Alleen voor (getrouwde) mannen

Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Mannetje »

Ik ben het er wel mee eens dat mantelzorg in een ander topic thuishoort. Dit topic wil ik graag wijden aan de opofferende liefde van een man voor zijn vrouw. Waarmee ik geen kwalificatie wil uitspreken over de bijdragen rondom mantelzorg, maar het is eenvoudig het onderwerp niet.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door refo »

Opofferende liefde is overdreven. Dat hoeft ook helemaal niet. Wij zijn Jezus niet.
Gewone liefde is voldoende.
Het is onjuist om het vergelijk dat Paulus maakt meteen één op één op het huwelijk over te zetten.
Lees het hele hoofdstuk en niet de losse tekst en het zal je duidelijk worden wat Paulus bedoelt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Ik ben het er wel mee eens dat mantelzorg in een ander topic thuishoort. Dit topic wil ik graag wijden aan de opofferende liefde van een man voor zijn vrouw. Waarmee ik geen kwalificatie wil uitspreken over de bijdragen rondom mantelzorg, maar het is eenvoudig het onderwerp niet.
Maar wat versta jij nu onder het begrip: opofferende liefde, in de praktijk?
Is "gewoon" liefde niet voldoende?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door dennis »

refo schreef:Opofferende liefde is overdreven. Dat hoeft ook helemaal niet. Wij zijn Jezus niet.
Gewone liefde is voldoende.
Het is onjuist om het vergelijk dat Paulus maakt meteen één op één op het huwelijk over te zetten.
Lees het hele hoofdstuk en niet de losse tekst en het zal je duidelijk worden wat Paulus bedoelt.
Iets van het verlangen zal er toch wel moeten zijn. 'O Zoon, maak mij Uw beeld gelijk.'
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door refo »

We zijn als reformatorische mensen altijd zo ontevreden.
Houden we van onze vrouwen, is 't weer niet goed, moet het eigenlijk opofferend zijn.
Leg de lat niet altijd zo hoog. Zeker niet voor een ander.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Mannetje »

Blijkbaar maakt het woord "opofferend" iets los...
Als iemand een andere verklaring kan geven waarom Paulus in het vers over het liefhebben van je vrouw het voorbeeld van Christus, die Zich overgaf, noemt, dan wil ik dat best in overweging nemen.
Maar het lijkt me niet iets dat Paulus zonder reden er tussen heeft moeten schrijven.

Ik pak even de hele context erbij:
22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;
27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.
28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.
30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot één vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
33 Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.

De tweede vraag die speelt is: hoe ver gaat de liefde? SecorDabar noemde al wat dingen hieromtrent.
Wat nu als je vrouw een gevaar vormt (geestelijk of fysiek) voor je kinderen?
Daar komt een spanningsveld tussen de liefde voor je vrouw en de zorg voor je kinderen. Ik denk dat je hier moet zeggen: is je vrouw onredelijk, dan moet je de kinderen in bescherming nemen.
Maar volgens mij betekent liefhebben niet: alles onder de mantel der liefde bedekken.

Wat is liefhebben eigenlijk? (Ik ben bang dat het antwoord op die vraag makkelijk beleefd dan besproken kan worden, maar ik stel hem toch maar.)
-
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Panny »

Bijbelse liefde:
16 Hieraan hebben wij de liefde gekend, dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft; en wij zijn schuldig voor de broeders het leven te stellen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Isala »

...
Hora est!
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door DDD »

Wat merkwaardig. Is er echte liefde die niet opofferend is dan? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Wat merkwaardig. Is er echte liefde die niet opofferend is dan? Ik kan me daar niets bij voorstellen.
Blijkbaar... Want hierboven wordt het woord opofferen als een zware term gezien...
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Isala »

Mannetje schreef:Blijkbaar... Want hierboven wordt het woord opofferen als een zware term gezien...
Ik wilde dat ik mijn post kon verwijderen.
Ik heb veel te veel van mezelf laten zien, en me veel te kwetsbaar opgesteld, ik baal ervan, weer wat geleerd.
Blijkbaar hebben jullie van uit jezelf opofferende liefde.
Bij mij zit het niet in mijn natuur, maar heb ik daar Gods hulp bij nodig.
Hora est!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10452
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Zita »

Isala schreef:
Mannetje schreef:Blijkbaar... Want hierboven wordt het woord opofferen als een zware term gezien...
Ik wilde dat ik mijn post kon verwijderen.
Ik heb veel te veel van mezelf laten zien, en me veel te kwetsbaar opgesteld, ik baal ervan, weer wat geleerd.
Blijkbaar hebben jullie van uit jezelf opofferende liefde.
Bij mij zit het niet in mijn natuur, maar heb ik daar Gods hulp bij nodig.
Ik ben geen man, maar vond je bericht wel goed om te lezen. Het voegde mijns inziens veel toe aan het topic. Dankje!
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Mannetje »

Isala schreef:
Mannetje schreef:Blijkbaar... Want hierboven wordt het woord opofferen als een zware term gezien...
Ik wilde dat ik mijn post kon verwijderen.
Ik heb veel te veel van mezelf laten zien, en me veel te kwetsbaar opgesteld, ik baal ervan, weer wat geleerd.
Blijkbaar hebben jullie van uit jezelf opofferende liefde.
Bij mij zit het niet in mijn natuur, maar heb ik daar Gods hulp bij nodig.
Sorry, met hierboven doelde ik niet op jouw bijdrage! Maar nog verder naar boven kon men niets met het woord opofferen...
Ik ben het topic juist begonnen omdat ik bij Paulus las over de opdracht aan de man, en ik in de spiegel moest/mocht kijken.

Maar van hen die de tekst niet lezen als een oproep tot opoffering, heb ik nog geen andere verklaring van de tekst gezien...
Waarom noemt Paulus dan het voorbeeld van de Heere Jezus?
-
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Fjodor »

Isala schreef:
Mannetje schreef:Blijkbaar... Want hierboven wordt het woord opofferen als een zware term gezien...
Ik wilde dat ik mijn post kon verwijderen.
Ik heb veel te veel van mezelf laten zien, en me veel te kwetsbaar opgesteld, ik baal ervan, weer wat geleerd.
Blijkbaar hebben jullie van uit jezelf opofferende liefde.
Bij mij zit het niet in mijn natuur, maar heb ik daar Gods hulp bij nodig.
Gewoon je bericht wijzigen en er enkel een streepje voor terug zetten!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor (getrouwde) mannen

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Mannetje schreef:Blijkbaar... Want hierboven wordt het woord opofferen als een zware term gezien...
Ik wilde dat ik mijn post kon verwijderen.
Ik heb veel te veel van mezelf laten zien, en me veel te kwetsbaar opgesteld, ik baal ervan, weer wat geleerd.
Blijkbaar hebben jullie van uit jezelf opofferende liefde.
Bij mij zit het niet in mijn natuur, maar heb ik daar Gods hulp bij nodig.
Nee joh, je bent gewoon eerlijk, een verademing op internet.
Waarom zouden wij allemaal die opofferende liefde hebben?
Zeggen en doen = 2 verschillende dingen.
En zoals gezegd, je kunt het verwijderen en dan streepjes zetten, maar dan moet het niet door anderen geciteerd zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie