„Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

„Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door MoesTuin »

Sterven van Jezus aan kruis op Golgotha centraal op Goede Vrijdag
Een lezenswaardige overdenking via onderstaande link
Het is als een spiegel, die mezelf wordt voorgehouden.
Het is om je te schamen.
De mens, het is niets, het stelt niets voor.....
Zonder Hem, je bent niets.....
In Hem alleen is er Leven....

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_821308

1
Jezus, leven van mijn leven,
Jezus, dood van mijne dood,
die voor mij U hebt gegeven,
in de bangste zielennood,
opdat ik niet hoop'loos sterven,
maar uw heerlijkheid zou erven,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

2
Gij, o Jezus, hebt gedragen
lasteringen, spot en hoon,
zijt gebonden en geslagen,
Gij, des Vaders eigen Zoon,
om van schuld en eeuwig lijden
mij, verloor'ne, te bevrijden,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij u daarvoor dank en eer!

3
Heer, verzoener van mijn zonden,
Heiland, die mij hebt gezocht,
die mijn boeien hebt ontbonden,
en voor God mij vrijgekocht,
ik, onrein in schuld verloren,
ben opnieuw in U geboren:
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

4
Dank, mijn Heiland, voor uw lijden,
voor uw bitt're bange nood,
voor uw heilig, biddend strijden,
voor uw trouw tot in de dood,
voor de wonden, U geslagen,
voor het kruis, door U gedragen;
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Hendrik de 3de »

MoesTuin, zou het misschien iets minder kunnen met die gezangen?
Gaat langzamerhand nogal irriteren!

Het gaat er nu niet om of je wel of geen gezangen mag zingen/posten of wat nog meer ..
En "Jezus, leven van mijn leven" is prachtig als je het naar Waarheid mag zingen.
Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. En er is geloof ik ook een moderator pas geleden geweest die zo iets gezegd heeft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door -DIA- »

Wat betreft het veelvuldig publiceren van liederen val ik de bovenstaande poster bij.

Meditatie

„En de hogepriester opstaande zeide tot Hem; Antwoord Gij niets? Wat getuigen dezen tegen U? Doch Jezus zweeg stil".
Mattheüs 26:62 en 63a

Hoe ijverig is Kajafas tegen Jezus en hoe ijverloos zijn wij voor Hem. De zaak gaat niet genoeg voort naar zijn zin. Hij wordt boos. En om zijn ijver te tonen staat hij op van zijn stoel en maakt zijn stoel leeg. Hier stond de ware Hogepriester, voor Wie Kajafas onwetende opstaat om voor Hem plaats te maken, zoals hij tevoren onwetende geprofeteerd had dat Jezus sterven zou. Zijn ijver schijnt voor de tempel van God te zijn, maar is voor zijn keuken. Daarom is hij ook geen antwoord waardig.

Jezus zweeg stil, want Hij wilde Zichzelf niet vrijpleiten. Hij moest en Hij wilde lijden en sterven. Hij zag wel dat Zijn antwoorden vergeefs zouden zijn en geen voordeel zouden doen. Hij wil dan, naar zijn eigen les, de paarlen niet werpen voor de zwijnen, Mattheüs 7:6.

De valse getuigenissen weerlegden zichzelf en verdienden geen antwoord. Ook stond Hij in onze plaats beladen met onze zonden, die wij niet konden verantwoorden. Zo zwijgt Hij dan om onze mond te openen, dat wij met vrijmoedigheid mochten roepen: Abba Vader.

O, zachtmoedig Lam Gods, Die om onzentwil zwijgt, daar Gij zo gemakkelijk al die leugens had kunnen weerleggen, maak ons lijdzaam als wij vals beschuldigd worden.

Ds. Jacobus Borstius (Uit: De zuchtende bruid)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Chrisje72 »

En ik vind het juist prachtig om die oude liederen weer terug te zien. Herinneringen komen boven en het zingt in mijn hart
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door -DIA- »

Chrisje72 schreef:En ik vind het juist prachtig om die oude liederen weer terug te zien. Herinneringen komen boven en het zingt in mijn hart
Misschien in een apart liederentopic dan? In de tekst zijn ze naar mijn gevoel meer storend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door MoesTuin »

on topic maar weer.....

"Doch Jezus zweeg stil"
Ds L Blok schreef:De zwijgende Borg

De ure van Jezus' uiterste beproeving is gekomen.
Hij weet welke de weg is, die hij te gaan heeft.
Hij zal die vrijwillig gaan.
Hij tracht niet om deze te ontgaan.
Ook niet als Hij voor het Sanhedrin staat.
Hier wordt over Jezus geoordeeld door het Sanhedrin, de Joodse raad der Oudsten, als ver­tegenwoordigers van het Joodse volk.
Hier staat Hij tegenover het Zijne, tot hetwelk Hij gekomen is en hier zal duidelijk openbaar komen dat de Zijnen Hem niet hebben aangenomen.
Hier zal Zijn liefde worden mis­kend; hier zal Zijn komen worden veracht en Zijn genade vertreden.
Welk een bitterheid zal het voor Jezus geweest zijn, toen de valse getuigen tegen Hem opstonden en de een na de ander Hem beschuldigde van het­geen onwaarachtig en vals was.
Hij was Degene, Die geen zonde gekend of gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog geweest is.
Hij onderging het alles, want Hij wist, dat Hij het zou moeten ondergaan.
Hoe majesteitelijk wordt hier het woord van de Evangelist, wanneer we horen; "Doch Jezus zweeg stil".
Geen woord van tegenstand horen we hier van Zijn heilige lippen komen wanneer Jezus voor Zijn rechters staat.
Hier zien we Hem ons voorgesteld in de majesteit van Zijn zwijgen, die wij niet genoeg bewonde­ren en aanbidden kunnen.
Dit woord is de letterlijke vervulling van de profetie van Jesaja; "als een schaap, dat stom is voor het aangezicht van Zijn scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open".
Kon Hij dan Zijn mond niet openen en antwoorden op de beschuldigingen, die tegen Hem ingebracht waren?
O zeker, Hij had al Zijn beschuldigers in een ogenblik kunnen verstommen, maar Hij wilde zwijgen, want Hij wist dat Hij door Zijn zwijgen hier, Zijn bloed tot sprekend bloed zou maken.
Toen dan ook Christus voor Zijn rechters stond, zweeg Hij, terwijl Hij had kunnen spreken, want Hij was de volmaaktste en zondeloze, Hij moest echter het oordeel Gods ondergaan als Plaatsvervanger van de Zijnen en daar­om zwijgt Hij.
Hij ziet achter de rechters van het Sanhedrin de grote Rech­ter van hemel en van aarde en Hij hoort, door de mond van de valse aan­klagers, de aanklagers van Zijn volk, dat door Hem vertegenwoordigd wordt.
Christus ziet en hoort alle dingen in het Licht van de raad Zijns Vaders.
Daarom zwijgt Hij.
Hij weet Zich de Plaatsbekleder der Zijnen.
Hij ziet de goddelijke Rechter en Hij hoort de aanklager der broederen en daarom wacht Hij vol heilige onderwerping het oordeel af, dat Hij in hun plaats zal ondergaan.
Aanstonds zal Zijn bloed spreken van verzoening en een beter bloed, dan het bloed van Abel.
Abels bloed roept om wraak, maar Jezus' bloed roept om vrede en verzoening.
Dit zwijgen van Christus is het zwijgen van de liefde; het zwijgen van de Borg des Verbonds.
Nu zal de waarde van Zijn zwijgen door Zijn kerk geleerd worden. Zijn kerk komt ook in het gericht.
Zijn kerk staat ook eenmaal voor de Rech­ter.
De vierschaar Gods wordt gespannen.
De Rechter des hemels ontdekt Zichzelf in het hart en in het geweten. De aanklagers zijn dan ook velen.
Alle geboden Gods zijn overtreden.
De aanklacht Gods wordt dan gelezen.
Die bevat veel.
Hebben wij die aanklacht weleens horen lezen?
Wel, die luidt aldus: "Daar is niemand rechtvaardig, ook niet een. Daar is niemand die God zoekt, allen zijn ze afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden, daar is niemand die goed doet, daar is ook niet tot een toe; hun keel is een geopend graf, met hun tong plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen; welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; hun voeten zijn snel om bloed te vergieten, vernieling is in hun wegen en de weg des vredes hebben zijn niet gekend; daar is geen vreze Gods voor hun ogen".
Dat is de aanklacht en wat zouden we daarop hebben te antwoorden? Immers niets!
Dan moeten wij zwijgen, want onze mond zal moeten ver­stommen als deze aanklacht ons wordt voorgesteld in de ure van Gods richten. Ons geweten zal mede betuigen, dat het een rechtvaardige aan­klacht is.
Maar dan eerst zal de grote waarde van dit zwijgen van Chris­tus worden ondervonden.
Wij zouden moeten zwijgen, maar Hij wilde zwij­gen als Borg en Plaatsvervanger.
En omdat de Christus Gods voor de Zij­nen gezwegen heeft, zal Hij dan, wanneer de Zijnen zwijgen moeten, spre­ken.
Dan wordt het zwijgen Zijner liefde het spreken van Zijn genade.
Dan gaat Zijn bloed spreken, Zijn borgtochtelijk bloed.
Dan wordt dit zwijgen voor Zijn kerk de oorzaak van Zijn heilig en goddelijk spreken tot verlos­sing van Zijn kerk.
Dan zal dit zwijgen een zaligend spreken worden, want dan zal Hij alle tong, die tegen Zijn volk in het gericht zal opstaan, verdoemen en veroor­delen.
Door Zijn zwijgen toch zijn al degenen die tegen Zijn volk spreken willen, het zwijgen opgelegd.
Dan kunnen er geen getuigen der waarheid meer tegen Zijn kerk spreken, omdat Hij tegen Zichzelf de getuigen der valsheid heeft laten spreken.
Hoe onuitsprekelijk troostvol is dan ook Zijn spreken voor Zijn volk. Het spre­kend zwijgen van Koning Jezus.
De overdenking van Zijn lijden en borgtochtelijk werk brenge ons echter tot de vraag, of wij persoonlijk de waarde ervan in ons leven ondervonden hebben.
Heeft Hij reeds tot onze verlossing en zaligheid gesproken?
Tegen ons staan vele getuigen op, die u het zwijgen nimmer zult kunnen opleggen.
In de zaligmakende overtuiging der ziel wordt het geleerd, wat het te betekenen heeft.
Dan gaat de kerk gebogen onder de last van de tegen hen gerichte aanklachten.
De Wet wordt krachtig tot ontdekking van alle schuld en ellende en hoe zal ook de Geest der ontdekking en overtuiging hen overreden van nameloze ellende en onbetaalbare schuld.
Ze zullen de rechtvaardigheid van het vonnis leren aanvaarden.
De Heere Zelf zal hen daartoe brengen, maar ook zal Hij het zwijgen van Christus dierbaar maken voor de Zijnen, want buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf.
De Heere brenge een bestreden en aangeklaagd volk, dat onder de last van de zonden en schuld gebogen gaat door Zijn Geest tot het heiligdom van het borgtochtelijk lijden van de Heere Jezus, om daar er zich over te ver­wonderen dat Hij zweeg in Zijn liefde en daarom spreekt door Zijn bloed.
Dan zal dit bloed de hoop der Zijnen wekken en hun schuld voor God bedekken.

Ds. L. Blok
Halleluja, Eeuwig dank en ere, lof, aanbidding, wijsheid, kracht,word' op aard' en in de hemel, Here,voor Uw Liefd' U toegebracht!
Vader, sla ons steeds in Liefde gade; Zoon des Vaders, schenk ons uw Genade; Uw gemeenschap, Geest van God, amen, zij ons eeuwig lot!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Zita »

Er is al eerder een moderator-mededeling geweest rond het plaatsen van liederen, gezangen en dergelijke. Wilt u dat aub beperkt houden, of een apart liederentopic openen? In gewone discussie-topics is het (veelvuldig) citeren van liederen niet gewenst.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:on topic maar weer.....

"Doch Jezus zweeg stil"
Ds L Blok schreef:De zwijgende Borg

De ure van Jezus' uiterste beproeving is gekomen.
Hij weet welke de weg is, die hij te gaan heeft.
Hij zal die vrijwillig gaan.
Hij tracht niet om deze te ontgaan.
Ook niet als Hij voor het Sanhedrin staat.
Hier wordt over Jezus geoordeeld door het Sanhedrin, de Joodse raad der Oudsten, als ver­tegenwoordigers van het Joodse volk.
Hier staat Hij tegenover het Zijne, tot hetwelk Hij gekomen is en hier zal duidelijk openbaar komen dat de Zijnen Hem niet hebben aangenomen.
Hier zal Zijn liefde worden mis­kend; hier zal Zijn komen worden veracht en Zijn genade vertreden.
Welk een bitterheid zal het voor Jezus geweest zijn, toen de valse getuigen tegen Hem opstonden en de een na de ander Hem beschuldigde van het­geen onwaarachtig en vals was.
Hij was Degene, Die geen zonde gekend of gedaan heeft en in Wiens mond geen bedrog geweest is.
Hij onderging het alles, want Hij wist, dat Hij het zou moeten ondergaan.
Hoe majesteitelijk wordt hier het woord van de Evangelist, wanneer we horen; "Doch Jezus zweeg stil".
Geen woord van tegenstand horen we hier van Zijn heilige lippen komen wanneer Jezus voor Zijn rechters staat.
Hier zien we Hem ons voorgesteld in de majesteit van Zijn zwijgen, die wij niet genoeg bewonde­ren en aanbidden kunnen.
Dit woord is de letterlijke vervulling van de profetie van Jesaja; "als een schaap, dat stom is voor het aangezicht van Zijn scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open".
Kon Hij dan Zijn mond niet openen en antwoorden op de beschuldigingen, die tegen Hem ingebracht waren?
O zeker, Hij had al Zijn beschuldigers in een ogenblik kunnen verstommen, maar Hij wilde zwijgen, want Hij wist dat Hij door Zijn zwijgen hier, Zijn bloed tot sprekend bloed zou maken.
Toen dan ook Christus voor Zijn rechters stond, zweeg Hij, terwijl Hij had kunnen spreken, want Hij was de volmaaktste en zondeloze, Hij moest echter het oordeel Gods ondergaan als Plaatsvervanger van de Zijnen en daar­om zwijgt Hij.
Hij ziet achter de rechters van het Sanhedrin de grote Rech­ter van hemel en van aarde en Hij hoort, door de mond van de valse aan­klagers, de aanklagers van Zijn volk, dat door Hem vertegenwoordigd wordt.
Christus ziet en hoort alle dingen in het Licht van de raad Zijns Vaders.
Daarom zwijgt Hij.
Hij weet Zich de Plaatsbekleder der Zijnen.
Hij ziet de goddelijke Rechter en Hij hoort de aanklager der broederen en daarom wacht Hij vol heilige onderwerping het oordeel af, dat Hij in hun plaats zal ondergaan.
Aanstonds zal Zijn bloed spreken van verzoening en een beter bloed, dan het bloed van Abel.
Abels bloed roept om wraak, maar Jezus' bloed roept om vrede en verzoening.
Dit zwijgen van Christus is het zwijgen van de liefde; het zwijgen van de Borg des Verbonds.
Nu zal de waarde van Zijn zwijgen door Zijn kerk geleerd worden. Zijn kerk komt ook in het gericht.
Zijn kerk staat ook eenmaal voor de Rech­ter.
De vierschaar Gods wordt gespannen.
De Rechter des hemels ontdekt Zichzelf in het hart en in het geweten. De aanklagers zijn dan ook velen.
Alle geboden Gods zijn overtreden.
De aanklacht Gods wordt dan gelezen.
Die bevat veel.
Hebben wij die aanklacht weleens horen lezen?
Wel, die luidt aldus: "Daar is niemand rechtvaardig, ook niet een. Daar is niemand die God zoekt, allen zijn ze afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden, daar is niemand die goed doet, daar is ook niet tot een toe; hun keel is een geopend graf, met hun tong plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen; welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; hun voeten zijn snel om bloed te vergieten, vernieling is in hun wegen en de weg des vredes hebben zijn niet gekend; daar is geen vreze Gods voor hun ogen".
Dat is de aanklacht en wat zouden we daarop hebben te antwoorden? Immers niets!
Dan moeten wij zwijgen, want onze mond zal moeten ver­stommen als deze aanklacht ons wordt voorgesteld in de ure van Gods richten. Ons geweten zal mede betuigen, dat het een rechtvaardige aan­klacht is.
Maar dan eerst zal de grote waarde van dit zwijgen van Chris­tus worden ondervonden.
Wij zouden moeten zwijgen, maar Hij wilde zwij­gen als Borg en Plaatsvervanger.
En omdat de Christus Gods voor de Zij­nen gezwegen heeft, zal Hij dan, wanneer de Zijnen zwijgen moeten, spre­ken.
Dan wordt het zwijgen Zijner liefde het spreken van Zijn genade.
Dan gaat Zijn bloed spreken, Zijn borgtochtelijk bloed.
Dan wordt dit zwijgen voor Zijn kerk de oorzaak van Zijn heilig en goddelijk spreken tot verlos­sing van Zijn kerk.
Dan zal dit zwijgen een zaligend spreken worden, want dan zal Hij alle tong, die tegen Zijn volk in het gericht zal opstaan, verdoemen en veroor­delen.
Door Zijn zwijgen toch zijn al degenen die tegen Zijn volk spreken willen, het zwijgen opgelegd.
Dan kunnen er geen getuigen der waarheid meer tegen Zijn kerk spreken, omdat Hij tegen Zichzelf de getuigen der valsheid heeft laten spreken.
Hoe onuitsprekelijk troostvol is dan ook Zijn spreken voor Zijn volk. Het spre­kend zwijgen van Koning Jezus.
De overdenking van Zijn lijden en borgtochtelijk werk brenge ons echter tot de vraag, of wij persoonlijk de waarde ervan in ons leven ondervonden hebben.
Heeft Hij reeds tot onze verlossing en zaligheid gesproken?
Tegen ons staan vele getuigen op, die u het zwijgen nimmer zult kunnen opleggen.
In de zaligmakende overtuiging der ziel wordt het geleerd, wat het te betekenen heeft.
Dan gaat de kerk gebogen onder de last van de tegen hen gerichte aanklachten.
De Wet wordt krachtig tot ontdekking van alle schuld en ellende en hoe zal ook de Geest der ontdekking en overtuiging hen overreden van nameloze ellende en onbetaalbare schuld.
Ze zullen de rechtvaardigheid van het vonnis leren aanvaarden.
De Heere Zelf zal hen daartoe brengen, maar ook zal Hij het zwijgen van Christus dierbaar maken voor de Zijnen, want buiten Jezus is geen leven maar een eeuwig zielsverderf.
De Heere brenge een bestreden en aangeklaagd volk, dat onder de last van de zonden en schuld gebogen gaat door Zijn Geest tot het heiligdom van het borgtochtelijk lijden van de Heere Jezus, om daar er zich over te ver­wonderen dat Hij zweeg in Zijn liefde en daarom spreekt door Zijn bloed.
Dan zal dit bloed de hoop der Zijnen wekken en hun schuld voor God bedekken.

Ds. L. Blok
Halleluja, Eeuwig dank en ere, lof, aanbidding, wijsheid, kracht,word' op aard' en in de hemel, Here,voor Uw Liefd' U toegebracht!
Vader, sla ons steeds in Liefde gade; Zoon des Vaders, schenk ons uw Genade; Uw gemeenschap, Geest van God, amen, zij ons eeuwig lot!
MoesTuin, begrijp je de strekking van deze meditatie wel?
Het verbaast me eigenlijk dat je een meditatie van deze ds. plaatst.
Maar waarom zet je dan dit gezang er onder? Dit is niet wat ds. Blok zegt, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3588
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Marco »

Mara schreef: MoesTuin, begrijp je de strekking van deze meditatie wel?
Het verbaast me eigenlijk dat je een meditatie van deze ds. plaatst.
Maar waarom zet je dan dit gezang er onder? Dit is niet wat ds. Blok zegt, toch?
Ik denk dat MoesTuin het juist heel goed begrijpt. Je moet niet een of twee regeltjes rood maken; juist het geheel lezen. En weten, dat door dit ongelooflijke lijden heen de verlossing is gekomen, waardoor wij, als wij ontdekt zijn aan deze last, deze last mogen afwenden op de Verlosser. En dan kan je niet anders dan precies die regels zingen die MoesTuin citeert!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door MoesTuin »

Ik zou je willen aanraden om de gehele overdenking te lezen Mara.
Dan pas ga je het snappen.
De zaken wat je rood hebt aangemerkt, daar blijft het zeker niet bij....
Het gaat om het geheel......
Soms vraag ik me af.
Willen we wel de Genade ontvangen die we aangereikt krijgen......
Of roepen we met de schare in verdeeldheid, "Kruisig Hem"
Laten we bidden, "och Heere, wees Uw zondaar Genadig zo u nog wilt schenken, het is nog Genadetijd." Zelfs voor de moordenaars aan het kruis, beiden links en rechts hangend met de Zaligmaker in het midden aan het kruis.....voor de één werd Jezus de Redder en voor de ander niet.... zie het verschil!
Er wordt nogal scheef gekeken als je zegt te mogen leven enkel uit Genade alleen....
Maar dat kan werkelijk, niet uit mensenhanden, maar door Zijn Woord en Geest, door de Vader en door Jezus Christus, de opgestane Heere!
Jezus Leeft in Eeuwigheid......
Hoort en Gelooft dit Evangeliewoord en Leef hieruit in Vreugde en Dankbaarheid!
vanuit de diepten van ellende.... (ik heb ze gekend) is er Hoop!
Zie toch op Hem, op Hem alleen.
niet mijn wil geschiede, maar U wil geschiede.......
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:Ik zou je willen aanraden om de gehele overdenking te lezen Mara.
Dan pas ga je het snappen.
De zaken wat je rood hebt aangemerkt, daar blijft het zeker niet bij....
Het gaat om het geheel......
Soms vraag ik me af.
Willen we wel de Genade ontvangen die we aangereikt krijgen......
Of roepen we met de schare in verdeeldheid, "Kruisig Hem"
Laten we bidden, "och Heere, wees Uw zondaar Genadig zo u nog wilt schenken, het is nog Genadetijd." Zelfs voor de moordenaars aan het kruis, beiden links en rechts hangend met de Zaligmaker in het midden aan het kruis.....voor de één werd Jezus de Redder en voor de ander niet.... zie het verschil!
Er wordt nogal scheef gekeken als je zegt te mogen leven enkel uit Genade alleen....
Maar dat kan werkelijk, niet uit mensenhanden, maar door Zijn Woord en Geest, door de Vader en door Jezus Christus, de opgestane Heere!
Jezus Leeft in Eeuwigheid......
Hoort en Gelooft dit Evangeliewoord en Leef hieruit in Vreugde en Dankbaarheid!
vanuit de diepten van ellende.... (ik heb ze gekend) is er Hoop!
Zie toch op Hem, op Hem alleen.
niet mijn wil geschiede, maar U wil geschiede.......
Ik had hem al gelezen en heb ook vaak zijn preken mogen horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:MoesTuin, begrijp je de strekking van deze meditatie wel?
Het verbaast me eigenlijk dat je een meditatie van deze ds. plaatst.
Maar waarom zet je dan dit gezang er onder? Dit is niet wat ds. Blok zegt, toch?
Toch snap ik nog steeds niet Mara
Waarom je betreffende rode strepen onder een enkele zin noteerde in de overdenking, vervolgens mijn posting in twijfel trekt, en weet dat ik het niet snap.
Maar je hoeft het niet uit te leggen, maar het werpt bij mij toch een aantal :quoi :quoi :quoi op.
Je mag je best meer voelen als mij, dat jij het allemaal wel goed begrijpt, dat maakt mij verder niet uit.
Maar als ik iets plaats, is voor mij niet belangrijk wie het geschreven heeft, welke dominee, van welke kerk dan ook.....als het maar volgens de Bijbel is, het Woord van God.
Ik zit er veel naast, ik weet het,---knip--- NIet op de persoon maar ik ben ook maar een eenvoudig gelovig mens, met vele fouten, maar ik weet me Geborgen in de Borg en Middelaar, Mijn Heere en Heiland.
Niemand kan mij scheiden van Zijn Liefde.
Dat is voor mij een feit.
De Heere God, Zijn Heilige Geest, De Heere Jezus.... zij trekken mij er telkens weer bij en ik mag telkens terugkomen als ik teveel afdwaal.
Het lijkt wel of ik elke post weer heel goed moet terug lezen, want iemand vind misschien wel weer een foutje of een onjuist...
Maar ik ben niet perfect hoor, ik zit vol bulten en builen van het telkens vallen, maar ik wordt Vastgehouden, niet uit eigen kracht... Hij houdt mij vast.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Mara »

Allereerst verbaast het mij een beetje dat jij een meditatie van een Ger Gem predikant plaatst, maar okay, dat kan aan mij liggen, excuses dan.
En ik lees iets anders in die meditatie dan zoals jij in je commentaar erna het post.
Kan ook aan mij liggen.
En ik begrijp niet waarom je zegt dat ik me "meer" zou voelen.
Ik had slechts een paar kanttekeningen/vragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door MoesTuin »

Dank je voor je bericht Mara
Ik ervaarde het zo, maar excuses voor dat ik het mis had.
ik voel me weleens heel dom hier :) (ligt aan mij...)
fijn dat we er even op terug konden komen op deze manier

We gaan maar weer snel on topic...
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: „Doch Jezus zweeg stil.” Mattheüs 26:63

Bericht door Mara »

Het is al goed MoesTuin :)

Het zwijgend Godslam
Jesaja 53 vers 7c


„Alzo deed Hij Zijn mond niet open.”

De week waarin dit nummer van Terdege verschijnt, begon met de eerste ‘lijdenszondag’. Zoals ieder jaar, staan we ook nu gedurende de zeven weken die aan Pasen voorafgaan, stil bij het bittere lijden en sterven van de Heere Jezus.
Jesaja heeft in hoofdstuk 53 van zijn profetie verschillende facetten van dit lijden en sterven belicht. Zo ook in de laatste woorden van vers 7: „alzo deed Hij Zijn mond niet open.” Jesaja profeteert dat, hoe zwaar Zijn lijden ook zijn zal, de Heere Jezus Zich er zwijgend onder zal buigen.
En inderdaad: Jezus heeft als het Lam van God Zijn mond niet opengedaan. Zonder tegenspreken liet Hij Zich gevangen nemen. Zwijgend liet Hij Zich veroordelen en nagelen aan het vloekhout van schande.
Hij heeft Zich gehoorzaam betoond tot in de dood, omdat Hij wist dat zó de eeuwige raad van Zijn Vader was, en zó het heil voor zondaren verdiend zou worden. „Doch Jezus zweeg stil”, schrijft Mattheüs in zijn evangelie.
Zeker, Hij heeft tegenover Kajafas getuigd dat Hij de Christus is, de Zoon van de levende God. En ook tegenover Pilatus getuigde Hij dat Hij een Koning is. Maar op alle válse beschuldiging, op alle laster, smaad en hoon, heeft Hij gezwegen, opdat dit woord dat door Jesaja gesproken is, vervuld zou worden: „alzo deed Hij Zijn mond niet open.”

Wanneer wij overdenken hoe de Heere Jezus in Zijn lijden Zijn mond niet opendeed, dan wil dat ons leren dat daarin voor al de Zijnen de roeping ligt Zijn beeld gelijkvormig te worden. Dat wij niet in opstand zullen komen wanneer het de Heere goeddunkt ons te louteren door verdrukking.
Híj sprak geen wéérwoord in Zijn bittere lijden. Niet omdat Hij geen weerwoord zou hebben, maar Hij zweeg om het tegenspreken van zóndaars tegen Zich te verdrágen, en om hén vríj te kunnen spreken, die uit en van zichzelf altijd hun eindje vasthouden.

Het is moeilijk, ja onmogelijk, voor ons van nature zo opstandige hart, om in een moeilijke weg de hand op de mond te leggen en te belijden dat de Heere recht is in al Zijn weg en werk. Maar wie in druk en kruis op het zwijgend Godslam mag zien, en belijden dat de Heere rechtvaardig is in al Zijn doen, die zal wonderlijk gesterkt worden om te dragen wat de Heere voor ons nodig vindt. Nee, dat dragen kun je niet in eigen kracht, maar wèl in de kracht die Hij verdiend heeft als de zwijgende Borg. Ook hierin geldt: „En Ik heilig Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.”

„Alzo deed Hij Zijn mond niet open.” Wat schuilt daar een onpeilbare liefde achter. Alleen op deze liefde kan ons hardnekkige en onrechtmatige verzet tegen Gods weg en handelen stukbreken, en komen we zover dat we zeggen: ik zal mijn mond niet opendoen.
Want ontdekking door de Heilige Geest leert ons dat alle mond gestopt wordt. Wat zullen we dan nog zeggen, als ons geweten ons aanklaagt en Gods wet ons veroordeelt?
Maar, wonder van genade... waar gebógen mag worden onder Gods wil en weg, daar mag ook rijk ervaren worden: „Hij zal zwijgen in Zijn liefde.”
Dat is dan voor ons hart en leven de gezegende vrucht van het zwijgende lijden van de Knecht van de Heere.
Samuel Rutherford bracht die gezegende vrucht uit het zwijgend Godslam onder woorden, door in een van zijn brieven te schrijven: „de zoete overdenking van Jezus’ lijden, geneest de zonde-melaatsheid van mijn ziel.”

Ds. J. Driessen, Moerkapelle

bron: terdege.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie