Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Mara »

Mag ik even vragen wat het nut is van die enorme lappen tekst, gedeeltes uit de Bijbel?
Vooral ook vanwege de rode letters komt het nogal opdringerig over allemaal.
Je kunt toch in je antwoord verwijzen naar een tekst?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Julian Brasser »

Mara schreef:Mag ik even vragen wat het nut is van die enorme lappen tekst, gedeeltes uit de Bijbel?
Vooral ook vanwege de rode letters komt het nogal opdringerig over allemaal.
Je kunt toch in je antwoord verwijzen naar een tekst?
Het nut van die enorme lappen tekst, is om te laten zien hoe Jezus Christus reageert op een slaafse vreze oftewel 'offer-houding'
die voortkomt uit de overtuiging dat de weg die je nu gaat naar de verdoemenis leidt (en dat je dus met je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus moet volgen).
Namelijk Hij zal dan door middel van een interactie tussen jou en Jezus proberen dat je een verlangen krijgt naar méér van Jezus Christus, en als zodanig met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus gaat volgen.
En dat dat laatste volhouden, niet zomaar iets is, maar strijd oplevert.
En om Bijbelteksten aan te leveren die kunnen helpen bij het onderscheiden van 'schijn' en 'zijn' bij jezelf.

Die rode letters zijn bedoeld om structuur te zien, zodat je het lezen volhoudt. Maar de volgende keer als ik iets schrijf, zal ik denken aan uw opmerking daarover, en dus overwegen om het niet te doen.

Als je slechts verwijst naar een tekst, nodigt de tekst zelf je veel minder uit om te gaan lezen, dan als je de tekst gewoon in de posting zet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Mara »

Dank je. Het zou al schelen als het niet zo in brandweerrood zou staan.
En als je verwijst naar een tekst, kan iemand die toch erbij zoeken?
Iedereen hier heeft vast wel een Bijbel.
Als je nu leest, raak je op een gegeven moment de draad kwijt, omdat het zoveel is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Klopt; en andersom ook niet gaan denken: het is een klein kuddeke, dus ik zal er wel niet bij horen.

Vertrouw op Christus, en je komt nooit bedrogen uit.

PS: Mensen die op Christus vertrouwen kijken niet neer op zwakkere broeders. Wel zullen ze als het goed is die zwakkere broeders aansporen, ook hun vertrouwen in Christus te stellen. Het wordt pas verdacht als ze dat niet doen.
Welgelukzalig gij!
Het gaat er maar om of ik een broeder mag zijn.

En ik hoor het hem nog zachtjes zeggen:
Ik hoef niet vooraan te staan, als ik maar mee mag gaan.
En:
Geef mij de allerlaagste plaats, zo Gij mij een plaats wilt geven.
Nu is hij Thuis, eeuwig!
Verlost van een lichaam der zonde en des doods.
Verlost van de vermoeidheid en zijn pijnlijk lichaam,
Verlost van de godsdienst die hem zo omringde en kwelde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:
parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Klopt; en andersom ook niet gaan denken: het is een klein kuddeke, dus ik zal er wel niet bij horen.

Vertrouw op Christus, en je komt nooit bedrogen uit.

PS: Mensen die op Christus vertrouwen kijken niet neer op zwakkere broeders. Wel zullen ze als het goed is die zwakkere broeders aansporen, ook hun vertrouwen in Christus te stellen. Het wordt pas verdacht als ze dat niet doen.
Welgelukzalig gij!
Het gaat er maar om of ik een broeder mag zijn.

En ik hoor het hem nog zachtjes zeggen:
Ik hoef niet vooraan te staan, als ik maar mee mag gaan.
En:
Geef mij de allerlaagste plaats, zo Gij mij een plaats wilt geven.
Nu is hij Thuis, eeuwig!
Verlost van een lichaam der zonde en des doods.
Verlost van de vermoeidheid en zijn pijnlijk lichaam,
Verlost van de godsdienst die hem zo omringde en kwelde.
Wat intens om te lezen Dia, het is een getuigenis, van deze broeder, door deze broeder het werk van Christus te mogen zien.
Het is heel teer en het klinkt heel kwetsbaar, maar tegelijk is het sterk en krachtig in Hem alleen.
Het stemt me tot blijdschap en dankbaarheid om dit te mogen lezen
We mogen ons bemoedigd en getroost hierdoor weten ook.
Dank je wel voor het delen.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door MoesTuin »

Lukas 12 vers 32

32 Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke! Want het heeft uw Vader behaagd u het Koninkrijk te geven.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:
Wat intens om te lezen Dia, het is een getuigenis, van deze broeder, door deze broeder het werk van Christus te mogen zien.
Het is heel teer en het klinkt heel kwetsbaar, maar tegelijk is het sterk en krachtig in Hem alleen.
Het stemt me tot blijdschap en dankbaarheid om dit te mogen lezen
We mogen ons bemoedigd en getroost hierdoor weten ook.
Dank je wel voor het delen.
Lieve vriend, ik denk dat u het niet vat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Wat intens om te lezen Dia, het is een getuigenis, van deze broeder, door deze broeder het werk van Christus te mogen zien.
Het is heel teer en het klinkt heel kwetsbaar, maar tegelijk is het sterk en krachtig in Hem alleen.
Het stemt me tot blijdschap en dankbaarheid om dit te mogen lezen
We mogen ons bemoedigd en getroost hierdoor weten ook.
Dank je wel voor het delen.
Lieve vriend, ik denk dat u het niet vat.
Huh?? Moestuin is toch een vrouw?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Wat intens om te lezen Dia, het is een getuigenis, van deze broeder, door deze broeder het werk van Christus te mogen zien.
Het is heel teer en het klinkt heel kwetsbaar, maar tegelijk is het sterk en krachtig in Hem alleen.
Het stemt me tot blijdschap en dankbaarheid om dit te mogen lezen
We mogen ons bemoedigd en getroost hierdoor weten ook.
Dank je wel voor het delen.
Lieve vriend, ik denk dat u het niet vat.
Huh?? Moestuin is toch een vrouw?
Dat was een wijd verbreid misverstand en dat heb ik ook een lange gedacht, totdat meneer MoesTuin
zelf verklaarde dat er Moetuin-meneren waren. (zie elders)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Wat intens om te lezen Dia, het is een getuigenis, van deze broeder, door deze broeder het werk van Christus te mogen zien.
Het is heel teer en het klinkt heel kwetsbaar, maar tegelijk is het sterk en krachtig in Hem alleen.
Het stemt me tot blijdschap en dankbaarheid om dit te mogen lezen
We mogen ons bemoedigd en getroost hierdoor weten ook.
Dank je wel voor het delen.
Lieve vriend, ik denk dat u het niet vat.
Huh?? Moestuin is toch een vrouw?
Dat was een wijd verbreid misverstand en dat heb ik ook een lange gedacht, totdat meneer MoesTuin
zelf verklaarde dat er Moetuin-meneren waren. (zie elders)
Oh, nou dan schrijft Moestuin in elk geval op een zeer vrouwelijke wijze!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Floppy »

Luther schreef: Oh, nou dan schrijft Moestuin in elk geval op een zeer vrouwelijke wijze!
:haha

Nu natuurlijk de interessante vraag: wat is dan precies die "vrouwelijke wijze"?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Wat intens om te lezen Dia, het is een getuigenis, van deze broeder, door deze broeder het werk van Christus te mogen zien.
Het is heel teer en het klinkt heel kwetsbaar, maar tegelijk is het sterk en krachtig in Hem alleen.
Het stemt me tot blijdschap en dankbaarheid om dit te mogen lezen
We mogen ons bemoedigd en getroost hierdoor weten ook.
Dank je wel voor het delen.
Lieve vriend, ik denk dat u het niet vat.
Ik ben bang dat ik het wel vat. Maar ik hoop echt dat ik ernaast zit.

Hoe dan ook: er is geen tegenstelling tussen het hebben van vertrouwen op je Heiland en het krijgen van een begin van een besef hoe zeer die Heiland nodig was. Eerder andersom: wie beseft wat Jezus heeft gedaan, hoe diep, krijgt daarmee een dieper besef van eigen onmacht en van diepe dankbaarheid voor zijn verlossing.

Ook is er trouwens geen tegenstelling tussen het vertrouwen op de Heiland en het werken aan het behoud met vreze en beven. Want dat laatste moet je niet verkeerd opvatten (Fil 2:12 - Paulus zou nogal remonstrants worden).
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Marco »

Marco schreef:Ik ben bang dat ik het wel vat. Maar ik hoop echt dat ik ernaast zit.

Hoe dan ook: er is geen tegenstelling tussen het hebben van vertrouwen op je Heiland en het krijgen van een begin van een besef hoe zeer die Heiland nodig was. Eerder andersom: wie beseft wat Jezus heeft gedaan, hoe diep, krijgt daarmee een dieper besef van eigen onmacht en van diepe dankbaarheid voor zijn verlossing.

Ook is er trouwens geen tegenstelling tussen het vertrouwen op de Heiland en het werken aan het behoud met vreze en beven. Want dat laatste moet je niet verkeerd opvatten (Fil 2:12 - Paulus zou nogal remonstrants worden).
Ik zat er - gelukkig - dus naast (wat overigens bovenstaande niet wegneemt).
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door SecorDabar »

Ik heb een aantal reacties ontvangen in mijn PB over dit onderwerp.
Ik zal trachten mij te verantwoorden:

Al is het, dat ik Zijn liefde nu niet zo klaar en gevoelig gewaar wordt - Hij is toch bezig in schone werken,
Hij zet Zijn werk in mijn ziel voort, en verblijd zich in Zijn eigen werk.
Ik twijfel toch niet, al onttrekt en verbergt Hij zich enigermate van mij, of Zijn gerechtigheid is toch tot mij.
Zijn liefde en genade toch is niet wankelende, zoals de mijne.

Juist als ik Zijn gevoelige nabijheid niet ervaar, nochtans is mijn hart in Hem gerustgesteld door het geloof.
Want in het wezen van het geloof is geen vrees of twijfel, 2 Timotheus 2:12 want ik weet, Wien ik geloofd heb,
en ik ben verzekerd, dat Hij machtig is, mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot dien dag.

Het is dan ook een kostelijke genade, en een zeer begeerlijke zaak, goed van de Heere te denken tot vertroosting van onze ziel,
zelfs dan wanneer Hij ons niet zo klaar met Zijn heillicht verheugt,
en met Zijn gevoelige gemeenschap niet zo nabij is,
niet zo met vrede en blijdschap ons gemoed doorstraalt.

Het is een moeilijke zaak, in het welwezen van mijn geloof, (ik bedoel: wat er innerlijk in mijn geestelijke leven omgaat)
mijn gemoed gerust te stellen in de Heere, wanneer ik zo geen levendige indrukken ontvang van Zijn liefde en genade jegens mij.
Toch dienen we er naar te staan, en is het bereikbaar door Zijn gewilligheid in de schenking van Zijn Geest Die in ons wil wonen.
Ook al is het gevoel niet zo aangenaam aangedaan als wel begeerd wordt,
toch kan 't geloof de Heere erkennen voor Die Hij is,
en door Zijn Geest der genade en der gebeden rechte troostrijke gedachten van Hem hebben,
en door Zijn Geest kan het geloof ook vaststellen, dat Hij Zijn werk in ons begonnen is,
en ons, als ons hart naar Hem uitgaat, Hijzelf ook genegen is: het is Zijn eigen werk.

Ja, in zichzelf ben ik zwak, één en al zwakheid, maar in de gemeenschap met Hem sterk.
Hij weet hoeveel sterkte Hij geeft wat voor mij nodig is.
“Uw Vader weet wat gij van node heeft, eer gij Hem bidt". Mattheus 6:8.
Dus eer gij Hem bid, is dat al bij de Heere bekend.
Als de geestelijke kracht, die de gelovigen in Christus hebben, door de Heilige Geest Die in hen werkt,
dan is er bij tederheid: vastheid,
dan is er bij ootmoed: kloekheid,
dan is er bij beschroomdheid: toegang,
dan is er bij schuchterheid: vrijmoedigheid.

De Heere verblijdt zich in de geestelijke kracht, die uit Hem in Zijn volk neerdaalt.
Ze werken door het geloof, met Zijn Naam.
Ze werken om zo te zeggen: met en dóór de Heere Zelf.

Een ziel, die met onrust over zichzelf, naar de Heere Jezus en Zijn heil verlangt,
en alle middelen te baat neemt, om met Hem verenigd te mogen worden,
zulk een ziel, al denkt ze vaak over haar eigen staat niet zo gunstig, heeft veel macht op Jezus' hart.
Want zulk een zondaarsziel, die met begeerte en verlangen de gemeenschap met Christus zoekt,
werkt om 't zo eens uit te drukken met de dingen, die van de Heere Zelf zijn.
Habakuk 3:2 HEERE! als ik Uw rede gehoord heb, heb ik gevreesd;
Uw werk, o HEERE! behoud dat in het leven in het midden der jaren, maak het bekend in het midden der jaren;
in den toorn gedenk des ontfermens.

Met de vrees voor zelfbedrog, die er menigmaal kan zijn, zal er toch een waarachtig toevlucht nemen tot Christus zijn.
Ja, zal er toch een innig gebruik maken van Zijn eigen Naam zijn, Die Hij tot zaligheid van zondaren heeft geopenbaard.
Het geheim van de kracht, die er ligt in het ernstig toevlucht nemen om genade en leven tot de Heere, ligt hierin:
er wordt dan iets begeerd, dat de Heere al van te voren voorgenomen heeft te willen schenken.
Omdat de Heere Zó Is, wat zo mooi verwoord wordt in art 1 van de Ned.Geloofsbelijdenis “een zeer overvloedige Fontein van alle goed” .....
heeft de zondaar, die zo tot Hem mag komen, macht over Zijn hart.
Wat bedoel ik daarmee? Werken met Zijn Naam? en macht ontvangen op Zijn hart?
Het is zoals Mozes daarmee werkte, toen hij de ondergang van Israël afbad, zeggende:
HEERE, Gij hebt Uw Naam willen groot maken door dit volk;
als Gij ’t laat omkomen, wat zal er dan van Uw grote Naam worden!

Bij alle vrees voor zelfbedrog is, bij alle onrust over zichzelf, bij alle verachtering in de oefening van het geestelijk leven,
en van de uitnemende geestelijke eigenschappen hun geschonken, als ze Christus en Zijn genade verwaarloosd hebben,
en ze komen tot ontwaking, tot berouw, en ze pogen bij hernieuwing het genadeleven te oefenen, dan zijn ze beschaamd,
en dan hebben ze vaak niet veel aan de goede dingen, die ze vroeger wel van de Heere over zich hebben horen spreken.
Hooglied 1: 15-16 15 Zie, gij zijt schoon, Mijn vriendin! Zie, gij zijt schoon; uw ogen zijn duiven ogen.
Zie, gij zijt schoon, mijn Liefste, ja, liefelijk; ook groent onze bedstede.


Dan vrezen ze, of de Heere hen nu nog wel lief kan hebben, en ze kunnen niet denken,
dat ze zo welbehagelijk in de ogen des Heeren zullen zijn.
Nochtans is er door de herscheppende genade des Geestes, en dat bewijst dat ze naar 't innerlijkste van hun wezen,
door vernieuwende genade zo zijn dat Hij ze ook na hun afwijking, en bij alle aanvechtingen en vrees voor zelfbedrog,
dat Hij hen nog even lief heeft, en dat het werk der herschepping nog wel degelijk in hen is.
Het is de Heere Die opnieuw Zijn zwakke, mismoedige, treurende kinderen,
sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, en het gewaad des lofs voor een benauwde geest schenkt.
Hieruit leer ik dat het werk der genade in mijn ziel het beste gedijen zal in de laagte,
in de valleien van ootmoed, waarheen Gods levende wateren afvloeien.


En mag het voor u schijnen, een tijd lang, dat Hij u niet verhoort,
dat u ten einde raad bent, met vrees voor uzelf, met vrees voor zelfbedrog,
maar van verre weet Hij uw begeren, uw genegenheden, uw roepen, uw kermen, uw zuchten, uw uitzien.
Niet de waardigheid van uw persoon in uzelf, of de waardigheid van uw gebed zal Hem daartoe dringen,
och nee, dan ware het afgesneden.
Maar Zijn genegenheden, Zijn eigen onuitsprekelijke liefde, Die zal Hem dringen om Zijn hand tot de kleinen te wenden.

Ach, wat ligt er toch een moedgeving in voor de oprechte heilzoekenden.
God maakt ze toch gewillig. Van nature waren ze onwillig.
Maar de Geest maakt ze toch zo, dat ze vrijwillig naar de Heere vragen,
om Hem te mogen toebehoren, om met Hem verenigd te zijn, om nabij Hem te leven,
't is toch de keuze die de Heere Zelf in hen gelegd heeft.

En al kan het dan ook in latere tijden, nog zo donker, nog zo beroerd,
zo duister, zo moedeloos van binnen zijn, en op hun onwaardigheid ziende,
kunnen ze nog weleens weer bevreesd raken dat ze wel denken:
och, zou mijn begeren, mijn vragen, mijn roepen, mijn kermen, mijn zuchten,
mijn uitzien, mijn verwachten, niet vruchteloos wezen?
De Heere zegt in het Hooglied: 6: 12 Eer ik het wist, zette Mij Mijn ziel op de wagens van Mijn vrijwillige volk.
Vrijwillig gemaakt door Hem (Psalm 110: 3) Uw volk zal heer gewillig zijn op de dag Uwer heirkracht in heilige sieradiën.
Hij zal toesnellen tot degenen die naar Hem vragen in eenvoudigheid,
ja al kunnen ze dat vragen en zoeken er van zichzelf niet voor houden,
nochtans zal er zijn: Wacht (dan) op de Heere, wees sterk, en Hij zal uw hart versterken;
ja wacht op den Heere, Psalm 27:14.

Ik hoop dat ik met dit antwoord wat meer verduidelijkt heb met het doel van dit onderwerp.
Ik hoop nog nader in te gaan op het verschillende vrezen, bevreesd zijn,
waar ik dit onderwerp mee begon, aan de hand van Gods Woord.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Panny »

Een mooie preek over dit onderwerp is de eerste uit dit document (van Boston) :
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... VENTAL.pdf

1. HET GROOT VERLANGEN VAN DE HEILIGEN
"Verhef Gij over ons het licht Uws aanschijns, o Heere!" Psalm 4:6.

Het gaat over de duisternis waar Gods kinderen in kunnen zitten.
Plaats reactie