Arminianisme

ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Arminianisme

Bericht door ejvl »

Een hypercalvinist kan ook een Arminiaan zijn door zelf wat mee te willen nemen.
Bijvoorbeeld zondekennis, of een gevoel van totale verdorvenheid, ook iets zelf doen. Zowel links als rechts zitten gevaren.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Arminianisme

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Een hypercalvinist kan ook een Arminiaan zijn door zelf wat mee te willen nemen.
Bijvoorbeeld zondekennis, of een gevoel van totale verdorvenheid, ook iets zelf doen. Zowel links als rechts zitten gevaren.
Een Arminiaan is niet links, niet rechts, maar dood. Punt.
Wat heeft dat met hypercalvinisme te maken? Niets.
Het gaat hier over het grootste kwaad en gevaar wat thans de kerken teistert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Arminianisme

Bericht door Snuf »

Ik schrik van die Arminiaanse stellingen. Dit hoor ik dagelijks om me heen. En zelf moet ik ook goed lezen om te zien wat er niet Bijbels aan is...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Arminianisme

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Een Arminiaan is niet links, niet rechts, maar dood. Punt.
Hiermee ga je veel te ver. Je kan wel de leer van de arminiaan veroordelen, maar niet zijn staat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Arminianisme

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Een Arminiaan is niet links, niet rechts, maar dood. Punt.
Hiermee ga je veel te ver. Je kan wel de leer van de arminiaan veroordelen, maar niet zijn staat.
Nee DIA, zolang een Arminiaan nog in de genadetijd is, kan ook hij nog bekeerd worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Arminianisme

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Een Arminiaan is niet links, niet rechts, maar dood. Punt.
Hiermee ga je veel te ver. Je kan wel de leer van de arminiaan veroordelen, maar niet zijn staat.
Nee DIA, zolang een Arminiaan nog in de genadetijd is, kan ook hij nog bekeerd worden.
Eens met Tiberius.
Maar wat @Mara hier zegt, is niet in tegenspraak met @DIA. Ik neem tenminste aan dat DIA niet zover zou willen gaan dat hij zelfs uitsluit dat een arminiaan nog bekeerd kan worden.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Arminianisme

Bericht door WimA »

eilander schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Een Arminiaan is niet links, niet rechts, maar dood. Punt.
Hiermee ga je veel te ver. Je kan wel de leer van de arminiaan veroordelen, maar niet zijn staat.
Nee DIA, zolang een Arminiaan nog in de genadetijd is, kan ook hij nog bekeerd worden.
Eens met Tiberius.
Maar wat @Mara hier zegt, is niet in tegenspraak met @DIA. Ik neem tenminste aan dat DIA niet zover zou willen gaan dat hij zelfs uitsluit dat een arminiaan nog bekeerd kan worden.
ik denk zelfs dat er bekeerde, godvrezende arminianen zijn (geweest)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Arminianisme

Bericht door parsifal »

Ik ken aardig wat Arminianen en voor veel van hen is het eerder gebrekkige logica en een niet goed doordacht theologisch denken wat ze op hun standpunt brengt. Het zijn nog steeds Christenen die God danken voor hun bekering, voor hun geloof en Hem vragen om ze in alles te leiden.

Arminianisme is zeker niet het grootste kwaad wat de kerk teistert. Als dat zo was dan zou er heel wat meer over gesproken worden in de Bijbel. Gevaren die wel vaak aangehaald worden zijn liefdeloosheid, zondig leven en verkeerde visies op de Heere Jezus en de andere personen in de drieeenheid.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Arminianisme

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Een Arminiaan is niet links, niet rechts, maar dood. Punt.
Hiermee ga je veel te ver. Je kan wel de leer van de arminiaan veroordelen, maar niet zijn staat.
Nee DIA, zolang een Arminiaan nog in de genadetijd is, kan ook hij nog bekeerd worden.
Eens met Tiberius.
Maar wat @Mara hier zegt, is niet in tegenspraak met @DIA. Ik neem tenminste aan dat DIA niet zover zou willen gaan dat hij zelfs uitsluit dat een arminiaan nog bekeerd kan worden.
Dat hoop ik, maar dood klinkt nogal definitief.
DIA kan echter ook bedoeld hebben, dat zo iemand dood ligt en zo liggen we allemaal als we onbekeerd zijn.
Ontwaakt gij die slaapt, en sta op uit de doon.
Ik hoop dat hij het e.e.a. nog verduidelijkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4784
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Arminianisme

Bericht door Johann Gottfried Walther »

parsifal schreef:Ik ken aardig wat Arminianen en voor veel van hen is het eerder gebrekkige logica en een niet goed doordacht theologisch denken wat ze op hun standpunt brengt. Het zijn nog steeds Christenen die God danken voor hun bekering, voor hun geloof en Hem vragen om ze in alles te leiden.

Arminianisme is zeker niet het grootste kwaad wat de kerk teistert.
Sommigen noemen de kern van het arminianisme wel het niet echt ernstig nemen van de zonde.
Dat is toch wel kwalijk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Arminianisme

Bericht door Marco »

Johann Gottfried Walther schreef:
parsifal schreef:Ik ken aardig wat Arminianen en voor veel van hen is het eerder gebrekkige logica en een niet goed doordacht theologisch denken wat ze op hun standpunt brengt. Het zijn nog steeds Christenen die God danken voor hun bekering, voor hun geloof en Hem vragen om ze in alles te leiden.

Arminianisme is zeker niet het grootste kwaad wat de kerk teistert.
Sommigen noemen de kern van het arminianisme wel het niet echt ernstig nemen van de zonde.
Dat is toch wel kwalijk.
Ja, dat is kwalijk. Maar is dat Arminianisme (omdat sommigen het zeggen)?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Arminianisme

Bericht door -DIA- »

WimA schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef: Hiermee ga je veel te ver. Je kan wel de leer van de arminiaan veroordelen, maar niet zijn staat.
Nee DIA, zolang een Arminiaan nog in de genadetijd is, kan ook hij nog bekeerd worden.
Eens met Tiberius.
Maar wat @Mara hier zegt, is niet in tegenspraak met @DIA. Ik neem tenminste aan dat DIA niet zover zou willen gaan dat hij zelfs uitsluit dat een arminiaan nog bekeerd kan worden.
ik denk zelfs dat er bekeerde, godvrezende arminianen zijn (geweest)
Het zou kunnen, maar dan dwaalden ze ter goeder trouw.
En wanneer er op werd gewezen zouden ze het ook bekennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Arminianisme

Bericht door Floppy »

Het onderwerp hield me gisterenavond even bezig. Wat me opviel - ik hoop dat iemand daar meer over weet - is dat dwalingen die worden verworpen in de DL door mij niet (of niet direct) terug te vinden zijn in de 5 artikelen van de Remonstranten. Wat de DL verwerpt zijn stellingen die veel verder gaan dan de genoemde 5 artikelen. Hoe komt dat?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Arminianisme

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Het zou kunnen, maar dan dwaalden ze ter goeder trouw.
En wanneer er op werd gewezen zouden ze het ook bekennen.
Ga er maar vanuit dat veel arminianen te goeder trouw dwalen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Arminianisme

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:Het zou kunnen, maar dan dwaalden ze ter goeder trouw.
En wanneer er op werd gewezen zouden ze het ook bekennen.
Ga er maar vanuit dat veel arminianen te goeder trouw dwalen.
Ja, dat zal waar zijn. De schuld ligt dan toch bij een oppervlakkige prediking,
een prediking die niet ontdekkend is. Een prediking die de doodstaat van de
mens 'overslaat' en meestal meteen naar Jezus springt.

Dwalen kan ook nog nauwer: Een zeer zware prediking. Waar eenzijdig de wet
wordt verkondigd zonder Evangelie. Dat is een prediking eerder die afstoot,
omdat de liefde erin gemist wordt.

En nu is het niet mogelijk om hier een tussenweg uit te kristalliseren.
Nee, dat zal mislukken. De gereformeerde leer moet onverkort verkondigd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie