Misschien weet Roos2018 hier meer over.
Ik moest pas denken aan het woord
Sjechina. Een zinnetje op de Wikipediapagina maakte me nieuwsgierig.
Volgens de Talmoed ‘rust de Sjechina waar een minjan bijeen is’ (Sanhedrin 39a), ‘is zij aanwezig waar drie rechters samen zitting houden’ [/u]
Berakhot 6a
In explaining Abba Binyamin’s statement, Ravin bar Rav Adda said that Rabbi Yitzḥak said: From where is it derived that the Holy One, Blessed be He, is located in a synagogue? As it is stated: “God stands in the congregation of God; in the midst of the judges He judges” (Psalms 82:1). The congregation of God is the place where people congregate to sing God’s praises, and God is located among His congregation.
And from where is it derived that ten people who pray, the Divine Presence is with them? As it is stated: “God stands in the congregation of God,” and the minimum number of people that constitute a congregation is a quorum of ten.
From where is it derived that three who sit in judgment, the Divine Presence is with them? It is derived from this same verse, as it is stated: “In the midst of the judges He judges,” and the minimum number of judges that comprises a court is three.
Het doet me denken aan Psalm 122.
Psalmen 122:4-5 / STV
4 Waarheen de stammen⁵ opgaan, de stammen⁶ des HEEREN, tot de getuigenis⁷ Israëls,⁸ om den Naam des HEEREN te danken. 5 Want daar zijn⁹ de stoelen des¹⁰ gerichts gezet, de stoelen van het huis van David.
Drie rechterstoelen voor de Ark die van Gods gunst getuigt? Vader, Zoon en Heilige Geest. De kanttekeningen wijzen echter op de aardse rechtsspraak in Jeruzalem. Is er hier een grond te vinden om aan te nemen dat waar de 'stoelen des gerichts'
samen met de Ark zijn, daar de Heere werkt? De Vader is Rechter, de Heilige Geest is Rechter maar de Zoon is Rechter én Middelaar.