Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door refo »

God eist alleen dingen die we kunnen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Zeemeeuw »

H.C. Zondag 4, Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door refo »

Zeemeeuw schreef:H.C. Zondag 4, Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
Dat is een heel andere vraag.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Marco »

eilander schreef:
Marco schreef:Je moet het geloven, namelijk dat Christus ook voor jou gestorven en opgestaan is!
Dit is een regelrechte dwaling: je kunt mensen onmogelijk oproepen om te geloven dat Christus ook voor hen betaald heeft. Dat staat in de hele Bijbel niet.

Wél staat er dat de Heere zondaren nodigt en dat wie tot Hem komt, niet uitgeworpen zal worden. En als vrucht van dat geloof zal een mens zeker ook geloven dat Christus voor hem gestorven en opgestaan is, ja zeker!

We moeten niet geloven in IETS (nl. dat Christus voor ons gestorven is) maar in IEMAND (nl. in Christus).
En hoe geloof je dan wel in Christus? Kan je in Christus geloven, tot Hem komen en niet geloven dat Hij je het leven geeft? En wat betekent de oproep, tot Hem te komen, al je zorgen op Hem te wenden dan?

En voor hen die zeggen, dat de oproep tot bekering niet mogelijk is:

"En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert."
"De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben."

Verder: God eist allereerst gerechtigheid. En door het geloof kan je daaraan voldoen. De 'eis' tot bekering en geloof is daarmee een indirecte.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

Ik ben geen dominee of theologiestudent. Maar probeer het wat onder woorden te brengen...

God eist dat we Hem liefhebben met hart en ziel...
God eist geloof. God eist dat we weten dat we persoonlijk verzoening nodig hebben en ontvangen in het geloof persoonlijk door het Werk van Christus... Misschien wel juist om ons te doen zien dat wij dat niet zelf kunnen. (Geloven) Hij eist dat we Zijn Wet houden, maar kunnen het niet. God eist genoegdoening van de zonde, maar wij zondige mensen kunnen dat niet... En het is alleen de Geest die ons daar de ogen voor opent! En waar het ware geloof door de Geest gewerkt, gevonden wordt, wordt alles wat we niet kunnen in Christus gevonden.
Dus het is niet zoals Dia zegt, ik steek mijn hand op en geloof. Probeer maar... Dat lukt niet. Bekeer u zelf, probeer maar het lukt niet. Zolang wij nog denken zelf te kunnen geloven, zelf te kunnen werken, zelf iets aan te brengen met ervaringen, zelf Hem lief te kunnen hebben met hart en ziel hebben we Hem niet (helemaal)nodig. We denken namelijk dan zelf nog wel iets te kunnen... Terwijl in Hem alles te vinden is wat wij niet hebben. Waar de Geest werkt! ontdekt de mens in de Mens alles te vinden, persoonlijk! Zoals in een eerdere posting al gezegd. Genade leert wat wij niet weten, maakt wat wij niet zijn, geeft wat wij niet hebben
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Oké dan, als dat zo gaat, dan geloof ik! Ik moet geloven, oké. Met je eens.Ik steek mijn hand op en ik ben behouden?
Dan neem het aan en ik heb het! Eenvoudig.. op het eerste gezicht dan.
Maar hoe zal een mens tot God kunnen genaken en leven? Hoe wordt de hitte van Gods gramschap geblust?

Stel dat ik dat ga geloven omdat me gezegd wordt dat te moeten doen. En dat zie ik om me heen ook gebeuren.
De een heeft een godsdienstige gedachte en bouwt daar een geloof op. De ander werd eens wat emotioneel en
bouwt daar zijn geloof is. Een ander is als door een wonder beter geworden van een ernstig ziekbed, en bouwt daar
een geloof op. Ook al zeggen ze dat ze in Christus geworteld en gegrond zijn. Dat snap ik dus niet
Is dat een waarachtig geloof? Nee toch? het is enkel de theorie waar de praktijk ten enenmale ontbreek.
Of zie ik dat weer verkeerd? Er is zeker onderscheiden geloof. Zou Judas een ongelovige zijn geweest?
Of Thomas? In feite gelooft ieder mens, zelfs een atheïst en de duivelen ook? Is dat het? Nee want dat is immers
meer een historisch geloven? Toch hadden zowel Judas als Thomas en zelfs de duivelen een geloof.
Maak het om te beginnen niet moeilijker dan nodig:
Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.

Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
De duivelen kunnen met het eerste nog wel meegaan. Maar niet met het tweede. Dat is het verschil.
En het kan ook niet zo zijn dat mensen zeggen te geloven, maar dat het niets met ze doet. Het geloof leeft in je hart. Het verandert je dus helemaal. Geloof werkt dus door in je leven.
Dat wil trouwens niet zeggen dat je vragen moet stellen bij de manier waarop mensen tot geloof gebracht zijn. God kan daar van alles voor gebruiken. Wij weten niet hoe God mensen bekeert (zie DL 3/4, art.13). Vandaar deels mijn afkeer van mensen die precies menen te weten hoe diep men zich wel of niet boetvaardig moet tonen voordat iets geloof genoemd kan worden, van bijlslagen, of wat dan ook. Dat komt niet aan ons.

Is het dan een kwestie van je hand opsteken en het hebben?
Ja, en nee.

Ja, want het is geheel gratis. Genade kost je niets. Dat is het mooie. Geen enkele verdienste van onze kant (let maar eens op: vrijwel elke dwaling komt er op neer dat we op een of andere manier zelf iets zouden moeten doen, of verdienen). Je steekt je hand op, en je bent behouden. Inderdaad. Dat is wat het doopformulier 'pleiten' noemt.

Nee, want het mag dan wel gratis zijn, het kost je wel je leven. Je steekt je hand op, en je bent behouden... maar als het daarbij blijft, klopt er iets totaal niet.
Want als je dit echt gelooft, komt er een heleboel op gang. Ook daarover kan je in de DL een en ander vinden. De Geest komt in je wonen, en 'eigent ons toe wat wij in Christus hebben'. Gratis is niet goedkoop. Niet voor Christus, die er zwaar voor heeft betaald, maar ook niet voor de christen, die er zijn oude leven bij inschiet.

Nee ook, want 'even je hand opsteken' en jezelf bekeren, dat doe je niet. God zelf doet dat, door de werking van de Heilige Geest. Maar let wel op, hoe er in onze belijdenisgeschriften (lees: de Dordtse Leerregels) over gesproken wordt. Bijvoorbeeld DL3/4 art.9 en 10, waar dit aan de orde komt. In art. 9 wordt al gesproken van wel of niet aannemen, en in art.10 wordt uitgelegd dat bekering niet aan de mens kan worden toegeschreven. Je doet het dus wel, maar je doet het zelf niet. Maar het is wel een soort conclusie achteraf: zij die bekeerd worden moeten zich er niet op beroemen dat ze het zelf gedaan hebben.

Gemakkelijk is het dus allemaal niet. Je kunt er ook niet te goedkoop over spreken (en eigenlijk vind ik dat je dat op deze manier wel doet). Opnieuw: lees de DL, H5, art. 9-12, waar een stuk 'geloofsleven' wordt omschreven. Met name 10 en 11, waar er op wordt gehamerd dat de zekerheid van het geloof buiten onszelf, maar in de beloften die de Schrift zo overvloedig geeft, en waaruit vervolgens een soort geruststelling voor aanvechtingen wordt gepresenteerd. Daar blijkt ook het belang van het niet zelf gedaan te hebben: de bekering en wedergeboorte zijn uit God zelf, en Hij draait dat niet terug.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

Marco schreef:
eilander schreef:
Marco schreef:Je moet het geloven, namelijk dat Christus ook voor jou gestorven en opgestaan is!
Dit is een regelrechte dwaling: je kunt mensen onmogelijk oproepen om te geloven dat Christus ook voor hen betaald heeft. Dat staat in de hele Bijbel niet.

Wél staat er dat de Heere zondaren nodigt en dat wie tot Hem komt, niet uitgeworpen zal worden. En als vrucht van dat geloof zal een mens zeker ook geloven dat Christus voor hem gestorven en opgestaan is, ja zeker!

We moeten niet geloven in IETS (nl. dat Christus voor ons gestorven is) maar in IEMAND (nl. in Christus).
En hoe geloof je dan wel in Christus? Kan je in Christus geloven, tot Hem komen en niet geloven dat Hij je het leven geeft? En wat betekent de oproep, tot Hem te komen, al je zorgen op Hem te wenden dan?

En voor hen die zeggen, dat de oproep tot bekering niet mogelijk is:

"En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert."
"De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben."

Verder: God eist allereerst gerechtigheid. En door het geloof kan je daaraan voldoen. De 'eis' tot bekering en geloof is daarmee een indirecte.
Je kunt tot Christus komen, geloven in , maar alleen voor anderen en niet voor mij. En dat is geen zaligmakend geloof! Je kunt belijden dat het Leven in Hem is, zeggen dat je Hem nodig hebt, maar ondertussen nog op van alles en nog wat van jezelf bouwen, grond in te zoeken etc. Dat is geen zaligmakend geloof!
Dat kan zijn omdat je denkt nog iets te kunnen bijdragen aan de gerechtigheid. Terwijl de gerechtigheid alleen in Hem te vinden is...?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:God eist alleen dingen die we kunnen.
Waar staat dat?
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door MoesTuin »

Posthoorn schreef:
refo schreef:God eist alleen dingen die we kunnen.
Waar staat dat?
Psalm 51, Psalm 81, op meer plaatsen in de Bijbel kun je dat lezen.
(maar wel in het juiste verband / geheel)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:
Posthoorn schreef:
refo schreef:God eist alleen dingen die we kunnen.
Waar staat dat?
Psalm 51, Psalm 81, op meer plaatsen in de Bijbel kun je dat lezen.
(maar wel in het juiste verband / geheel)
Leg eens uit.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door MoesTuin »

Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:
Posthoorn schreef:
refo schreef:God eist alleen dingen die we kunnen.
Waar staat dat?
Psalm 51, Psalm 81, op meer plaatsen in de Bijbel kun je dat lezen.
(maar wel in het juiste verband / geheel)
Leg eens uit.
Andere keer, de "werk-plicht roept"
(iemand anders mag het ook uitleggen, mocht iemand het wel begrijpen)

Hartelijke Groet
MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door MoesTuin »

Mij komt nu binnen de volgende tekst.

"Waar Liefde woont, gebiedt den Heere Zijn Zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn Heil verkregen!"

en wat verder volgt, lees het zelf na....in de Psalm hier genoemt, heel bekend, velen kunnen het uit hun hoofd.
Laat het doordringen in het hart!

De postings moeten korter, ik laat het hierbij.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door Sheba »

MoesTuin schreef:Mij komt nu binnen de volgende tekst.

"Waar Liefde woont, gebiedt den Heere Zijn Zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn Heil verkregen!"

en wat verder volgt, lees het zelf na....in de Psalm hier genoemt, heel bekend, velen kunnen het uit hun hoofd.
Laat het doordringen in het hart!

De postings moeten korter, ik laat het hierbij.
Gebieden is hier geven....

En de andere twee psalmen snap ik niet waarom je die noemt....
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mensbeeld en Godsbeeld veranderd?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
MoesTuin schreef:Mij komt nu binnen de volgende tekst.

"Waar Liefde woont, gebiedt den Heere Zijn Zegen, daar woont Hij zelf, daar wordt Zijn Heil verkregen!"

en wat verder volgt, lees het zelf na....in de Psalm hier genoemt, heel bekend, velen kunnen het uit hun hoofd.
Laat het doordringen in het hart!

De postings moeten korter, ik laat het hierbij.
Gebieden is hier geven....

En de andere twee psalmen snap ik niet waarom je die noemt....
Ja, misschien een voorbeeld van verouderde taal...
Ik gebied er mijn goedkeuring over,
is wat anders als ik gebied dat je het goedkeurt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie