Verantwoordelijkheid & tolerantie

Plaats reactie
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door rekcor »

Ik ben sinds enkele tijd ouderlingen in een multiculturele gemeente, waar we christenen verwelkomen vanuit de hele wereld (ze verblijven vanwege hun studie of werk tijdelijk in NL).

Dit zijn doorgaans geen calvinisten (sterker nog: 'dat is calvinistisch' staat vaak gelijk aan 'dat is onbijbels') en zeker geen "refo's". Toch wil ik de gemeente graag dienen, omdat die christenen anders geen enkele gemeente hebben.

Dat brengt dilemma's met zich mee. Want wat doe je met een evangelische broeder uit Kenia die zich graag wil laten dopen (geloofsdoop)? In hoeverre kun je daar de verantwoordelijkheid voor dragen, terwijl je zelf denkt dat de verbondsdoop de meest bijbelse is?

Zouden jullie dat kunnen? Zo niet, wat is jullie alternatief voor deze gemeente? (waar moeten die christenen dan naartoe?)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door ejvl »

Er zijn meerdere zendingsgemeenten in Nederland, ga eens praten met dhr van Dooijeweerd of dhr Meulmeester uit Almere.
Inderdaad zijn er dilemma's, door cultuurverschillen, kleding, muziek, liturgie en dergelijke, meestal niet echt passend binnen de huidige refo cultuur, overigens heeft dat niets met calvinistisch te maken hoor.

Waarom zou een broeder uit Kenia niet gedoopt mogen worden? Als je als volwassene in Nederland tot geloof komt wordt je ook als volwassene gedoopt toch?
Door de verschillende culturen houd je (grote) verschillen met wat wij gewend zijn, maar die verschillen kunnen toch getoetst worden aan Gods woord?
Zolang het randzaken zijn die de kern niet raken zoals uiterlijk en liturgie, lijkt mij er niets mis mee te zijn toch?

Overigens, als ik zelf zou moeten kiezen aangaande doop zou ik in deze specifieke situatie de verbondsdoop en de geloofsdoop accepteren, zelf zie ik dit namelijk niet als een onoverkoombaar verschil.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door Tiberius »

Even een stapje terug.
Je zegt, dat je sinds enige tijd ouderling bent. Als ouderling heb je opzicht over leer en leven.
Je weet toch wel wat die leer is, waar je opzicht over hebt, mag ik aannemen? Of niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door parsifal »

Zelf ga ik ook naar een multiculturele gemeente met al een langere historie. Hier ben ik behoorlijk betrokken geweest bij het coordineren van Bijbelstudies en sommige andere activiteiten.

Mijn ervaring: Er zijn inderdaad veel mensen die Calvinisme afwijzen, maar als je verder praat is het vaak een karikatuur van het Calvinisme wat echt afgewezen wordt. Soms botst het als er bijvoorbeeld heel sterk humanistisch gedacht wordt door sommigen of in andere gevallen wanneer mensen meer charismatisch georienteerd zijn. Discussie blijft mogelijk en in de prediking kan een gemeente nog steeds de Bijbelse lijn volgen.

Hier is de houding t.o.v. doop dat kinderen gedoopt en opgedragen kunnen worden. Mensen die al gedoopt zijn kunnen echter niet nogmaals gedoopt worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Er zijn meerdere zendingsgemeenten in Nederland, ga eens praten met dhr van Dooijeweerd of dhr Meulmeester uit Almere.
Precies. Met name die laatste heeft op dit concrete punt een heel heldere lijn uitgezet. Baptisten e.d. zijn hartelijk welkom in Almere, maar wel met dien verstande dat ze dienen te accepteren dat de gemeente in Almere de kinderdoop voorstaat op Bijbelse gronden. Discussie daarover wordt afgekapt, omdat dat tot niets leidt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door Curatorium »

Ik denk dat de zwakke punten van zendings/pioniers/multiculturele gemeenten onder andere zijn dat alles 'prima' is, alles 'toegankelijk en mogelijk' moet zijn. Dit moet ook wel een beetje als iedereen uit andere culturen komt. Het voordeel hiervan is dat deze gemeenten vaak snel zullen groeien en iedereen zich zal thuisvoelen. Toch gebeuren er in veel van deze pioniersgemeenten onbijbelse zaken. Zeker als ambtsdrager moet je jezelf vast blijven houden aan de Bijbel en de calvinistische leer, dat vriendelijk en open zijn zou ik persoonlijk pas op de tweede plek zetten.

Op die manier kan je alle onnuttige en niet-onderbouwbare refotradities weggooien en het goede overhouden. Ik ben heel lang geleden met een onchristelijk persoon naar een GG evangelisatiepost gegaan. Aangezien het een vrouw was, mocht zij niet gaan staan bij het begin van de dienst en ik wel. Achteraf kwam dan ook de vraag wat er Bijbels was aan deze traditie. Niks dus. Ik hoop dan dat ze dit inmiddels ook niet meer doen, of dat iedereen mag gaan staan.

Als je jezelf als nieuwe startende en getuigende gemeente aan de kern houdt en deze kern (dus ook de kinderdoop) op een Bijbelse wijze kan uitleggen en onderbouwen, zullen de meesten dat prima vinden want ook hun doel is om zich te houden aan Gods woord.
Nu is de kinderdoop een heikel punt want laten we eerlijk zijn, de Bijbel is daar niet heel duidelijk over, daar zou ik het antwoord ook niet op weten.
Als je als refo in het buitenland gaat wonen is er ook bijna nooit een kerk die hetzelfde zal zijn als in Nederland, dus daar zal jij jezelf ook moeten aanpassen: dat gaat die gemeente niet doen; dat moet jij zelf doen.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Even een stapje terug.
Je zegt, dat je sinds enige tijd ouderling bent. Als ouderling heb je opzicht over leer en leven.
Je weet toch wel wat die leer is, waar je opzicht over hebt, mag ik aannemen? Of niet?
Zeker, die leer is:
The unity of the Father, Son and Holy Spirit in the Godhead.
The sovereignty of God in creation, revelation, redemption and final judgment.
The divine inspiration and entire trustworthiness of Holy Scripture, as originally given, and its supreme authority in all matters of faith and conduct.
The universal sinfulness and guilt of all people since the fall, rendering them subject to God's wrath and condemnation.
Redemption from the guilt, penalty, dominion and pollution of sin, solely through the sacrificial death (as our representative and substitute) of the Lord Jesus Christ, the incarnate Son of God.
The bodily resurrection of the Lord Jesus Christ from the dead and his ascension to the right hand of God the Father.
The presence and power of the Holy Spirit in the work of regeneration.
The justification of the sinner by the grace of God through faith alone.
The indwelling and work of the Holy Spirit in the believer.
The one holy universal Church which is the body of Christ and to which all true believers belong.
The expectation of the personal return of the Lord Jesus Christ.
Op alle punten die hier niet in beschreven staan, zeggen we: we agree to disagree. Wat vinden jullie daarvan?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Verantwoordelijkheid & tolerantie

Bericht door rekcor »

Curatorium schreef:Zeker als ambtsdrager moet je jezelf vast blijven houden aan de Bijbel en de calvinistische leer, dat vriendelijk en open zijn zou ik persoonlijk pas op de tweede plek zetten.
Maar als iemand bovenstaande punten (zie post hierboven) gelooft, dan is die persoon toch christen? Over bijv. de doop werd ook door de Puriteinen anders gedacht.
Luther schreef:Baptisten e.d. zijn hartelijk welkom in Almere, maar wel met dien verstande dat ze dienen te accepteren dat de gemeente in Almere de kinderdoop voorstaat op Bijbelse gronden. Discussie daarover wordt afgekapt, omdat dat tot niets leidt.
Zo kun je het ook aanpakken. Zelf hebben we de baptisten hard nodig om de boel draaiende te houden. Echte baptisten zullen bovenstaand beleid nooit accepteren en afhaken. Vandaar dat wij kiezen voor de en/en-optie. Als een baptist zich wil laten dopen, gebeurd dit door een baptistenpredikant; als ouders hun kindje willen laten dopen, gebeurd dit door iemand van gereformeerde signatuur. In beide gevallen danken we God.
Plaats reactie