Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:Waar heb ik het woord orgel gebruikt, voor deze post?
Het was meer een sarcastisch grapje, Luther.
Niet dat ik voor allerlei liturgische vernieuwingen ben, maar andere instrumenten kunnen ook een welkome aanvulling zijn.
Net als sommige muziekstukken (denk aan de cantates van Bach) kunnen een rijke aanvulling zijn.
Het Woord centraal betekent niet alleen dat de Bijbel open gaat voor de 10 geboden, Schriftlezing en de preek.
Bij het Woord centraal stellen in een kerkdienst gaat het ook over zang en muzikale begeleiding.
Daar moet ook aandacht aangegeven worden. Dat moet tot Gods eer gebeuren.
Zijn Naam loven en prijzen met psalmen, gezangen en geestelijke liederen, dat moet ook gebeuren in een kerkdienst.
En dat kan met veel meer instrumenten dan alleen het Orgel, zie Ps. 150.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Luther schreef:Waar heb ik het woord orgel gebruikt, voor deze post?
Het was meer een sarcastisch grapje, Luther.
Niet dat ik voor allerlei liturgische vernieuwingen ben, maar andere instrumenten kunnen ook een welkome aanvulling zijn.
Net als sommige muziekstukken (denk aan de cantates van Bach) kunnen een rijke aanvulling zijn.
Het Woord centraal betekent niet alleen dat de Bijbel open gaat voor de 10 geboden, Schriftlezing en de preek.
Bij het Woord centraal stellen in een kerkdienst gaat het ook over zang en muzikale begeleiding.
Daar moet ook aandacht aangegeven worden. Dat moet tot Gods eer gebeuren.
Zijn Naam loven en prijzen met psalmen, gezangen en geestelijke liederen, dat moet ook gebeuren in een kerkdienst.
En dat kan met veel meer instrumenten dan alleen het Orgel, zie Ps. 150.
Maar dat heb ik ook niet ontkend. Lees mijn 5 punten maar door.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

---knip--- On topic
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Tiberius »

On-topic, a.u.b.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Mara »

Het punt waar het om gaat is, dat je moet kunnen uitgaan van een bepaalde setting van een kerkdienst, als je een kerkgebouw binnen gaat.
Dus als er OGG op het bordje staat, hoef je geen drumstel en opwekkingsliederen te verwachten.
(Tenzij een kerkgebouw verhuurd wordt aan een andere geloofsgroepering).

Als alle kerkelijke richtingen gaan verwateren, wordt dat nogal onoverzichtelijk en weet niemand meer waar zich aan te houden.
Elke cultuur kent zijn eigen gewoontes, dat is prima.
Dat heeft met van alles te maken.

Als in de prediking de nadruk op uitverkiezing, zondeval, e.d. wordt gelegd, is er weinig behoefte aan allerlei vrolijke toevoegingen.
Is de verkondiging één vol van beloften, evangelisch getint, zijn de liederen automatisch opgewekter, ze zijn niet voor niets zo genoemd.
Die mensen zijn altijd blij, kennen weinig of geen twijfel en aanvechtingen.
Daarentegen veel activisme. En dat zie je terug in de kerkdiensten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

Mara schreef:Als alle kerkelijke richtingen gaan verwateren, wordt dat nogal onoverzichtelijk en weet niemand meer waar zich aan te houden.
Volgens mij heet dat in de bijbel: de christelijke vrijheid :-). Waarom is het erg dat het onoverzichtelijk wordt?

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=70MmbIdPR4g#t=72 (in het Engels)
Mara schreef:Als in de prediking de nadruk op uitverkiezing, zondeval, e.d. wordt gelegd, is er weinig behoefte aan allerlei vrolijke toevoegingen.
Als de nadruk ligt op de uitverkiezing (wat m.i. verkeerd is, iedere nadruk is verkeerd, we moeten gewoon de bijbel preken, maar dat terzijde), dan heb je m.i. alle behoefte aan vrolijke toevoegingen:
Dordtse Leerregels schreef:Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

Veel kerkelijke richtingen zijn inderdaad verwaterd, maar je doet nu net alsof richtlijnen een vies woord is. Het lijkt me Bijbels als er eenduidigheid is.
Christelijke vrijheid is geen vrijbrief om maar allerlei vormen de kerk binnen te halen.

Zolang wij op deze aarde onze zondige aard met ons meedragen, is er weinig reden tot vrolijkheid, ook al is Gods genade veel groter dan dat. De Heere Jezus heeft die weg ook niet gewezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Apidae
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:22

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Apidae »

Diverse verschillende theologische tradities leiden naar verschillende invullingen van de eredienst.
Daar de rechtse flank de neiging heeft de nadruk te leggen op de zonde en de verdorvenheid van de mens leidt dit tot een sobere manier van diensten houden.

Anderen vinden juist dat God geprezen moet voor de genade die hij geeft aan zijn kinderen. Vanuit dit gezichtspunt wordt de eredienst veel vrolijker. Dit leidt echter wel dan men allerlei instrumenten naar de kerk sleept om het vrolijker te maken.

Een goede eredienst benoemt naar mijns inzicht beide punten. Helaas heb ik vaak het gevoel dat een gemeente doorslaat in 1 richting. Zowel voor de rechtse als de linkse flank heb ik dit meegemaakt. Naast een vrolijk deuntje om een boetepsalm te begeleiden vind ik het net zo erg wanneer mensen met een bezwaard gemoed een lofpsalm zingen.

Ik vind dat er niet meteen geoordeeld moet worden over HOE mensen de eredienst inrichten, maar des de meer over WAAROM ze de eredienst op die manier invullen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

Luther schreef:Veel kerkelijke richtingen zijn inderdaad verwaterd, maar je doet nu net alsof richtlijnen een vies woord is. Het lijkt me Bijbels als er eenduidigheid is.
Christelijke vrijheid is geen vrijbrief om maar allerlei vormen de kerk binnen te halen.
Waarom niet? (even ervan uitgaande dat de vormen waar we het over hebben niet onbijbels zijn)
Luther schreef:Zolang wij op deze aarde onze zondige aard met ons meedragen, is er weinig reden tot vrolijkheid, ook al is Gods genade veel groter dan dat. De Heere Jezus heeft die weg ook niet gewezen.
Dit lijkt me rechtstreeks in tegenspraak met Filipenzen 4:4, Romeinen 12:12 en 2 Kor. 13:11. We hebben alle reden tot vrolijkheid, want God is goed en genadig.

Keur je hiermee ook de kerkdiensten in andere culturen (zie openingspost) af?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Luther, met jouw lijstje zal denk ik iedereen het eens zijn. Ook een pinkstergemeente met een drum.
Onlangs waren we een zondag in Londen en kwamen we, op weg naar de kerkdiensten die we wilden bezoeken, tweemaal heen en tweemaal terug langs een theater waar een enorme rij van vele honderden mensen stond te wachten om naar binnen te mogen. Voor een theatervoorstelling? Nee, het ging om het Dominion Theatre met 2200 zitplaatsen, dat zondags wordt afgehuurd door de Hiillsong Church London, een pinkstergemeente. Die houdt in het Dominion vier diensten per zondag (11.00, 13.15, 16.00, 18.15) die stampvol zitten en waar men dus 4 x 2200 = bijna 9.000 mensen per zondag bereikt. Mensen die rustig bijna een uur in de rij staan om de volgende dienst te kunnen meemaken. Ik zeg er verder niks van, niet positief en niet negatief, maar het trof ons wel. Ben je op weg naar een kerkdienst waar je aan twee cijfers genoeg hebt om het aantal kerkgangers te noteren, kom je onderweg honderden mensen tegen die het niet erg vinden om bijna een uur in de regen te wachten om een kerkdienst te mogen bijwonen, en dat zijn er dan vele duizenden op een zondag. Wat heeft het ons te zeggen?
~~Soli Deo Gloria~~
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Panny »

Ik denk dat er overal waar Gods Woord opengaat God Zijn Woord gebruikt om mensen te bekeren.
Dit gebeurd ook in pinkstergemeentes of de Rooms Katholieke kerk.
Ik ken ook voorbeelden dat mensen uit één van deze kerken echt ontdekt werden aan hun zonden(bestaan) en beseften dat ze niet zelf door goede werken, of door het opzeggen van een zondaarsgebed verzoend met God kunnen worden. En ze zo Christus echt nodig kregen.
Natuurlijk weten we uit de kerkgeschiedenis dat God in het bijzonder een zuivere Woord verkondiging gebruikt en rijk zegent.

Evangelist Van Dooijeweerd zegt weleens: Stiekem geloven wij in een algemene Gereformeerde Gemeente, of een algemene Reformatorische gezindte...
Maar onze geloofsbelijdenis zegt: een heilige algemene christelijke kerk. En dat is niet afhankelijk van kerkverbanden. Overal waar mensen uit Gods Woord lezen/horen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Bert Mulder »

Wij zijn recent lid geworden van de 'Bible Presbyterian Church'. Terwijl de leer van de presbyterianen nagenoeg dezelfde is als de gereformeerde leer, zijn veel gebruiken, zoals de liturgie, heel anders.

Is wel even wennen, maar we beginnen het toch te waarderen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door helma »

Met welke kerk in Nederland zou je het kunnen vergelijken Bert?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:Met welke kerk in Nederland zou je het kunnen vergelijken Bert?
Deze? https://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Presbyterian_Church
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Bert Mulder »

helma schreef:Met welke kerk in Nederland zou je het kunnen vergelijken Bert?
Het is een beetje moeilijk met een Nederlandse kerk te vergelijken, omdat de cultuur in deze kerk 'Westminster' is, in plaats van 'Dordt'.

Ze wijken enigzins af van Westminster, in dat muziek (orgel en piano) toegelaten worden in de kerkdienst, en ook dat er gezangen gebruikt worden.

De zondag begint met zondagsschool, voor alle leeftijdgroepen. Elke woensdag hebben we een Bijbelstudie/gebeds vergadering. In de gebedsvergadering, meestal geopend door een ouderling of iemand anders aangewezen door de predikant, en gesloten door de predikant, nemen diverse leden de gelenheid om hardop te bidden voor bepaalde noden in hun leven. Dit is erg ongewend voor iemand in Nederland, maar ik geloof dat het wel eenshorigheid bevorderd, daar je elkaar een beetje geestelijk leert te kennen.

Wat leer betreft is het dicht bij een mengsel van GG(inN), CGK en HHK. Veel nadruk op de noodzaak van wedergeboorte.

Over de leer van de laatste dagen leunen ze naar 'pre-millenial', maar laten daar vrijheid in. Ze zijn inmiddels teruggekomen op hun standpunt op het verbod op alcoholische dranken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie