Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door rekcor »

Stel, de Heere Jezus was op dit moment ergens op aarde. Hoeveel zou je ervoor over hebben om Hem te ontmoeten? En stel je zou Hem inderdaad ontmoeten, waar zou jullie gesprek dan over gaan? Wat zou je Hem vragen?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door Panny »

We kunnen al dagelijks naar Jezus toe. Gratis nog wel!
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door StAndrews »

Kort begrip: vraag 38

Is Christus dan niet bij ons tot aan het einde der wereld, gelijk Hij ons beloofd heeft?
Het antwoord van Gods Kerk: Naar Zijn Godheid, Majesteit, Genade en Geest, wijkt Hij nimmermeer van ons; maar naar Zijn mensheid blijft Hij in de hemel, totdat Hij eenmaal komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door henriët »

rekcor schreef:Stel, de Heere Jezus was op dit moment ergens op aarde. Hoeveel zou je ervoor over hebben om Hem te ontmoeten? En stel je zou Hem inderdaad ontmoeten, waar zou jullie gesprek dan over gaan? Wat zou je Hem vragen?
De Heere Jezus is door Zijn Woord òp de aarde. Ipv ditsoort vragen te stellen, kun je wellicht beter vragen, hoe kan Hij in mìjn hart komen...

Ik zie werkelijk het nut niet in van zulke stel.. vragen.
Met andere woorden, waarom deze vraag?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door ejvl »

Niemand zou Hem geloven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Niemand zou Hem geloven.
Inderdaad. Beseffen we wel, dat als Hij zou komen zoals Hij eerder gekomen is (dat zal niet gebeuren, maar stel), dat we Hem dan wéér zouden verwerpen??

Ik moet denken aan twee Schriftgedeelten:
- de rijke man in de hel wilde dat Lazarus uit de doden zou opstaan om zijn broeders te waarschuwen. Maar nee, zelfs al zou iemand uit de doden opstaan, dan nog zouden ze niet geloven (vaak heb ik gedacht dat dit toch al te slecht van de mens gedacht was - ik althans zou dan wel geloven. Maar zó hard is een mens nu)
- nabij u is het Woord
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door rekcor »

henriët schreef:
rekcor schreef:Stel, de Heere Jezus was op dit moment ergens op aarde. Hoeveel zou je ervoor over hebben om Hem te ontmoeten? En stel je zou Hem inderdaad ontmoeten, waar zou jullie gesprek dan over gaan? Wat zou je Hem vragen?
De Heere Jezus is door Zijn Woord òp de aarde. Ipv ditsoort vragen te stellen, kun je wellicht beter vragen, hoe kan Hij in mìjn hart komen...

Ik zie werkelijk het nut niet in van zulke stel.. vragen.
Met andere woorden, waarom deze vraag?
Ik stelde deze vraag een paar jaar terug aan een vriend, die erg worstelde met de vraag 'is het voor mij?'. Toen ik hem de vraag stelde, zei hij: ik zou meteen geld lenen (we waren nog student...), het eerstvolgende vliegtuig pakken, naar Hem toegaan en Hem vragen 'bent U ook voor mij aan het kruis gestorven?'. Als we bijv. de gelijkenis van de verloren zoon ernaast houden, wat zou Jezus op een dergelijke vraag antwoorden? En zou je Hem vervolgens geloven op Zijn woord?

Nu is het goede nieuws inderdaad: Jezus is hier op aarde! Waarom niet de knieën buigen, Hem om vergeving vragen en Hem op Zijn Woord geloven?
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door Julian Brasser »

rekcor schreef:
henriët schreef:
rekcor schreef:Stel, de Heere Jezus was op dit moment ergens op aarde. Hoeveel zou je ervoor over hebben om Hem te ontmoeten? En stel je zou Hem inderdaad ontmoeten, waar zou jullie gesprek dan over gaan? Wat zou je Hem vragen?
De Heere Jezus is door Zijn Woord òp de aarde. Ipv ditsoort vragen te stellen, kun je wellicht beter vragen, hoe kan Hij in mìjn hart komen...

Ik zie werkelijk het nut niet in van zulke stel.. vragen.
Met andere woorden, waarom deze vraag?
Ik stelde deze vraag een paar jaar terug aan een vriend, die erg worstelde met de vraag 'is het voor mij?'. Toen ik hem de vraag stelde, zei hij: ik zou meteen geld lenen (we waren nog student...), het eerstvolgende vliegtuig pakken, naar Hem toegaan en Hem vragen 'bent U ook voor mij aan het kruis gestorven?'. Als we bijv. de gelijkenis van de verloren zoon ernaast houden, wat zou Jezus op een dergelijke vraag antwoorden? En zou je Hem vervolgens geloven op Zijn woord?

Nu is het goede nieuws inderdaad: Jezus is hier op aarde! Waarom niet de knieën buigen, Hem om vergeving vragen en Hem op Zijn Woord geloven?
Als je Hem zou vragen: "bent u ook voor mij aan het kruis gestorven?", zal Hij denk ik antwoorden in de lijn van: 1 Johannes 2
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

En Openbaring 2
4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten.
5 Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

En Openbaring 2:19 Ik weet uw werken, en liefde, en dienst, en geloof, en uw lijdzaamheid, en uw werken, en dat de laatste meer zijn dan de eerste.

Dat wil zeggen: ik heb een behagen in werken die voortkomen uit dat je met je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgt, en ik heb geen behagen in werken waarbij je denkt: "Ziezo, als ik nu niet in de hemel kom, weet ik het ook niet meer...".
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door parsifal »

ik moet dan denken aan de groot-inquisiteur uit "de gebroeders Karamazov"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding

Wat ik mooi aan dit boek vind: Jezus is zo heel anders dan wij denken/verwachten.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:Wat ik mooi aan dit boek vind: Jezus is zo heel anders dan wij denken/verwachten.
De auteur zegt dat de Heere Jezus heel anders is dan jij (hoezo wij? voor wie spreek je dan?) denkt.
De Heere Jezus is zoals de Schrift Hem ons voorhoudt. En hoe ik - en de auteur, en jij - dat interpreteer(t) - zou onderwerp van discussie kunnen zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door Mara »

Ik kan nooit iets met dit soort vragen.
What would Jesus do?
Ik zou dus een dergelijke vraag nooit aan iemand stellen, noch zo'n boek kopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door refo »

De engelen zeiden na de hemelvaart tegen de discipelen: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.

Maar als dat zou gebeuren, d.w.z. op de Olijfberg, op het moment dat daar een aantal mensen staan, zou refo-Nederland het niet geloven. Om dezelfde redenen als de schriftgeleerden het destijds niet geloofden dat Hij de Zoon van God is. Het is met bijbelteksten aan te tonen dat de wederkomst anders zal zijn. Met bazuinen en zo.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:
jakobmarin schreef:Wat ik mooi aan dit boek vind: Jezus is zo heel anders dan wij denken/verwachten.
De auteur zegt dat de Heere Jezus heel anders is dan jij (hoezo wij? voor wie spreek je dan?) denkt.
De Heere Jezus is zoals de Schrift Hem ons voorhoudt. En hoe ik - en de auteur, en jij - dat interpreteer(t) - zou onderwerp van discussie kunnen zijn.
In de evangeliën zien we ook dat Jezus anders is dan mensen vaak denken/verwachten, dus de auteur Plass heeft zich hier mooi bij aangesloten.

Of, zoals ds. Willem Dekker dit schrijft: God is als een fietser die iedere keer de hoek om gaat: net als we denken Hem een beetje te kunnen zien, dan verdwijnt Hij weer uit het zicht en is het weer anders.
Hij is de "gans Andere", zoals men dat placht uit te drukken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:Wat ik mooi aan dit boek vind: Jezus is zo heel anders dan wij denken/verwachten.
De auteur zegt dat de Heere Jezus heel anders is dan jij (hoezo wij? voor wie spreek je dan?) denkt.
De Heere Jezus is zoals de Schrift Hem ons voorhoudt. En hoe ik - en de auteur, en jij - dat interpreteer(t) - zou onderwerp van discussie kunnen zijn.
In de evangeliën zien we ook dat Jezus anders is dan mensen vaak denken/verwachten, dus de auteur Plass heeft zich hier mooi bij aangesloten.

Of, zoals ds. Willem Dekker dit schrijft: God is als een fietser die iedere keer de hoek om gaat: net als we denken Hem een beetje te kunnen zien, dan verdwijnt Hij weer uit het zicht en is het weer anders.
Hij is de "gans Andere", zoals men dat placht uit te drukken.
Ik vind het blasfemisch om de HEERE als een fietser te vergelijken.
Alstublieft mensen, blijf zeer nauw bij Gods Woord en spreekt naar de Heilige Schrift.
En wees naar de spreekwijze in de geest van de Bijbel.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gesloten