Meditatie RD

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Meditatie RD

Bericht door PvS »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dan was Augustinus ook Rooms-Katholiek...
Klopt, maar Bernardus erkende toch de Heilige Maagd?
Zoals zoveel katholieken voor de Reformatie!
Ik erken de Heilige Maagd overigens ook... :slurp
Ik erken geen 'Heilige Maagd', maar wel de maagd Maria...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Meditatie RD

Bericht door Germanicus »

PvS schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dan was Augustinus ook Rooms-Katholiek...
Klopt, maar Bernardus erkende toch de Heilige Maagd?
Zoals zoveel katholieken voor de Reformatie!
Ik erken de Heilige Maagd overigens ook... :slurp
Ik erken geen 'Heilige Maagd', maar wel de maagd Maria...
Toch worden gelovigen nogal eens als heiligen betiteld, dus zo gek is het allemaal niet.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Meditatie RD

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
Van Clairvaux wordt gewaardeerd om zijn duidelijke standpunt over de rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de werken.
Ik vond de meditaties erg goed. Hij had het niet over Maria, overigens.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Meditatie RD

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
Van Clairvaux wordt gewaardeerd om zijn duidelijke standpunt over de rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de werken.
Ik vond de meditaties erg goed. Hij had het niet over Maria, overigens.
In de mooie boekjes van N.C. van Velzen voor de week van voorbereiding wordt Bernadus van Clervaux ook regelmatig geciteerd. Waardevol!
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Meditatie RD

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
Van Clairvaux wordt gewaardeerd om zijn duidelijke standpunt over de rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de werken.
Ik vond de meditaties erg goed. Hij had het niet over Maria, overigens.
Maar daar heeft Bernardus het wel vaak over gehad. Bekend citaat van hem: "Maria is onze hulp en wij hebben niets, wat niet door de handen van Maria gegaan is."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Meditatie RD

Bericht door huisman »

huisman schreef:
refo schreef:'Indringend' lijkt een nieuw adjectief te worden voor bepaalde preken. Of deze werkelijk indringen is de vraag. In de krant stond vandaag een artikel over indringende preken die niets uitwerkten. Het woord lijkt me dan niet op zijn plaats.
In plaats van 'indringend' kan men beter zeggen: een preek of artikel die/dat ik mooi vind.
De meditatie van vandaag van deze predikant vind ik mooi (zo goed refo?) Hij is nog niet online ik plaats hem maandag wel.
Dit is die van vandaag die van zaterdag vind ik nog niet.
Jeremia 33:16b

„De Heere, onze Gerechtigheid.”

Gij wilt niet alleen dat ik als in een spiegel ’s Heeren heerlijkheid zal aanschouwen met onbedekt aangezicht, maar ook dat ik Hem zal aanraken en zal omhelzen. Ik beken dat ik jammerlijk, ellendig, arm, blind en naakt ben. Maar ik wil de raad volgen die mijn Zaligmaker aan Laodicea gaf. Ik zal van Hem kopen goud in het vuur beproefd, opdat ik rijk mag worden. En witte klederen, opdat ik bekleed mag worden en de schande mijner naaktheid niet gezien wordt. En ogenzalf, opdat ik mag zien. Wanneer ik de armste mens van de wereld zou zijn, kan ik dit nochtans kopen, want de geestelijke goederen worden verkocht zonder geld.

O Heere Jezus, Gij Die mij het meeste geeft, zult het minste mij niet weigeren. Omdat U mij nodigt tot Uw maaltijd, daar U voor mij Uw hart geopend hebt en de verborgenheden van Uw liefde hebt doen kennen, zo zult U mij ook een verandering van kleding geven. Niet gehaald van Uw vijanden, zoals dit het geval was met wat Simson aan de Filistijnen gaf (Richteren 14), maar genomen van Uzelf, zoals het was met wat Jonathan aan David gaf (1 Samuël 18:4), die hij beminde als zijn ziel. Want U bent ook de Heere, onze gerechtigheid (Jeremia 23:6). U bent ons van God geworden wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en verlossing (1 Korinthe 1:30).

Charles Drelincourt, predikant te Parijs (”’t Recht gebruik van des Heeren heiligen avondmaal”, 1649)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Meditatie RD

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
Van Clairvaux wordt gewaardeerd om zijn duidelijke standpunt over de rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de werken.
Ik vond de meditaties erg goed. Hij had het niet over Maria, overigens.
Maar daar heeft Bernardus het wel vaak over gehad. Bekend citaat van hem: "Maria is onze hulp en wij hebben niets, wat niet door de handen van Maria gegaan is."
Liefdevolle Maagd Maria,
nog nooit is gehoord
dat iemand voor niets
zijn toevlucht tot U zocht.

Aangemoedigd door dit vertrouwen,
kom ik tot U
met mijn zorgen.

Wijs mijn gebeden niet af,
maar neem ze goedgunstig aan
en wil mij verhoren,
o lieve Maagd Maria.

Bernardus van Clairvaux
Tja, maar zo kunnen ook kerkvaders die Roomse dwalingen kenden, ook goede dingen gezegd hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie RD

Bericht door refo »

Met ingang van de nieuwe jaargang neemt het RD het Katholiek Nieuwsblad over. Daarom worden er hier en daar alvast wat Roomse accenten gelegd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie RD

Bericht door eilander »

refo schreef:Met ingang van de nieuwe jaargang neemt het RD het Katholiek Nieuwsblad over. Daarom worden er hier en daar alvast wat Roomse accenten gelegd.
Ik heb begrepen dat de basis daarvoor in Gouda is gelegd ;)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Meditatie RD

Bericht door dennis »

Ad Anker schreef:
Luther schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
Van Clairvaux wordt gewaardeerd om zijn duidelijke standpunt over de rechtvaardiging alleen door het geloof en niet uit de werken.
Ik vond de meditaties erg goed. Hij had het niet over Maria, overigens.
Maar daar heeft Bernardus het wel vaak over gehad. Bekend citaat van hem: "Maria is onze hulp en wij hebben niets, wat niet door de handen van Maria gegaan is."
Liefdevolle Maagd Maria,
nog nooit is gehoord
dat iemand voor niets
zijn toevlucht tot U zocht.

Aangemoedigd door dit vertrouwen,
kom ik tot U
met mijn zorgen.

Wijs mijn gebeden niet af,
maar neem ze goedgunstig aan
en wil mij verhoren,
o lieve Maagd Maria.

Bernardus van Clairvaux
Tja, maar zo kunnen ook kerkvaders die Roomse dwalingen kenden, ook goede dingen gezegd hebben.
Klopt. Aan de andere kant: als ik goed geïnformeerd ben was deze zelfde Bernardus ook een van de grote initiators van de kruistochten. En dat waren vreselijke zaken.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Meditatie RD

Bericht door Bert Mulder »

dennis schreef:
Klopt. Aan de andere kant: als ik goed geïnformeerd ben was deze zelfde Bernardus ook een van de grote initiators van de kruistochten. En dat waren vreselijke zaken.
http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclop ... _clairvaux
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Met ingang van de nieuwe jaargang neemt het RD het Katholiek Nieuwsblad over. Daarom worden er hier en daar alvast wat Roomse accenten gelegd.
Misschien eerder met het oog op de vele CU-abonnees die te vriend moeten worden gehouden...
Tja, dat zal wel niet gezegd mogen worden, maar men handelt tegenwoordig wel opvallende zachkens
met onze Roomse broeders en zusters.
a. De CU: Rooms moet kunnen!
(In navolging van een eerdere grote partijenfusie: KVP/CHU/ARP)
b. De EO als Lichtend Voorbeeld?
c. Dagblad Trouw (ooit een degelijk gereformeerde krant) ging ook overstag.
en meerdere Voorbeelden in de Recente Geschiedenis.

In mijn geboortedorp, een van origine Protestantse plaats, ontbraken in de jaren 60 de Roomsen
Na veel import enz. bood de toenmalige Hervormde Kerk deze mensen hun verenigingsgebouw
aan voor het houden van de missen.
Mijn familie van moeders kant zei het ronduit: Ik hoor helemaal geen verschil tussen Roomsen
en Hervormden. Dat zeiden ze in alle openheid (en naïviteit wellicht).

Zouden we niet meer samenwerking moeten zoeken met onze RK broeders en zusters?
Misschien is een gesprek op hoog niveau tussen de RKK en de PKN verhelderend?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Meditatie RD

Bericht door FlyingEagle »

Op onze Reformatorische school kregen we kerkgeschiedenis en werd Bernard van Clairvaux geschaard in het rijtje kerkvaders, iedere kerkvader had wel een een of andere dwaling maar het zijn wel kerkvaders
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Meditatie RD

Bericht door GGBeroopingswerk »

FlyingEagle schreef:Op onze Reformatorische school kregen we kerkgeschiedenis en werd Bernard van Clairvaux geschaard in het rijtje kerkvaders, iedere kerkvader had wel een een of andere dwaling maar het zijn wel kerkvaders
Bekend is de uitspraak van Bunyan: Gooi de appel niet weg om de pitten die erin zitten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie RD

Bericht door refo »

En gooi met het badwater het Kind niet weg.
Plaats reactie