Onheilig bidden

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Onheilig bidden

Bericht door Mara »

In Leviticus 10 staat geschreven dat God Nadab en Abíhu strafte, omdat zij een verkeerd offer brachten.

Kun je dit ook zeggen van het bidden? Kun je verkeerd of onheilig bidden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onheilig bidden

Bericht door Luther »

Mara schreef:In Leviticus 10 staat geschreven dat God Nadab en Abíhu strafte, omdat zij een verkeerd offer brachten.

Kun je dit ook zeggen van het bidden? Kun je verkeerd of onheilig bidden?
Jakobus 4:3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onheilig bidden

Bericht door huisman »

Mara schreef:In Leviticus 10 staat geschreven dat God Nadab en Abíhu strafte, omdat zij een verkeerd offer brachten.

Kun je dit ook zeggen van het bidden? Kun je verkeerd of onheilig bidden?
Lees Gebedsgestalten van ds F Bakker hoofdstuk Kwalijk bidden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Onheilig bidden

Bericht door Vagari »

Lees ook eens Jesaja 1
Laatst gewijzigd door Vagari op 21 jan 2015, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Onheilig bidden

Bericht door Auto »

Toch wel aardig dat iedereen zegt wat er gelezen moet worden, maar op een forum leg je dat toch uit?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Onheilig bidden

Bericht door Vagari »

Soms moet je zelf iets lezen en valt er niets uit te leggen. De Bijbel is soms ook ontzettend duidelijk hoor. Of we het willen zien of niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onheilig bidden

Bericht door Luther »

Auto schreef:Toch wel aardig dat iedereen zegt wat er gelezen moet worden, maar op een forum leg je dat toch uit?
Jakobus 4: 3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.

Kanttekeningen:
13) Gij bidt, en gij - Dat is, hoewel gij soms God om deze goederen zoudt mogen bidden, zo krijgt gij die evenwel niet, en dat door uw eigen schuld.
14) kwalijk bidt, - Namelijk niet alleen omdat uw gebed voortkomt uit een nijdig hart, maar ook omdat gij deze dingen niet verzoekt tot een goed doel, om die te gebruiken zo het behoort.
15) opdat gij het - Dat is, opdat gij daarmede uw kwade begeerlijkheden zoudt mogen voldoen en voeden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Onheilig bidden

Bericht door Panny »

"Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onheilig bidden

Bericht door refo »

We is geen verband.
Nadab en Abihu hadden opdracht van God alleen een bepaald soort vuur te gebruiken in hun ambtsbediening.
Dat deden ze niet en dat had hun dood tot gevolg.

Dat heeft dus niets met kwalijk bidden te maken. Dan is de enige sanctie (volgens Jacobus) dat je niet ontvangt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onheilig bidden

Bericht door samanthi »

Ik las vanmorgen dit
psalm 17: 6 Ik roep U aan, omdat Gij mij verhoort; o God! neig Uw oor tot mij; hoor mijn rede.

Dit trof me enorm.

Ik heb vroeger weleens gebeden, toen er een wetsvoorstel lag mbt het leven, ik dacht het gaat toch gewoon door, terwijl er toendertijd toch werd tegengestemd. Ik heb me enorm geschaamd.
Daar moest ik vanmorgen aan denken, niet gelovig bidden en toch gekregen, wat is het dan mooi dat God deze tekst in de Bijbel heeft laten optekenen.
Bidden niet om het bidden, maar omdat Hij verhoord!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onheilig bidden

Bericht door Mara »

Maar als je bijvoorbeeld een slecht huwelijk hebt en je bidt of de Heere je een andere man wil geven, dat mag toch niet?
Of als je voor de dood van iemand bidt.
Of als je bidt met eigenlijk een vloek in je hart.
Misschien extreme voorbeelden, maar weet even niets anders.
Gaat het ook niet om de houding tijdens het gebed en het niet naar jezelf toe bidden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Onheilig bidden

Bericht door Dipper »

Als je een andere man wilt moet je dat richting God niet verbergen. Richting hem je gevoelens altijd eerlijk uiten. Dat is belangrijker dan de inhoud van die gevoelens.
Om de houding maakt Hij zich echt niet druk. Je kan zelfs bidden in gedachten in een bomvolle trein.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Onheilig bidden

Bericht door Vagari »

Is iets aan God vragen, waarvan je weet dat het tegen Zijn wil is ( Zijn wet), bidden? Of is dat God verzoeken?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onheilig bidden

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Maar als je bijvoorbeeld een slecht huwelijk hebt en je bidt of de Heere je een andere man wil geven, dat mag toch niet?
Of als je voor de dood van iemand bidt.
Of als je bidt met eigenlijk een vloek in je hart.
Misschien extreme voorbeelden, maar weet even niets anders.
Gaat het ook niet om de houding tijdens het gebed en het niet naar jezelf toe bidden?
Wat is nu je punt? Je geeft toch immers zelf al antwoord op je vragen?
En wat is nu 'naar jezelf toe' bidden? Als je iets graag wilt? Nou, dat mag toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33313
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onheilig bidden

Bericht door Tiberius »

Als je iets graag wilt, mag je daar wel om bidden.
Maar niet als het iets zondigs is, alleen om geoorloofde zaken.
Plaats reactie