Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
windorgel schreef:Voor mensen die niet kunnen staan is het heel naar om steeds tijdens het zingen tegen benen en ruggen aan te moeten kijken. Dan voel je je handicap dubbel. Niet nodig, we kunnen ook zittend zingen.
Staande bidden heeft wel iets, voor zover dat het kan. Het moet geen 'verplichting' zijn. Zo zie ik wel
een ontwikkeling dat steeds minder mannen tijdens het gebed gaan staan. Ik weet dat er in de jaren '80
of '90 openlijk op gewezen is door ds. J. Goudriaan, die hier ter plaatse de (Vrije) Oud Gereformeerde
Gemeente diende. Zijn oproep had wel effect. Het was duidelijk dat daarna veel meer mannen gingen
staan tijdens het gebed.
Staan als vader, terwijl ondertussen je zittende koters de boel op stelten zetten is ook niet eerbiedig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Zita »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
windorgel schreef:Voor mensen die niet kunnen staan is het heel naar om steeds tijdens het zingen tegen benen en ruggen aan te moeten kijken. Dan voel je je handicap dubbel. Niet nodig, we kunnen ook zittend zingen.
Staande bidden heeft wel iets, voor zover dat het kan. Het moet geen 'verplichting' zijn. Zo zie ik wel
een ontwikkeling dat steeds minder mannen tijdens het gebed gaan staan. Ik weet dat er in de jaren '80
of '90 openlijk op gewezen is door ds. J. Goudriaan, die hier ter plaatse de (Vrije) Oud Gereformeerde
Gemeente diende. Zijn oproep had wel effect. Het was duidelijk dat daarna veel meer mannen gingen
staan tijdens het gebed.
Staan als vader, terwijl ondertussen je zittende koters de boel op stelten zetten is ook niet eerbiedig.
Staand met je ogen dicht je evenwicht bewaren vind ik altijd best ingewikkeld. Maar goed, ik ben geen man, en ik kom maar zelden in kerkdiensten waar het de gewoonte is dat de hele gemeente staat bij het gebed.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:Staan als vader, terwijl ondertussen je zittende koters de boel op stelten zetten is ook niet eerbiedig.
Staand met je ogen dicht je evenwicht bewaren vind ik altijd best ingewikkeld. Maar goed, ik ben geen man, en ik kom maar zelden in kerkdiensten waar het de gewoonte is dat de hele gemeente staat bij het gebed.
Klopt. Ik heb dat ook, met dat evenwicht...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

huisman schreef:De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot
Mijn oog werd getroffen door het woordeke "helaas". Waarom vind jij diversiteit verkeerd huisman? Als ik in Gods schepping kijk, zie ik niets anders dan diversiteit. Als ik naar de verschillende culturen kijk, zie ik niets anders dan diversiteit. Als ik naar mensen in mijn beide* gemeenten kijk, zie ik niets anders dan diversiteit.

Ik zou zeggen: laten we de door God geschapen diversiteit als iets moois beschouwen, iets wat we samen kunnen vieren, ook in de eredienst.

*) We zijn vanuit onze GB-gemeente uitgezonden naar een multiculturele-kerkplant.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
huisman schreef:De diversiteit in ons kerkverband is op dat vlak helaas erg groot
Mijn oog werd getroffen door het woordeke "helaas". Waarom vind jij diversiteit verkeerd huisman? Als ik in Gods schepping kijk, zie ik niets anders dan diversiteit. Als ik naar de verschillende culturen kijk, zie ik niets anders dan diversiteit. Als ik naar mensen in mijn beide* gemeenten kijk, zie ik niets anders dan diversiteit.

Ik zou zeggen: laten we de door God geschapen diversiteit als iets moois beschouwen, iets wat we samen kunnen vieren, ook in de eredienst.

*) We zijn vanuit onze GB-gemeente uitgezonden naar een multiculturele-kerkplant.
Er is op zichzelf niets mis met diversiteit, ook niet in liturgische vormen. Het wordt pas een probleem, wanneer die liturgische vormen...
...de centrale plaats van het Woord gaan verdringen,
...elementen in de eredienst naar binnen brengen die horen bij de godloze cultuur waarin we leven, en daarom buiten de kerk gehouden zouden moeten worden,
...het besef van heiligheid van de eredienst doen verdwijnen, alsof je naar een willekeurig feestje of verjaardag zou gaan,
...qua inhoud in contrast staan met de inhoud van de verkondiging,
...de indruk gaan wekken (direct of langzamerhand) dat elk gemeentelid, jong en oud, een kind van God is,
...zorgen voor verdeeldheid binnen de gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

Luther, met jouw lijstje zal denk ik iedereen het eens zijn. Ook een pinkstergemeente met een drum.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Luther, met jouw lijstje zal denk ik iedereen het eens zijn. Ook een pinkstergemeente met een drum.
Drum....:
...elementen in de eredienst naar binnen brengen die horen bij de godloze cultuur waarin we leven, en daarom buiten de kerk gehouden zouden moeten worden,
...het besef van heiligheid van de eredienst doen verdwijnen, alsof je naar een willekeurig feestje of verjaardag zou gaan,
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

Dat is slechts een mening van een selectief groepje mensen.
Anderen zien de drum niet als godeloos of onheilig.
Laatst gewijzigd door ejvl op 12 jan 2015, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Dat is slechts een mening van een selectief groepje mensen.
Anderen zien de drum niet als godeloos of onheilig.
Zie jij een drumstel niet als een muziekinstrument dat bij uitstek is verbonden aan de god-loze muziekcultuur van ons westen?
Zie jij geen verschil tussen een willekeurig feestje en een kerkdienst?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

Luther schreef:
ejvl schreef:Dat is slechts een mening van een selectief groepje mensen.
Anderen zien de drum niet als godeloos of onheilig.
Zie jij een drumstel niet als een muziekinstrument dat bij uitstek is verbonden aan de god-loze muziekcultuur van ons westen?
Zie jij geen verschil tussen een willekeurig feestje en een kerkdienst?
Het gaat er niet om hoe ik het zie.
Ik vind een drum helemaal niets.

De Schotten zien het orgel als werelds en afleidend en onheilig bijvoorbeeld.
Wij niet.

Ik houd niet van poespas en dergelijke. Ik hou van sober.
Maar ik zet geen is gelijk teken tussen drum, onheilig en verjaardagspartijtje. Ook niet bij "ons" in het westen.

Dat is nu eenmaal sterk afhankelijk waar iemand is opgegroeid en de heersende cultuur aldaar.
Ook in Nederland.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door samanthi »

Luther zegt: Staan als vader, terwijl je zittende koters de boel op stelten zetten is ook niet eerbiedig.
Heel herkenbaar, :haha :haha :haha :bobo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Luther schreef:
ejvl schreef:Dat is slechts een mening van een selectief groepje mensen.
Anderen zien de drum niet als godeloos of onheilig.
Zie jij een drumstel niet als een muziekinstrument dat bij uitstek is verbonden aan de god-loze muziekcultuur van ons westen?
Zie jij geen verschil tussen een willekeurig feestje en een kerkdienst?
Lees jij je bijbel niet? Ik lees in de bijbel over allerlei soorten snaar-, blaas- en slaginstrumenten. Zelf waardeer ik ook, dat deze instrumenten afwezig zijn in de eredienst. Maar het simpele feit dat de wereld een drumstel gebruikt zegt helemaal niets. De wereld speelt ook met een viool klassieke muziek, die helemaal niet zo christelijk is.

Zelf denk ik wel eens dat we de Heere tekort doen, door onze sobere muziekcultuur.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Auto »

Ireneüs van Lyon schreef:
Luther schreef:
ejvl schreef:Dat is slechts een mening van een selectief groepje mensen.
Anderen zien de drum niet als godeloos of onheilig.
Zie jij een drumstel niet als een muziekinstrument dat bij uitstek is verbonden aan de god-loze muziekcultuur van ons westen?
Zie jij geen verschil tussen een willekeurig feestje en een kerkdienst?
Lees jij je bijbel niet? Ik lees in de bijbel over allerlei soorten snaar-, blaas- en slaginstrumenten. Zelf waardeer ik ook, dat deze instrumenten afwezig zijn in de eredienst. Maar het simpele feit dat de wereld een drumstel gebruikt zegt helemaal niets. De wereld speelt ook met een viool klassieke muziek, die helemaal niet zo christelijk is.

Zelf denk ik wel eens dat we de Heere tekort doen, door onze sobere muziekcultuur.
Misschien moet je eens de functionaliteit van de instrumenten in de bijbel gaan onderzoeken. Waar dienen die instrumenten voor? En op welke wijze werden ze geblazen?

En vergelijk dat eens met het gebruik van een drumstel ........ dan valt een drumstel compleet in het niet.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Auto schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:
Luther schreef:
ejvl schreef:Dat is slechts een mening van een selectief groepje mensen.
Anderen zien de drum niet als godeloos of onheilig.
Zie jij een drumstel niet als een muziekinstrument dat bij uitstek is verbonden aan de god-loze muziekcultuur van ons westen?
Zie jij geen verschil tussen een willekeurig feestje en een kerkdienst?
Lees jij je bijbel niet? Ik lees in de bijbel over allerlei soorten snaar-, blaas- en slaginstrumenten. Zelf waardeer ik ook, dat deze instrumenten afwezig zijn in de eredienst. Maar het simpele feit dat de wereld een drumstel gebruikt zegt helemaal niets. De wereld speelt ook met een viool klassieke muziek, die helemaal niet zo christelijk is.

Zelf denk ik wel eens dat we de Heere tekort doen, door onze sobere muziekcultuur.
Misschien moet je eens de functionaliteit van de instrumenten in de bijbel gaan onderzoeken. Waar dienen die instrumenten voor? En op welke wijze werden ze geblazen?

En vergelijk dat eens met het gebruik van een drumstel ........ dan valt een drumstel compleet in het niet.
Hier een voorbeeld van muziek van Orthodoxe Joden, vergelijk dat maar eens met onze muziekcultuur.

https://www.youtube.com/watch?v=u2XdilfnZnk
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Auto »

Ireneüs van Lyon schreef:
Hier een voorbeeld van muziek van Orthodoxe Joden.

https://www.youtube.com/watch?v=u2XdilfnZnk
Is het dan geoorloofd?

Daarnaast is het wel een heel slecht argument, want kijk eens naar de eredienst van de Joden, daar kom je dat ook niet tegen. En als er liederen worden gezongen, dan zijn het de liederen Davids en stukken van het OT.
Plaats reactie