Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef:
parsifal schreef:Ik krijg nu vaak het idee dat dwalingen behandeld worden met reacties als: "hoor jij wel bij de doelgroep?" of in de trend van "Dit staat zover van de belijdenisgeschriften af dat ik niet eens de moeite hoef te nemen om aan te tonen hoe fout het is".
Tja, dat is inherent aan een forum specifiek voor een doelgroep.
De grondslag waarop we discussiëren is gelijk. Dat heeft iedereen geaccordeerd bij registratie.
Het is dan vreemd om juist die essentiële zaken te bediscussiëren.
Dan nog zou het goed zijn om aan te geven waar het verschil zit en niet zulke algemene bewoordingen te gebruiken. Ik krijg zelf het verwijt vrij vaak naar mijn hoofd maar het gebeurt vrijwel nooit dat aangegeven wordt waar mijn opvattingen afwijken van de belijdenisgeschriften.
Bij jou wordt dat juist wel vaak aangegeven.
Overigens mogen we aannemen als je ergens mee akkoord geeft, dat je weet waar je staat.
Vaak blijft het onduidelijk (Ik ben inderdaad geen lid meer van een van de genoemde kerken, die hebben ze hier in Zweden namelijk niet), de theologische verschillen worden vaak niet duidelijk gemaakt, of er wordt gesteld dat ik (of iemand anders) afwijk van de gereformeerde leer, zonder dat dit expliciet gemaakt wordt.

Verder was ik hier eerder lid dan dat de forumregels er waren, dus ik ben er alleen impliciet mee akkoord gegaan, neemt niet weg dat ik de 3 formulieren wel grotendeels onderschrijf (misschien wat vragen bij sommige bewoordingen, of bij de visie op de overheid, maar daarin sta ik zeker niet alleen op dit forum), en over de punten waar ik afwijk van de 3 formulieren ga ik meestal hier niet in discussie.
parsifal schreef:Zeker als het wijzen op deze regels ook een genezende bedoeling heeft, is het expliciet zijn wel van belang.
Nee, de forumregels hebben geen genezende bedoeling; in de eerste plaats begrenzend.
Okee, ik was in in verwarring gebracht door de combinatie van de posts van Eilander en WimA.

Verder ben ik het trouwens wel met Mara eens: de posts van MoesTuin zijn niet prettig om te lezen. Een beetje aan de opmaak werken zou het lezen aangenamer maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Niet alleen bij registreren maar ook bij inloggen verklaar je akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Kijk maar op het inlogscherm.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:Feit blijft dacht ik toch wel dat er met volop bijbelse argumenten verschillende punten kunnen worden beargumenteerd waar dan wel twisting over is.
Dat is het probleem helemaal niet. MoesTuin wil gewoon een anders soort forum dan dit is. Dat maakt hij af en toe luide kenbaar, zodat wij vervolgens weer moeten overgaan tot het uitleggen waarom het forum is zoals het is. Dit kan zich nog vele malen herhalen.
Precies. En dat geldt niet alleen voor moestuin, maar ook voor anderen.
Daarom kan je gewoon naar de (akkoord verklaarde) forumregels verwijzen, indien nodig.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door MoesTuin »

eilander schreef:Ik wil hier wel een paar opmerkingen over maken:

1. Op zichzelf lost praten over deze problemen niet echt op. Het vestigt alleen meer de aandacht erop. Beter is gewoon in de praktijk brengen dat we rekening met elkaar houden.
2. Dit forum houdt vast aan de grondslag van Gods Woord en de HC/NGB/DL. Het is op zich niet raar dat daar in reacties naar terug verwezen wordt, sterker nog: we zouden dat meer moeten doen.
3. Discussie is niet: verschillen verdoezelen, maar elkaar op grond van argumenten proberen te overtuigen. Naastenliefde in de praktijk brengen is op een discussieforum: elkaar respecteren, hetgeen niet betekent dat je niet duidelijk en beslist je mening mag neerzetten.
Helemaal mee eens.

Maar goed..... de volgende aandachtpuntjes die ik in latere reacties ook wel terug proef.

=> als iets niet goed lijkt te zijn aan een posting, leg dat dan even uit, zonder gelijk te roepen dat het buiten de grondslag ligt.
Ik maakte eens mee dat ik vertelde naar de reformatorische omroep te luisteren en dat was ook al niet goed.
Reformatorisch? wat is dat? wat en wie vallen hier dan onder....er is geen duidelijkheid hierin te brengen zomaar.

Het begrip christelijk staat vaak als heel breed te bezien, maar reformatorisch is toch wel een vrij afgebakende groep, maar blijkbaar toch niet helaas!

binnen de regels van het Refoforum vindt de 1 de reformatorisch omroep wel kunnen en de ander niet (waarom niet is mij nog nooit uitgelegd toen)

binnen de regels van het Refororum vindt de 1 dat de Heere Jezus is gekomen voor zondaars, voor jou en mij en de ander vind dit juist weer van niet. Wat is nu waarheid? Als ik in mijn leven de Heere Jezus persoonlijk heb mogen aannemen en ik dit in geloof hoop en liefde zeker mag weten, alles uit onverdiende genade. Dan wordt er gezegd dat je je maar moet aanpassen aan een andere mening. Dat kan toch niet. Maar ik respecteer zeker de andere mening hierin en bid voor de ander hierin.

Ik hoop maar dat iedereen met respect met de ander omgaat, maar soms bij reacties, lopen de rillingen over mijn rug.
Tuurlijk mag iedereen zijn mening neerzetten. Ik ook hopelijk?
Maar dan lees ik graag wel terug waar ik fout ga volgens de lezer.
Ik krijg hier ook geen PB's over
Ik krijg wel geregeld PB's van bezorgde mede forummers, die niet durven te spreken hier.
Dat vind ik heel erg.
Ook denk ik verder dan de eigen reformatorische kring
Het is een open forum
Vele buitenstaanders worden automatisch hierdoor uitgenodigd, in de gelegenheid gesteld om mee te lezen.
Op welke manier kunnen wij voor hen open staan.
Discussie forum prima, maar als daarin alleen maar gediscussierd word, dat is toch niet alleen de opdracht die de Heere Jezus aan zijn discipelen ga
"Gaat heen en verkondigd het Evangelie"
Ik heb zeker ook oog voor een ieder die op het world wide web kan meelezen.
Doe de verhitte discussies dan maar wel achter gesloten deuren onderling.
Maar laat er ook bijvoorbeeld een open hoekje zijn voor iemand die "toevallig" serieus op zoek is naar het Christelijk / Reformatorisch achtergronden, en dan daar terrecht kan voor vragen, en dat deze dan in Liefde en netheid in antwoorden, beantwoord kunnen worden.
Dat zou geweldig zijn.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Dat gedoogbeleid is er, voor mensen die buiten de doelgroep vallen en eerlijke vragen hebben; gebruik even de zoek functie.
Maar dat gedoogbeleid is niet bedoeld om de kaders van het forum aan re vallen, zoals je met enige regelmaat ziet.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door MoesTuin »

Dat is inderdaad heel mooi, ik zal eens zoeken.

Kan iemand daar gewoon posten zonder lidmaatschap, of alleen na lidmaatschap

Dat laatste zal inderdaad het handigste zijn denk ik, ivm inderdaad negatieve uitlatingen, de grote kans hierop.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door MoesTuin »

Bedankt Tiberius

Daar ben ik zeer blij mee :super

Ik hoop dat iedereen het goed wil doorlezen nog eens! :livre

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door DDD »

@Parsifal:
Het gaat in de discussie ook niet om de vraag of iets gereformeerd is. Deels valt dit forum naar mijn definitie daar zelfs weer buiten. Het forum staat in de bevindelijk-gereformeerde traditie. En er zijn leden van dit forum die de meer gereformeerde bevindelijke traditie eigenlijk buiten dit forum vinden vallen, maar volgens de officiële regels vallen alle bevindelijk gereformeerden onder de doelgroep.

