Arminianisme
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4763
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Arminianisme
Er wordt door sommigen gemakkelijk met de term Arminiaans gestrooid,
maar wat houd de Arminiaanse dwaling werkelijk in.
Dit waren de 5 artikelen van de Remonstranten/Arminianen:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.
Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.
Lees hierbij de verwerpingen aan het einde van elk hoofdstuk van de Dordtse leerregels.
Let op de schijnbaar Schriftuurlijke wijze van formuleren van de Remonstranten.
maar wat houd de Arminiaanse dwaling werkelijk in.
Dit waren de 5 artikelen van de Remonstranten/Arminianen:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.
Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.
Lees hierbij de verwerpingen aan het einde van elk hoofdstuk van de Dordtse leerregels.
Let op de schijnbaar Schriftuurlijke wijze van formuleren van de Remonstranten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4763
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Arminianisme
Let in het bijzonder op:
Verwerping der dwalingen artikel 7 van Hoofdstuk 3/4.
Die leren: Dat de genade, waardoor wij tot God bekeerd worden, niet anders is dan een zachte aanrading; of , gelijk anderen dit verklaren,, dat dit de alleredelste manier van werking is in de bekering des mensen, en die het best overeenkomt met de natuur des mensen, welke door aanrading geschiedt; en dat er niets is, waarom deze aanradende genade alleen niet zou genoegzaam zijn om den natuurlijken mens geestelijk te maken; ja dat God niet anders de toestemming van den wil voortbrengt, dan door deze wijze van aanrading; en dat de kracht der Goddelijke werking, waardoor zij de werking des satans te boven gaat, hierin bestaat, dat God eeuwige, maar de satan tijdelijke goederen belooft. Want dit is gans Pelagiaans en strijdig tegen de gehele Heilige Schrift; dewelke, behalve deze, nog een andere en veel krachtiger en Goddelijker manier van werking des Heiligen Geestes in de bekering des mensen erkent; gelijk bij Ezechiël: Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven , Ez. 36:26,.
Verwerping der dwalingen artikel 7 van Hoofdstuk 3/4.
Die leren: Dat de genade, waardoor wij tot God bekeerd worden, niet anders is dan een zachte aanrading; of , gelijk anderen dit verklaren,, dat dit de alleredelste manier van werking is in de bekering des mensen, en die het best overeenkomt met de natuur des mensen, welke door aanrading geschiedt; en dat er niets is, waarom deze aanradende genade alleen niet zou genoegzaam zijn om den natuurlijken mens geestelijk te maken; ja dat God niet anders de toestemming van den wil voortbrengt, dan door deze wijze van aanrading; en dat de kracht der Goddelijke werking, waardoor zij de werking des satans te boven gaat, hierin bestaat, dat God eeuwige, maar de satan tijdelijke goederen belooft. Want dit is gans Pelagiaans en strijdig tegen de gehele Heilige Schrift; dewelke, behalve deze, nog een andere en veel krachtiger en Goddelijker manier van werking des Heiligen Geestes in de bekering des mensen erkent; gelijk bij Ezechiël: Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven , Ez. 36:26,.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Arminianisme
Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4763
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Arminianisme
Gematigde arminianen? Die leren dat wij wat doen en God wat?jakobmarin schreef:Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Arminianisme
Dat is ook wat de bijbel zegt.Johann Gottfried Walther schreef:Gematigde arminianen? Die leren dat wij wat doen en God wat?jakobmarin schreef:Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
Re: Arminianisme
Klopt. God werkt de bekering en de mens werkt tegen. Dat is wat de Bijbel zegt. Als de mens ook maar iets zelf, uit zichzelf moet werken, is het echt verloren.refo schreef:Dat is ook wat de bijbel zegt.Johann Gottfried Walther schreef:Gematigde arminianen? Die leren dat wij wat doen en God wat?jakobmarin schreef:Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
Re: Arminianisme
Amyraldisten. Daar hebben ze in Canada nogal last van, begreep ik weleens van Bert Mulder.Johann Gottfried Walther schreef:Gematigde arminianen?jakobmarin schreef:Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
Re: Arminianisme
eilander schreef:Klopt. God werkt de bekering en de mens werkt tegen. Dat is wat de Bijbel zegt. Als de mens ook maar iets zelf, uit zichzelf moet werken, is het echt verloren.
Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking, die God zonder ons in ons tot stand brengt en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt. God brengt deze wedergeboorte niet tot stand door alleen te laten prediken of een appel op ons te doen. Zij geschiedt niet op zo'n manier dat de mens, wanneer God voor zijn deel het werk voltooid heeft, nog steeds bij machte is al dan niet wedergeboren en bekeerd te worden. Nee, het is een volstrekt bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking. Deze is naar het getuigenis van de Schrift, die ingegeven is door dezelfde God die dit bewerkt, niet minder krachtig dan zijn werk bij de schepping of de opwekking van doden. Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderenswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij metterdaad geloven. En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Arminianisme
DL.art.12 slot:Johann Gottfried Walther schreef:Gematigde arminianen? Die leren dat wij wat doen en God wat?jakobmarin schreef:Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.
de mens werkt zelf, gelooft zelf en bekeert zichzelf, en dat ontvangt hij dan allemaal, door God geleid en bewogen.En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf.
Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Niemand snapt hoe het kan, maar ga ze niet tegen elkaar uitspelen, noch de ene kant, nog de andere kant op.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4763
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Arminianisme
Dat is nog iets anders, dan dat wij iets doen. Zelfwerkzaamheid of iets dergelijks.jakobmarin schreef:DL.art.12 slot:Johann Gottfried Walther schreef:Gematigde arminianen? Die leren dat wij wat doen en God wat?jakobmarin schreef:Plus dat een volbloed calvinist best sympathie kan hebben voor (gematigde) arminianen als gebr. Wesley en ze zeker als broeders tegemoet kan treden.
Ik heb wel eens het idee dat we calvinistischer willen zijn dan vroegere calvinisten en direct opveren als iemand iets zegt wat zelfs maar een beetje naar zou kunnen arminianisme rieken.de mens werkt zelf, gelooft zelf en bekeert zichzelf, en dat ontvangt hij dan allemaal, door God geleid en bewogen.En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf.
Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Niemand snapt hoe het kan, maar ga ze niet tegen elkaar uitspelen, noch de ene kant, nog de andere kant op.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Arminianisme
Natuurlijk. Gods werk is in ons en wij zijn daarin ook werkzaam, dat is niet in discussie. Maar voordat de mens zelf werkt, zelf gelooft en zichzelf bekeert, heeft de Heilige Geest zijn dode hart levend gemaakt, zijn onwil gebroken, zijn vijandschap veranderd, etc.jakobmarin schreef:de mens werkt zelf, gelooft zelf en bekeert zichzelf, en dat ontvangt hij dan allemaal, door God geleid en bewogen.
Niemand snapt hoe het kan, maar ga ze niet tegen elkaar uitspelen, noch de ene kant, nog de andere kant op.
Dat is iets anders dan iemand een duwtje in de goede richting geven, of aanraden de goede richting op te gaan.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Arminianisme
Helemaal mee eens!eilander schreef:Natuurlijk. Gods werk is in ons en wij zijn daarin ook werkzaam, dat is niet in discussie. Maar voordat de mens zelf werkt, zelf gelooft en zichzelf bekeert, heeft de Heilige Geest zijn dode hart levend gemaakt, zijn onwil gebroken, zijn vijandschap veranderd, etc.jakobmarin schreef:de mens werkt zelf, gelooft zelf en bekeert zichzelf, en dat ontvangt hij dan allemaal, door God geleid en bewogen.
Niemand snapt hoe het kan, maar ga ze niet tegen elkaar uitspelen, noch de ene kant, nog de andere kant op.
Dat is iets anders dan iemand een duwtje in de goede richting geven, of aanraden de goede richting op te gaan.
Overigens leren (gematigde) Arminianen dit ook niet op deze manier hoor (duwtje, aanraden), maar dat 'alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus'.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Arminianisme
Daarom is het ook wel klaar dat het Arminianisme bijna door niemand opgemerkt wordt in zijnJohann Gottfried Walther schreef:Er wordt door sommigen gemakkelijk met de term Arminiaans gestrooid,
maar wat houd de Arminiaanse dwaling werkelijk in.
Dit waren de 5 artikelen van de Remonstranten/Arminianen:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.
Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.
Lees hierbij de verwerpingen aan het einde van elk hoofdstuk van de Dordtse leerregels.
Let op de schijnbaar Schriftuurlijke wijze van formuleren van de Remonstranten.
'reformatorisch jasje'. Dat is in feite de grote scheiding tussen leven en dood.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Arminianisme
Daar heb je helaas gelijk in, ben ik bang.-DIA- schreef:Daarom is het ook wel klaar dat het Arminianisme bijna door niemand opgemerkt wordt in zijnJohann Gottfried Walther schreef:Er wordt door sommigen gemakkelijk met de term Arminiaans gestrooid,
maar wat houd de Arminiaanse dwaling werkelijk in.
Dit waren de 5 artikelen van de Remonstranten/Arminianen:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.
Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.
Lees hierbij de verwerpingen aan het einde van elk hoofdstuk van de Dordtse leerregels.
Let op de schijnbaar Schriftuurlijke wijze van formuleren van de Remonstranten.
'reformatorisch jasje'. Dat is in feite de grote scheiding tussen leven en dood.
Re: Arminianisme
Laten we daarom de Dordtse Leerregels niet vergeten, maar lezen, inclusief de weerlegging van de dwalingen.
Verder goede boeken daarover lezen en/of preken daarover luisteren.
Het is echt niet alleen maar voor mensen die van geschiedenis houden, het is actueel.
Verder goede boeken daarover lezen en/of preken daarover luisteren.
Het is echt niet alleen maar voor mensen die van geschiedenis houden, het is actueel.