Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door parsifal »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:Wat ik mooi aan dit boek vind: Jezus is zo heel anders dan wij denken/verwachten.
De auteur zegt dat de Heere Jezus heel anders is dan jij (hoezo wij? voor wie spreek je dan?) denkt.
De Heere Jezus is zoals de Schrift Hem ons voorhoudt. En hoe ik - en de auteur, en jij - dat interpreteer(t) - zou onderwerp van discussie kunnen zijn.
In de evangeliën zien we ook dat Jezus anders is dan mensen vaak denken/verwachten, dus de auteur Plass heeft zich hier mooi bij aangesloten.

Of, zoals ds. Willem Dekker dit schrijft: God is als een fietser die iedere keer de hoek om gaat: net als we denken Hem een beetje te kunnen zien, dan verdwijnt Hij weer uit het zicht en is het weer anders.
Hij is de "gans Andere", zoals men dat placht uit te drukken.
Ik vind het blasfemisch om de HEERE als een fietser te vergelijken.
Alstublieft mensen, blijf zeer nauw bij Gods Woord en spreekt naar de Heilige Schrift.
En wees naar de spreekwijze in de geest van de Bijbel.
Psalm 78: 65 lijkt nog iets verder te gaan met een vergelijking. Om terug te gaan naar de vraag. Ik ben zo bang dat we (en misschien moet ik ik zeggen) verrast kunnen worden door Wie Jezus is en dat we opeens heel veel van onze ideeen over goed en kwaad moeten aanpassen. Zijn we klein genoeg om dat te aanvaarden? Is de Heere Jezus werkelijk onze Heer?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
SecorDabar schreef:Ik vind het blasfemisch om de HEERE als een fietser te vergelijken.
Alstublieft mensen, blijf zeer nauw bij Gods Woord en spreekt naar de Heilige Schrift.
En wees naar de spreekwijze in de geest van de Bijbel.
Psalm 78: 65 lijkt nog iets verder te gaan met een vergelijking. (...)
Eens met SecorDabar. De vergelijking met Psalm 78 is geen vrijbrief om dan ook maar eigen vergelijkingen te gaan maken, hoe goed bedoeld ook. Daarmee wordt dus juist onderstreept dat we dicht bij Gods Woord moeten blijven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:Wat ik mooi aan dit boek vind: Jezus is zo heel anders dan wij denken/verwachten.
De auteur zegt dat de Heere Jezus heel anders is dan jij (hoezo wij? voor wie spreek je dan?) denkt.
De Heere Jezus is zoals de Schrift Hem ons voorhoudt. En hoe ik - en de auteur, en jij - dat interpreteer(t) - zou onderwerp van discussie kunnen zijn.
In de evangeliën zien we ook dat Jezus anders is dan mensen vaak denken/verwachten, dus de auteur Plass heeft zich hier mooi bij aangesloten.

Of, zoals ds. Willem Dekker dit schrijft: God is als een fietser die iedere keer de hoek om gaat: net als we denken Hem een beetje te kunnen zien, dan verdwijnt Hij weer uit het zicht en is het weer anders.
Hij is de "gans Andere", zoals men dat placht uit te drukken.
Ik vind het blasfemisch om de HEERE als een fietser te vergelijken.
Alstublieft mensen, blijf zeer nauw bij Gods Woord en spreekt naar de Heilige Schrift.
En wees naar de spreekwijze in de geest van de Bijbel.
Helemaal eens met WimA en SecorDabar. Het volk Israël (Gods volk) vreesde voor Gods heiligheid en vroeg aan Mozes om tussen de HEERE en het volk in te staan.....en wij spreken over God als fietser ? Schandalig en inderdaad blasfemisch.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:In de evangeliën zien we ook dat Jezus anders is dan mensen vaak denken/verwachten, dus de auteur Plass heeft zich hier mooi bij aangesloten.

Of, zoals ds. Willem Dekker dit schrijft: God is als een fietser die iedere keer de hoek om gaat: net als we denken Hem een beetje te kunnen zien, dan verdwijnt Hij weer uit het zicht en is het weer anders.
Hij is de "gans Andere", zoals men dat placht uit te drukken.
Ik vind het blasfemisch om de HEERE als een fietser te vergelijken.
Alstublieft mensen, blijf zeer nauw bij Gods Woord en spreekt naar de Heilige Schrift.
En wees naar de spreekwijze in de geest van de Bijbel.
Helemaal eens met WimA en SecorDabar. Het volk Israël (Gods volk) vreesde voor Gods heiligheid en vroeg aan Mozes om tussen de HEERE en het volk in te staan.....en wij spreken over God als fietser ? Schandalig en inderdaad blasfemisch.
In de bijbel heeft God ook handen en ogen, rijdt Hij door de velden, etc. Jezus is zelfs werkelijk aan een mens gelijk geworden. Dat gaat nog veel verder dan vergelijking met een fietser...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gedachte-experiment: Echte ontmoeting met Jezus

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
SecorDabar schreef:Ik vind het blasfemisch om de HEERE als een fietser te vergelijken.
Alstublieft mensen, blijf zeer nauw bij Gods Woord en spreekt naar de Heilige Schrift.
En wees naar de spreekwijze in de geest van de Bijbel.
Helemaal eens met WimA en SecorDabar. Het volk Israël (Gods volk) vreesde voor Gods heiligheid en vroeg aan Mozes om tussen de HEERE en het volk in te staan.....en wij spreken over God als fietser ? Schandalig en inderdaad blasfemisch.
Eens.
Daarom: :lock
Gesloten