Dat neemt niet weg dat ook mensen uit de doelgroep als ze zich in het nauw gedreven voelen wel eens erg weinig vruchten van de heilige Geest laten zien. Daarin kan ik erg met Moestuin meevoelen. Ik stoor me ook wel eens aan allerlei ongemotiveerde veroordelingen waarvan de heilige Schrift zegt; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen! Maar goed, dezelfde mensen ervaren het zo dat dingen die voor hen volkomen vanzelfsprekend zijn en dat ook moeten blijven willens en wetens door anderen ter discussie worden gesteld. Het gaat daarbij helaas niet om punten uit de belijdenis, integendeel. In een ander draadje kwam DL I 17 al aan de orde, en hoe bevindelijker, hoe meer moeite mensen hebben met de -uiteindelijk natuurlijk wel gereformeerde- belijdenis.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door parsifal »

DDD schreef:@Parsifal:
Het gaat in de discussie ook niet om de vraag of iets gereformeerd is. Deels valt dit forum naar mijn definitie daar zelfs weer buiten. Het forum staat in de bevindelijk-gereformeerde traditie. En er zijn leden van dit forum die de meer gereformeerde bevindelijke traditie eigenlijk buiten dit forum vinden vallen, maar volgens de officiële regels vallen alle bevindelijk gereformeerden onder de doelgroep.

Dat neemt niet weg dat ook mensen uit de doelgroep als ze zich in het nauw gedreven voelen wel eens erg weinig vruchten van de heilige Geest laten zien. Daarin kan ik erg met Moestuin meevoelen. Ik stoor me ook wel eens aan allerlei ongemotiveerde veroordelingen waarvan de heilige Schrift zegt; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen! Maar goed, dezelfde mensen ervaren het zo dat dingen die voor hen volkomen vanzelfsprekend zijn en dat ook moeten blijven willens en wetens door anderen ter discussie worden gesteld. Het gaat daarbij helaas niet om punten uit de belijdenis, integendeel. In een ander draadje kwam DL I 17 al aan de orde, en hoe bevindelijker, hoe meer moeite mensen hebben met de -uiteindelijk natuurlijk wel gereformeerde- belijdenis.
Dat eerste was me op zich duidelijk. Maar gedachten uit de bevindelijk gereformeerde traditie mag ter discussie gesteld worden neem ik aan, zeker aan de hand van citaten uit de Bijbel en belijdenisgeschriften?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door DDD »

Nou, maar zeer beperkt dus. Alleen zou dit kunnen uitlopen in een discussie over het modereerbeleid dus zeg ik daar verder maar niets over.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door jan34willem »

---knip--- Discussie over modereerbeleid niet gewenst.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Niet alleen bij registreren maar ook bij inloggen verklaar je akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Kijk maar op het inlogscherm.
;) Ik heb het even nagekeken, maar de formulering is onzorgvuldig. Er wordt gevraagd om je niet te registreren of aan te melden als je niet tot de gereformeerde gezindte behoort. Als ik daar al niet toe zou behoren, dan gaat dit nog niet over mij, omdat ik me registreerde lang voor de forumregels er waren en de vraag is natuurlijk of aanmelden hetzelfde is als registreren of als inloggen?
:)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33296
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Niet alleen bij registreren maar ook bij inloggen verklaar je akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Kijk maar op het inlogscherm.
;) Ik heb het even nagekeken, maar de formulering is onzorgvuldig. Er wordt gevraagd om je niet te registreren of aan te melden als je niet tot de gereformeerde gezindte behoort. Als ik daar al niet toe zou behoren, dan gaat dit nog niet over mij, omdat ik me registreerde lang voor de forumregels er waren en de vraag is natuurlijk of aanmelden hetzelfde is als registreren of als inloggen?
:)
"Neem voordat je inlogt eerst kennis van onze gebruikersvoorwaarden en bijhorende regels. Op het forum dienen de regels altijd te worden nageleefd."
Leuker kunnen we het niet maken.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door MoesTuin »

....wel makkelijker :lecture -> :n :blush
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie