Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Maar zeggen we dit meer om ons 'gerust te stellen'?
Stel, dat onze vaderen gelijk hadden, (spreek nu even hypothetisch)
dan zouden we toch vrijwel allen op weg zijn naar onze eeuwige ondergang?
Moet er dan geen alarmroep uitgaan?
Dat is afhankelijk over welk onderwerp onze vaderen dan 'gelijk hadden' en wij ongelijk.
Als dat bijv. het vrouwenkiesrecht betreft (ander mensbeeld), dan is dat niet iets waar je zaligheid vanaf hangt.

Welk onderwerp zou je dan bijv. willen noemen, als je hierover denkt?
De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
Kan je het nog concreter maken?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Maar zeggen we dit meer om ons 'gerust te stellen'?
Stel, dat onze vaderen gelijk hadden, (spreek nu even hypothetisch)
dan zouden we toch vrijwel allen op weg zijn naar onze eeuwige ondergang?
Moet er dan geen alarmroep uitgaan?
Dat is afhankelijk over welk onderwerp onze vaderen dan 'gelijk hadden' en wij ongelijk.
Als dat bijv. het vrouwenkiesrecht betreft (ander mensbeeld), dan is dat niet iets waar je zaligheid vanaf hangt.

Welk onderwerp zou je dan bijv. willen noemen, als je hierover denkt?
De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
Kan je het nog concreter maken?
Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de realiteit van grote afstand, uit het oog hebben verloren hebben
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 17 apr 2014, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
Dat zijn heel grote vragen :)

En ik denk dat we hierin niet zo heel veel verschillen, maar wel nuanceverschillen natuurlijk.
Maar die zijn niet dermate groot, dat hier je zaligheid vanaf hangt m.i.

En hoe weten we dat onze vaderen het wél bij het rechte eind hadden, op dit vlak?

Zolang we beiden (wij nu, en onze vaderen vroeger) de Bijbel als het onverkorte Woord van God houden, gaat er niet zo heel veel mis, denk ik.
Althans, dat zal altijd gecorrigeerd worden door de volgende generatie(s).

Maar ik kan nu ook zo 5 of meer dingen opnoemen die jonge christenen als zonde zien,
maar waar onze vaderen (of wijzelf misschien wel) geen enkel probleem mee hebben.
Zo worden we gecorrigeerd door de nieuwe generatie.

En zijn we geneigd om naar deze zaken te luisteren en handelen?!? ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de grote afstand misschien uit het oog hebben verloren
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Deze vraag lijkt me legitiem; die moeten we elkaar durven stellen.
Tegelijk denk ik dan: misschien hadden ze vroeger wel een te grote afstand tot deze God.
(Allah is ook heilig, rechtvaardig en goedertieren, maar is geen Vader).
Waar komt dan de schroom vandaan om God Vader te noemen, terwijl Jezus ons dat Zelf leert?
Paulus heeft het zelfs over Abba (lett. papa).

Idem met de term 'doemwaardig', dit is zo vaak gebruikt dat we amper beseffen wat het betekend.
Wie kan indenken wat 'eeuwige verdoemenis' is? Daar moet je heel voorzichtig over spreken en in balans, zoals de Schrift dat doet.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de realiteit van grote afstand, uit het oog hebben verloren hebben
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Als je alleen maar beweert dat God liefde is, ben je inderdaad heel eenzijdig bezig, en doe je aan Gods trouw aan Zichzelf tekort. Maar als je het alleen maar over de doemwaardigheid van de mens hebt, doe je ook aan God tekort. Hij gaf nota bene zijn eigen zoon om de verzoening te realiseren. God kan niet zomaar met zondige mensen omgaan. God gaat namelijk met rechtvaardigen om. Als het goed is met jou en met mij, rechtvaardig gemaakt door het offer van Zijn Zoon.

Wie dat geen geweldig offer vindt, en geen geweldig wonder, maar alleen maar blijft hangen bij de doemwaardigheid van de mens, doet alsof Jezus niet is gestorven. Zonder dat offer gaan wij voor eeuwig verloren, door dat offer mogen wij blijven leven. Maar bovenal doet het God tekort, als wij blijven hangen bij de doemwaardigheid van de mens. Dan blijf je namelijk drentelen bij je eigen onmacht, maar pak je het geschenk, waarvoor nota bene God zelf gestorven is, niet aan.

Er zit dan als het goed is geen afstand tussen het mensenkind dat God zijn Vader (!!!!!!!!) mag noemen. Er zit dan wel een heilige verwondering in, over het feit dat dat mag, en kan.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de realiteit van grote afstand, uit het oog hebben verloren hebben
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Ja, ok. En zijn er dan voorbeelden bekend uit bijvoorbeeld de berichten van vandaag waar van het bovenstaande sprake is? Ik zelf vind het wat gemakkelijker spreken vanuit een concreet voorbeeld als zo algemeen....
Want ik denk dat iedereen het hier wel over eens is?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
-DIA- schreef:
De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de realiteit van grote afstand, uit het oog hebben verloren hebben
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Ja, ok. En zijn er dan voorbeelden bekend uit bijvoorbeeld de berichten van vandaag waar van het bovenstaande sprake is? Ik zelf vind het wat gemakkelijker spreken vanuit een concreet voorbeeld als zo algemeen....
Want ik denk dat iedereen het hier wel over eens is?
Ik denk dat iedereen voorbeelden kan zien, in vrijwel elk topic. Als we nauwkeurig nagaan hoe onze vaderen
keken naar de tere omgang met God en hoe wij in onze tijd God meer menselijk beschouwen,
als we daarover denken zouden we dan niet schaamrood moeten worden?
Waar is het tere leven in de vreze des Heeren? Als dat er is zet dat een stempel op alles.
Dat is ook een beschuldiging naar mezelf toe.
Hoe kunnen we het volhouden?
En we weten het antwoord wel, in theorie.
Als ik zeg dat we van de plek zijn en niet van onszelf op de plek kunnen komen is dat een
ontzaglijk iets. Geen excuus om ons achter te verschuilen.
Als ik deze dingen overdenk moet ik wel eens schrikken, en met name van mezelf.
Ik weet het niet, ik weet één ding: We zijn van de plek met al onze godsdienst.
En dan moge de Evangelisch denkende christen medelijdend en hoofdschuddend dit
lezen, maar als het realiteit is? Laat ze dan maar.
Als het goed zou liggen zouden we niet voor een bepaalde leer strijden, maar
echt om de eer van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Zijn we niet veel verder onder invloed van de Evangelische bewegingen dan we willen toegeven?
Wat voor invloed heeft de evangelische beweging dan volgens jou (dus niet Ds. de Heer) op de reformatorische kerken gehad?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
lien75 schreef:
-DIA- schreef:
De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de realiteit van grote afstand, uit het oog hebben verloren hebben
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Ja, ok. En zijn er dan voorbeelden bekend uit bijvoorbeeld de berichten van vandaag waar van het bovenstaande sprake is? Ik zelf vind het wat gemakkelijker spreken vanuit een concreet voorbeeld als zo algemeen....
Want ik denk dat iedereen het hier wel over eens is?
Ik denk dat iedereen voorbeelden kan zien, in vrijwel elk topic. Als we nauwkeurig nagaan hoe onze vaderen
keken naar de tere omgang met God en hoe wij in onze tijd God meer menselijk beschouwen,
als we daarover denken zouden we dan niet schaamrood moeten worden?
Waar is het tere leven in de vreze des Heeren? Als dat er is zet dat een stempel op alles.
Dat is ook een beschuldiging naar mezelf toe.
Hoe kunnen we het volhouden?
En we weten het antwoord wel, in theorie.
Als ik zeg dat we van de plek zijn en niet van onszelf op de plek kunnen komen is dat een
ontzaglijk iets. Geen excuus om ons achter te verschuilen.
Als ik deze dingen overdenk moet ik wel eens schrikken, en met name van mezelf.
Ik weet het niet, ik weet één ding: We zijn van de plek met al onze godsdienst.
En dan moge de Evangelisch denkende christen medelijdend en hoofdschuddend dit
lezen, maar als het realiteit is? Laat ze dan maar.
Als het goed zou liggen zouden we niet voor een bepaalde leer strijden, maar
echt om de eer van God.
Pak nu eens een topic van vandaag. En geef aan waar volgens jou de tere omgang ontbreekt. Ik vind het nogal wat, wat jij daar stelt.
Er is volgens mij door niemand gesteld dat we vanuit onszelf op die plek kunnen komen.
Of wel?
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door DDD »

Ik vind het in het geheel niet. Het is niet anders dan de al sinds de tijd van de Romantiek bestaande verschillen in het benadrukken van ervaringen tegenover het benadrukken van de gereformeerde leer.

Ook in de tijd van Bart Roest waren die verschillen er. Ds. I. Kievit was ook zeer bevindelijk, maar toch ook heel anders. Overigens geloof ik niet dat DIA de heer Roest helemaal terecht voor zijn stroming annexeert.

Misschien is het wel een verschil dat door de huidige media het wel eenvoudiger is om dingen te bediscussiëren. Ook leden van kerkgenootschappen die daar niet om bekend stonden kunnen daarin deelnemen. Anderzijds neemt door de toegenomen mobiliteit en de afgenomen kerkelijke trouw de diversiteit in de kerken af. Dat bijt elkaar een beetje. Maar de analyse van DIA deel ik niet.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
Pak nu eens een topic van vandaag. En geef aan waar volgens jou de tere omgang ontbreekt. Ik vind het nogal wat, wat jij daar stelt.
Er is volgens mij door niemand gesteld dat we vanuit onszelf op die plek kunnen komen.
Of wel?
Ik heb vandaag nog geen enkel bericht gelezen.
Maar goed, wat ik opmerkte moet je wel voelen zou ik denken.
Stel dat hier op dit forum mensen zaten met genade, om voorbeelden te noemen, dan weet iedereen wet ik
bedoel, Ik noem maar wat willekeurige namen uit verschillende kerkverbanden die ondanks dat toch iets hebben
wat hen verbindt: ds. P. van Veen, ds. B.J. van Boven, ds. J. Roos, enz.
Zou dat kunnen verdragen als deze rechtzinnige leer recht en onverkort hier gezegd werd? Ik denk het niet.
Laten we werkelijkheid eens onder ogen proberen te zien.

Volgens mijn gaat een tere Godsvreze en moderne media niet samen.
Hier veroordeel in feite ook weer mezelf door mee te doen op dit forum. Enkele mensen die ook aan de rechterzijde
stonden mochten de kracht ontvangen om radicaal te breken. Ik voel me hier aan de ene kan echt te slap, en aan de
andere kant zou misschien een soort waakhondfunctie wellicht niet verkeerd zijn.. Ik weet het niet. Ik denk dat
het internet misschien ooit wel als een filter zou kunnen fungeren. Dat bepaalde mensen als vanzelf zouden
worden buitengesloten. Of zou dit te vergezocht zijn?

Dat er gevraagd wordt wat ik bedoel moet Evangelische invloeden tekent op zich al heel veel. Ik denk ook dat er meer
zijn dit niet opmerken.

NB De namen die ik noemde zijn willekeurig en dienen voor de identiteit van de leer die ik bedoel, waar nog
serieus gestreden wordt tegen de invloeden uit Evangelische kringen. maar ook het bederf van de kerk van binnenuit met
nadruk wordt genoemd.
Kortom, geen mensen die men tegenwoordig bepaald met een optimistisch mensbeeld benoemt. Toch geloof ik dat deze mensen
het meest perspectief hebben...Daarbij ook het besef van wie God is, want het gaat zowel om het mensbeeld als om het
Godsbeeld. Is het ene niet juist, dan vloeit daaruit vanzelf het andere.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

Ik vroeg naar berichten van inmiddels gisteren.... En die heb je wel gelezen! Er zijn tenslotte verschillende berichten met jouw naam verschenen.
En ik denk dat ik wel voel wat jij zegt... Maar vraag mij af of het wel altijd helemaal terecht is! En daarom dus ook concrete voorbeelden graag! Lees je er soms meer of minder in dan zou moeten?

Verder veronderstel je dat er op dit forum geen mensen zijn die genade kennen. Je zegt letterlijk stel dat hier op dit forum mensen zaten met genade....


DIA ken jij zelf die genade.... ?
Want anders zijn het allemaal vrome praatjes!

En misschien is het zelfs zo dat wat jij hier de rechtzinnige leer noemt, helemaal niet zo rechtzinnig is?
Veel losse waarheden vormt namelijk niet altijd De Waarheid!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Posthoorn »

lien75 schreef:Verder veronderstel je dat er op dit forum geen mensen zijn die genade kennen. Je zegt letterlijk stel dat hier op dit forum mensen zaten met genade....
Dat is nu wat je noemt op de persoon spelen. :huhu
Maakt niet uit wat je zegt, je vonnis staat al vast, want als je echt godzalig leefde, zat je niet op dit forum.
Tja...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Menbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door helma »

-DIA- schreef:
lien75 schreef:
-DIA- schreef:
De verhouding tussen God en de mens.
Wie en wat is de mens?
Wie is God?
Hoe staan wij tegenover God en hoe zal God de mens zien?
Kan je het nog concreter maken?
Ik zeg het voorzichtig:
Het lijkt soms of we de realiteit van grote afstand, uit het oog hebben verloren hebben
tussen een heilig, rechtvaardig en goedertieren God,
en een doemwaardig zondig mensenkind?
Misschien bedoel je mij met je beginposting; ik ga er maar even vanuit omdat ik die namen noemde van oud-leermeesters.
Van Bart Roest weet ik zelf niet veel meer; toen was ik te jong. Ik weet dat ik als kind veel van hem hield; hij straalde veel liefde uit. Het was een soort opa voor ons gezin.
Ds J Koster weet ik nog wel goed; en daar heb ik ook veel van gehouden. Van hem leerde ik, dat welke ervaringen je ook had, het naar Christus toe moest. De pijl ligt verder! zei hij dan. En als hij preekte over Christus dan was hij teer en vol liefde. Dat maakte grote indruk. Gaat er al iets tintelen van binnen? vroeg hij dan.
Christus, Die ons leven is. Daar was hij heel stellig over.

Wat betreft je opmerking over het juiste mensbeeld/juiste Godsbeeld.
Ik denk ook niet dat ik daar de juiste kijk op heb. Ook niet op wie ik zelf ben.
Hoe zou ik ooit kunnen bevatten wie God is? Je hebt gelijk als je stelt dat er een grote afstand is tussen de heilige God en de zondige mens. Wat dat betreft kan je niet groot genoeg denken van Zijn heiligheid. En niet laag genoeg van wie je zelf bent.
Ik heb wel eens gedacht dat ik een beetje de diepte kende waar ik ben uitgehaald. Maar juist de laatste tijd kom ik erachter dat ik maar nauwelijks besef hoe diep die diepte is. En het meest verschrikkelijke is dat je ondanks dat je iets ziet van de grote verdorvenheid van je natuur; je toch soms zo verschrikkelijk hoogmoedig bent. Dan kan je ook niet laag genoeg buigen en ga je iets verstaan van wat Datheen zegt: Geen groter goed Gij mij geven meugt, dan dat Ge mij vernedert en maakt klene.
En dan te beseffen dat je zelf maar iets ziet van wie je bent; de Heere kent je door en door. Hij kent ook die diepe schuilhoeken van mijn hart. de zonde die ik wegstop of goedpraat. Of niet eens herken als zonde.
Maar aan de andere kant mag er ook die vaste grond zijn; dat God je niet meer aanziet in wie je zelf bent, maar dat Hij je, uit genade, aanziet in het werk van Zijn Zoon de Heere Jezus Christus.
Dat je Hem hebt leren kennen als je schuldovernemende Borg. Zodat die grote afstand, die immens grote kloof, tóch gedempt is met het bloed van Christus.
En dan mag je toch iets zien van wie God is in Zijn ontfermende liefde. Dan ga je je verwonderen dat Hij ooit zulke zondige mensen heeft lief kunnen hebben. Góddelozen worden met God verzoend. Vijanden heeft Hij met God verzoend!
Dan kan je je alleen maar verwonderen. Door U, door U alleen om 't eeuwig welbehagen.

Juist op een dag van vandaag kan je daar alleen maar stil onder zijn. Wat heeft Hij een dure prijs betaald.
Voor iemand als ik....
Na ontvangen genade nog zo vaak niet wie ik zou moeten zijn. Altijd weer schuld en tekort.
Maar toch, Het is volbracht! Hij heeft het uitgeroepen op Golgotha. Een triomfkreet!



Je kunt het vast niet begrijpen. Ik ook niet.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door MoesTuin »

Posthoorn schreef:
lien75 schreef:Verder veronderstel je dat er op dit forum geen mensen zijn die genade kennen. Je zegt letterlijk stel dat hier op dit forum mensen zaten met genade....
Dat is nu wat je noemt op de persoon spelen. :huhu
Maakt niet uit wat je zegt, je vonnis staat al vast, want als je echt godzalig leefde, zat je niet op dit forum.
Tja...
Het is voor iedereen wel een vraag van Levensbelang....
(mbt op de persoon spelen.....tja....dat zijn hier meerderen gewoon, ook richting mij ;) )

mbt deze vraag...."Ken jij de Genade"?
Ik zou hem maar wat graag gesteld krijgen openlijk en hierover voluit spreken..... (maar dat wordt hier vast niet zo gewaardeerd, indien wel, dan lees ik het graag......) :super
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie