Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zeker de twee sleutelen, de twee kanten, hemel en hel, maar dan behoord een predikant denk ik wel verder te gaan dan alleen standaard uitdrukkingen en staande zegswijzen te gebruiken. Gelovigen dienen te weten waar ze van verlost zijn, en ongelovigen waar ze van verlost moeten worden, en hoe ernstig Gods oordeel is zien we aan Christus, hoe diep moest Hij lijden om zondaren zalig te maken, opdat ze niet in de hel zouden komen maar eeuwig God verheerlijken,
zoals men vroeger al zei van het grootste kwaad te brengen tot het hoogste goed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Opvallend vind ik hoe weinig er in de breedte van de Reformatorische kerken over de hel wordt gepreekt, en nee ik bedoel niet een speciale themapreek, maar dat er iets wezenlijks over het eeuwig oordeel of de hel wordt gezegd.

Wat Bijbelgetrouwen Christenen wel zullen weten is dat Christus de prediker is die het vaakst over de hel/het eeuwig oordeel heeft.

De worm die niet sterft, buitenste duisternis ect. iemand als Christopher Love heeft zelfs een prekenserie (10 preken) over de hel gehouden.

Aan de andere kant is er de hemel, daar horen wij misschien nog wel minder over, de zelfde Love heeft ook een prekenserie gehouden over de hemel. Dan zijn er nog de visioenen van Georg Larkin (werden toegeschreven aan Bunyan), ook de Puriteinen (anderen dan Love) spraken ook in hun preken wel regelmatig over de hemel en de hel/het eeuwig oordeel.

Het zijn Bijbelse dingen/werkelijkheden beide, het zou goed en heilzaam zijn als er vaker, en dan niet in standaard uitdrukkingen (staande uitdrukkingen) aandacht voor zou zijn. Tot verschrikking en tot troost.

Zowel de hemel als de hel is voor een gelovige tot troost, de hel omdat hij/zij dan mag horen waarvan hij/zij verlost mag zijn, en de hemel waartoe de christen onderweg mag zijn.

Edwards preek over de wraak en het oordeel van God, was vele tot zegen en heeft zelfs het begin van de Grote Opwekking ingeluid.

Wat zou de reden zijn dat er zo weinig aandacht voor de hemel/de hel is in de prediking?
Ik meen dat dit verschijnsel zich met name voordoet in wat 'modernere' reformatorische kerken. We herkennen hier niet de
rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten in, ik denk ook niet de GGiN of welke boudend-bevindelijke kerk dan ook.
Je kunt er natuurlijk ook teveel over preken. Het moet altijd in het teken staan van bewegende mensen tot het geloof. Als je er teveel over preekt dan verschrikt de hel niet meer.
Er is helaas ook zoiets als een kille koude oordeelsprediking. Een predikant moet huiveren om deze boodschap te brengen maar hij moet hem wel brengen.
Een bekende predikant uit onze gemeenten (de gereformeerde gemeenten in dit geval) vroeg eens in een preek: "Wie zou er het meest over de hel hebben gepreekt? Ds. Hellenbroek? ds. van der Groe?" en hij noemde er nog een paar. "Nee" zei hij, "niemand heeft meer over de hel gepreekt de Heere Jezus Zelf" Maar zo'n prediking mag toch nooit een kille koude preek zijn? Dat moet wel met diepe bewogenheid worden gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Uit lezing van Ds. Visscher:
Laten we eerst er op wijzen dat de prediking ons brengt bij de werkelijkheid van hel en hemel. Beiden moeten worden
gepreekt. Helaas, is er op dit punt, ook in onze gezindte eenzijdigheid. De hemel wordt in de prediking wel genoemd
en aangewezen. De boodschap van het eeuwig oordeel klinkt helaas veel minder beslist en duidelijk. Recent
onderzoek van preken heeft dat nog eens weer pijnlijk aan het licht gebracht (4)
. Duidelijk zien we de opdracht tot
preken van hemel en hel in Jesaja. "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner
werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem
geschieden." (Jes. 3:10-11)
(4) Drs A.C. Uislag, Een analytisch-homiletisch onderzoek …naar de plaats van het oordeel in de prediking.
Dat onderzoek van ds Uitslag heb ik. Hij laat daar zien hoe het eeuwig oordeel in veel kerkverbanden in de prediking is verdwenen. Niet alleen in kerkverbanden waar wij het misschien verwachten (GKv,Gereformeerde kerk) maar ook erg sterk in de gereformeerde bondsprediking en de CGK(behalve bij de "Panders")
Hij heeft een paar peilmomenten die ik zo uit mijn hoofd niet meer weet. Ik zal de scriptie er eens bijhalen.
Oke, heb die scriptie nooit gelezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door huisman »

Vagari schreef:
huisman schreef:
Vagari schreef:
huisman schreef:
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Is het dan niet waar?

Trouwens waarschijnlijk wordt het op een bepaalde toon gezecht in een bepaalde context!
Nee het is inderdaad een foute uitspraak. Het zijn verbondskinderen die en de verlossing van de zonden door Christus' bloed en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt .

Een predikant die zo spreekt over zielen en over de hel heeft niets begrepen van het Evangelie en zeker niet van de tranen van de wenende Borg over het onbekeerde Jeruzalem.
Zie mijn laatste post. Meer dan dit kan ik er niet van zeggen. Houd het verbond niet in dat God je nog het onderwijs wil geven?

God vordert dat de naneef eeuwen lang, van kind tot kind dit onderwijs ontvangt!

Welk onderwijs?
De twee sleutelen.

Cirkel gesloten.
Uitdrukkingen (ook van predikanten) moeten de toets van Gods Woord kunnen doorstaan. Dat kan de uitdrukking die Mara postte niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

huisman schreef:
Vagari schreef:
huisman schreef:
Vagari schreef: Is het dan niet waar?

Trouwens waarschijnlijk wordt het op een bepaalde toon gezecht in een bepaalde context!
Nee het is inderdaad een foute uitspraak. Het zijn verbondskinderen die en de verlossing van de zonden door Christus' bloed en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt .

Een predikant die zo spreekt over zielen en over de hel heeft niets begrepen van het Evangelie en zeker niet van de tranen van de wenende Borg over het onbekeerde Jeruzalem.
Zie mijn laatste post. Meer dan dit kan ik er niet van zeggen. Houd het verbond niet in dat God je nog het onderwijs wil geven?

God vordert dat de naneef eeuwen lang, van kind tot kind dit onderwijs ontvangt!

Welk onderwijs?
De twee sleutelen.

Cirkel gesloten.
Uitdrukkingen (ook van predikanten) moeten de toets van Gods Woord kunnen doorstaan. Dat kan de uitdrukking die Mara postte niet.
Oke, en als je hier over nadenkt?

Amos 4:
11 Ik heb sommigen onder ulieden omgekeerd,33 gelijk God Sodom en Gomorra omkeerde,34 u, die waart als een vuurbrand,35 dat uit den brand gered is; nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.

35) vuurbrand,
Gelijk een hout, dat half of bijkans verbrand was, als Ik u genadiglijk uit dat verderf uitrukte en herstelde door Jerobeam, den zoon van Joas. Zie 2 Kon. 14:25, en vrg. Zach. 3:2.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door huisman »

Het gaat niet over oordeelsaankondigingen in de Bijbel maar over de uitdrukking tijdens een doopdienst dat die baby's brandhoutjes voor de hel waren.
Ik weet echt wel dat de Bijbel spreekt over oordelen voor degenen die in ongeloof het Evangelie voorbij gaan.

P.S. Vagari als je toch Bijbels bewijs tracht te zoeken voor deze uitspraak denk dan aan Zacharia 3 en Johannes 15 . Maar zelfs deze hoofdstukken zeggen niet hetzelfde als de door mij gewraakte uitspraak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

Zucht,

Jaha, maar stel de dominee heeft gezegd:
Ouders we hebben het net gelezen in het doopformulier. We zijn samen met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren. En daarom rust ook op deze kinderen de hitte van Gods toorn. Uw baby's zijn brandhoutjes voor de hel tenzij ze door God uit dat vuur getrokken worden. Wat een wonder zou dat zijn. We hebben ons in de dood geworpen maar God loopt ons nog achterna. O, onderwijs uw kinderen toch in die twee wegen. Dat zij tot die enige Borg en Middelaar zouden vluchten.

Zou het in deze context gezegd kunnen zijn?

In gedachten hoor ik ze het zo zeggen. Is dit hard?
Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof
2Korinthiërs 5 vers 11

Overigens had ik Zacharia 3:2 in de kantekening erbij staan ;)
Deze teksten gaf ik alleen om aan te geven dat de Bijbel net zo scherp spreekt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Orchidee »

Om zo over zulke ernstige, tere zaken te spreken, sorry, maar wat is dit erg!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door ejvl »

Inderdaad...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Er wordt hier bijkans helemaal niet over ernstige zaken gesproken.
De meest ernstige zaken blijven helaas vrij vaak liggen, en dan blijft er een wat oppervlakkig gepraat over wat ook nog altijd niet bepaald uit de aard der liefde ontspruit.
Mag dit pijnlijke punt ook eens genoemd worden? Hoewel ik me ook wel bewust ben dat de meest ernstige zaken zich ook niet zo lenen voor een forum
waar men elkaar eigenlijk niet goed kent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:Zucht,

Jaha, maar stel de dominee heeft gezegd:
Ouders we hebben het net gelezen in het doopformulier. We zijn samen met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren. En daarom rust ook op deze kinderen de hitte van Gods toorn. Uw baby's zijn brandhoutjes voor de hel tenzij ze door God uit dat vuur getrokken worden. Wat een wonder zou dat zijn. We hebben ons in de dood geworpen maar God loopt ons nog achterna. O, onderwijs uw kinderen toch in die twee wegen. Dat zij tot die enige Borg en Middelaar zouden vluchten.

Zou het in deze context gezegd kunnen zijn?

In gedachten hoor ik ze het zo zeggen. Is dit hard?
Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof
2Korinthiërs 5 vers 11

Overigens had ik Zacharia 3:2 in de kantekening erbij staan ;)
Deze teksten gaf ik alleen om aan te geven dat de Bijbel net zo scherp spreekt.
Kijk dit lijkt niet begrepen te worden... En toch is het wel duidelijk dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Orchidee »

Er mag zeker wel over ernstige zaken gesproken worden en dat gebeurt in dit topic ook, maar de manier waarop?! dat is intriest!
Menselijke bedenkingen/hersenspinsels/uitspraken die totaal niet bijbels zijn bijv.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Er mag zeker wel over ernstige zaken gesproken worden en dat gebeurt in dit topic ook, maar de manier waarop?! dat is intriest!
Menselijke bedenkingen/hersenspinsels/uitspraken die totaal niet bijbels zijn bijv.
Ik denk dat dit veroorzaakt wordt door a. elkaar niet begrijpen, en b. een tekort aan kennis van Bijbelse zaken.
Leg er de Bijbel maar eens naast.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

Orchidee schreef:Er mag zeker wel over ernstige zaken gesproken worden en dat gebeurt in dit topic ook, maar de manier waarop?! dat is intriest!
Menselijke bedenkingen/hersenspinsels/uitspraken die totaal niet bijbels zijn bijv.
Leg me dan alsjeblieft eens uit waarom het niet Bijbels is? In de teksten die ik gegeven heb wordt er toch scherp gesproken? Of moet het allemaal zijn Vrede, vrede geen gevaar? Hoe kun je nu weten dat je in een groot gevaar verkeerd als het je niet verteld wordt? Dat is toch zo'n wonder dat het ons nog verteld wordt terwijl er zo veel mensen in de wereld zijn die niet meet horen dat er na de lichamelijke dood de eeuwigheid volgt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Deze predikant sprak er heel teer maar duidelijk over!

Openbaring 21:5a "Die op de troon zit maakt alle dingen nieuw" (Openbaring 21:1-8)
Thema: "Die op de troon zit maakt alle dingen nieuw"

1. Wat gebeurt er met de dingen?
2. Wat is de inhoud van het nieuwe?
3. Wat betekent dat voor ons leven?

Psalm 89 : 1
Psalm 98 : 4
Psalm 102 : 1 en 16
Psalm 56 : 4 en 6
Psalm 72 : 9 en 11

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=858
Ik heb vanmiddag deze preek beluisterd.
Ik zal je vanavond later een pb sturen, daar het me niet vruchtbaar toeschijnt om dit op het forum te doen.
Ik zou nog enkele delen van de preek nog eens willen horen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie