Meer bekommerd wat vrienden zeggen dan wat de HEERE zegt...

Plaats reactie
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Meer bekommerd wat vrienden zeggen dan wat de HEERE zegt...

Bericht door -DIA- »

In de Saambinder las ik vandaag een lezenswaardig artikel.
Het mag wel tot bezinning wezen.
Ik geef het daarom ook maar ter bezinning door.


VOOR JONG EN OUD

En Elisa bad, en zeide: HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie.”

Wij zien ook dat zoveel jonge mensen hun tijd gebruiken om te sms-en of met elkaar te communiceren, en op deze manier onnodig beslag leggen op de tijd van hun naaste. Wij maken ons ook schuldig aan het achtste gebod, als wij deze technologie voor onszelf gebruiken op ons werk en op deze manier de tijd van onze baas stelen. Hoeveel jonge mensen zijn er niet die hun mobieltje meenemen als zij hun familie en vrienden bezoeken en steeds op hun mobieltje kijken in plaats van met hun familie of vrienden te praten. Hoeveel ouders en grootouders zijn er niet die hun (klein)kinderen verwennen met de allerlaatste technologie, terwijl zij er geen rekening mee houden dat veel tijd wordt verspild met het gebruik ervan of met de gevaren als zij hun mobiel gebruiken terwijl ze in de auto rijden. We horen helaas zelfs het geluid van deze telefoons tijdens de kerkdiensten.
Het is een droevig teken dat er mensen zijn die zich meer bekommeren om wat hun vrienden te zeggen hebben dan wat de Heere tot ons te zeggen heeft. Is ons geweten als met een brandijzer toegeschroeid?

HEERE, open toch zijn ogen, dat hij zie!
Beste lezers en gemeenten, wat de televisie heeft gedaan met veel kerken, richtingen en gezinnen, doet het internet nu. Of heeft het al gedaan, met alle gevolgen daarvan voor onze mensen.

Vaders en moeders, laten wij toch gedenken aan de eed die wij gedaan hebben bij de doop van onze kinderen, om hen, zoveel als in ons vermogen is, hen op te voeden in de voorzeide leer. Dit houdt ongetwijfeld ook in dat wij hen, zoveel wij maar kunnen, weg moeten houden van de verleidingen van de wereld doormiddel van het open internet.
Kopen vaders en moeders een mobieltje voor hun kinderen voordat zij het werkelijk nodig hebben? Laten ouders hun kinderen hun kostbare tijd doorbrengen met computerspelletjes en videofilmpjes? Als onze kinderen constant visuele beelden te zien krijgen, wordt het dan niet moeilijker voor hen om een goed boek te lezen en aandachtig te luisteren naar een preek of een gelezen preek? Zijn wij nog een afgezonderd volk?

Al deze nieuwe technologie verdwijnt niet meer en zal alleen maar een groteren en belangrijkere plaats innemen in de maatschappij.
Ik schrijf niet als iemand die alle antwoorden en oplossingen heeft, maar één ding weet ik wel: Er zij meer ogen die ernstig verblind zijn. Dan mogen we zeker met de knecht van Elísa zeggen: ‘Ach, mijn heer, hoe zullen wij doen?’
Het lijkt wel of wij zo blind geworden zijn; veel ouders ontkennen, of weten niet wat hun kinderen doen. Staat er niet in Jeremia 17:9: ‘Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk, wie zal het kennen?’ Deze tekst heeft betrekking op het hart van jong en oud.
Moge het ons gegeven worden, om met z’n allen te doen wat onze hand vindt om te doen (Rom. 12:2)

Er zijn al zoveel artikelen geschreven over deze gevaren in de kerkelijke bladen van diverse gemeenten. maar het lijkt erop dat er zo weinig naar geluisterd wordt en dat de waarschuwingen geen gehoor vinden. Zelfs van de kant van de wereld verschijnen er waarschuwingen voor alle gevaren.

Worden onze harten gegrepen door deze mooie paarden en gouden wagens, of zijn onze begerige harten het probleem als deze paarden en wagens ons vele rijkdom (1 Tim.6:10), genoegens (1 Joh.2:16) en gemakken beloven.

Mijn opmerkingen zijn niet alleen gericht aan de jeugd van onze gemeenten maar in het bijzonder aan de ouders en de gezagsdragers.
Ouders, heb u een open internet in uw huis zonder dat u kunt zien welke sites er bezocht zijn? Hoeveel van onze mensen hebben zonder enige noodzaak open internet op hun mobiele telefoon?
In hoeveel huizen, waar de gedachte om televisie in huis te nemen nooit is opgekomen, zitten nu bij elkaar om samen video’s te bekijken en hebben kinderen en ouders hun profiel op facebook?
Wij lezen in Deuteronomium 22:8: ‘Wanneer gij een huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken; opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel.’

Ds. E.C. Adams
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 aug 2014, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer beommerd wat vrienden zeggen dan wat de HEERE zegt.

Bericht door DDD »

Ik snap deze dominee wel. Maar de oorzaak ligt volgens mij dieper. De betreffende predikanten zouden het ene nodige meer moeten preken. Dan komen de andere zaken vanzelf.

Ik hoorde gisteren nog een preek waarin Jezus niet genoemd werd. Ik hoorde zijn naam welgeteld twee keer, in de afsluiting van het gebed. Daar wringt de schoen, niet bij de mobieltjes in de kerk. Dat is een volstrekte bijzaak. Ik begrijp niet dat mensen zich daarover druk kunnen maken.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Meer beommerd wat vrienden zeggen dan wat de HEERE zegt.

Bericht door KB_ »

wat een onchristelijk gedoe dat de tegenstanders van de mediadiscussie die op dit moment hevig in de NRC woed, dit ook nog even snel in de saambinder willen vermelden!!!!

'van hetzelfde huis als broeders samenwonen' is moeilijk soms......
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Meer beommerd wat vrienden zeggen dan wat de HEERE zegt.

Bericht door Wilhelm »

KB_ schreef:wat een onchristelijk gedoe dat de tegenstanders van de mediadiscussie die op dit moment hevig in de NRC woed, dit ook nog even snel in de saambinder willen vermelden!!!!

'van hetzelfde huis als broeders samenwonen' is moeilijk soms......
Heeft deze strijd van ds Adams ook te maken met de discussie die er in de NRC gevoerd wordt over kerkelijk internetgebruik?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Meer bekommerd wat vrienden zeggen dan wat de HEERE zegt

Bericht door rekcor »

Hoewel ik het in grote lijn eens ben met ds. Adams, denk ik dat zijn boodschap een stuk beter overkomt als hij een andere toon zou gebruiken in zijn verhaal. Het is allemaal zo klagerig, zo beschuldigend.
Plaats reactie