"God heeft de Joden verstoten"

Deze oudvader heeft gelijk

Helemaal eens
1
6%
Gedeeltelijk eens
2
13%
Gedeeltelijk oneens
0
Geen stemmen
Helemaal oneens
13
81%
 
Totaal aantal stemmen: 16

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

"God heeft de Joden verstoten"

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:

"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"

Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door Luther »

GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:

"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"

Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
A-b-s-o-l-u-u-t niet!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door eilander »

GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:

"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"

Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Ja, dat kun je op grond van de Bijbel zo zeggen. Als je het tenminste tijdelijk bedoelt. God heeft Zijn volk niet voor altijd verstoten, ik zou tenminste niet weten hoe je dan Romeinen 11 moet verstaan.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd welke oudvader dit is.... en of hij het verstoten inderdaad voor eeuwig heeft bedoeld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door huisman »

GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:

"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"

Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Deze oudvader had Romeinen 11 niet in zijn Bijbel staan ? Op grond van de Bijbel kun je dit absoluut niet stellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door huisman »

eilander schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Ik kwam bij een oudvader het volgende standpunt tegen:

"God heeft de Joden [vanwege het verwerpen van het Evangelie] verstoten en de heidenen in hun plaats beroepen"

Kan je dit op grond van de Bijbel zo stellen?
Ja, dat kun je op grond van de Bijbel zo zeggen. Als je het tenminste tijdelijk bedoelt. God heeft Zijn volk niet voor altijd verstoten, ik zou tenminste niet weten hoe je dan Romeinen 11 moet verstaan.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd welke oudvader dit is.... en of hij het verstoten inderdaad voor eeuwig heeft bedoeld.
Nee eilander ook niet tijdelijk. De discipelen moesten het Evangelie verkondigen beginnende bij Jeruzalem......eerst de Jood en dan de Griek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef: Ja, dat kun je op grond van de Bijbel zo zeggen. Als je het tenminste tijdelijk bedoelt. God heeft Zijn volk niet voor altijd verstoten, ik zou tenminste niet weten hoe je dan Romeinen 11 moet verstaan.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd welke oudvader dit is.... en of hij het verstoten inderdaad voor eeuwig heeft bedoeld.
Nee eilander ook niet tijdelijk. De discipelen moesten het Evangelie verkondigen beginnende bij Jeruzalem......eerst de Jood en dan de Griek.
Ik baseer dit ook op Romeinen 11, daarin spreekt Paulus toch duidelijk over "hun val", "hun verwerping", "enige der takken zijn afgebroken", "de verharding voor een deel over Israël", "een geest des diepen slaaps", etc.

Daarom zou ik nog wel kunnen leven met deze gedachte, als het tenminste niet voor altijd is bedoeld. Dan zijn er vele oudvaders te noemen die het tegendeel zeggen.

"Beginnende bij Jeruzalem", ja zeker! Daar zit een grote troost in, lees het boek van Bunyan hierover (De Jeruzalemse zondaar bekeerd). Maar je weet ook wel dat in Handelingen diverse keren beschreven wordt dat de apostelen zich eerst tot de Joden wenden, maar daarna tot de heidenen om de ongelovigheid van de Joden.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door Vagari »

Zacharia 12:10
Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon. Al de overige geslachten elk geslacht bijzonder en hunlieder vrouwen bijzonder zullen rouwklagen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door samanthi »

Ben het helemaal oneens met de stelling!!!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door Jongere »

Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Maar zowel Jesaja, als Paulus zeggen hier wel wat anders dan ik begrijp van de betreffende oudvader. Paulus citeert Jesaja om aan te geven dat het oordeel de Joden zal treffen vanwege hun ongeloof en verharding. Er staat daar niet dat God hen voor eeuwig heeft verstoten, maar dat zij God hebben verstoten.
Ik vind het des te opmerkelijker dat diezelfde Paulus ook de Romeinenbrief schrijft, waarin het het heeft over de val van de Joden, die een heerlijkheid opent voor de heidenen. Maar direct erachteraan: Hoe groot zal die heerlijkheid niet worden, door hun opstanding?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re:

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Jongere schreef:Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Maar zowel Jesaja, als Paulus zeggen hier wel wat anders dan ik begrijp van de betreffende oudvader. Paulus citeert Jesaja om aan te geven dat het oordeel de Joden zal treffen vanwege hun ongeloof en verharding. Er staat daar niet dat God hen voor eeuwig heeft verstoten, maar dat zij God hebben verstoten.
Ik vind het des te opmerkelijker dat diezelfde Paulus ook de Romeinenbrief schrijft, waarin het het heeft over de val van de Joden, die een heerlijkheid opent voor de heidenen. Maar direct erachteraan: Hoe groot zal die heerlijkheid niet worden, door hun opstanding?
Daar ben ik het ook van harte mee eens. Het verschil tussen huisman en mij is denk ik heel klein, maar het gaat over de vraag of je mag zeggen dat God TIJDELIJK Zijn volk heeft verstoten. Ik meen van wel, huisman beweert van niet. Beiden zijn we het niet eens met de hier aangehaalde (tot nog toe onbekende) oudvader.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door Posthoorn »

Rom. 11:1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van de stam van Benjamin.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re:

Bericht door ZWP »

Vagari schreef:Zacharia 12:10
Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden; en zij zullen Mij aanschouwen, Dien zij doorstoken hebben, en zij zullen over Hem rouwklagen als met de rouwklage over een enigen zoon. Al de overige geslachten elk geslacht bijzonder en hunlieder vrouwen bijzonder zullen rouwklagen.
Is dit niet al vervuld bij de kruisiging?
Apidae
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:22

Re: "God heeft de Joden verstoten"

Bericht door Apidae »

Ik denk dat de stelling moet worden omgedraaid.

"De Joden hebben God verstoten"
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re:

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
Jongere schreef:Eens met eilanders bijdragen. Het einde van het boek Handelingen is opvallend! Paulus citeert daar Jesaja 6 op een manier die we tegenwoordig niet meer zouden durven doen.
Maar zowel Jesaja, als Paulus zeggen hier wel wat anders dan ik begrijp van de betreffende oudvader. Paulus citeert Jesaja om aan te geven dat het oordeel de Joden zal treffen vanwege hun ongeloof en verharding. Er staat daar niet dat God hen voor eeuwig heeft verstoten, maar dat zij God hebben verstoten.
Ik vind het des te opmerkelijker dat diezelfde Paulus ook de Romeinenbrief schrijft, waarin het het heeft over de val van de Joden, die een heerlijkheid opent voor de heidenen. Maar direct erachteraan: Hoe groot zal die heerlijkheid niet worden, door hun opstanding?
Daarom ben ik het ook eens met de bijdrage van eilander waarin, zoals hij zelf ook aangeeft, het woord 'tijdelijk' centraal staat.
Je moet echter wel iets met deze teksten, die volgens mij zelfs één van de hoofdlijnen van Handelingen vormen (het evangelie gaat van Jeruzalem naar Rome en tegelijk van synagoge naar de heidenen - met Jesaja 6 als achtergrond). Dan ontkom je er bovendien niet aan dat er in deze teksten ook van Gods kant iets gebeurt (weliswaar als reactie op het ongeloof). De Bijbel noemt dat overigens wel verharding en geen verstoting.
Maar dat gedeelte van de Bijbel mis ik wel eens totaal in de Israël-opwinding van vandaag in de kerk.
Plaats reactie