Wat is genade

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Wat is genade

Bericht door MoesTuin »

Wat is nu precies Genade?

Als kind stoeide ik vroeger weleens, en dan lag je onder en je vriendje boven op je en dan riep hij
"Eerst genade zeggen, dan laat ik je pas los"
En dan zei je dat eerst niet, want je wilde je niet laten kennen, en uiteindelijk werd je nog steviger vast gepakt, het werd je gewoon benauwd, het ging pijn doen....en dan uiteindelijk dan kwam toch met moeite het woord er uit.... Genade!"

Wat is nu precies Genade in het licht van de Bijbel gezien

Komt dit in de buurt van het bovenstaande menselijke voorbeeld, om het te begrijpen.....

Wat is voor jou Genade?

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat is Genade

Bericht door helma »

Zo leg(de) ik het altijd mijn kinderen uit: genade is niet krijgen wat je wel verdient; en wel krijgen wat je niet verdient.

Het voorbeeld vind ik niet goed omdat er dan meer sprake is van onmacht dan schuld.
Het lijkt er niet eens op.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wat is Genade

Bericht door edmund »

Gods gunst.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Wat is Genade

Bericht door Mariavt »

MoesTuin schreef:Wat is nu precies Genade?

Als kind stoeide ik vroeger weleens, en dan lag je onder en je vriendje boven op je en dan riep hij
"Eerst genade zeggen, dan laat ik je pas los"
En dan zei je dat eerst niet, want je wilde je niet laten kennen, en uiteindelijk werd je nog steviger vast gepakt, het werd je gewoon benauwd, het ging pijn doen....en dan uiteindelijk dan kwam toch met moeite het woord er uit.... Genade!"


Wat is nu precies Genade in het licht van de Bijbel gezien

Komt dit in de buurt van het bovenstaande menselijke voorbeeld, om het te begrijpen.....

Wat is voor jou Genade?
Toch vind ik dit wel een mooi beeld,
Waarom?
Als een mens tot bekering mag komen, dan begint hij eerst tegen te stribbelen, van onszelf willen we nl. helemaal niet bekeerd worden, al denken we van wel, nee we gaan eerst tegenstribbelen, we willen het zélf doen, en gaan bidden en smeken, lopen alle kerken af, maar we zijn vijand van vrije Genade
Dan brengt de Heere je in het nauw, maar je probeert er toch nog zelf wat aan te doen en wat mee te kunnen brengen om de Heere tegemoet te komen.
Totdat het gebed ophoudt, je kunt niet meer, je bent moe en uitgestreden en pas dan, smeek je de Heere om Genade en die wil de Heere schenken aan hen, die het zelf niet meer kunnen en uitgestreden raken, dan wordt Genade een wonder...

Vroeger mochten we dat spel nooit spelen, in ieder geval niet het woord Genade in onze mond nemen, want Genade komt alleen van de Heere af en niet van ons, mensen...

Dat we maar mochten leren smeken om Genade:

Psalm 51:3 Wees mij genadig, o God! naar Uw goedertierenheid; delg mijn overtreding uit, naar de grootheid Uwer barmhartigheden.
4 Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Wat is genade

Bericht door MoesTuin »

Heel mooi omschreven en mee eens met bovenstaande schrijvers.

Genade, het is misschien een moeilijk onderwerp voor sommige lezers.

In Psalm 86 staat



Psalm 86

1 Een gebed van David. HEERE! neig Uw oor, verhoor mij; want ik ben ellendig en nooddruftig.
2 Bewaar mijn ziel, want ik ben [Uw] gunstgenoot, o Gij, mijn God! verlos Uw knecht, die op U betrouwt.
3 Zijt mij genadig, HEERE! want ik roep tot U den gansen dag.
4 Verheug de ziel Uws knechts; want tot U, HEERE! verhef ik mijn ziel.
5 Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!
6 HEERE! neem mijn gebed ter ore, en merk op de stem mijner smekingen.
7 In den dag mijner benauwdheid roep ik U aan, want Gij verhoort mij.
8 Onder de goden is niemand U gelijk, Heere! en er zijn geen gelijk Uw werken.
9 Al de heidenen, Heere! die Gij gemaakt hebt, zullen komen, en zullen zich voor Uw aanschijn nederbuigen, en Uw Naam eren.
10 Want Gij zijt groot, en doet wonderwerken; Gij alleen zijt God.
11 Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.
12 Heere, mijn God! ik zal U met mijn ganse hart loven, en ik zal Uw Naam eren in eeuwigheid;
13 Want Uw goedertierenheid is groot over mij; en Gij hebt mijn ziel uit het onderste des grafs uitgerukt.
14 O God! de hovaardigen staan tegen mij op, en de vergaderingen der tirannen zoeken mijn ziel; en zij stellen U niet voor hun ogen.
15 Maar Gij, Heere! zijt een barmhartig en genadig God, lankmoedig, en groot van goedertierenheid en waarheid.
16 Wend U tot mij, en zijt mij genadig, geef Uw knecht Uw sterkte, en verlos den zoon Uwer dienstmaagd.
17 Doe aan mij een teken ten goede, opdat het mijn haters zien, en beschaamd worden, als Gij, HEERE! mij geholpen, en mij getroost zult hebben.



David beroept zich hier op de Heere God, vanuit diepe diepe nood waarin hij verkeerd
in vers 2 staat, Verlos Uw knecht die op U vertrouwd, David rekent op de Heere, dat zijn roep gehoord wordt.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Edmund benoemde het al in, genade is Gods gunst.

Psalm 86 begint met een roep vanuit de benauwdheid en opeens in vers 5 gaat het al over vergeving en daar tussen in zit de Genade, Gods gunst.
vers 5: Want Gij, HEERE! zijt goed, en gaarne vergevende, en van grote goedertierenheid allen, die U aanroepen, HEERE!


God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!

We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?
David zegt "Maar gij zijt goed en gaarne vergevend, groot van goedentierenheid en trouw"!

Wat een genade!

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen.

We hoeven ons niet te verstoppen, of wat dan ook te bedenken, maar kom te voorschijn in Zijn Licht
Net als de Gelijkenis van de verloren zoon.
toen die vader zijn zoon zag komen in de verte
toen werd hij met innerlijke ontferming bewogen, hij snelde hem tegemoed, omhelsde hem en maakte het goed

zo mogen wij ook komen.........

Wat een trouw, wat een genade onverdiend, maar in oprechtheid mogen we dit zeker weten aannemen.

Zingt u mee? Groot is Uw trouw o Heer, aan mij onverdiend, ik was ontrouw, maar U blijft en bent altijd Dezelfde!

http://www.youtube.com/watch?v=5PlBKyYEccg





Groot is uw trouw, o Heer, )
mijn God en Vader. )
Er is geen schaduw van omkeer bij U. )
Ben ik ontrouw, Gij blijft immer Dezelfde )
die Gij steeds waart, )
dat bewijst Gij ook nu. ) 2 x

Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer, )
groot is uw trouw, o Heer, )
iedere morgen aan mij weer betoond. )
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven. )
Groot is uw trouw, o Heer, )
aan mij betoond. ) 2 x

Gij geeft ons vrede, vergeving van zonden, )
en uw nabijheid, die sterkt en die leidt: )
Kracht voor vandaag, )
blijde hoop voor de toekomst. )
Gij geeft het leven tot in eeuwigheid. ) 2 x

Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer, )
groot is uw trouw, o Heer, )
iedere morgen aan mij weer betoond. )
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven. )
Groot is uw trouw, o Heer, )
aan mij betoond. ) 2x







Moestuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat is genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Genade is er alleen door Christus, Hij voldeed de schuld, en bracht de gerechtigheid aan.
Hij (Christus) voldeed de schuld van de gelovige, niet gedaan wat hij wel moest doen, en wel gedaan wat hij niets moest doen.
Christus bracht de gerechtigheid aan, Hij heeft op het volmaakst gedaan wat de gelovige door eigen schuld en zondige aard nooit had kunnen doen.

Hij voor de gelovige daar hij de eeuwige dood had moeten sterven,
maar in plaats van eeuwige dood, eeuwig leven, onverdient, om God te danken in eeuwigheid, voor genade
GRATIE voor doodschuldigen, door het offer van Borgtocht van Christus voor de gelovige.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Wat is genade

Bericht door Panny »

Dat Christus niet naar de aarde gekomen is om de straf te dragen voor vrienden maar voor vijanden.

"dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben."

"Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden."
NIekstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2014, 16:00

Re: Wat is genade

Bericht door NIekstra »

"Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd." ( Heb 4:16 )

Het krijgen van vergeving van zonden is een enorme genade, maar daar houdt het niet bij op.
In het oude testament leest met ook over vergeving van zonden. Dat ging dan d.m.v. het offeren van het beste wat ze hadden.
Toen Jezus op aarde was, was het niet zijn taak "slechts" die kant van de genade te verkondigen. Vanzelfsprekend predikte hij vergeving van zonden voor de zondaars, maar hij kwam met meer dan dat. Hij kwam met een leer waarin genade ook HULP betekend. Hulp waartoe? Tot overwinning.
Ik ben de weg...zegt Jezus. Hij is de weg tot de troon der genade, omdat Hij die zo vaak heeft bewandeld.
"Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden" ( Heb 5:7 )
Hij heeft, plat gezegd, de deur platgelopen bij de troon der genade. Keer op keer heeft Hij om genade ( hulp ) gebeden om niet tot zonde te komen. En Hij kreeg die hulp te gelegener tijd.

Genade is hulp! toen ter tijd voor Jezus, in deze tijd voor mij persoonlijk.
Plaats reactie