Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door SecorDabar »

- Vrezen dat het werk niet in waarheid is
- Vrezen dat het nog weer overgaat
- Vrezen dat het maar overgenomen is
- Vrezen dat ze het maar gelezen hebben
- Vrezen dat ze niet volharden zullen
- Vrezen dat het maar verstandswerk is
- Vrezen dat ze zullen afvallen
- Vrezen dat het maar gestolen is
- Vrezen dat ze geen weerstand hebben tegen verzoekingen
- Vrezen dat ze in de hand van de duivel vallen
- Vrezen dat ze de Heere nog zullen verloochenen
- Vrezen dat ze niet de rechte liefde bezitten
- Vrezen dat ze in de verdrukkingen bezwijken
- Vrezen dat ze geen olie in de lamp hebben
- Vrezen dat ze hemelzoekers zijn en geen Godzoekers
- Vrezen dat hun geloof niet het ware is
- Vrezen dat ze Christus beminnen om bijoogmerken
- Vrezen dat het alleen maar gaat om de straf te ontgaan
- Vrezen dat de zonden hun niet recht smarten
- Vrezen dat de hel haar plaats zal wezen

MOEDGEVEND WOORD van CHRISTUS:

VREEST NIET !!!

Tot wie dit gesproken wordt?: een klein kuddeke....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door PvS »

Welgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest (Spreuken 14:10a).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door -DIA- »

Het schijnt soms of er sterkgelovige mensen zijn, die neerzien op hen die niet zo makkelijk voor zichzelf elke tekst kunnen toe-eigenen.

Er lopen er op dit forum ook nogal wat rond.

Het is waar voor waarlijk vrezenden: "VREEST NIET!!!"

Maar om dat te overdenken moeten we er wel wat over mediteren lijkt me. Want anders is het
gevaar niet denkbeeldig om in een hapsnapgodsdienst te belanden. Ik weet wel dat dit de
bedoeling niet is van de topicstarter, maar dacht dat het wel goed was te memoreren.
Losse teksten moeten immers altijd in de context worden gelezen.
Wat is bijvoorbeeld het onbedrieglijke verschil tussen een slaafse vreze en een tere kinderlijke
vreze? Men zal zeggen: De laatste is teer, de eerste is uit angst.

Toch ligt het gecompliceerder als ik me niet vergis.
Dat VREEST NIET, geld niet voor mensen met een algemene overtuiging en met een slaafse
vreze. We weten ook dat een algemene consciëntieovertuiging grote vreze en enorme beroeringen
kan teweegbrengen, die vaak nog dieper gaan dan de zaligmakende overtuigingen.
Daarom lijkt het ook van groot belang dit steeds weer te onderzoeken. En ook dat deze toetssteen
in elke preek weer wordt aangelegd.

Daarom dient men bovenstaande wel met onderscheid te lezen. Er staat onderaan iets wat we
niet moeten vergeten: Tot wie dit gesproken wordt?: een klein kuddeke....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door parel »

Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door -DIA- »

parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:
parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Inderdaad Dia, dat ben ik helemaal met je eens
Het is geen rustbank om te denken, het is een grote schare, dan zal ik er ook wel bij horen.
Het gaat om je persoonlijke hartgesteldheid.
Niemand anders kan je zaligmaken, dan Christus en die Gekruisigd, heel persoonlijk, geen dominee, kerk, jezelf, wie dan ook kan dat, enkel Christus de Borg en Middelaar.

Het is te lezen in Hebreen 13 vers 5-9

5 Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij hebt. Want Hij heeft gezegd: Ik zal u geenszins begeven, Ik zal u geenszins verlaten.
6 Daarom kunnen wij met vertrouwen zeggen:
De Here is mij een helper, ik zal niet vrezen;
wat zou een mens mij doen?
7 Houdt uw voorgangers in gedachtenis, die het woord Gods tot u hebben gesproken; let op het einde van hun wandel en volgt hun geloof na.
8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.
9 Laat u niet medeslepen door allerlei vreemde leringen; want het is goed, dat het hart zijn vastheid vindt in genade en niet in spijzen: wie het hierin zochten, hebben er geen baat bij gevonden.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Natuurlijk; het gaat om je persoonlijk geloof.
Maar ik hoor regelmatig mensen zeggen 'het is een kleine kudde, ik zal er wel niet bij horen'. Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen: 'het is een grote schare, dus ik zal er wel bij horen'. Het eerste maken mensen soms tot een blokkade tussen hen en God. En daar wil ik voor oppassen: ik wil het niet op me geweten hebben om mensen te ontmoedigen, om die blokkade opgeworpen te hebben.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Julian Brasser »

-DIA- schreef:Het schijnt soms of er sterkgelovige mensen zijn, die neerzien op hen die niet zo makkelijk voor zichzelf elke tekst kunnen toe-eigenen.

Er lopen er op dit forum ook nogal wat rond.

Het is waar voor waarlijk vrezenden: "VREEST NIET!!!"

Maar om dat te overdenken moeten we er wel wat over mediteren lijkt me. Want anders is het
gevaar niet denkbeeldig om in een hapsnapgodsdienst te belanden. Ik weet wel dat dit de
bedoeling niet is van de topicstarter, maar dacht dat het wel goed was te memoreren.
Losse teksten moeten immers altijd in de context worden gelezen.
Wat is bijvoorbeeld het onbedrieglijke verschil tussen een slaafse vreze en een tere kinderlijke
vreze? Men zal zeggen: De laatste is teer, de eerste is uit angst.

Toch ligt het gecompliceerder als ik me niet vergis.
Dat VREEST NIET, geld niet voor mensen met een algemene overtuiging en met een slaafse
vreze. We weten ook dat een algemene consciëntieovertuiging grote vreze en enorme beroeringen
kan teweegbrengen, die vaak nog dieper gaan dan de zaligmakende overtuigingen.
Daarom lijkt het ook van groot belang dit steeds weer te onderzoeken. En ook dat deze toetssteen
in elke preek weer wordt aangelegd.

Daarom dient men bovenstaande wel met onderscheid te lezen. Er staat onderaan iets wat we
niet moeten vergeten: Tot wie dit gesproken wordt?: een klein kuddeke....

Alléén God kan ons die ware, tere, kinderlijke vreze geven, en: zijn wij die ware, tere, kinderlijke vreze wel waard? Want het is een klein kuddeke... Het kan dan wel een grote schare zijn, maar:
-DIA- schreef:Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Nogmaals: zijn wij die ware, tere, kinderlijke vreze, die alléén God kan geven, wel waard?

Laten we eerst dit beseffen: juist mensen met slaafse vrees voor God, hebben hem zo nodig. Lukas 5:31 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Van onze kant kunnen we slechts slaafse vreze aan God offeren, en zelfs dát wordt aangespoord door de overtuiging van de Heilige Geest dat de weg die je zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt dus: ‘volg in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus’:
Leviticus 23:22
Als gij nu den oogst uws lands zult inoogsten, gij zult, in uw inoogsten, den hoek des velds niet ganselijk afmaaien, en de opzameling van uw oogst niet opzamelen; voor den arme en voor den vreemdeling zult gij ze laten; Ik ben de HEERE, uw God!
Deuteronomium 6
1 Dit zijn dan de geboden, de inzettingen en de rechten, die de HEERE, uw God, geboden heeft om u te leren; opdat gij ze doet in het land, naar hetwelk gij heentrekt, om dat erfelijk te bezitten;
2 Opdat gij den HEERE, uw God, vrezet, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindskind, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden.

Mattheüs 9:10:
10 En het geschiedde, als Hij in het huis van Matthéüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
Lukas 15:18-19:
16 En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.


Maar vanaf het moment dat je slaafse vreze aan God offert (omdat wij van ónze kant slechts slaafse vreze aan God kúnnen offeren), aangespoord door de overtuiging van de Heilige Geest dat de weg die je zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt dus: ‘volg in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus’, wordt Jezus Christus het oneens met die offer-houding!
Leviticus 23:22
Als gij nu den oogst uws lands zult inoogsten, gij zult, in uw inoogsten, den hoek des velds niet ganselijk afmaaien, en de opzameling van uw oogst niet opzamelen; voor den arme en voor den vreemdeling zult gij ze laten; Ik ben de HEERE, uw God! in combinatie met Ruth 2:
1 Naómi nu had een bloedvriend van haar man, een man, geweldig van vermogen, van het geslacht van Elimélech; en zijn naam was Boaz.
2 En Ruth, de Moabietische, zeide tot Naómi: Laat mij toch in het veld gaan, en van de aren oplezen, achter dien, in wiens ogen ik genade zal vinden. En zij zeide tot haar: Ga heen, mijn dochter!
3 Zo ging zij heen, en kwam en las op in het veld, achter de maaiers; en haar viel bij geval voor, een deel van het veld van Boaz, die van het geslacht van Elimélech was.
4 En ziet, Boaz kwam van Bethlehem, en zeide tot de maaiers: De HEERE zij met ulieden! En zij zeiden tot hem: De HEERE zegene u!
5 Daarna zeide Boaz tot zijn jongen, die over de maaiers gezet was: Wiens is deze jonge vrouw?
6 En de jongen, die over de maaiers gezet was, antwoordde en zeide: Deze is de Moabietische jonge vrouw, die met Naómi wedergekomen is uit de velden Moabs;
7 En zij heeft gezegd: Laat mij toch oplezen en aren bij de garven verzamelen, achter de maaiers; zo is zij gekomen en heeft gestaan van des morgens af tot nu toe; nu is haar te huis blijven weinig.
8 Toen zeide Boaz tot Ruth: Hoort gij niet, mijn dochter? Ga niet, om in een ander veld op te lezen; ook zult gij van hier niet weggaan, maar hier zult gij u houden bij mijn maagden.
9 Uw ogen zullen zijn op dit veld, dat zij maaien zullen, en gij zult achter haarlieden gaan; heb ik den jongens niet geboden, dat men u niet aanroere? Als u dorst, zo ga tot de vaten, en drink van hetgeen de jongens zullen geschept hebben.
10 Toen viel zij op haar aangezicht, en boog zich ter aarde, en zij zeide tot hem: Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen, dat gij mij kent, daar ik een vreemde ben?
11 En Boaz antwoordde en zeide tot haar: Het is mij wel aangezegd alles, wat gij bij uw schoonmoeder gedaan hebt, na den dood uws mans, en hebt uw vader en uw moeder, en het land uwer geboorte verlaten, en zijt heengegaan tot een volk, dat gij van te voren niet kendet.

Deuteronomium 6
1 Dit zijn dan de geboden, de inzettingen en de rechten, die de HEERE, uw God, geboden heeft om u te leren; opdat gij ze doet in het land, naar hetwelk gij heentrekt, om dat erfelijk te bezitten;
2 Opdat gij den HEERE, uw God, vrezet, om te houden al Zijn inzettingen, en Zijn geboden, die ik u gebiede; gij, en uw kind, en kindskind, al de dagen uws levens; en opdat uw dagen verlengd worden.
3 Hoor dan, Israël! en neem waar, dat gij ze doet, opdat het u welga, en opdat gij zeer vermenigvuldigdet (gelijk als u de HEERE, uwer vaderen God, gesproken heeft) in het land, dat van melk en honig is vloeiende.

Mattheüs 9:10: En het geschiedde, als Hij in het huis van Matthéüs aanzat, ziet, vele tollenaars en zondaars kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen.
11 En de farizeeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaren en de zondaren?
12 Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Lukas 15:18-19:
16 En hij begeerde zijn buik te vullen met den draf, dien de zwijnen aten; en niemand gaf hem dien.
17 En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger!
18 Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
21 En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u, en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden.
22 Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten;
23 En brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn.
24 Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef:
-DIA- schreef:
parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Inderdaad Dia, dat ben ik helemaal met je eens
Het is geen rustbank om te denken, het is een grote schare, dan zal ik er ook wel bij horen.
Het gaat om je persoonlijke hartgesteldheid.
Niemand anders kan je zaligmaken, dan Christus en die Gekruisigd, heel persoonlijk, geen dominee, kerk, jezelf, wie dan ook kan dat, enkel Christus de Borg en Middelaar.

Het is te lezen in Hebreen 13 vers 5-9

5 Laat uw wijze van doen onbaatzuchtig zijn, weest tevreden met wat gij hebt. Want Hij heeft gezegd: Ik zal u geenszins begeven, Ik zal u geenszins verlaten.
6 Daarom kunnen wij met vertrouwen zeggen:
De Here is mij een helper, ik zal niet vrezen;
wat zou een mens mij doen?
7 Houdt uw voorgangers in gedachtenis, die het woord Gods tot u hebben gesproken; let op het einde van hun wandel en volgt hun geloof na.
8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.
9 Laat u niet medeslepen door allerlei vreemde leringen; want het is goed, dat het hart zijn vastheid vindt in genade en niet in spijzen: wie het hierin zochten, hebben er geen baat bij gevonden.
sorry moest een PB zijn :modo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Desiree »

.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door huisman »

Desiree schreef:Twijfel is zonde!

Ligt er aan waar je aan twijfelt. Aan de objectieve waarheden van de Schrift of de subjectieve twijfel. Ik bezit een artikel waar ik het onderstaande citeer om duidelijk te maken wat ik bedoel.
Nu moeten we wel onderscheid maken tussen objectieve en subjectieve twijfel. Het eerste heeft te maken met de waarheid van de Godsopenbaring. Is er wel een God? En is Jezus de (enige) Weg tot God? En is er een leven na dit leven? Al die vragen zijn in wezen terug te brengen tot één vraag: Is de bijbel het Woord van God, en is dat Woord betrouwbaar? Het zijn deze vragen die in de breedte van de kerk worden gesteld. En dat is geen wonder, want wanneer , , alles wat we van Boven weten van beneden komt", dan is er geen betrouwbare instantie waarop we ons kunnen beroepen.

Toch zijn dit in feite slechts voorvragen, die in onze kringen wellicht minder zullen leven. Dat er een God is Die Zich in Zijn Woord heeft geopenbaard, en dat dat Woord de waarheid is, zal onder ons niet op veel tegenspraak stuiten. Als er getwijfeld wordt, dan is het meer de subjectieve twijfel. Is die God ook mijn God? Heeft de Heere Jezus ook voor mijn zonden geleden? Is er ook voor mij nog redding en zaligheid? Mag ik weten een kind van God te zijn? En zo ja, hoe kom ik daarachter?

.................................................................................................................................................................

Bij Wie zouden we beter in de leer kunnen gaan dan bij de Goede Herder, Die na Zijn opstanding Zelf Zijn treurende, twijfelende en ongelovige discipelen opzoekt en zo alle verbroken verbindingen weer herstelt?

En daarbij krijgen ze allemaal een aparte behandeling! De wenende Maria in de hof hoeft alleen haar naam maar te horen uitspreken, en zij roept , , Rabbouni". Lopend naast de Emmaüsgangers is Hij één en al belangstelling en laat Hij hen volledig uitpraten, om dan het mes erin te zetten: , , 0 onverstandigen en tragen van hart om te geloven..." Thomas wordt uitgenodigd om de wonden te bekijken en te betasten, en dan roept hij het uit: , , Mijn Heere en mijn God". En tegen de twijfelaars op de berg in Galilea zegt Hij: , , Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde”.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Desiree »

Heel mooi antwoord. Ja, dit is toegevoegde waarde. Bedankt!

De objectieve twijfel vond ik ook moeilijk hoor. Niet meer kunnen geloven dat de bomen door God geschapen zijn.. het waren niet mijn fijnste dagen, zeg maar. Totdat ik toch maar weer de Bijbel nam en besloot dan een paar verzen te lezen..

Maar ik snap je antwoord.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Floppy »

Desiree schreef:Heel mooi antwoord. Ja, dit is toegevoegde waarde. Bedankt!

De objectieve twijfel vond ik ook moeilijk hoor. Niet meer kunnen geloven dat de bomen door God geschapen zijn.. het waren niet mijn fijnste dagen, zeg maar. Totdat ik toch maar weer de Bijbel nam en besloot dan een paar verzen te lezen..

Maar ik snap je antwoord.
Ik vraag me wel eens af of die objectieve twijfel niet veel meer voorkomt dan de schrijver van het stukje dat Huisman citeert, denkt - ook in 'onze kring'. Zou het niet zo zijn dat veel mensen er niet over durven praten, maar wel degelijk fundamenteel twijfel(d)en?
Ik ken eenzelfde periode als waar Desiree over spreekt, en het is ronduit afschuwelijk. Voor mij was ook het werk van C.S. Lewis tot hulp hierin, omdat hij onbevangen mogelijke twijfels benoemt.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Julian Brasser »

SecorDabar schreef:- Vrezen dat het werk niet in waarheid is
- Vrezen dat het nog weer overgaat
- Vrezen dat het maar overgenomen is
- Vrezen dat ze het maar gelezen hebben
- Vrezen dat ze niet volharden zullen
- Vrezen dat het maar verstandswerk is
- Vrezen dat ze zullen afvallen
- Vrezen dat het maar gestolen is
- Vrezen dat ze geen weerstand hebben tegen verzoekingen
- Vrezen dat ze in de hand van de duivel vallen
- Vrezen dat ze de Heere nog zullen verloochenen
- Vrezen dat ze niet de rechte liefde bezitten
- Vrezen dat ze in de verdrukkingen bezwijken
- Vrezen dat ze geen olie in de lamp hebben
- Vrezen dat ze hemelzoekers zijn en geen Godzoekers
- Vrezen dat hun geloof niet het ware is
- Vrezen dat ze Christus beminnen om bijoogmerken
- Vrezen dat het alleen maar gaat om de straf te ontgaan
- Vrezen dat de zonden hun niet recht smarten
- Vrezen dat de hel haar plaats zal wezen

MOEDGEVEND WOORD van CHRISTUS:

VREEST NIET !!!

Tot wie dit gesproken wordt?: een klein kuddeke....
Vertroostend, maar besef wel:
vanaf het moment dat je slaafse vreze aan God offert (omdat wij van ónze kant slechts slaafse vreze aan God kúnnen offeren), aangespoord door
de overtuiging van de Heilige Geest dat de weg die je zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt dus: "volg in je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus",
wordt Jezus Christus het oneens met die offer-houding! Dat wil zeggen: Hij zal dan door middel van een interactie tussen jou en Jezus proberen dat je een verlangen krijgt naar méér van Jezus Christus, en als zodanig met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus gaat volgen. Het kost strijd om dat uitsluitend Jezus volgen in je gemoed (+ vertrouwen = het geloof in Jezus) vast te houden, en dan vooral dat uitsluitende karakter van in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen, waar de rijke jongeling tegenaan liep, want hij liep verdrietig weg.
Het Grieks heeft daar een prachtig woord voor: 'hypomonē' (G5218), zie http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 5281&t=KJV ', wat betekent: 'standvastigheid', 'bestendigheid', 'lijdzaamheid' en/of 'een geduldig wachten op' en/of 'duldzaam wachten', 'stand houden', 'volharding'. De Bijbelteksten waar dit woord in staat, heb ik onderaan deze posting gezet: want ik heb het gevoel dat die Bijbelteksten belangrijk zijn om 'schijn' en 'zijn' bij jezelf te onderscheiden.

...en dan ben je zalig als je:
wedergeboren bent, dat wil zeggen: als je,
aangespoord door het feit dat de weg die je zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt dus: ‘volg in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus’,
ineens een verlangen hebt gekregen naar méér van Jezus Christus, en als zodanig in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus bent gaan volgen, belijdende je zonden, wat uiteraard wat heftiger zal zijn na een erge zonde,
én als je daarna nog voldoende aandacht bent blijven geven aan het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen.

Lukas 8
13 En die op de steenrots bezaaid worden, zijn dezen, die, wanneer zij het gehoord hebben, het Woord met vreugde ontvangen; en dezen hebben geen wortel, die maar voor een tijd geloven, en in den tijd der verzoeking wijken zij af.
14 En dat in de doornen valt, zijn dezen, die gehoord hebben, en heengaande verstikt worden door de zorgvuldigheden, en rijkdom, en wellusten des levens, en voldragen geen vrucht.
15 En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, hetzelve in een eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen.

Lukas 21:19: Bezit uw zielen in uw lijdzaamheid.
Romeinen 2
6 Welke een iegelijk vergelden zal naar zijn werken;
7 Dengenen wel, die met volharding in goeddoen, heerlijkheid, en eer, en onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven;
8 Maar dengenen, die twistgierig zijn, en die der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en toorn vergolden worden;
9 Verdrukking en benauwdheid over alle ziel des mensen, die het kwade werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek;
10 Maar heerlijkheid, en eer, en vrede een iegelijk, die het goede werkt, eerst den Jood, en ook den Griek.

Romeinen 5
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.

Romeinen 8:25: Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.
Romeinen 15
4 Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden.
5 Doch de God der lijdzaamheid en der vertroosting geve u, dat gij eensgezind zijt onder elkander naar Christus Jezus;
6 Opdat gij eendrachtelijk, met één mond, moogt verheerlijken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus.

2 Korinthe 1
6 Doch hetzij dat wij verdrukt worden, het is tot uw vertroosting en zaligheid, die gewrocht wordt in de lijdzaamheid van hetzelfde lijden, hetwelk wij ook lijden; hetzij dat wij vertroost worden, het is tot uw vertroosting en zaligheid;
7 En onze hoop van u is vast, als die weten, dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden, gij ook alzo gemeenschap hebt aan de vertroosting.

2 Korinthe 6
4 Maar wij, als dienaars van God, maken onszelven in alles aangenaam, in vele verdraagzaamheid, in verdrukkingen, in noden, in benauwdheden,
5 In slagen, in gevangenissen, in beroerten, in arbeid, in waken, in vasten,
6 In reinheid, in kennis, in lankmoedigheid, in goedertierenheid, in den Heiligen Geest, in ongeveinsde liefde,
7 In het woord der waarheid, in de kracht van God, door de wapenen der gerechtigheid aan de rechter- en aan de linkerzijde;
8 Door eer en oneer, door kwaad gerucht en goed gerucht; als verleiders, en nochtans waarachtigen;
9 Als onbekenden, en nochtans bekend; als stervenden, en ziet, wij leven; als getuchtigd, en niet gedood;
10 Als droevig zijnde, doch altijd blijde; als arm, doch velen rijk makende; als niets hebbende, en nochtans alles bezittende.

2 Korinthe 12:12 De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten.
Kolossenzen 1
9 Waarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand;
10 Opdat gij moogt wandelen waardiglijk den Heere, tot alle behagelijkheid, in alle goede werken vrucht dragende, en wassende in de kennis van God;
11 Met alle kracht bekrachtigd zijnde, naar de sterkte Zijner heerlijkheid, tot alle lijdzaamheid en lankmoedigheid, met blijdschap;
12 Dankende den Vader, Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht;
13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;
14 In Denwelken wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden;
15 Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.

1 Thessalonicenzen 1
2 Wij danken God altijd over u allen, uwer gedachtig zijnde in onze gebeden;
3 Zonder ophouden gedenkende het werk uws geloofs, en den arbeid der liefde, en de verdraagzaamheid der hoop op onzen Heere Jezus Christus, voor onzen God en Vader;
4 Wetende, geliefde broeders, uw verkiezing van God;
5 Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in vele verzekerdheid; gelijk gij weet, hoedanigen wij onder u geweest zijn om uwentwil.

2 Thessalonicenzen 1
3 Wij moeten God te allen tijd danken over u, broeders, gelijk billijk is, omdat uw geloof zeer wast, en dat de liefde eens iegelijken van u allen jegens elkander overvloedig wordt;
4 Alzo dat wij zelven van u roemen in de Gemeenten Gods, over uw lijdzaamheid en geloof in al uw vervolgingen en verdrukkingen, die gij verdraagt;
5 Een bewijs van Gods rechtvaardig oordeel, opdat gij waardig geacht wordt het Koninkrijk Gods, voor hetwelk gij ook lijdt;
6 Alzo het recht is bij God verdrukking te vergelden dengenen, die u verdrukken;
7 En u, die verdrukt wordt, verkwikking met ons, in de openbaring van den Heere Jezus van den hemel met de engelen Zijner kracht;
8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

2 Thessalonicenzen 3:5 Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus.
1 Timotheüs 6
11 Maar gij, o mens Gods, vlied deze dingen; en jaag naar gerechtigheid, godzaligheid, geloof, liefde, lijdzaamheid, zachtmoedigheid.
12 Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.
13 Ik beveel u voor God, Die alle ding levend maakt, en voor Christus Jezus, Die onder Pontius Pilatus de goede belijdenis betuigd heeft,
14 Dat gij dit gebod houdt, onbevlekt en onberispelijk, tot op de verschijning van onzen Heere Jezus Christus;
15 Welke te zijner tijd vertonen zal de zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen, en Heere der heren;
16 Die alleen onsterfelijkheid heeft, en een ontoegankelijk licht bewoont; Denwelken geen mens gezien heeft, noch zien kan; Welken zij eer en eeuwige kracht. Amen.

2 Timotheüs 3:10: Maar gij hebt achtervolgd mijn leer, wijze van doen, voornemen, geloof, lankmoedigheid, liefde, lijdzaamheid.
Titus 2:2: Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.
Hebreeën 10/11
35 Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg, welke een grote vergelding des loons heeft.
36 Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;
37 Want: Nog een zeer weinig tijds en Hij, Die te komen staat, zal komen, en niet vertoeven.
38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven; en zo iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39 Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel.
1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Hebreeën 12
1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;
2 Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God.

Jakobus 1
2 Acht het voor grote vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt;
3 Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
4 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk.
5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

Jakobus 5:11: Ziet, wij houden hen gelukzalig, die verdragen; gij hebt de verdraagzaamheid van Job gehoord, en gij hebt het einde des Heeren gezien, dat de Heere zeer barmhartig is en een Ontfermer.
2 Petrus 1
5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,
6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,
7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.
8 Want zo deze dingen bij u zijn, en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
9 Want bij welken deze dingen niet zijn, die is blind, van verre niet ziende, hebbende vergeten de reiniging zijner vorige zonden.
10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
11 Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus.

Openbaring 1:9: Ik, Johannes, die ook uw broeder ben, en medegenoot in de verdrukking, en in het Koninkrijk, en in de lijdzaamheid van Jezus Christus, was op het eiland, genaamd Patmos, om het Woord Gods, en om de getuigenis van Jezus Christus.
Openbaring 2
1 Schrijf aan den engel der Gemeente van Éfeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt:
2 Ik weet uw werken, en uw arbeid, en uw lijdzaamheid, en dat gij de kwaden niet kunt dragen; en dat gij beproefd hebt degenen, die uitgeven, dat zij apostelen zijn, en zij zijn het niet; en hebt ze leugenaars bevonden;
3 En gij hebt verdragen, en hebt geduld; en gij hebt om Mijns Naams wil gearbeid, en zijt niet moede geworden.
4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten.
5 Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
6 Maar dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke Ik ook haat.
7 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van den boom des levens, die in het midden van het paradijs Gods is.
(De gemeente van Eféze verviel in werken waarbij ze dachten: "ziezo, nu zal mij rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker, Jezus Christus". Maar ze moeten de eerste werken doen, dat wil zeggen: dat ze zich bij al hun werken moeten afvragen: "komt dit wel of niet voort uit dat ik met mijn gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volg?")
18 En schrijf aan den engel der Gemeente te Thyatíre: Dit zegt de Zoon van God, Die Zijn ogen heeft als een vlam vuurs, en Zijn voeten zijn blinkend koper gelijk:
19 Ik weet uw werken, en liefde, en dienst, en geloof, en uw lijdzaamheid, en uw werken, en dat de laatste meer zijn dan de eerste.
20 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.
21 En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd.
22 Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken.
23 En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.
24 Doch Ik zeg ulieden, en tot de anderen, die te Thyatíre zijn, zovelen, als er deze leer niet hebben, en die de diepten des satans niet gekend hebben, gelijk zij zeggen: Ik zal u geen anderen last opleggen;
25 Maar hetgeen gij hebt, houdt dat, totdat Ik zal komen.
26 En die overwint, en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen;
27 En hij zal ze hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.
28 En Ik zal hem de morgenster geven.
29 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Openbaring 3
7 En schrijf aan den engel der Gemeente, die in Filadelfia is: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die den sleutel Davids heeft; Die opent, en niemand sluit, en Hij sluit, en niemand opent:
8 Ik weet uw werken; zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven, en niemand kan die sluiten; want gij hebt kleine kracht, en gij hebt Mijn Woord bewaard, en hebt Mijn Naam niet verloochend.
9 Zie, Ik geef u enigen uit de synagoge des satans, dergenen, die zeggen, dat zij Joden zijn, en zijn het niet, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen, en aanbidden voor uw voeten, en bekennen, dat Ik u liefheb.
10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.
11 Zie, Ik kom haastelijk; houd dat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.
12 Die overwint, Ik zal hem maken tot een pilaar in den tempel Mijns Gods, en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven den Naam Mijns Gods, en de naam der stad Mijns Gods, namelijk des nieuwen Jeruzalems, dat uit den hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwen Naam.
13 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

Openbaring 13
4 En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve?
5 En hetzelve werd een mond gegeven, om grote dingen en godslasteringen te spreken; en hetzelve werd macht gegeven, om zulks te doen, twee en veertig maanden.
6 En het opende zijn mond tot lastering tegen God, om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en die in den hemel wonen.
7 En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk.
8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
9 Indien iemand oren heeft, die hore.
10 Indien iemand in de gevangenis leidt, die gaat zelf in de gevangenis; indien iemand met het zwaard zal doden, die moet zelf met het zwaard gedood worden. Hier is de lijdzaamheid en het geloof der heiligen.

Openbaring 14
9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,
10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.
11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.
13 En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.


Tot slot:
Johannes 15
1 Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.
2 Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vrezen voor zichzelf, vrezen voor zelfbedrog

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
parel schreef:Toch zal die kleine kuddeke een ontelbare schare zijn (Openb. 7:9)
Ja dat is waar maar dat is geen grond om op te rusten. Het gaat voor een ieder toch persoonlijk
en niet om die ontelbare anderen.
Wat heb eraan al zou de hele wereld een 'grote kudde' vormen, en ik lig er buiten? Is het dan
een persoonlijke troost dat het een ontelbare schare is? Het kan toch geen rustbank zijn en dat je
gaat denken: Het is een grote schare dus dan zal ik er ook wel bij horen?
Klopt; en andersom ook niet gaan denken: het is een klein kuddeke, dus ik zal er wel niet bij horen.

Vertrouw op Christus, en je komt nooit bedrogen uit.

PS: Mensen die op Christus vertrouwen kijken niet neer op zwakkere broeders. Wel zullen ze als het goed is die zwakkere broeders aansporen, ook hun vertrouwen in Christus te stellen. Het wordt pas verdacht als ze dat niet doen.
Plaats reactie