Begint bekering met ellendekennis?
Begint bekering met ellendekennis?
Vooral in de kringen van de (oud)gereformeerde gemeente (in Ned.) zou dit boek gelezen moeten worden, omdat een groot aantal predikanten (bijvoorbeeld: Ds. J. Roos, Ds. Moerkerken, Ds. Gerritsen) nog steeds leert dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Dit is een onbijbelse leer. Zie bijvoorbeeld Efeze 2:1-6, de Romeinenbrief en de Galatenbrief.
Re: Verwachte boeken theologie
Marten2 schreef:Vooral in de kringen van de (oud)gereformeerde gemeente (in Ned.) zou dit boek gelezen moeten worden, omdat een groot aantal predikanten (bijvoorbeeld: Ds. J. Roos, Ds. Moerkerken, Ds. Gerritsen) nog steeds leert dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Dit is een onbijbelse leer. Zie bijvoorbeeld Efeze 2:1-6, de Romeinenbrief en de Galatenbrief.
Waar begint de wedergeboorte dan mee? Dit staat in Ezechiel 36
en wat is de eerste vrucht van deze nieuwe geboorte? Dat staat in het volgende vers.25 Dan zal Ik rein water op u sprengen,en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen
Wat is die walging over jezelf volgens de kanttekening? Dat is, zichzelven met smartelijke droefheid en doorsnijding des harten verfoeien vanwege hun voorgaande leven, en zich tot God bekeren.Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
Jouw Schriftgedeelten spreken dit zeker niet tegen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verwachte boeken theologie
Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Re: Verwachte boeken theologie
Bedoel je verlossing dankbaarheid en dan pas ellendekennis ? Dat is niet naar de Schrift. De Heilige Geest overtuigd van zonde/ellende om zo plaats te maken voor Christus.Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verwachte boeken theologie
Maar wat is geloof?Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Dat geloof begint al voordat je Christus kent als je persoonlijke zaligmaker.
Als je gaat beleven dat je God mist, je een zondaar bent krijg je een verlangen om Christus te leren kennen.
Je gaat Hem zoeken, je gaat je verlossing alleen van Hem verwachten.
Dat is al geloof, gewerkt door God Zelf (want je gelooft Zijn Woord, je gelooft dat Christus alleen verlossing kan geven). Ook al zal zo'n persoon dit misschien zelf niet eens als geloof zien.
En dan zal God op Zijn tijd zeggen "Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede."
Re: Verwachte boeken theologie
Hmm, ik geloof niet zo in dat strikte stramien. Echt niet elke bekering begint met ellendekennis.huisman schreef:Bedoel je verlossing dankbaarheid en dan pas ellendekennis ? Dat is niet naar de Schrift. De Heilige Geest overtuigd van zonde/ellende om zo plaats te maken voor Christus.Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Re: Verwachte boeken theologie
Wel beschreven bekeringen. De bekeringen uit boekjes.Vorst schreef:Hmm, ik geloof niet zo in dat strikte stramien. Echt niet elke bekering begint met ellendekennis.huisman schreef:Bedoel je verlossing dankbaarheid en dan pas ellendekennis ? Dat is niet naar de Schrift. De Heilige Geest overtuigT van zonde/ellende om zo plaats te maken voor Christus.Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Het is dus niet zo dat het helemaal niet voorkomt in de volgorde E-V-D, maar de plaatsmaak-doctrine vind je zo in de bijbel niet terug. Er is voor Christus namelijk altijd plaats, maar vaak wordt Hij afgewezen. Omdat Hij een volkomen Zaligmaker is is er geen plaatsmaker voor Hem nodig.
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38
Re: Verwachte boeken theologie
Oordeel maar niet te snel Orchidee! Ook in de OGGiN staat Christus in Zijn volle rijkdom en heerlijkheid centraal.Orchidee schreef:Dan snap ik niet dat ik uit die hoek zo weinig over Christus hoorRefoCalvinist schreef:Omdat Christus ten volle centraal wordt gesteld! Geen gronden dan Christus alleen.Orchidee schreef:Hoezo
Ds. Kort preekt radicaal het Evangelie. Het leven in Christus en de dood in de mens.
Schriftuurlijker kan het niet.
En juist uit die hoek mag er zo vaak een getuigenis uitgaan van een verloren zondaar die het Wonder mag aanschouwen door genade.
Hoor jij daar nog iets van? Dat God in Christus heeft willen neerzien op een helwaardig mensenkind? Die naar recht verloren moest gaan?
De tijdsgeest is nu "je moet het aannemen", "jij moet geloven" en "God is liefde, dus wat doe je moeilijk over ellende. Leef toch!".
Maar mag het nu eens verloren zijn geweest? En dat Christus geopenbaard is aan de ziel? Dat is Bijbels en dat is Evangelie!
Re: Verwachte boeken theologie
Hmmm, wat is dan de blindheid van de natuurlijke mens? Wat is dan de trekkende liefde van de Vader? En wat moet je met Christus als je Hem nergens voor nodig hebt?refo schreef:Wel beschreven bekeringen. De bekeringen uit boekjes.Vorst schreef:Hmm, ik geloof niet zo in dat strikte stramien. Echt niet elke bekering begint met ellendekennis.huisman schreef:Bedoel je verlossing dankbaarheid en dan pas ellendekennis ? Dat is niet naar de Schrift. De Heilige Geest overtuigT van zonde/ellende om zo plaats te maken voor Christus.Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Het is dus niet zo dat het helemaal niet voorkomt in de volgorde E-V-D, maar de plaatsmaak-doctrine vind je zo in de bijbel niet terug. Er is voor Christus namelijk altijd plaats, maar vaak wordt Hij afgewezen. Omdat Hij een volkomen Zaligmaker is is er geen plaatsmaker voor Hem nodig.
36 Maar Ik heb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet.
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
....
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Re: Verwachte boeken theologie
1. Het is een Bijbels stramien.Vorst schreef:Hmm, ik geloof niet zo in dat strikte stramien. Echt niet elke bekering begint met ellendekennis.huisman schreef:Bedoel je verlossing dankbaarheid en dan pas ellendekennis ? Dat is niet naar de Schrift. De Heilige Geest overtuigd van zonde/ellende om zo plaats te maken voor Christus.Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
2. Noem teksten uit Gods Woord waaruit zou blijken dat de bekering bij de verlossing of bij de dankbaarheid begint?
3. prof A. Baars heeft in zijn boekje over de H.C. laten zien dat dit ook altijd zo geleerd is in ons land tot in de twintigste eeuw.
Zeker vandaag wordt de vraag opgeworpen of deze drie stukken geestelijk geleerd en doorleefd worden in deze volgorde. Dat was duidelijk wel de visie van de belangrijkste auteur van de catechismus, Zacharias Ursinus. Ook maakt prof. Baars duidelijk dat dit de gangbare visie van nagenoeg alle uitleggers van de catechismus was tot aan ongeveer de Tweede Wereldoorlog. Niet dat de persoonlijke kennis van zonde en ellende doel op zichzelf is. Ook is het geen voorwaarde om tot Christus te mogen komen. Het is de weg waarin de Heere Zelf werkt en tot de verlossing leidt. Dat wil de catechismus en dat willen de opstellers duidelijk maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verwachte boeken theologie
Je kunt niet zeggen dat er sprake is van geloof zolang je Christus niet kent. Als je zo redeneert als hierboven, heb je denk ik snel volle avondmaalstafels.Panny schreef:Maar wat is geloof?
Dat geloof begint al voordat je Christus kent als je persoonlijke zaligmaker.
Als je gaat beleven dat je God mist, je een zondaar bent krijg je een verlangen om Christus te leren kennen.
Je gaat Hem zoeken, je gaat je verlossing alleen van Hem verwachten.
Dat is al geloof, gewerkt door God Zelf (want je gelooft Zijn Woord, je gelooft dat Christus alleen verlossing kan geven). Ook al zal zo'n persoon dit misschien zelf niet eens als geloof zien.
En dan zal God op Zijn tijd zeggen "Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede."
Re: Verwachte boeken theologie
Mods kunnen jullie onderstaande discussie uit dit topic knippen? Bedenk zelf maar een titel
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38
Re: Verwachte boeken theologie
Ook de niet beschreven bekeringen beginnen met het stuk van de ellende.refo schreef:Wel beschreven bekeringen. De bekeringen uit boekjes.Vorst schreef:Hmm, ik geloof niet zo in dat strikte stramien. Echt niet elke bekering begint met ellendekennis.huisman schreef:Bedoel je verlossing dankbaarheid en dan pas ellendekennis ? Dat is niet naar de Schrift. De Heilige Geest overtuigT van zonde/ellende om zo plaats te maken voor Christus.Marten2 schreef:Ja, maar genoemde predikanten leren dat de wedergeboorte begint met de overtuiging van zonden. Men kent dan Christus (nog) niet. Ezechiël, de Romeinenbrief en de Galatenbrief spreken ook over droefheid over je zonden, nadat je door het geloof gerechtvaardigd bent, en dus Christus kent. Dat is het verschil.
Het is dus niet zo dat het helemaal niet voorkomt in de volgorde E-V-D, maar de plaatsmaak-doctrine vind je zo in de bijbel niet terug. Er is voor Christus namelijk altijd plaats, maar vaak wordt Hij afgewezen. Omdat Hij een volkomen Zaligmaker is is er geen plaatsmaker voor Hem nodig.
Er moet plaats gemaakt worden voor de Zaligmaker, en daar is van nature geen plaats voor.
Want wij hebben geen lust aan Hem en zien geen gedaante van heerlijkheid aan Hem.
Wij hebben voor de dood gekozen, en niet voor het leven!
En dat is geen plaatsmaker! Maar Christus is gekomen de schuld te verzoenen, de zonden te verlossen. Vanwelke zonden moeten wij verlost worden en van welke schuld moeten wij verzoend worden? Daar is toch kennis voor nodig? Anders zullen we nooit tot Hem uitgaan om hulp en redding.
Ja de volgorde is "ellende, verlossing, dankbaarheid". Wel als éénheid en niet scheiden. Maar zie ze als geheel!
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4785
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Verwachte boeken theologie
Daarom houd ik het op de Puriteinse lijn, geloof zonder Christus kennis bestaat niet.
En alles ervoor zijn voorbereidingen.
Ds Harinck heeft daar een lezing over gehouden.
Daarin zit er ook een duidelijk verschil tussen de NR en de Puriteinen.
Iemand als Koelman zei:
De eerste rechtuitgaande daad van het geloof is de omhelzing van Christus.
En alles ervoor zijn voorbereidingen.
Ds Harinck heeft daar een lezing over gehouden.
Daarin zit er ook een duidelijk verschil tussen de NR en de Puriteinen.
Iemand als Koelman zei:
De eerste rechtuitgaande daad van het geloof is de omhelzing van Christus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Verwachte boeken theologie
Ik begrijp wel wat je bedoeld en dat er een bepaald gevaar aanwezig is.Posthoorn schreef:Je kunt niet zeggen dat er sprake is van geloof zolang je Christus niet kent. Als je zo redeneert als hierboven, heb je denk ik snel volle avondmaalstafels.Panny schreef:Maar wat is geloof?
Dat geloof begint al voordat je Christus kent als je persoonlijke zaligmaker.
Als je gaat beleven dat je God mist, je een zondaar bent krijg je een verlangen om Christus te leren kennen.
Je gaat Hem zoeken, je gaat je verlossing alleen van Hem verwachten.
Dat is al geloof, gewerkt door God Zelf (want je gelooft Zijn Woord, je gelooft dat Christus alleen verlossing kan geven). Ook al zal zo'n persoon dit misschien zelf niet eens als geloof zien.
En dan zal God op Zijn tijd zeggen "Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede."
Maar volgens mij zegt Christus Zelf over wat ik hier bovenstaand beschrijft: "Groot is uw geloof" (Mattheus 15:22-28).
Ik vind ook niet dat je aan het avondmaal kan gaan als je Christus niet als je persoonlijke zaligmaker kent.