Meditatie RD

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Meditatie RD

Bericht door huisman »

Het RD publiceert op het ogenblik mooie en indringende meditaties van Charles Drelincourt, predikant te Parijs uit ”’t Recht gebruik van des Heeren heiligen avondmaal”, 1649

Wie kent deze predikant en is er (meer) werk van hem te krijgen?

Ik zie trouwens dat dit werk op theologienet staat: http://www.theologienet.nl/documenten/D ... taties.pdf

Hier de meditatie van gisteren
Psalm 130:4

„Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.”

Ik vrees, indien ik tot deze maaltijd van de Koning der koningen ga, geworpen te worden in de eeuwige pijn van het helse vuur. Want ik heb het bruiloftskleed niet aan en ik ben zonder versiering van gerechtigheid. Wat erger is, ik sleep nog de ketenen der ongerechtigheid en de vodden van de oude mens met mij mee. Ik draag het beeld des duivels.

O Heere, als Gij acht neemt op de ongerechtigheden, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.

Bij de Heere onze God zijn barmhartigheden en vergeving, hoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben. Maar, daar de zonde meerder geworden is, daar is Uw genade o goede God, te overvloediger geweest. In mijzelf neergeslagen zijnde, sta ik in U en door U (Klaagliederen 3:18). Ik ben geheel verslagen als ik denk aan de verschrikkelijkheid van al mijn zonde. Maar hetgeen mij troost, is dat Uw meedogendheid niet ten einde is (Psalm 77:9). En dat Jezus Christus gekomen is, niet om de rechtvaardigen te roepen, maar de zondaren tot bekering (Mattheüs 9:13).

O Heere, Uw goedertierenheid is tot in de hemelen, Uw waarheid tot de bovenste wolken toe. Gelijk Gij mij door Uw goedheid Uw weldaden geeft, zo wilt Gij ook door Uw wijsheid leren om die weldaden tot zaligheid te ontvangen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

Ik heb de naam nooit gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Meditatie RD

Bericht door Luther »

huisman schreef:Het RD publiceert op het ogenblik mooie en indringende meditaties van Charles Drelincourt, predikant te Parijs uit ”’t Recht gebruik van des Heeren heiligen avondmaal”, 1649

Wie kent deze predikant en is er (meer) werk van hem te krijgen?

Ik zie trouwens dat dit werk op theologienet staat: http://www.theologienet.nl/documenten/D ... taties.pdf
Buitengewoon mooi, en pastoraal werkje!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Meditatie RD

Bericht door Pimpelmees »

Kijk, zo leer ik ook weer eens een Franstalige predikant / theoloog kennen. Op de Franse wikipedia staat wat hij nog meer geschreven heeft:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Charles_Drelincourt
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Meditatie RD

Bericht door Panny »

Ik kan geen andere werken van hem vinden die naar het Nederlands vertaald zijn.

Een heel bekend werk van hem is er wel in het Engels (ongeveer 600 pagina's):
"The Christian's consolations against the fears of death, with seasonable directions how to prepare ourselves to die well."

"De christelijke vertroostingen tegen de angst voor de dood, met gepaste aanwijzingen hoe ons voor te bereiden om goed te sterven."

Je kan deze hier lezen: https://archive.org/stream/MN41532ucmf_ ... 0/mode/2up
Vooraf is een hoofdstuk toegevoegd over zijn leven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Meditatie RD

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hij leefde van 1595 tot 1669
volgende werken zijn bekend van hem:
- Gebeden en meditatiën
- Vertroostingen van een gelovige ziel
- Vriendelijk bezoek of christelijke vertroostingen
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie RD

Bericht door refo »

'Indringend' lijkt een nieuw adjectief te worden voor bepaalde preken. Of deze werkelijk indringen is de vraag. In de krant stond vandaag een artikel over indringende preken die niets uitwerkten. Het woord lijkt me dan niet op zijn plaats.
In plaats van 'indringend' kan men beter zeggen: een preek of artikel die/dat ik mooi vind.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Meditatie RD

Bericht door huisman »

refo schreef:'Indringend' lijkt een nieuw adjectief te worden voor bepaalde preken. Of deze werkelijk indringen is de vraag. In de krant stond vandaag een artikel over indringende preken die niets uitwerkten. Het woord lijkt me dan niet op zijn plaats.
In plaats van 'indringend' kan men beter zeggen: een preek of artikel die/dat ik mooi vind.
De meditatie van vandaag van deze predikant vind ik mooi (zo goed refo?) Hij is nog niet online ik plaats hem maandag wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meditatie RD

Bericht door DDD »

Dan was Augustinus ook Rooms-Katholiek...
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dan was Augustinus ook Rooms-Katholiek...
Klopt, maar Bernardus erkende toch de Heilige Maagd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie RD

Bericht door -DIA- »

Zal mij benieuwen wanneer de eerste meditatie van
Geert Groote
op pagina 2 verschijnt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Meditatie RD

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:Zal mij benieuwen wanneer de eerste meditatie van
Geert Groote
op pagina 2 verschijnt...
Dominee G. Groote voor jou.. :-)
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Meditatie RD

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Bernardus van Clairvaux
Mij viel op dat het Reformatorisch Dagblad Bernardus van Clairvaux tegenwoordig als (protestants?) een oudvader ziet?
Volgens mij was Bernardus van Clairvaux echt Rooms-katholiek. Toch werd hij in de meditatie op pagina 2 geciteerd.
De Nadere Reformatoren hadden volgens mij ook sympathie voor Claivaux door zijn mystiek, terwijl ik moet niets hebben van Clairvaux en niet van andere mystieke middeleeuwers. (Tauler bijv) Ze zijn niet minder Rooms.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Meditatie RD

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dan was Augustinus ook Rooms-Katholiek...
Klopt, maar Bernardus erkende toch de Heilige Maagd?
Zoals zoveel katholieken voor de Reformatie!
Ik erken de Heilige Maagd overigens ook... :slurp
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie