Begint bekering met ellendekennis?

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Dit is wat Hij er van zegt, niet ik.
Gij weet niet dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Dat zegt Hij ook!
Dankjewel lees je het voorgaande gedeelte ook nog even en kijk dan naar jezelf. Oké?
Je zult het wel niet zo bedoelen, maar de toonzetting van de laatste posting is om te huilen...
Spreek je iemand ook zo aan in real life? Of moet het hier allemaal wat grover?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

@valcke
Ik meen wat ik schreef, het is niet hartelijk bedoeld, maar het citeren van een tekst, om te discussiëren, was zeker niet op zijn plaats.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:@valcke
Ik meen wat ik schreef, het is niet hartelijk bedoeld, maar het citeren van een tekst, om te discussiëren, was zeker niet op zijn plaats.
Je bedoelt het goed... en ik was het met je posting waarin je uitleg gaf, ook van harte eens.

Maar het gaat toch niet aan om anderen zo maar met oneliners met een kluitje in het riet te sturen. Posthoorn en Huisman zeiden ook niets verkeerd. Het komt trouwens wel degelijk hatelijk over, daar moet je je wel van bewust zijn. En het slaat ieder gesprek dood.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:@valcke
Ik meen wat ik schreef, het is niet hartelijk bedoeld, maar het citeren van een tekst, om te discussiëren, was zeker niet op zijn plaats.
Je bedoelt het goed... en ik was het met je posting waarin je uitleg gaf, ook van harte eens.

Maar het gaat toch niet aan om anderen zo maar met oneliners met een kluitje in het riet te sturen. Posthoorn en Huisman zeiden ook niets verkeerd. Het komt trouwens wel degelijk hatelijk over, m.i. moet je je daar wel van bewust zijn.
Ik vind de tekst ook niet aardig overkomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Valcke »

samanthi schreef:
Valcke schreef:
samanthi schreef:@valcke
Ik meen wat ik schreef, het is niet hartelijk bedoeld, maar het citeren van een tekst, om te discussiëren, was zeker niet op zijn plaats.
Je bedoelt het goed... en ik was het met je posting waarin je uitleg gaf, ook van harte eens.

Maar het gaat toch niet aan om anderen zo maar met oneliners met een kluitje in het riet te sturen. Posthoorn en Huisman zeiden ook niets verkeerd. Het komt trouwens wel degelijk hatelijk over, m.i. moet je je daar wel van bewust zijn.
Ik vind de tekst ook niet aardig overkomen.
Oh.... dus je was geprikkeld door tegenspraak??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Oké wat moet ik anders zeggen dan de Heere zelf?
Wanneer je een tekst aanhaalt, zul je die tekst ook in zijn context en betekenis moeten kunnen plaatsen. Anders kunnen we hier op het forum elkaar voortaan uitsluitend in Bijbelteksten gaan toespreken. Trouwens, als huisman een Bijbeltekst citeert, dan reageer je er ook op en dan zeg je ook niet: ja, dat staat er, wat moet ik anders zeggen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Valcke schreef:
samanthi schreef:@valcke
Ik meen wat ik schreef, het is niet hartelijk bedoeld, maar het citeren van een tekst, om te discussiëren, was zeker niet op zijn plaats.
Je bedoelt het goed... en ik was het met je posting waarin je uitleg gaf, ook van harte eens.

Maar het gaat toch niet aan om anderen zo maar met oneliners met een kluitje in het riet te sturen. Posthoorn en Huisman zeiden ook niets verkeerd. Het komt trouwens wel degelijk hatelijk over, m.i. moet je je daar wel van bewust zijn.
Ik vind de tekst ook niet aardig overkomen.
Oh.... dus je was geprikkeld door tegenspraak??
Nee hoor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Oké wat moet ik anders zeggen dan de Heere zelf?
Wanneer je een tekst aanhaalt, zul je die tekst ook in zijn context en betekenis moeten kunnen plaatsen. Anders kunnen we hier op het forum elkaar voortaan uitsluitend in Bijbelteksten gaan toespreken. Trouwens, als huisman een Bijbeltekst citeert, dan reageer je er ook op en dan zeg je ook niet: ja, dat staat er, wat moet ik anders zeggen?
Ja dat klopt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Valcke »

In ieder geval mij hier niet meer gezien... De goede postings met citaten en uitleg niet te na gesproken.

JGW jij ook in het bijzonder bedankt voor de mooie citaten die je geplaatst hebt!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees zojuist in "De Bergrede" van Lloyd Jones het volgende:
Dr Martyn Lloyd schreef:We kunnen pas vervuld worden als we eerst leeg zijn. U kunt geen nieuwe wijn doen in vaten die al gedeeltelijk gevuld zijn met oude wijn; dat kan pas als de oude wijn is uitgegoten. Dit nu is een van die gezegden die ons eraan herinneren dat er eerst een soort leegmaking moet zijn voordat opnieuw gevuld kan worden. Er zijn altijd twee kanten aan het evangelie; een teneerdrukken en een doen opstaan. Denk maar aan de woorden van de oude Simeon over onze Heere en Heiland toen hij hem als kind in zijn armen hield. Hij zei, "deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen". De val komt voor de opstanding. Dit is een essentieel onderdeel van het evangelie dat overtuiging van zonden altijd voorafgaat aan bekering; het evangelie van Christus veroordeeld voordat het vrij spreekt. Dit is duidelijk iets fundamenteels.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:Ik lees zojuist in "De Bergrede" van Lloyd Jones het volgende:
Dr Martyn Lloyd schreef:We kunnen pas vervuld worden als we eerst leeg zijn. U kunt geen nieuwe wijn doen in vaten die al gedeeltelijk gevuld zijn met oude wijn; dat kan pas als de oude wijn is uitgegoten. Dit nu is een van die gezegden die ons eraan herinneren dat er eerst een soort leegmaking moet zijn voordat opnieuw gevuld kan worden. Er zijn altijd twee kanten aan het evangelie; een teneerdrukken en een doen opstaan. Denk maar aan de woorden van de oude Simeon over onze Heere en Heiland toen hij hem als kind in zijn armen hield. Hij zei, "deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen". De val komt voor de opstanding. Dit is een essentieel onderdeel van het evangelie dat overtuiging van zonden altijd voorafgaat aan bekering; het evangelie van Christus veroordeeld voordat het vrij spreekt. Dit is duidelijk iets fundamenteels.
Ook dank hiervoor!
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Volontair »

Waarschijnlijk past dit niet in dit topic, maar plaats hier toch een vraag.
En wel deze:
Is het mogelijk dat iemand jaren aaneen in de 'eerste liefde' kan lopen?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:Ik lees zojuist in "De Bergrede" van Lloyd Jones het volgende:
Dr Martyn Lloyd schreef:We kunnen pas vervuld worden als we eerst leeg zijn. U kunt geen nieuwe wijn doen in vaten die al gedeeltelijk gevuld zijn met oude wijn; dat kan pas als de oude wijn is uitgegoten. Dit nu is een van die gezegden die ons eraan herinneren dat er eerst een soort leegmaking moet zijn voordat opnieuw gevuld kan worden. Er zijn altijd twee kanten aan het evangelie; een teneerdrukken en een doen opstaan. Denk maar aan de woorden van de oude Simeon over onze Heere en Heiland toen hij hem als kind in zijn armen hield. Hij zei, "deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen". De val komt voor de opstanding. Dit is een essentieel onderdeel van het evangelie dat overtuiging van zonden altijd voorafgaat aan bekering; het evangelie van Christus veroordeeld voordat het vrij spreekt. Dit is duidelijk iets fundamenteels.
Maar dat bedoelde Simeon niet. Het is val of opstanding, niet beide.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Arja »

Volontair schreef:Waarschijnlijk past dit niet in dit topic, maar plaats hier toch een vraag.
En wel deze:
Is het mogelijk dat iemand jaren aaneen in de 'eerste liefde' kan lopen?
Ik denk dat het heel erg is als je je eerste liefde verlaat. De Heere Jezus verwijt het een gemeente: "Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten". Het is grote genade als je jaren aaneen mag wandelen met God en leunt op je Liefste.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Erasmiaan »

Thomas Watson, De Tien Geboden:

Waar geloof is aanvankelijk niets meer dan een embryo, het is nietig en gering; het is nog vol twijfel, aanvechting en vrees. Het begint in zwakheid. Het is net als de rokende vlaswiek (Matthéüs 12:20). Het rookt van verlangen, maar het ontvlamt nog niet in troost. Het is aanvankelijk zo klein, dat het nauwelijks te onderscheiden is. Degenen die meteen al een sterke verzekering hebben dat Christus hun eigendom is, die vanuit de zonde zo in de zekerheid springen, hebben een vals en nagemaakt geloof. Het geloof dat op de dag van de geboorte al tot zijn volle statuur komt, is een monster. Het zaad dat zo plotseling opschoot, verdorde (Matthéüs 13:5).
Plaats reactie