent als een baar der zee gelijk!)

Ik kan er niets aan doen, maar deze mensen die hier reageren kan ik niet jaloers op
worden. Ik ga liever met een in zichzelf arme stumper mee die van zichzelf nergens bij kan dan met al die mensen die hun geloof zomaar uit hun kastjes kunnen pakken als ze het nodig hebben.

Je ziet ook dat het geen mensen uit onze kringen zijn, te zien aan oneerbiedige spelling van Naam 'Here' i.p.v. met 3 e's. Nederland stikt zo van dit soort 'gelovige' mensen, maar ze hebben wellicht nooit de zonde van het ongeloof van harte leren zien en bewenen. Men weet doorgaans niet van: Ik hield niet af mij hart en oog op te heffen naar omhoog. Men verwacht (eist in feite strengelijk) dat God hun vrome gebeden toch wel zal en moet horen en verhoren. Zien we hoe ver we in feite van dat ware kinderlijke geloven af zijn geraakt?
Ik moest even aan Asaf denken in Psalm 73. Maar goed, ik denk dat dit hier ook door velen niet zal worden begrepen. Dat leert de ervaring en de ondervinding ook wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Curatorium »

Mattheüs 7:1-3
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Mattheüs 7:1-3
Oké, maar we mogen, nee móeten toch de ogen open houden?
Dan kan ik ook met teksten gaan smijten als ik dat stichtelijk of liefdevol zou vinden.
We worden zo onverdraagzaam als wat. Opmerken = veroordelen?
Laat de signalen tot u doordringen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door samanthi »

Dia schreef:

Ik kan er niets aan doen, maar deze mensen die hier reageren kan ik niet jaloers op
worden. Ik ga liever met een in zichzelf arme stumper mee die van zichzelf nergens bij kan dan met al die mensen die hun geloof zomaar uit hun kastjes kunnen pakken als ze het nodig hebben.
Toch zit er nog veel tussen mensen die er nooit bij kunnen en mensen die het altijd hebben.
Als de ene er nooit bij komt zal hij evenzo verloren gaan, dan degene die er ahw recht op heeft.

Het gaat alleen om de Borg, hebben we die nodig?
Als je gaat tobben en met jezelf aan de gang zul je Hem nooit nodig krijgen, als je het allemaal met een optelsom voor elkaar krijgt ook niet.

Kolhbrugge schreef eens na geworsteld te hebben met zichzelf dat God vroeg: Ben je met Mijn Lam tevreden?
Ja? dan ben Ik met jou tevreden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:

Ik kan er niets aan doen, maar deze mensen die hier reageren kan ik niet jaloers op
worden. Ik ga liever met een in zichzelf arme stumper mee die van zichzelf nergens bij kan dan met al die mensen die hun geloof zomaar uit hun kastjes kunnen pakken als ze het nodig hebben.
.
:oO Ongeloof is de grootste zonde!

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=907
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:

Ik kan er niets aan doen, maar deze mensen die hier reageren kan ik niet jaloers op
worden. Ik ga liever met een in zichzelf arme stumper mee die van zichzelf nergens bij kan dan met al die mensen die hun geloof zomaar uit hun kastjes kunnen pakken als ze het nodig hebben.
.
:oO Ongeloof is de grootste zonde!

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=907
Dat is waar... maar zeggen is nog geen inleven. Ik denk, als je inleeft wat het ongeloof is, dat degene die het inleeft heel snel het internet gaat sluiten en geen behoefte meer heeft aan alles, dan aan dat ene: Ik heb gedaan wat kwaad was in Uw ogen daarom ben ik Uw gramschap dubbel waardig. Hoe vind ik verzoening met een heilig en rechtvaardig God. Hiermee wederom een veroordelen van mezelf dat ik het nog maar vol houdt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Orchidee »

Ow...dus Romeinen 10 is niet waar? :?

Als het goed is zijn we niet van de wereld maar we leven wel in deze wereld en moeten ook door deze wereld.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Isala »

Ik denk dat ik het even niet meer begrijp.
Het is beter geen verhoring verwachten op je gebed,
want dan pak je het geloof zomaar uit een kastje.

Je hoeft op mij niet jaloers te zijn Dia.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Mara »

Isala schreef:Ik denk dat ik het even niet meer begrijp.
Het is beter geen verhoring verwachten op je gebed,
want dan pak je het geloof zomaar uit een kastje.
Ik denk niet dat DIA het zo bedoelde Isala.
En geloof is en blijft een persoonlijke zaak!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Panny »

We zouden altijd gelovig moeten bidden. Maar leert de praktijk ook niet dat de hemel ook vaak gesloten is/lijkt? Of dat we helemaal niet kunnen bidden? Als er geen antwoord komt op de vragen die in ons hart leven? Als God zover weg lijkt? Of als we door zonde in het donker terecht komen?

Het is een belangrijke les dat we van onszelf helemaal geen geloof hebben. Dat we vaak zo ongelovig en twijfelachtig zijn. God leert ons dit ook weleens door voor een tijd de hemel te sluiten. We gaan dan zien hoe ongelovig ons hart is en dat alleen God het geloof kan werken.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door Isala »

Panny schreef:We zouden altijd gelovig moeten bidden.
Ik kan van mezelf niet gelovig bidden, zelfs mijn gebed behoeft vergeving van zonden. Het gaat ook niet om mijn bidden, maar om de Hoorder van het gebed.
Ik kan niet altijd bidden, soms is alles donker en gesloten, en krijg ik geen antwoord.
Maar bid je dan ook niet?
Ik kan het ook niet nalaten. De Heere is altijd nog terug gekomen, ook al had ik zelf het idee dat mijn bidden slechts alleen woorden waren.
Ik kan zelf geen dingen maken die er niet zijn. Ook geen gevoelige gebeden of wat dan ook, niets.
Ook ik vraag de Heere al verschillende jaren om een grote zaak, en Hij geeft het mij (nog) niet. Denk je dat ik dan nooit moedeloos wordt? Soms zelfs erger dan dat! Verschrikkelijk.
Ach, wat kan ik hier vertellen?
Ik weet alleen dat ik zonder Hem verloren ben, en Hij heeft de woorden van eeuwig leven.
Als dat te evangelisch is, dan is dat zo.

En toch, toch zijn er ook goede tijden in het gebed.
als ik het niet zou zeggen, zou ik de Heere te kort doen.
Dat heeft met geloof uit het kastje pakken niets te maken,
maar alleen met de goedheid en genade van de Heere.
Hora est!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door helma »

De Heere vraagt ook geen groot of sterk geloof....gelukkig!
Het gebed van de vader van de maanzieke knaap was ook een vermenging van geloof en ongeloof.
Toch herkent de Heere Zijn werk in het geloof van deze vader.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door GGBeroopingswerk »

helma schreef:De Heere vraagt ook geen groot of sterk geloof....gelukkig!
Het gebed van de vader van de maanzieke knaap was ook een vermenging van geloof en ongeloof.
Toch herkent de Heere Zijn werk in het geloof van deze vader.
In dat gebed zat geen ongeloof. Voor zijn gevoel wel, maar in werkelijkheid niet (geloof ik...)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door samanthi »

helma schreef:De Heere vraagt ook geen groot of sterk geloof....gelukkig!
Het gebed van de vader van de maanzieke knaap was ook een vermenging van geloof en ongeloof.
Toch herkent de Heere Zijn werk in het geloof van deze vader.
Het kan allemaal zo zijn, maar niet goed als we er genoegen mee nemen met het minste van het minste tevreden te zijn.
De Heere is toch zoveel meer waard?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verwacht je verhoring op het gebed?

Bericht door helma »

samanthi schreef:
helma schreef:De Heere vraagt ook geen groot of sterk geloof....gelukkig!
Het gebed van de vader van de maanzieke knaap was ook een vermenging van geloof en ongeloof.
Toch herkent de Heere Zijn werk in het geloof van deze vader.
Het kan allemaal zo zijn, maar niet goed als we er genoegen mee nemen met het minste van het minste tevreden te zijn.
De Heere is toch zoveel meer waard?
De vader van de maanzieke knaap was roepende met tranen. Hij nam geen genoegen met de zwakheid van zijn geloof. En als het goed is hebben wij ook verdriet van ons ongeloof en kleingeloof.
Het blijft een wonder dat de Heere dan tóch wil verhoren.
Plaats reactie